Miten kauan alle kouluikäiselle hankittu oma passi kelvannut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Passitoimistossa sanottiin, että lapsen 10 vuoden passi on voimassa niin kauan kuin kuvasta voi hänet varmuudella tunnistaa. Miten kauan käytännössä tämä on teidän kohdalla ollut? Meillä on 3kk, 4 ja 5 vuotiaat lapset. Nyt mietimme, ottaisimmeko omat passit vai laitetaanko lapset vain toisen vanhemman passiin.

Ap vastaa. Meillä mies haluaisi omat passit varsinkin isommille, koska voisi käydä heidän kanssaan esim Tallinnassa tai muilla lyhyillä ulkomaan matkoilla. Jos ovat vain mun passissa niin tuo ei onnistuisi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 09:14 sonja kirjoitti:
Minä laitoin meidän 4 ja 5-veet oman passini alle - en ihan äkkiä usko, että lapsemme matkustavat ulkomaille vielä pitkään aikaan ilman vanhempia.

Näin mäkin menasin ensi mutta sitten tuli mieleen että saattavat matkustaa vain toisen vanhemman kanssa, eli kumman passiin sitten laittaa.

Otettiin molemmille omat passit noin puoli vuotiaana ja kelvanneet ovat vaikka ikää on jo 4 ja 6. Olivat viimeksi tossa ennen joulua mummin ja ukin kanssa reissussa sekään ei olisi onnistunut ilman omaa passia.

Meillä esikoiselle otettiin oma passi vähän alle 2 vuotiaana ja nyt 3,5 vuotiaana hänet vielä kuvasta tunnistaa..saa nähdä kuinka kauan =) Kuopus on minun passilla, kun ei olisi alle puoli vuotiaalle kai oikein ollut järkeä ottaa omaa passia ja valokuvan ottaminenkin varmasti olisi ollut hankalaa. =)

Meillä 6-vuotiaalle otetaan oma passi ja 1-vuotias liitetään sekä minun,että isän passiin.Mulle ainakin sanottiin,että jos otan 6-vuotiaalle 10 vuoden passin niin se on myös voimassa sen 10-vuotta.Mutta jos 6-vuotias liitetään vanhempien passiin niin passi on voimassa siihen saakka kun lapsi täyttää 15-vuotta.Meille suositeltiin 6-vuotiaalle omaa ja 1-vuotiasta molempien vanhempien passiin.Kävin tätä kyselemässä just viikko sitten.

Misäts tuo tieto ettei passi olis voimassa sitä maksettua 10vuotta?? Sisareni lspsi täytti juuri 18 ja hänelle on hankittu passi siinä ekaluokalla siis noin 7v ja kyllä se oli voimassa koko sen ajan vaikkei varvaamkaan ole samannäköinen enää kuin epulla =) Mitenkäs sitä noin eri käytäntöjä voi olla, ihmettelee??

Meilla on kaikille lapsille otettu heti muutaman viikon ikaisena oma kymmenen vuoden passi. Esikoista kehotettiin Suomen tullissa hankkimaan uusi passi muistaakseni 8-vuotiaana, koska hanta ei enaa pystytty tunnistamaan vauvakuvasta. Ei olla kuitenkaan uutta passia hankittu, koska se on myonnetty kymmeneksi vuodeksi ja on edelleen voimassa. Eika missaan muussa maassa (matkustelemme paljon) ole koskaan sanottu mitaan !

kyselin tuota asiaa viime kesänä kun vuosikkaalle tarvitsimme...sanoivat että oma kannattaa hankkia koska jossain vaiheessa kaikki tarvii omat passit. Sitä eivät kyllä kertoneet että milloin kyseinen käytäntö ois astumassa voimaan.
Passi on voimassa sen 10 vuotta, mutta joissain maissa saattavat vaatia "tarkennusta" mikäli ei ole riittävän tunnistettavissa kuvasta. En ole kyllä henkilökohtaisesti kuullut että jollekin lapselle ois tarvinnut uusia passi, mutta mahdollista sekin kuulemma on.

