Miten koulutat koiraasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pajukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pajukko

Aktiivinen jäsen
14.11.2004
6 834
0
36
Vai koulutatko mitenkään? Koirapuistossa olen monen koiranomistajan kanssa jutellut ja pannut merkille ettei monikaan siellä kävijöistä ole koiraa kouluttanut mitenkään. Pari koiraa ei edes osaa istua käskystä, mikä vähän ihmetyttää. Kyseiset koirat on kyllä pieniä seurakoiria, joten koulutuksella ei hirveästi ole merkitystä kotikoirana, mutta tuntuu hassulta. Yleensähän koiralle opetetaan ainakin istuminen. Itsellä kiinnostaa koiran koulutus ja se on todella mukavaakin.

mä ainakin koulutan koiraani.Emme käy missään kursseilla tms.,vaan olen muutoin peruhtynyt aiemmin näihin juttuihin ja omaksi iloksi harjoittelemme vaikka mitä.
Mun mielestä kouluttaminen on hyväksi kaikille,ainakin itse haluan koiran joka ei säntää heti karkuun,jos remmi irtoaa kädestä ja joka osaa kävellä kauniisti,ilman että mun täytyy hikipäässä repiä se jokaisen mummelin kassilta irti.

Alkuperäinen kirjoittaja taustahörhö:
mä ainakin koulutan koiraani.Emme käy missään kursseilla tms.,vaan olen muutoin peruhtynyt aiemmin näihin juttuihin ja omaksi iloksi harjoittelemme vaikka mitä.
Mun mielestä kouluttaminen on hyväksi kaikille,ainakin itse haluan koiran joka ei säntää heti karkuun,jos remmi irtoaa kädestä ja joka osaa kävellä kauniisti,ilman että mun täytyy hikipäässä repiä se jokaisen mummelin kassilta irti.

niin...ja me ei kyllä koskaan puistoilla koiran kanssa.Ei oo mun juttu,ennenmin sitä menen metsään treenailee omia juttuja kuin seisoo sellaseen häkkyrään räksyttävien pikku fifien sekaan.:D

Meillä on tommonen "pieni koirankoulutusopas", on tosi kätevä, sen ja naksuttimen avulla ollaan jo aika pitkälle päästy :) Onhan toi meidänki terroristi pieni, mut kyllä mun mielest koiral kuri pitää olla, ei saa ihan mitä tahansa tehä, palvelushan se on kaikille kun on edes perusasiat kunnossa.

Johdonmukaisesti ja palkiten.

Ja kotosalla, me missään puistoissa kuljeta.
Mutta usein joo olen havainnut, että nämä pienet ffifit on niitä joita ei ole 'tarvis' kouluttaa :o

Yksikin sellainen tapas roikkua mun pultussani kiinni aina kun rivarilla siitä ohi kävelin ja mamma sieltä huuteli että ffffifiii, tulepas kulti kotiin :headwall:

Oli läheltä etten kerran lennättänyt sitä kotiin :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja venla06:
Meillä on tommonen "pieni koirankoulutusopas", on tosi kätevä, sen ja naksuttimen avulla ollaan jo aika pitkälle päästy :) Onhan toi meidänki terroristi pieni, mut kyllä mun mielest koiral kuri pitää olla, ei saa ihan mitä tahansa tehä, palvelushan se on kaikille kun on edes perusasiat kunnossa.

mikä opas sulla on?kirjoittaja? miekin muuten käytän naksutinta..ihan mahtava vekotin.Meillä on opittu kaikkia hauskoja temppuja sen avulla myös...( nää kuole,kerjää,pyöri,yms yleisimmät temput siis )

Mun mielestäni koira voi olla hyvin koulutettu vaikkei osaisi yhtään ns. temppua. Silloin vaan pitää sosiaalistaa koira hyvin je saada se muutoinkin yhteiskuntakelpoiseksi. Todellisuudessa kuitenkin taitaa useimmat käskyjä osaamattomat koirat elää muutenkin ihan pellossa, joten aika kädettömänä pidän ihmistä, jonka koira ei edes luokse tule kutsuttaessa. Se ja pysähtyminen käskystä on tärkeitä taitoja.

Omani koulutin aika perinteisesti nameilla ja vasta vuosien saatossa aloin todella ymmärtää koiran mielenliikkeitä. Oli aika jännä juttu alkaa ajatella koiramaisesti ja tajuta, mitä se milloinkin oikeasti haluaa ja miksi käyttäytyy kuten käyttäytyy. Täytyy sanoa, että ihme ettei useampi koira ole pähkähullu - niin omituisesti ihmiset usein koiriaan kohtelevat koiran näkökulmasta.

Nytten ei koiraa ole, mutta edellisen koiran kanssa käytin palkitsemista leikillä - oli tosin nopeasti oppiva ja miellyttämishaluinen rotu, ettei paljoa tarvinnut tehdä kun jo oppi =)
Kävin pentukurssin + jonkin aikaa tottisryhmässä, pelastusharkoissa sekä jälkeä kasvattajan opeilla - mukavaa se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja taustahörhö:
Alkuperäinen kirjoittaja venla06:

mikä opas sulla on?kirjoittaja? miekin muuten käytän naksutinta..ihan mahtava vekotin.Meillä on opittu kaikkia hauskoja temppuja sen avulla myös...( nää kuole,kerjää,pyöri,yms yleisimmät temput siis )

tää on Gerilyn J. Bielakiewiczin, en tiä mistä näitä saa, ite ostin huutonetistä.

Yhteistyössä