Miten kauan voi nukuttaa pinnasängyssä?

Milloin pitäisi siirtää lapsi viimeistään pois pinnasängystä? Miten kauan olette antaneet nukkua siinä? Itse en osaa ajatella nukkuvani omassa huoneessa, jos tiedän lapsen liikuvan itsekseen talossa. Sitä tavallaan säikähtäisi jos aamulla poika seisoisi sänkyni vieressä. Olenko outo vai onko muilla ollut samoja tunteita? Jos on ollut, miten pian tilanteeseen tottuu?
 
Kolmen kopla
Meilläkin keskimmäinen nukkui pinnasängyssä reilusti yli 3-vuotiaaksi, ehkä n. 3v 4kk asti. Sitten alkoi käymään niin ahtaaksi, että oli pakko siirtyä isompaan sänkyyn. Ei ollut koskaan sitä sänkyyn palautus rumbaa, tyttö nukahti aina hienosti omaan sänkyynsä.
 
No viimeistään silloin kun tulee laitojen yli tai ei mahdu sänkyyn. Meillä tämä ylituleminen tapahtui 1v10kk ja sattumalta olin vierellä. Siitä asti nukkunut jatkettavassa eikä tuo vaeltele öisin yksin. Joskus saattaa tulla meidän makkariin, mut kuulen sen ja käännytän takas omaan petiin. Harvemmin lapset vaeltelee yksin.
 
Meillä näin
Niin kauan kuin vain sopii ja siitä ei tule turvallisuusriskiä (=lapsi kipuaa itse pois ja tippuu). Meillä nukuttiin noin 2-vuotiaaksi pinniksessä. Sen jälkeen jatkettavassa, josta ei tule yksin pois. Huutaa hakemaan. Näin edelleen, vaikka ikää on jo 5v. Tosi hieno juttu meille vanhemmille:) Ei ravaa meidän sänkyyn keskellä yötä :)
 
Meillä esikoinen siirty jatkettavaan 1 v ja 4 kk:n ikäisenä, kun oli pikkusisarus tulossa. Muakin jotenki (edelleen) hirvittää että laps vaeltelis yöllä pitkin taloa, mutta meillä on unissa kävelty vaan yhden kerran. Muut kävelyt on ollu niin "puheliaita" ettei oo päässy yllättämään =) .
 
Niin kauan kuin mahtuu ja viihtyy. Itte oon omasta kaveripiirissä ihmetellyt sitä, mikä kiire vanhemmilla tuntuu olevan päästä eroon pinnasängystä. Sitten siitä uudesta sängystä kuitenkin tuskaillaan kun lapsi tippuu unissaan sieltä tai lähtee vaeltelemaan. Jotkut näyttävät kokeavan, että pinnasänky on vauvojen juttu eikä sovi taaperolle ja leikki-ikäiselle.
 
koi-isä
Vähän ennen 2v synttäreitä poika otti ja kolahti pinnasängystä ulos sellaisella tömäyksellä että seuraavana päivänä pikapikaa hommattiin "oikea" sänky.

Olisin kyllä mieluisasti pitänyt vielä pinnasängyn kun sieltä ei pääse karkaamaan... mutta juu, oikeastaan ei ongelmaa kyllä tuon isonkaan sängyn kanssa. Ovi pidetään ainakin toistaiseksi lukossa, porrasvaara :)
 
voihan sitä niin pitkään nukuttaa siinä kun mahtuu eikä rupee kiipeilee yli.
Meillä kaksi nuorempaa on siirretty jatkettavaan sänkyyn n. vuoden iässä, kuopus vähän vanhempana. Eli itse oon siirtänyt sit, kun osaa kävellä ja etenkin laskeutua sängystä JALAT EDELLÄ :)
Ja nyt kun luin uudestaan tuon aloituksen niiin.. meillä joskus kuopus(nyt 2v 7kk) nukkuu yönsä omassa sängyssä aamuun asti ja joskus taas kävelee tyynyn ja peiton kanssa meidän viereen.... mut hyvin on meidän vanhempien keskeen tiensä löytänyt!!<br><br>
 

Yhteistyössä