miten kieltäytyä kohteliaasti tarjottavista?

• Viestiketjun aloittaja marianne
  • Ensimmäinen viesti
kökkölä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jotkut ei vaan opi:
Miten tehdään asiat taas niin vaikeaksi! Mies kertoo äidilleen ruokavaliosta ja jos siitä nyt joku suuttuu, niin ihan on oma murheensa sitten. Jessus...
tähän semmoinen kommentti, että mä olen ollut kasvissyöjä nyt 10 vuotta. asiasta on sanottu anopille kerta toisensa jälkeen ja AINA kun me siellä syödään on tarjolla lihaa, lihaa ja lihaa. ja aina on yhtä ihmeissään kun en syö mitään.
Näin on muuten meilläkin (12v ilman lihaa) ja olen siis tämä sama vieras. En vaan syö ja anoppi ihmettelee. Mutta silti en tajua, miksi ei voi kertoa ruokavaliosta ensin ja jättää ymmärtämisen ym anopin huoleksi. Se on voi voi, jos ei tajua.
Että nämä anopit on sitten "ihania"!!
Meillä on muksuilla laktoosi-intoleranssista (todella täysin laktoositon) pahoihin ruoka-aine allergioihin, eikä anoppi sitä tajua, vaikka olen hälle listojakin vienyt.
Kyllä suututti sitten ihan tajuttomasti, kun muksut oli kesällä heidän mökillä käymässä ja siellä oli lättyjä paistettu. Illalla poika kiemurteli tuskissaan lattialla kun laktoosi poltti masussa. Anoppi oli vain todennut, että otat kato leipää alle, niin ei siitä mitään tule! GRRRRRR!
Nuorimmaiselle, jolla on paljon eri ruoka-aine allergioita, laitan omat syötävät mukaan (jos en itse ole paikalla) ja vannotan miestä pitämään silmällä ettei se anna pienelle _mitään_ muuta. Eikä annakkaan. Ei viitsi edes hakea jäätelöä kaupasta (listassa mainittu mitä saa syödä) vaikka muille (serkuille) tarjoaisi. Saa reppana sitten katsella vieressa ja näkertää omia eväitään.

Monta kertaa olen sanonut, että soitto tai viesti vain jos tulee tarvetta yms. niin kyllä minä tuon maidot, ym. Mutta ei, niin ei...

,
Alkuperäinen kirjoittaja kökkölä:
Miten tehdään asiat taas niin vaikeaksi! Mies kertoo äidilleen ruokavaliosta ja jos siitä nyt joku suuttuu, niin ihan on oma murheensa sitten. Jessus...
tähän semmoinen kommentti, että mä olen ollut kasvissyöjä nyt 10 vuotta. asiasta on sanottu anopille kerta toisensa jälkeen ja AINA kun me siellä syödään on tarjolla lihaa, lihaa ja lihaa. ja aina on yhtä ihmeissään kun en syö mitään.
Näin on muuten meilläkin (12v ilman lihaa) ja olen siis tämä sama vieras. En vaan syö ja anoppi ihmettelee. Mutta silti en tajua, miksi ei voi kertoa ruokavaliosta ensin ja jättää ymmärtämisen ym anopin huoleksi. Se on voi voi, jos ei tajua.
Että nämä anopit on sitten "ihania"!!
Meillä on muksuilla laktoosi-intoleranssista (todella täysin laktoositon) pahoihin ruoka-aine allergioihin, eikä anoppi sitä tajua, vaikka olen hälle listojakin vienyt.
Kyllä suututti sitten ihan tajuttomasti, kun muksut oli kesällä heidän mökillä käymässä ja siellä oli lättyjä paistettu. Illalla poika kiemurteli tuskissaan lattialla kun laktoosi poltti masussa. Anoppi oli vain todennut, että otat kato leipää alle, niin ei siitä mitään tule! GRRRRRR!
Nuorimmaiselle, jolla on paljon eri ruoka-aine allergioita, laitan omat syötävät mukaan (jos en itse ole paikalla) ja vannotan miestä pitämään silmällä ettei se anna pienelle _mitään_ muuta. Eikä annakkaan. Ei viitsi edes hakea jäätelöä kaupasta (listassa mainittu mitä saa syödä) vaikka muille (serkuille) tarjoaisi. Saa reppana sitten katsella vieressa ja näkertää omia eväitään.

