Eihän sun tarvitse (ellet välttämättä itse tahdo) kertoa ollenkaan. Mäkin kerroin vasta kun kysyttiin!! Äiti ikionnellinen kun niin kauan odottanut ensimmäistä lastenlastaan.
Ja hyvä niin, toisessa raskaudessa kun kävi vähän huonosti. Maha oikeastaan jo näkyi selvästi mutta kukaan ei onneksi vielä uskaltanut kysyä suoraan (jos maha vaikka olisikin vain ollut esikoisen jäänne?) ja hyvä niin ettei kukaan tiennyt että raskaana olin, koska säästyi keskenmenon jälkeen niiltä jokaikisen kysymyksiltä ja voivotteluilta, vaikka itse yrittäisi unohtaa.
Jos (en missään nimessä yritä masentaa!! Anteeksi, varoitan vain omaksi parhaaksesi) raskaudessasi käykin vähän kurjasti, erityisesti ennen viikkoa n. 12, ja senkin jälkeen niin olisiko sinunkin mielestäsi paras (kaikki tavallaan!) ettei kukaan olisikaan vielä tiennyt raskaudestasi, JOS satutkin joutumaan niiden epäonnekkaiden joukkoon jotka saavat keskenmenon? (TOIVOTTAVASTI ET!)
Nimittäin omasta mielestäni olisi tilanteessa aivan hirveää jos kaikki (jopa pitkän ajan jälkeen) kyselisivät vointia ym. vaikka itse haluaisi ajatella sitä ihan omissa oloissaan/miehen kanssa ja SILLOIN kun siltä tuntuu eikä niin että jossain sukujuhlissa joku puolituttu tulee voivottelemaan ja taas muistaa kaiken kamalan tapahtuneen...
Riippuu aivan tytär-äiti -suhteestakin tosin! Omaan elämääni ei äitini niin kovasti kuulu että hänelle heti innosta puhkuen kertoisin, olen aika varovainen luonne. Mies on kaikki kaikessa ja oikeastaan ainut kelle kerron asioistani.
Ensimmäisen raskaudenkin saa mielestäni itse huomata (sitä edeltää kuitenkin epäilyjä jolloin ehtii valmistautua) ja kun siitä ääneen kysytään, on hauska nauraa että pitää paikkansa ja muutenkin kokeilla missä vaiheessa huomataan
... Sekin riippuu asutko äitisi kanssa samassa taloudessa ja ylipäätään itsestäsi/perheestäsi?
Tuo ultrakuva on aika hyvä, jos se omasta mielestäsi sopii "tavaksesi kertoa"!! Sitä on moni muukin kuulemma käyttänyt ilmaisukeinona ja todennut hyväksi. Erittäin söpö tapa kertoa asia!
Toinen on vitsailut (riippuen millaisesta huumorista äitisi pitää) esim. "nyt olet sitten virallisesti tulossa vanhaksi..." jne.
Onnea Sinulle iloisen asian johdosta!!