Miten KESÄLOMA määräytyy?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Siinähän tuo kysymys :)
Olen siis alottanut uudessa työpaikassa elokuussa 2010, Syyskuusta lähtien täydet kuukaudet ollu töissä, paljonkohan on lomapäiviä kertyny?

Yrittääkö pomo kusettaa, sano ettei mene niin 2,5pvä/kuukausi, koska olen alottanu kesken vuoden. Palkanlaskennastahan tuo selviäis maanantaina.
Jäi nyt mietityttämään kuitenkin, kun hän puhu vähän siihen malliin et "voi olla pari päivää kertynyt, muttei sen enempää".
 
Se on 2pvä/kk ensimmäisenä vuonna ku lomaa kertyy. Sulla olis siten 14 päivää lomaa. Sitte riippuu miten oot menny töihin elokuussa ehtiikö siitä tulla vielä kaks päivää lisää.
 
Kiitos :) Noin käsitin nyt itsekkin, elokuussa kerkesin olla vaan viikon.
Eli palkallista lomaa olis 2viikkoa ja 2päivää.

Ja yks mitä pomo vielä sano "korkeintaan sulle on varmaan viikko kertyny, haluutko pitää toisen viikon palkattomana" no en, ku palkallisena :)
 
Ehkäpä pomosi tarkoitti kertynyt pari päivää/kuukausi. Ja oli siinä oikeassa. Palkanlaskenta tosiaan tietää, varmista sieltä mutta ylläolevat ovat ihan oikeassa 2pv/kk kun on eka vuosi
 
Puhutaan nimikkeestä lomanmääräytymisvuosi. Se on aina vuosittain 01.04 - 31.03 välinen aika.

Jokaisesta kuukaudesta jolloin olet töissä 14 päivää (on myös olemassa toinen sääntö 35 t) sinulle kertyy lomaa joko 2 pv tai 2,5 pv kuukaudessa.

Kun olet ollut töissä 31.03 mennessä vuoden, kertyy sinulle seuraavan lomanmääräytymisjaksona tuo 2,5 pv, sitä ennen 2 pv = ei talvilomaa.

Jos olet ollut elokuusta vain viikon töissä niin siitä ei kerry vuosilomaa. 01.09 - 31.03 tuottaa todellakin sen 7 * 2pv = 14 pv jos taas elokuusta tuli 14 työpäivää niin sitten on 16pv. kesälomaa.

Tärkeää!
Ja sitten tämä surullisen kuuluisa lauantai- lomapäivä
Vuosilomalain mukaan lomapäiviä ovat kaikki muut päivät paitsi pyhäpäivät ja tietyt erikseen määriteltävät "välilauantait" kuten esim. pääsiäisenä.

Ei ole olemassa mitään lauantaisääntöä, vaikka sitä monessa firmassa noudatetaankin, eli ei mene niin että aina lomasta menee 4 lauantaita. Vain loman antamisajankohta ratkaisee.

Jos olet lomalla ma-pe, tarkoittaa se sitä että lomapäiviä menee 6 koska lauantai on lomapäivä.
Jos olet lomalla ti-pe, tarkoittaa se edelleen sitä että lomapäivä menee 5, lauantai on lomapäivä.
Jos olet lomalla ma-to, tarkoittaa se sitä että lomapäivä menee 4


Jos siis olet koko viikon poissa, lasketaan lauantai lomapäiväksi koska vuosilomalain mukaan se on lomapäiväksi laskettava. Jos taas lopetat lomasi torstaina, et ole koko viikkoa lomalla, ei voida laskea lauantaita lomapäiväksi vaikka moni yritys näin tekeekin. Toki lomia ei saa näin pieniin pätkiä, mutta eihän kaikilla ole täysiä lomia.
 

Yhteistyössä