Miten kertoa 2,5-vuotiaalle lemmikin kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikon äiti

Vieras
Kissamme on 17-vuotias ja hyvin sairas, ja tilasimme sille keskiviikoksi ajan piikille, on turha enää pitkittää toisen kärsimystä, kun ei se enää tuosta kuntoon tule.

Mutta miten ihmeessä kertoa asia tuolle 2,5-vuotiaalle? Miten olette kertoneet?

Sanoisin että kipeä kissa pääsee vaivoistaan ja kuolee. Ei mitään unijuttua lapselle kannata selittää. Eikä sepitelläkään muuta kun se tosiasia että lemmikki kuolee eikä sitä enää sitten ole.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
meiltä lopetettiin just 17,5v koira..sanottiin vaan että se meni taivaaseen isopapan kaveriksi.Toki kyselee että milloin tulee takaisin ja siihen sanotaan että taivaassa on sillä niin hyvä olla ettei se tule takaisin..Toivottavasti ite ei rupea haluamaan sinne..: /

Minä menin melkein 3veen kanssa ja sanoin, että minulla on surullista asiaa. Sen jälkeen odotin sen 5 minuuttia, että lapsi rauhoittui, jätti lelunsa ja keskittyi pelkästään minuun. Sitten sanoin, että meidän koira on jo aika vanha, eikö olekin? -Joo, on. Toosi vanha.
Muistatko, kun vanhana kuolee kaikki ihmiset ja eläimet, eikö kuolekin?
-Kuolee. Kasvit kuolee.
Joo, kyllä nekin kuolee. Meidän koira on jo vanha ja väsynyt ja tosi kipeä. Sitä sattuu joka paikkaan ja sillä on paha olo.
- Ei. Voi koira raukka. Se on söpö. Minun rakas.
Niin, mutta sen on jo aika kuolla. Eläinlääkäri laittaa sille piikin, ja sitten se kuolee. Se menee taivaaseen. Siellä sillä on kivaa, siellä on herkkuja mielin määrin ja sitä ei satu enää yhtään.
-Ei! Se ei kuole!
Kyllä se kuolee. Sen on aika lähteä. Se on jo niin vanha.
Lapsi purskahti itkuun, ja meni koiran luokse.
Rauhoittui nopeasti ja sanoi, että sinä menet pois. Ja että hän tulee vanhana sinne myös.
Kun koira sitten viimeistä kertaa lähti, lapsi jäi hoitajan kanssa meille, ja huusi vielä koiralle ja huiskutti, että hyvää matkaa! Nähdään myöhemmin! Kiitos! Näkemiin!
Ja vielä kerran koira tuli lapsen luokse. Äitiltä meinasi päästä itku. Ja pääsikin.
On kyselty, että millons se tulee takaisin, ja minne se meni ja miksi. Parhaani mukaan olen vastaillut.

Tyttö oli kutakuinkin 2,5 v kun rakas marsu kuoli. Selitin, että marsu on kuollut, ja tyttö pillahti samantien itkuun - vaikkei varmaan tajunnut mistä oli edes kyse. Sanoin, ettei sitä enää ole, mutta sen on hyvä olla koska siihen ei satu yhtään jne (ristiriitaista, tiedän: miten sellaisella, jota ei enää ole, voi olla hyvä olo, mutta kyllä tuo parivuotiaaseen upposi).

Tyttö itse järkeili että marsu on mennyt taivaalle tähden päälle, samaan paikkaan missä hän ja pikkuvelikin olivat ennen kun syntyivät (tytön oma ajatus siis), ja parin kolmen viikon ajan vilkutti ikkunasta tähtiin ja toivotti hyvää yötä marsulle. Sitten asia unohtui.

[QUOTE="pah";25164742]2,5-vuotias tuskin tajuaa kuolemasta mitään... Ja muutenkin unohtaa varmaan viikossa koko jutun. En ymmärrä ongelmaa?[/QUOTE]

Ei todellakaan mene näin. Kuolemaa ei välttämättä ns. käsitteenä ymmärrä, mutta ei lapsi sitä unohda. 3-vuotias selittää vieläkin koirasta, joka jouduttiin lopettamaan kesällä. Ikävöi kovasti.

Yhteistyössä