Miten keliaakikko pärjää ulkomailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keliaakikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin pärjää, kaikkialla ulkomailla saa gluteenitonta ruokaa. Erityisen helppoa Espanjassa koska lain mukaan kaikissa tuotteissa pitää olla merkittynä onko gluteeniton vai ei.

Ei asia mikään iso ongelma ole ollut millään reissulla. Esim kanarialla saa syödään paljon kalaa ym joten itselleen sopivaa ruokaa löytää kyllä.

Itse olen huomannut, että varsinkin etelä-euroopan maissa saa ravintolassa olla tarkkana, kun suhtautuminen moneenkin asiaan on vähän rennompaa (tätäkään asiaa ei siis ehkä oteta samalla vakavuusasteella kuin suomessa).
Mutta keskustelemalla tarjoilijoiden kanssa, on yleensä pärjännyt ihan hyvin.

Toki virheitäkin sattuu välillä. Itse esim keskustelin yhden tarjoilijan kanssa pitkään siitä, että minun kalaani ei saa paneroida ym ym. Ja sitten, kun annos tuotiin, niin siihen kalafileen päälle oli laitettu yksi viipale tavallista patonkia :(

Keliakialiiton sivuilla on ainakin aiemmin ollut juttuja ja vinkkejä asiasta. Jopa käännetty tarjoilijalle annettavia tekstejä keliaakikkojen ruoasta. Etsi www.tripadvisor.com sivustolta ravintolavinkkejä kohteessasi.

Jos ei osaa erittäin hyvin englantia tai kyseisen maan kieltä, niin kyllähän se hankalaa on. Kun monille "gluteeniton" voi olla hämärän peitossa eli joutuu selittämään tarkasti mitä voi syödä ja mitä ei. Kaupoissa onneksi taitaa olla gluteenittomia tuotteita ihan kohtalaisesti, tietenkin maasta riippuen. Mutta omilla eväillä, hedelmillä, kaupan gluteenittomilla tuotteilla pärjää. Ravintoloissa syököön ne, ketkä uskaltavat luottaa. Mutta esim. salaatit hyvin todennäköisesti ovat gluteenittomia, kun ei millään krutongeilla tilaa..

Vielä kun on kala-allergia lisäksi niin pelkään miten hankalaa syömiesetä tulee.

hankaloittaa kyllä tietysti. Itse söin tosi paljon kalaa ja erilaisia muita mereneläviä.
Mutta kyllähän sielläkin lihaa saa, ja kasviksia. Ja peruna on jokatapauksessa melkein aina ranskalaisia.

Itse en viikon lomalla leivästä edes viitsinyt murehtia. Ostimme aamiaistarvikkeet oman hotellin pienestä marketista, jossa ei gluteenitonta leipää ollut. Söin paljon erilaisia tuoreita hedelmiä ja jugurttia aamiaiseksi (me söimme aamiaista omassa huoneessa).

Lounalla söin usein jonkun ruokaisan salaatin tai munakasta tms. Ja illalla kunnon ruoan. Ja nämä kaikki ravintoloissa. Ja hyvin kyllä pärjäsin.

Suosittelen varaamaan loman hyvätasoisesti hotellista jossa on all inclusive.
Sitten vaan hyvissä ajoin hotellille tieto keliakiasta (etsi kohdemaankielinen ohjeistus keliakialiiton sivuilta).
En ole milloinkaan syönyt niin hyvin, kuin viimeisellä Turkin matkallamme.
Aamiaisellakin minulle oli aina vähintään kolmenlaista gluteenitonta leipää.
Ja lounaalla ja illallisella oli aina useammanlaista jälkiruokaa, jopa kakkuja.

Yhteistyössä