Monta kertaa olen sanonut, että soitto tai viesti vain jos tulee tarvetta yms. niin kyllä minä tuon maidot, ym. Mutta ei, niin ei...
mutta ap maalaa piruja seinille vaikkei tunne anoppiaan.. joten ei voi tietää millainen anoppi hänellä olisi vastassa.

Allergikko
On ihan eri asia saada anafylaksi jostain ruoka-aineesta kuin ilmoittaa ettei kelpaa. Niinhän ap teki, sanoi että hän ei tykkää muusta kuin yhdestä keliaakikolle sopivasta leivästä!

Nirso olet ap, ja jos menet tolla asenteella, anoppisi tekee todennäköisesti elämästäsi helvetin. Vaikea uskoa että olet 28. Itsekin olen, eikä mieleeni tulisi sanoa anopille ettei hänen ostamansa pulla tai mikä vaan kelpaa koska en TYKKÄÄ! Pahoja ruoka-aineallergioita on minullakin, ja niitä aineita en tietenkään syö. Mutta jos en tykkää niin otan vähän, ja syön sen pienen palan vaikka hammasta purren, enkä loukkaa mieheni äitiä!

..
Alkuperäinen kirjoittaja Allergikko:
On ihan eri asia saada anafylaksi jostain ruoka-aineesta kuin ilmoittaa ettei kelpaa. Niinhän ap teki, sanoi että hän ei tykkää muusta kuin yhdestä keliaakikolle sopivasta leivästä!

Nirso olet ap, ja jos menet tolla asenteella, anoppisi tekee todennäköisesti elämästäsi helvetin. Vaikea uskoa että olet 28. Itsekin olen, eikä mieleeni tulisi sanoa anopille ettei hänen ostamansa pulla tai mikä vaan kelpaa koska en TYKKÄÄ! Pahoja ruoka-aineallergioita on minullakin, ja niitä aineita en tietenkään syö. Mutta jos en tykkää niin otan vähän, ja syön sen pienen palan vaikka hammasta purren, enkä loukkaa mieheni äitiä!
nimenomaan näin.. kerranki joltain fiksua puhetta

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
minäpä olinki päisään ku tapasin ensimmäisen kerran anoppini :D
Rentoo :D Hik!
Mun anoppi oli päissään, kun ekaa kertaa tapas mut... Musta se oli hämmentävää, mutta sillä tais olla silloin synttärit, mutta jotenkin se yllätti, että se oli jo ihan kuutamolla ja niiden pubissa, kun me mentiin sinne ekaa kertaa yhdessä (täältä, kuitenkin 300km).

Ihan käsittämätön ketju! :eek: Vai olenkohan mä vaan jostain ulkoavaruudesta, kun en todella näe ongelmaa tässä..

Miehesi ilmoittaa anoppikokelaalle, jotta et syö lihaa ja olet keliaakikko. Ja ehdottaa ruokia, joita voit syödä, esim salaatti.

Anoppi tietää mitä tarjota ja hänelle jää hyvä fiilis. Sinä voit syödä ja sulle jää hyvä fiilis. Tietysti jos sulla on syömishäiriö tai muuten ole todella nirso, niin eri juttu..