Meillä on molemmile hankittu oma passi 5kk vanhana. Esikoiselle hankittiin uusi passi viime syksynä, melkein 7-vuotiaana kun en enää kehdannut vauvapassilla kuljettaa. Jos liittää vauvan molempien vanhempien passiin niin siinähän pitää ostaa siis molemmille vanhemmille uusi (?), samaan hintaan menee jos ostaa vaikka 5-vuotiaana sitten uuden sille vauvalle?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 16:20 Mammutti kirjoitti:
Misäts tuo tieto ettei passi olis voimassa sitä maksettua 10vuotta?? Sisareni lspsi täytti juuri 18 ja hänelle on hankittu passi siinä ekaluokalla siis noin 7v ja kyllä se oli voimassa koko sen ajan vaikkei varvaamkaan ole samannäköinen enää kuin epulla =) Mitenkäs sitä noin eri käytäntöjä voi olla, ihmettelee??

Meille ainakin sanottiin poliisilaitoksella ihan suoraan kun esikolle passia haettiin että voi olla että tulevaisuudessa jos lapsi muuttuu paljon ja häntä ei pysty kuvasta tunnistamaan, voi olla että passi ei jossain maassa kelpaa...ovat kai muualla vähän tarkempia tossa kun Suomessa, että kuvasta pitää pystyä tunnistamaan ja jos kuvasta ei tunnista, niin sillon kuulemma joutuu uuden passin hankkimaan, mutta periaattessa jos passi kelpaa, niin onhan se sen 10 vuotta voimassa. Ja meidän lapsi oli siis alle 2v. kun passin sai joten tuskin esim. 11 vuotiaana on enää saman näköinen :D

Mietin tässä ihan sivumennen sitä, että miksi on niin tärkeää, että se lapsi tunnistetaan valokuvasta... Kun jos on vanhempien passiin liitetty, niin siinähän ei ole lapsen kuvaa ollenkaan!! Esim. mun lapset on vielä yli 8v. mun passissa ja niistä ei ole mitään valokuvaa siinä... Eikä lapsilla oo mitään muitakaan kuvallisia henkkareita. Voisin viedä vaikka siskon samanikäiset muksut matkalle sillä passilla, noin niinku leikisti... :D Eli mites tämä sitten sallitaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 21:03 pohtii vaan kirjoitti:
Mietin tässä ihan sivumennen sitä, että miksi on niin tärkeää, että se lapsi tunnistetaan valokuvasta... Kun jos on vanhempien passiin liitetty, niin siinähän ei ole lapsen kuvaa ollenkaan!! Esim. mun lapset on vielä yli 8v. mun passissa ja niistä ei ole mitään valokuvaa siinä... Eikä lapsilla oo mitään muitakaan kuvallisia henkkareita. Voisin viedä vaikka siskon samanikäiset muksut matkalle sillä passilla, noin niinku leikisti... :D Eli mites tämä sitten sallitaan.

Tama on ihan totta ! :o

Meidan kumpikin tytar on 10 paivan ikaisia passikuvassa ja hyvin ovat rajoilla viela kuvat kelvanneet, mita nyt viranomaiset ovat kylla huhuilleet kopistaan tyttojen nimia, etta kaantyyko paat ja viimeksi SAS:n virkailija taivasteli, etta pitaisiko naista vauvakuvista nyt sitten nama 'neidit' tunnistaa.

Meillä tytölle otettiin 10.v. passi, kun oli 2.v. Itse aikoinani sain ekan passin, kun olin 10.v. Pääsin just ja just risteilemään samalla passilla, kun olin 16.v. ja 18.v. synttäripäivänä en päässyt baariin, kun poke ei uskonut samanihmisen olevan kuvassa. Hiemanko otti päähän :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 10:06 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 09:14 sonja kirjoitti:
Minä laitoin meidän 4 ja 5-veet oman passini alle - en ihan äkkiä usko, että lapsemme matkustavat ulkomaille vielä pitkään aikaan ilman vanhempia.

Näin mäkin menasin ensi mutta sitten tuli mieleen että saattavat matkustaa vain toisen vanhemman kanssa, eli kumman passiin sitten laittaa.

Otettiin molemmille omat passit noin puoli vuotiaana ja kelvanneet ovat vaikka ikää on jo 4 ja 6. Olivat viimeksi tossa ennen joulua mummin ja ukin kanssa reissussa sekään ei olisi onnistunut ilman omaa passia.

Päästitkö tosiaan leikki-ikäiset lapsesi (4 v. ja 6v.) isovanhempien kanssa ulkomaanmatkalle??? Entäpä jos lapsillesi olisi sattunut jotakin reissulla, niin mitäs sitten?

