Miten komennatte koiranpentua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Oon nyt vähän ihmeissäni erilaisista ohjeista... Mulla on ollut tapana huudahtaa joku "äppäpp", kun pentu tekee jotain kiellettyä, ja jos olen joutunut monta kertaa kieltämään niin sitten olen ottanut niskasta kiinni ja pitänyt hetken paikoillaan. Näin kasvattajakin neuvoi.
Nyt sitten olen lukenut (useammastakin lähteestä) että niskasta ei saisi ottaa kiinni, eikä alistaa pentua pitämällä aloillaan?!

Eli pilaanko mä nyt tuon koiran? On terrieri, ja aika kovapäinen, ja sen(kin) takia minusta tuntuu tärkeältä kitkeä pahat tavat heti alkuunsa pois, esim. pureminen.

Hyyyyyyyi
a045.gif

Tai sitten tiukka EI! Säikäyttäen jos on pakko, eli polkaisen jalkaa maahan tai sitten se EI tulee sellaisella äänensävyllä että oksat pois.

Ellei koira 'kuule ei näe' eli on niin täpinöissä tms , niin sitten niskasta pois, huomio minuun ja komentooni.

Hampaat jos ovat leikin tuoksinassa osuneet tai muulloin, niin kiljaisen kovaa ja korkealta, perään hyikyttelen tai EI komennan, teosta ja sen kovuudesta riippuen. Leikki loppuu siihen paikkaan kun hampaat kalahtaa jonkun ranteeseen.

Ok, eli en mä nyt sitten ihan hakoteillä ilmeisesti ole. Meillä tuo "äppäpp" suht kovaa ja korkealta toimii hyvin, toiminta yleensä loppuu samantien. En sitten kyllä tiiä että mitä haittaa tuosta niskasta kiinniottamisesta vois olla...?

[QUOTE="a p";22087402]Ok, eli en mä nyt sitten ihan hakoteillä ilmeisesti ole. Meillä tuo "äppäpp" suht kovaa ja korkealta toimii hyvin, toiminta yleensä loppuu samantien. En sitten kyllä tiiä että mitä haittaa tuosta niskasta kiinniottamisesta vois olla...?[/QUOTE]

Se on se 'viimeinen varoitus'.

Terrierit on kovapäisiä jos yleistetään.

Meillä jo vuoden vanha tuo koira ja Ei käskyn osaa joten kuten. Paremmin tottelee jos vaikka sihahdan ja samalla tökkäisen vaikka kaulalle tai kylkeen. Ei kovasti vaan niin et säikähtää ja tuo sähähdys kiinnittää huomion muualle.

Pihalla meidän terrierillä ei korvia löydy jos se ei tahdo. Siellä pitää kyllä kääntää katse omiin silmiin että tajuaa et pitäis uskoa.

Mullakin on sellainen kovapäinen terrieri. Kiltti se on kuin mikä, mutta niiiiiiin julmetun itsepäinen.

Nyt vuoden ikään ehtineenä EI sana kaikuu kuuroille korville. Mutta jostain syystä (joo, kai sitä pennusta lähtien tuli käytettyä) tietynlainen älähdys ää-ää saa suurimman osan ei-toivotusta toiminnasta loppumaan.

Meillä ehkä suurin ongelma on nyt televisio; koira kun näkee tai kuulee eläimen ääntelyä, taikka liikettä televisiosta niin hyökkää hurjana kimppuun. Jonain kauniina päivänä se vielä pudottaa ton töllöttimen. Toistaiseksi tähän ei ole vielä tepsinyt yhtään mikään.

Helpointahan koiralle on käyttää mahdollisimman lyhyttä kieltosanaa ja pitää se aina vakiona. Joku ottaa niskasta kiinni ja toinen napauttaa kuonolle (tuota mä en vielä ole harrastanut). Valitse vapaasti se itselle sopiva tapa ja noudata aina sitä.

Terrierin kyseessä ollessa tuo niskasta kiinni ottaminen ja alistaminen on useimmiten pakko tehdä jossain vaiheessa. Tai toki tämä riippuu koirastakin. Mun kolmesta samanrotuisesta terrieristä yksi oli sellainen jolle täytyi pennusta pitäen puhua kauniisti ja yrittää maanitella jos halusi jotain aikaiseksi. Vaikka itse teki kuinka mieli kuristaa koko otus.

Toinen taas oli sitten niin Ramboa, niin Ramboa että oksat pois. Tämä nykyinen on kiltimpi, mutta pahuksen itsepäinen.

[QUOTE="a p";22087402]Ok, eli en mä nyt sitten ihan hakoteillä ilmeisesti ole. Meillä tuo "äppäpp" suht kovaa ja korkealta toimii hyvin, toiminta yleensä loppuu samantien. En sitten kyllä tiiä että mitä haittaa tuosta niskasta kiinniottamisesta vois olla...?[/QUOTE]

Jos sitä käyttää liikaa niin koira voi alistua ja tulla vihamieliseksi, pidemmän päälle. Sama asia tuo ei tai äppäpp, mutta parempi käyttää alusta asti samaa sanaa, vuosien kuluttua sinä ja muut koiran tuttavat todennäköisesti kuitenkin sanotte ei.

Yhteistyössä