Terveisin "itsekin vege"

v
1.Ilmoitat/miehesi ilmoittaa anopille mitä voit syödä: esim. salaatti, jossa tomaatti, kurkku ym.
2.Miehesi ilmoittaa eritysruokavaliostasi ruokavaliostasi äidilleen asian hyvissä ajoin.
3. Otat itse mukaan leipää/kahvileipää ym.
4. Kerrot tavatessanne allergioistasi ja syöt sen mitä varmasti voit syödä. Kerrot että allrergioistasi johtuen otit omat leivät mukaan, kun et voi olettaa anopin tietävän mitä voit syödä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Voirastas:
Voitko juoda kahvia/teetä edes? Miehesi kannattaa tosiaan ilmoittaa äidilleen mitä ruokia et voi syödä ja sanoa äidilleen, että käytte vaan kahvilla/teellä tms.
kahvia en juo ja syy, koska se aiheuttaa minulla vakavia sydämen tykytyksiä :( teetä juon mielelläni. :)

ap
miksi te kuvittelette, että tuleva anoppini nousisi sotajalalle heti jos en syö heillä mitään? :eek: jos hän on järkevä aikuinen ihminen ja osaa lisäksi käyttäytyä, niin hän osaa suhtautua asiaan erinomaisen hyvin.

..
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi te kuvittelette, että tuleva anoppini nousisi sotajalalle heti jos en syö heillä mitään? :eek: jos hän on järkevä aikuinen ihminen ja osaa lisäksi käyttäytyä, niin hän osaa suhtautua asiaan erinomaisen hyvin.
kyllä mua ainakin loukkais jos vieras olis niin hemmetin nirso ettei kelpaa ku vesi.

se on oikeasti tosi loukkaavaa ja tulee tunne ettei tarjottavat kelpaa!

vieras
Ilmoitat itse miehesi äidille etukäteen, että sinulla tarkka ruokavalio sairaudestasi johtuen tai laitat miehesi sen ilmoittamaan. Kannattaa selittää, että hyvin pienetkin kontaminaatiot aiheuttavat pahoja oireita. Jos miehesi äiti haluaa sinua välttämättä ruokkia, ilmoittakaa sopivia valmistuotteita, mitkä käyvät sinulle.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
kyllä mua ainakin loukkais jos vieras olis niin hemmetin nirso ettei kelpaa ku vesi.

Ei kaikkea tarvi ottaa niin itseensä. siis jos itse selittää ettei vain yksinkertaisesti halua eikä jaksa syödä niin silloin ei saa tuputtaakaan. vieraalle tulee huono olo ja pahamieli siitä.

..

Ei kaikkea tarvi ottaa niin itseensä. siis jos itse selittää ettei vain yksinkertaisesti halua eikä jaksa syödä niin silloin ei saa tuputtaakaan. vieraalle tulee huono olo ja pahamieli siitä.
mua vaan ärsyttää suunnattomasti noin ääliöt ihmiset! jätä se vierailu kokonaan väliin niin jää kaikille parempi mieli.
ja kannattaa mennä hoidattamaan tuo syömishäiriö !!!!

Hmmm
Millaisia ruokia syöt kotona?

Tietenkin miehen pitää kertoa äidilleen keliakiastasi aj siitä että olet kasvissyöjä.
Se, että menet sinne ruokapöytään juomaan vettä kun muut syövät on suoraan sanottuna todella moukkamaista.
Jos siellä on tarjolla vaikka lihaa, perunaa ja salaattia niin laittamalla lautaselle perunan ja salaattikasan viereen saat isäntäväen iloiselle mielelle ja tapaamisen sujumaan.

Ja varmasti anoppi olisi tosi mielissään jos kerrot mitä ruokia kotona syöt niin hän varmasti tekee niitä. Vanhoilla ihmisillä kun on tapana, että vieraille on tarjoomukset pöydällä.
Itselläni on muutamia ruokalajeja joita en voi syödä ja ihan rehellisesti niistä miehen äidille informoitiin ja anoppilaan kun mennään on tarjoiluna ruokia joita voin syödä, sekä myös sellaisia jotka eivät käy.
Siitä sitten jokainen ottaa lautaselleen sopivat eväät.