Minä en ikinä antaisi näin pieniä lapsia isovanhempien mukaan :(. 4-vuotias ja 6-vuotias ovat niin arvaamattomia ja pieniä, että ainakaan omat isovanhempamme eivät pystyisi matkalla sen ikäisiä edes vahtimaan. Uimataidottomat ja vikkeläliikkeiset lapset voivat pudota veteen tai karata mummolta ja vaarilta. En saisi kotona öitäni nukutuksi, jos mummo ja vaari reissaisivat lastemme kanssa ulkomailla :(.

Meitä on moneksi =).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 17:26 Ihmettelen kirjoitti:
\
\

Päästitkö tosiaan leikki-ikäiset lapsesi (4 v. ja 6v.) isovanhempien kanssa ulkomaanmatkalle??? Entäpä jos lapsillesi olisi sattunut jotakin reissulla, niin mitäs sitten?

Minä en ikinä antaisi näin pieniä lapsia isovanhempien mukaan :(. 4-vuotias ja 6-vuotias ovat niin arvaamattomia ja pieniä, että ainakaan omat isovanhempamme eivät pystyisi matkalla sen ikäisiä edes vahtimaan. Uimataidottomat ja vikkeläliikkeiset lapset voivat pudota veteen tai karata mummolta ja vaarilta. En saisi kotona öitäni nukutuksi, jos mummo ja vaari reissaisivat lastemme kanssa ulkomailla :(.

Meitä on moneksi =).

Ensinnäkin minun äitini ja isäni ovat alle 50, joten joillakin heidän ikäisillään on omia saman ikäisiä lapsia - vai eikö silloin voi matkustaa jos on "vanhat" vanhemmat?
Toinenkin mutta eli nämä 4 ja 6 vuotiaat ovat uimataitoisia.

Ovat matkustaneet paljonkin mummi ja papan kanssa sekä kotimaassa että ulkomailla joskus me olemme mukana joskus emme.
Nyt ollaan lähdössä 3 viikoksi brasiliaan, minä työmatkalle ja mummi, ukki ja lapset lähtee mukaan. Joutuvat varmasti viettämään aikaa keskenään koska minulla on aika paljon reissaamista myös siellä paikanpäällä.
Olen vain onnellinen että voin tällä järjestelyllä ottaa lapset mukaan :heart: =)

Justiinsa hain uunituoreen passin kohta 6veelle pojalle, joka oli vanhassa 10v. passissansa 6-kuinen michelinäijä :heart: Nyt kelpaa seuraavat 10v. tunnistella heppua. Vanhemmat lapset ovat 3- ja 5-vuotiaita omissa kuvissansa ja passit voimassa vielä nelisen vuotta.

Hölmö kysymys,mutta ollaan aateltu lähtee 24h risteilylle ja nyt tuli vasta mieleen että tarviiko tollasella risteilyllä passia missä ei käydä maissa? Siis 3-vuotiaalla pojallamme ei ole passia ja meillä on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 21:07 Tietämätön kirjoitti:
Hölmö kysymys,mutta ollaan aateltu lähtee 24h risteilylle ja nyt tuli vasta mieleen että tarviiko tollasella risteilyllä passia missä ei käydä maissa? Siis 3-vuotiaalla pojallamme ei ole passia ja meillä on.

Tarvii, jos risteily suuntaa muualle kuin Ruotsin vesille. Eli jos käy vaikka vain Viron edustalla kääntymässä, pitää passi olla. Tuossa lainaus Vikingiltä:

Henkilötodistus, passi, viisumi
Henkilöyden todistaminen

Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi ja päinvastoin:
Pohjoismaiden kansalaisilta ei vaadita passia. Kaikkien matkustajien on
kuitenkin pyydettäessä todistettava henkilöytensä voimassaolevalla
henkilötodistuksella, esimerkiksi:
- Ajokortti
- Passi
- Kuvallinen kela-kortti
- Kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*

Viroon:
Voimassaoleva passi (koskee myös yli 6-vuotiaita, jos he menevät maihin Virossa) tai kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*, myös kaikilla risteilyillä, vaikka matkustaja ei menisikään maihin Tallinnassa. Mikäli alle 7-vuotiaalla lapsella ei ole omaa passia tai uudenmallista henkilökorttia, hänet tulee olla merkitty mukana matkustavan vanhemman passiin. Vanhemman on luonnollisesti matkustettava lapsen kanssa, jos passi on yhteinen. Jos lapsi pysyy laivalla eikä mene maihin (Piknik- tai Miniristely), 15-vuotias saa vielä olla merkitty vanhemman passiin. Viranomaiset suosittelevat kuitenkin, että kaikilla uusiin EU-maihin matkustavilla olisi passi mukanaan - näin varmistetaan sujuva matkanteko.

