Miten korkea verensokeri voi olla terveellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sabba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sabba:
Jos esim puoli tuntia-tunti ison vaalean leivän ja kahden mandariinin jälkeen sokeri on 13,4, niin onko jotain vialla??

On liian korkea... Ite testasin kerran syömällä hirveesti karkkia, parin tunnin päästä oli 7, eli terveellä ei juuri nouse yli 7.

Korkealta kuulostaa, noita lukemia mä mittasin harjoittelussa diabeetikoilta. Omat lukemani (mittailen aika ajoin, koska mulla on ollut raskausajan diabetes) ovat aterian jälkeen maksimissaan 6.

Mun paasto arvo oli 5.8 kun testattiin onko diabetesta. Sitä toista testiä ei sit tehty kun toi arvo oli hyvä. Mummul on 2-tyypin diabetes ja häl voi nousta syönnin jälkeen sokeri 22.

Raskausdiabetesta kun mittailen arvoja, niin tunti aterian jälkeen pitää olla alle 7,8. ELi toi sun on taju korkee kyllä, ja vieläpä pelkästä leivästä ja hedelmästä!

Tämä on kopioitu terveysnetin sivuilta ja koskee siis terveitä henkilöitä, ei diabeetikoita. Ei myöskään raskaana olevia. Sen mukaan sinulla on ihan normaali sokeriarvo ruokailun jälkeen.

Myös verensokerin normaali paastoarvo vaihtelee 4-6 mmol/l välillä, jonka vuoksi elimistön verensokeritasoa seuratessa on totuttu aamuisin toteutettavaan paastoarvomittaukseen. Ruokailun vaikutuksesta verensokeri voi kohota normaalisti 10-15mmol/l saakka ruokailun jälkeen. Verensokeri pysyy parhaiten tasapainossa energiaköyhällä, runsaasti kasviksia sisältävällä ruokavaliolla ja se vähentää myös haiman insuliinia erittäviin b-soluihin kohdistuvaa rasitusta.

Yhteistyössä