Joten miksi et kertoisi sinulle sopivista ruuista ja jos anoppi ei niitä osaa tehdä niin ota se peruna ja salaatti niin ei tarvi miettiä etukäteen tällaista selvää asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin varmaan joo:
Sä mikään allerginen ja keliaakikko taida edes olla. Sun allergias taitaa olla anoreksia kun tuolleen panikoit pelkästään syömisistä! Normaalit ruoka-aine allergiset ei tuollalailla panikoi vaan kertovat kuten asiat ovat ja that´s it!!
Näin, hyvin on anopille ja isoanopille menny jakeluun mitä en voi allergisena syödä, aina on muutenkin tarjolla syötävää vaikken kaikesta pidä. Anoppikaan ei ole kaikkea syövä ja kukin ottaa sitä mitä haluaa tarjoilusta.
Paras kun selvästi sanoo mitä saa syödä ja jos kyse tykkäämisestä niin edes maistaisi.

Sä olet antanu ketjussa kuvan kauheasta anopista joka syöttää väkisin lihaa etc eikä edes tiedä sun tilannetta.

mutta vieraan kannattaa miettiä miten asian ilmaisee. Ylimielinen katse nenänvartta pitkin luotuna kahvi/ruokapöytään ei kohotan kenenkään emännän mielialaa.
allergiat on kuitenkin eri juttu kuin "en tykkää"

Kerrot nyt sille anoppi ehdokkaalle että mitä voit syödä ja mitä et tai viet sitten omat ruuat mukanas. Noloa se on kaikille jos et kerro ja menet sinne ja anoppi on siellä kokannut puolipäivää vuoksesi.

Itse en syö lihaa ja ilmotan aina että en syö lihaa, no problem.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vanhat ihmiset ei tota käsitä. Anna ihmetellä, ja ota ilman melua mikä sopii sulle.
Kerran olin menossa kaverini valmistujaisiin ja kaveri ilmoitti että tuo mukanas jotain lämmintä ruokaa kun ei hänen äitinsä tiedä mitä voin syödä kun en syö lihaa. Vein sitten mukanani jonkun valmispastapussin ja sen ittekseni siellä keittelin. Pari vuotta myöhemmin sama kaveri oli muuttamassa ja olin muuttoapuna ja äiti toi sitten lounasta muuttoavulle,lihakeitto ja ja salaattia ja myös siinä salaatissa oli lihaa. Ja en ollut ainoa kasvissyöjä noissa muuttopuuhissa.

tuokio
Keliakia on sairaus - ja jos ap on kerta kärsinyt siitä 16 vuotta - josta ei pitäisi olla vaikea kertoa.
Anoppisi varmasti haluaisi edes yrittää tehdä jotain gluteenitonta ja jollet luota anoppiin niin hyväksi havaittu keino hurmata hänet on vielä tuomisena jotain gluteenitonta kahvipöytään. Usein gluteenittomat leivonnaiset maistuu jopa paremmalta kuin normaalit. Ja niiden teko on yhtä helppoa kun ostaa gluteenittomia jauhoseoksia.

Kasvissyönti on asia erikseen. Tietyt ikäpolvet eivät sitä käsitä, mutta mahdollisuus on annettava. Kasvissyönti on niin yleinen juttu nykyään.

Ap:ta on mielestäni turha nyt arvostella, mutta miesystävää, joka ei ymmärrä äitiää informoida tarpeeksi kattavasti ruokavaliosta joka säätelee elämää niin paljon kuin keliakia, voi pitää aika ajattelemattomana.

Ja ekat tapaamiset on aina mitä sattuu. Silloin luodaan pohja seuraaville. Otat hymyillen vastaan sen mitä tulee tai olet tulevat vuodet se "miniä jolle ei kelpaa mikään".

Yhteistyössä