miten kertoa lapselle vauvanteosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei ihan vielä tuon ikäinen ole lapsukainen, mutta eiköhän sitä voisi jotain selittää, että isä antaa äidille siemenen, ja vauva kasvaa siitä. Ei sitä tarvi niin tarkasti ja yksityiskohtaisesti selittää.

Liian tarkkaa ja yksityiskohtaista tietoa ei missään nimessä kannata vielä kertoa. Lapsi kysyy kyllä sitten lisää, jos antamasi vastaus ei tyydytä. Meillä kerrottiin, että isällä on vauvasiemen, jonka antaa äidille ja sitten alkaa äidin mahassa kasvaa vauva. Nyt tyttö 5v. ja tietää, että äidilläkin on oma "vauvasiemen" ja että nämä siemenet sitten yhdessä alkavat kasvaa vauvaksi, mutta vielä ei ole tullut tätä klassista kysymystä, että kuinka se isi pisti sen siemenen sinne äidin vatsaan... :)

Muistan itse käyneeni tällaisen keskustelun äitini kanssa saunan lauteilla joskus pienenä. Äiti sanoi hyvin luontevasti, että äidillä on jalkojen välissä reikä, mihin isi laittaa pippelin ja siitä tulee se vauvasiemen äidille. Minulle se vastaus riitti pitkäksi aikaa.

Liiallinen tieto liian pienenä on toki paha juttu, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että jos näistä asioista kertoo lapselle sitä mukaa kun hän niitä kysyy (ja vieläpä mahdollisimman luontevasti), niin silloin ne asiat ovat lapselle ihan luonnollisia juttuja, eikä niistä tule "hihihii"-juttuja.

Meillä 4-vuotias poika, ja toisen laskettuaika syksyllä.

Kerran on poika kysynyt, että mistä ne vauvat sinne mahaa tulevat. siihen riitti vastaukseksi, että "äidin mahassa on ollut sellainen vauvansiemen, joka on alkanut kasvaa".
Aikaisemmin poika kyseli, että mistä hän on syntynyt ja silloin näytin hänelle sektiohaavaa ja hän oli tyytyväinen. Nyt poika on kuitenkin kysellyt, että mistä tämä uusi vauva sitten syntyy, joten olen kertonut, että äidin pyllyn (ja pimpin) lähellä on aukko, josta vauva sitten syntyy. Hyvin vastaukset ovat kelvanneet.

Yhteistyössä