Miten koiranpentu opetetaan, ettei saa purra?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "friidu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"friidu"

Vieras
Tämmöinen kysymys heräsi, kun kävin ihastelemassa virkeää ja eläväistä koiranpentua. Pentu oli kova puremaan, näykki ihan kipeästikin välissä. Yritin olla huomioimatta huonoa käytöstä, mutta huomiotta jättäminen on hankalaa jos pentu näykkäisee kyljestä. Jostain olen siis kuullut, että huonon käytöksen huomiotta jättäminen eli koiraa ei huomioida lainkaan silloin, auttaa, kun huomioi koiran hyvän käytöksen. Mutta miten tämä nyt sitten oikeasti menee?

Meillä auttoi ihan muutamassa päivässä, että aikuisetkin kiljaisi tosi kovaa ja esitti itkua ja käänsi pennulle selän kun se puri. Lapset nyt kilju kovaa ihan esittämättäkin. Pentu oli tosi hämillään ja ymmärsi äkkiä, ettei saa purra.

Huonon käytöksen huomiotta jättäminen on tosiaan hyvä keino. Muttei se päde ihan kaikkeen. Silloin, kun koira satuttaa, tai tekee jotakin vaarallista, pitää ottaa muut keinot käyttöön.

Meillä mä olen karjaissut naama punasena "PERKELE" ja se on yleensä melko tehokkaasti katkaissut toimen. Jos koira puree kättä, työnnän käden koiran kurkkuun...ei pure ihan heti uudelleen. Kova kiljahdus on kai useammin käytössä, kuin perkele, mutta perkele sopii mun suuhuni paremmin.

Nyt, kun pentu on uhmis ja ajoittain leikeissään turhan raju, nappaan sitä poskista kiinni ja ilmoitan painokkaasti, että riittää. Ja se poskista kiinnipitäminen ei siis satuta koiraa, vaan siten saan sen huomion. Ja tämä toimii...yleensä saan siinä kohtaa mielistelevän pusun ja koira varoo leikin mahdollisesti vielä jatkuessa satuttamasta.

Pehmeillä koirilla kiljaisut yms voivat auttaa, mutta kovemmat tyypit siitä vaan innostuu lisää. Usein sitä puremista ei saada kokonaan pois pikkupennulta, mutta se loppuu kyllä itsestään jonkin ajan kuluttua. Yleensä silloin, kun hampaat vaihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikkamäki;26423133:
Meillä auttoi ihan muutamassa päivässä, että aikuisetkin kiljaisi tosi kovaa ja esitti itkua ja käänsi pennulle selän kun se puri. Lapset nyt kilju kovaa ihan esittämättäkin. Pentu oli tosi hämillään ja ymmärsi äkkiä, ettei saa purra.

Meillä staffi ja niiden leuat loksuilee napakkaan tahtiin. Yllä mainittu keino pelasi aikoinaan.

Meillä aina kiljaistiin kun pentu puri, meni hämilleen ja lopetti.
Muista että pikkupennut puree aina jonkun verran, millään kiljumisilla ja perkeleillä et sitä kokonaan saa loppumaan, joten älä stressaa siitä liikaa.
Koira ei ole pilalla vaikka se joskus pureekin.

Pidät vain huolen ettei koiraa innosteta puremaan leikkiessä ja pahimmat järsimiset karsitaan pois.

Yhteistyössä