Pyydämme huomioimaan, että maihinnousu on sallittu vain rajavartioiden työaikojen puitteissa. Tästä johtuen matkustajat eivät esimerkiksi voi mennä maihin yöllä.

Latviaan:
Kaikilla matkoilla Latviaan tarvitaan voimassaoleva passi tai kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*. Suomen kansalaisilta ei vaadita viisumia Latviaan. Alle 18 v. lapset voivat matkustaa ilman passia mikäli heidät on merkitty vanhempiensa passiin. EU-maiden kansalaiset eivät tarvitse matkavakuutuskorttia tai -todistusta, mutta KELA:lta saatavaa E111-lomaketta suositellaan. Se oikeuttaa saamaan julkista sairaanhoitoa äkillisissä sairaustapauksissa tai tapaturman sattuessa. Matkustajilla, joilta vaaditaan viisumi Latviaan, tulee olla myös oma valokuvallinen passi. Tämä koskee myös lapsia.

Pyydämme huomioimaan, että maihinnousu on sallittu vain rajavartioiden työaikojen puitteissa. Tästä johtuen matkustajat eivät esimerkiksi voi mennä maihin yöllä.

................
*Tilapäinen henkilökortti, alaikäisen henkilökortti joka on hankittu ilman holhoojan lupaa tai ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti ei kelpaa.

Matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöytensä ja ikänsä. Lain vaatimat matkustajatiedot tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä. Tiedot tarkistetaan lähtöselvityksessä.

Matkustaja on velvollinen ottamaan itse selkoa passi- ja viisumimääräyksistä. Viking Line voi kieltäytyä kuljettamasta henkilöitä, joilla ei ole tarvittavia asiapapereita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 18:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 17:26 Ihmettelen kirjoitti:
\
\

Meitä on moneksi =).

Ensinnäkin minun äitini ja isäni ovat alle 50, joten joillakin heidän ikäisillään on omia saman ikäisiä lapsia - vai eikö silloin voi matkustaa jos on "vanhat" vanhemmat?
Toinenkin mutta eli nämä 4 ja 6 vuotiaat ovat uimataitoisia.

Ovat matkustaneet paljonkin mummi ja papan kanssa sekä kotimaassa että ulkomailla joskus me olemme mukana joskus emme.
Nyt ollaan lähdössä 3 viikoksi brasiliaan, minä työmatkalle ja mummi, ukki ja lapset lähtee mukaan. Joutuvat varmasti viettämään aikaa keskenään koska minulla on aika paljon reissaamista myös siellä paikanpäällä.
Olen vain onnellinen että voin tällä järjestelyllä ottaa lapset mukaan :heart: =)

Ilmeisesti Teillä isovanhemmat selviävät hyvin lastenlasten hoidosta =)? Meillä appivanhemmat ovat sellaisia tumpeloita lastenhoidossa, että en laittaisi 4-vuotiasta ja 6-vuotiasta edes kotimaan matkalle heidän kanssaan :(.

Monilla noin 50-vuotiaalla vanhemmilla on omat lapset pieniä. Minusta on kyllläkin ihan eri asia, ovatko lapset matkalla omien vanhempiensa vai isovanhempiensa kanssa. Vanhemmat tuntevat lapsensa ja osaavat ennakoida heidän käytöstään. Isovanhempien pitää hoitaa lastenlapsiaan todella paljon ja säännöllisesti, että he oppivat lasten tavat ja selviävät heidän kanssa matkalla.

Lastenlasten kanssa selviäminen ei ole isovanhemman iästä kiinni. Kaikki nuoretkaan isovanhemmat eivät osaa hoitaa lastenlapsiaan. Meillä on naapurissa yli 70-vuotias mummo, joka hoitaa lapsenlapsiaan säännöllisesti, laittaa lapsille kotiruokaa ja vie heitä ulkoilemaan, kirjastoon jne. ja hyvin sujuu.

