miten kela maksaa äitiysrahan jos lapsi syntyy ennen laskettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
jos laskettu on 12.7 niin eka erähän on nostettavissa 11.7. mutta jos nyt synnytänkin 30.6 niin koskahan mulla on se eka erä tilillä? vaunut vaan pitäis vauvalle hakee ja todennäköstä on että syntyy juuri tuolloin 30pvä.

sen verran tiän että jos lapsi syntyy aiemmin se myös maksetaan aiemmin. lapsilisä maksetaan aina seuraavan kuukauden 26 pvä. vaikka syntyisi 1.7 niin maksetaan vasta 26.8
mutta äitiyspäiväraha maksetaan joko ennen laskettua niinkun on tehty päätös tai jos syntyy aiemmin niin laitetaan myös maksuun aiemmin. mietin vaan miten nopeesti.

mites jos lapsi syntyy keskosena jo rv 28 maksetaanko siltikin lasketun mukaan? onhan se tyhmää,äitiyslomankin luulisi aikaistuvan samalla. tuskin keskosen synnyttäneet töissäkään ovat,tai saikulla..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mitä kummaa? Eikös äitiyspäivärahaa aleta maksaa silloin kun äitiysloma alkaa? Siis n. kuukautta ennen laskettua aikaa. Vai muistanko nyt ihan väärin?

siitä se kertyy,mutta nyt onkin kyse siitä että koska ekan erän saa nostaa jos lapsi syntyy aikaisemmin.

Vuonna 2004 minulla oli laskettu aika 19.10., mutta lapsi syntyi jo 23.9. --> mitään muutoksia ei tehty maksuaikatauluhin vaan mentiin Kelan alkup. päätöksen mukaisesti.

Olisikos kannattanut ostaa ne vaunut vaikka ennen äitiyslomaa??? Se maksetaan ihan sen aikataulun mukaan vaikka syntyisi ton 12 päivää etuajassa, sä oot sitten ilman vaunuja sen pariviikkoa kun et oo rahojasi siihen säästänyt

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
Vuonna 2004 minulla oli laskettu aika 19.10., mutta lapsi syntyi jo 23.9. --> mitään muutoksia ei tehty maksuaikatauluhin vaan mentiin Kelan alkup. päätöksen mukaisesti.

selvä homma. jostain oon saanu toisenlaisen käsityksen. mutta asia nyt selvä. täytyy lainata rahaa niihin vankkureihin,en sentään 4 seinänsisällä jaksa 2 viikkoo olla.

Raskaus todetaan
Lääkärissä on käytävä ensimmäisen kerran ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä.

Riskialttiissa työssä
Mahdollisuus erityisäitiysrahaan. Hakemus ja lääkärinlausunto erityisäitiysvapaan tarpeesta Kelaan.

Raskaus kestänyt vähintään 154 päivää
Raskaustodistus äitiysrahan, äitiysavustuksen ja lapsilisän hakemiseksi.

Viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa
Äitiysrahaa, äitiysavustusta ja lapsilisää haetaan Kelasta

50-31 arkipäivää
Oikeus varhennettuun äitiysrahaan alkaa. Äitiysrahakausi on 105 arkipäivää

Viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa
Oikeus äitiysrahaan alkaa. Äitiysrahakausi on 105 arkipäivää.

Viimeisenä arkipäivänä ennen laskettua aikaa
Äitiysrahan ensimmäisen erän voi nostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisikos kannattanut ostaa ne vaunut vaikka ennen äitiyslomaa??? Se maksetaan ihan sen aikataulun mukaan vaikka syntyisi ton 12 päivää etuajassa, sä oot sitten ilman vaunuja sen pariviikkoa kun et oo rahojasi siihen säästänyt

mulla oli tarkka suunnitelma mitä ostan milloinkin ja vaunut oli tarkoitus ostaa vasta tuolloin kelan rahasta. enhän tiennyt että lapsivesi vähenee jostain syystä ja käynnistää..nyt on kaikki muut tavarat sohvia ja pöytää myöden ostettu,vaan vaunut puuttuu. onhan mulla yhdet vaunut,matkarattaat,mutta ei paljon helpota kun tuplat pitää olla.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Raskaus todetaan
Lääkärissä on käytävä ensimmäisen kerran ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä.

Riskialttiissa työssä
Mahdollisuus erityisäitiysrahaan. Hakemus ja lääkärinlausunto erityisäitiysvapaan tarpeesta Kelaan.

50-31 arkipäivää

kyl mä tän löysinkin. aattelin kuitenkin jos lapsi syntyy aiemmin myös äitiysloma alkaa aiemmin ja saa sitten myös mammarahaa. eipä se nyt kuitenkaan ole niin vakavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Raskaus todetaan

Riskialttiissa työssä

50-31 arkipäivää

kyl mä tän löysinkin. aattelin kuitenkin jos lapsi syntyy aiemmin myös äitiysloma alkaa aiemmin ja saa sitten myös mammarahaa. eipä se nyt kuitenkaan ole niin vakavaa.
meillä poju synty 2kk ennen äippäloma alkoi siitä rahoineen..

Alkuperäinen kirjoittaja mammassa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Raskaus todetaan

Riskialttiissa työssä

50-31 arkipäivää

meillä poju synty 2kk ennen äippäloma alkoi siitä rahoineen..

tätä mä mietinkin ja näköjään olinkin sit oikeessa. ehkä se sit vaan toimii noin jos syntyy tarpeeks paljon etuajassa. mun 2vko ei ehkä oo sit sitä.

Yhteistyössä