Meillä on nuoret isovanhemmat ja eivätpä vaan pärjää lastenlastensa kanssa. En voisi kuvitellakaan, etä laittaisin edes kouluikäisiämme ulkomaanmatkalle heidän mukaansa, alle kouluikäisistä nyt puhumattakaan. Hyvä, kun he selviävät itse matkalta kotiin.

Koululaisemme ovat olleet yksinään, 2-3 päivää vuodessa, anoppilassa kylässä. Anoppini ei viitsi laittaa lapsille edes ruokaa ja heillä syödään mitä ja koska sattuu. Lapset syötetään hampurilaispaikoissa. Televisiota katsotaan yömyöhään ja tietokoneella saa istua vaikka koko päivän. Lapset saavat katsoa TV:stä kaikki ohjelmat ja mennä nukkumaan puoliltaöin ja pikkutunneilla.

Enpä tosiaankaan laittaisi lapsia etelänmatkoille tällaisten "hoitajien" kanssa B).

Mukavaa Brasilian matkaa B)!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 23:55 Jaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 21:07 Tietämätön kirjoitti:

Tarvii, jos risteily suuntaa muualle kuin Ruotsin vesille. Eli jos käy vaikka vain Viron edustalla kääntymässä, pitää passi olla. Tuossa lainaus Vikingiltä:

Henkilötodistus, passi, viisumi
Henkilöyden todistaminen

Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi ja päinvastoin:
Pohjoismaiden kansalaisilta ei vaadita passia. Kaikkien matkustajien on
kuitenkin pyydettäessä todistettava henkilöytensä voimassaolevalla
henkilötodistuksella, esimerkiksi:
- Ajokortti
- Passi
- Kuvallinen kela-kortti
- Kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*

Viroon:
Voimassaoleva passi (koskee myös yli 6-vuotiaita, jos he menevät maihin Virossa) tai kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*, myös kaikilla risteilyillä, vaikka matkustaja ei menisikään maihin Tallinnassa. Mikäli alle 7-vuotiaalla lapsella ei ole omaa passia tai uudenmallista henkilökorttia, hänet tulee olla merkitty mukana matkustavan vanhemman passiin. Vanhemman on luonnollisesti matkustettava lapsen kanssa, jos passi on yhteinen. Jos lapsi pysyy laivalla eikä mene maihin (Piknik- tai Miniristely), 15-vuotias saa vielä olla merkitty vanhemman passiin. Viranomaiset suosittelevat kuitenkin, että kaikilla uusiin EU-maihin matkustavilla olisi passi mukanaan - näin varmistetaan sujuva matkanteko.

Latviaan:
Kaikilla matkoilla Latviaan tarvitaan voimassaoleva passi tai kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*. Suomen kansalaisilta ei vaadita viisumia Latviaan. Alle 18 v. lapset voivat matkustaa ilman passia mikäli heidät on merkitty vanhempiensa passiin. EU-maiden kansalaiset eivät tarvitse matkavakuutuskorttia tai -todistusta, mutta KELA:lta saatavaa E111-lomaketta suositellaan. Se oikeuttaa saamaan julkista sairaanhoitoa äkillisissä sairaustapauksissa tai tapaturman sattuessa. Matkustajilla, joilta vaaditaan viisumi Latviaan, tulee olla myös oma valokuvallinen passi. Tämä koskee myös lapsia.

................
*Tilapäinen henkilökortti, alaikäisen henkilökortti joka on hankittu ilman holhoojan lupaa tai ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti ei kelpaa.

Matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöytensä ja ikänsä. Lain vaatimat matkustajatiedot tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä. Tiedot tarkistetaan lähtöselvityksessä.

Matkustaja on velvollinen ottamaan itse selkoa passi- ja viisumimääräyksistä. Viking Line voi kieltäytyä kuljettamasta henkilöitä, joilla ei ole tarvittavia asiapapereita.

Kiitos vastauksesta! Voikohan lapsen liittää vanhemman passiin mikä on enää voimassa n.3vuotta? Ja mitäköhän se maksaa? Ei viittis vielä lapselle omaa passia hankkia,kun tarvii niin harvoin.

Yhteistyössä