Miten kasvattaa suvaitsevaisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitämissämilloi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitämissämilloi

Vieras
Siinäpä se. En huolisi maahamme yhtä ainoota tummaihoista tai pakolaista (en vihaa eri kansalaisuuksia, mutta mielestäni suomi kuuluu suomalaisille). Mielestäni homojen ja lesbojen ei kuuluisi saada adoptoida lasta eikä mennä naimisiin. Mielestäni naisten kuuluisi pukeutua siististi ja peittää esim. ristansa ja takapuolensa. Näen asian niin, että ne kuuluvat vain oman miehen nähtäviksi. Uimahallit sun muut sellaset on asia erikseen. Naisen paikka on kotona ja miehen homma on tuoda taloudellinen turva perheeseen.

En tiedä, onko toi kaikki ihan suvaitsevaisuudesta kiin, vai olenko myös jotenkin vanhan aikainen tai rasistinen. Vanha en ole, rapiat päälle 20, mutta silti ajattelen asioita näin :o

"Mielestäni naisten kuuluisi pukeutua siististi ja peittää esim. ristansa ja takapuolensa. Näen asian niin, että ne kuuluvat vain oman miehen nähtäviksi. Naisen paikka on kotona ja miehen homma on tuoda taloudellinen turva perheeseen."

Sopisit Iraniin.

Ongelma on siinä että sinä et nimenomaan ajattele.

Kaikki asiat mitä sanoivat ovat valmiita malleja joita voidaan omaksua ilman että tarvitsee ajatella.
Noita voitaisiin pitää jopa default ajatusmalleina/asenteena.

Ei se silti välttämättä väärin ole.

Itsekin olen miettinyt, että miten voisin kasvaa suvaitsevaisemmaksi ihmiseksi. Esimerkiksi mielestäni homot on homoja ja lesbot lesboja ja saavat laillistaa parisuhteensa aivan miten tahtovat, mutta adoptio-oikeutta en heille kuitenkaan soisi. Mutta en osaa itsekään perustella miksi. Ehkä ajattelen, että homopari saa adoptiolapsen heti hakiessaan, koska muuten voitaisiin pitää homofobisena, jos heitä ei katsottaisi sopiviksi vanhemmiksi. Tai jotain.

[QUOTE="minä";25046094]Itsekin olen miettinyt, että miten voisin kasvaa suvaitsevaisemmaksi ihmiseksi. Esimerkiksi mielestäni homot on homoja ja lesbot lesboja ja saavat laillistaa parisuhteensa aivan miten tahtovat, mutta adoptio-oikeutta en heille kuitenkaan soisi. Mutta en osaa itsekään perustella miksi. Ehkä ajattelen, että homopari saa adoptiolapsen heti hakiessaan, koska muuten voitaisiin pitää homofobisena, jos heitä ei katsottaisi sopiviksi vanhemmiksi. Tai jotain.[/QUOTE]

Sen vuoksi olisikin hyvä jos pääsisi oikeasti näkemään homoparien elämää, ei siis mitään keksittyä Gekko hahmoa telkkarissa, vaan rehellistä homoparien arkea. Uskon että moni muuttaisi näkökantojaan.

Tai olisi hyvä jos löytäisi ystävän toisesta kulttuurista missä itse on kasvanut, niin huomaisi kuinka samanlaisia me loppupelissä ollaan, ja näkis ne erilaisuudet vaan mukavina asioina.

Auttaisiko sinua sellainen, että miettisit miten toivoisit sinuun suhtauduttavan, jos joutuisit lähtemään johonkin toiseen maahan? Jos et voisi asua Suomessa, vaan sinun olisi pakko muuttaa jonnekin? Miltä sinusta tuntuisi, jos sinuun suhtauduttaisiin epäillen, vain koska olet tullut toisesta maasta? Tuntuisiko sinusta, että sinulla olisi kuitenkin oikeus olla ja elää niin, että voit tuntea olevasi turvassa ja että sinuun suhtauduttaisiin ystävällisesti? Vaikka olisit erilainen kuin valtaväestö? Vaikket osaisi välttämättä kieltä?

olo on huomattavasti helpompi ja keveämpi kun ei luojan kiitos tarvitse kantaa vihaa ja suvaitsemattomuutta muita kohtaan sisällään. Sinun kannattaisi todella tehdä asialle jotakin, jos joskus saat lapsia niin tiedätkö kuinka siirrät haluamattasi tuon suppen ajatusmallisi heille. Matkustaminen on hyvä keino, hakeudu johonkin missä tapaat monenlaisia ihmisiä, opiskele kieliä, ole avoin. Elämme 2011 vuotta ja nykyään työyhteisöt ovat monimuotoisia/kulttuurisia, miten pärjäät työssä?tai miten selviät jos esimiehesi onkin joku päivä tummaihoinen tai vaalea venäläinen, sinua kouluttautuneempi.

[QUOTE="vieras";25046217]olo on huomattavasti helpompi ja keveämpi kun ei luojan kiitos tarvitse kantaa vihaa ja suvaitsemattomuutta muita kohtaan sisällään. Sinun kannattaisi todella tehdä asialle jotakin, jos joskus saat lapsia niin tiedätkö kuinka siirrät haluamattasi tuon suppen ajatusmallisi heille. Matkustaminen on hyvä keino, hakeudu johonkin missä tapaat monenlaisia ihmisiä, opiskele kieliä, ole avoin. Elämme 2011 vuotta ja nykyään työyhteisöt ovat monimuotoisia/kulttuurisia, miten pärjäät työssä?tai miten selviät jos esimiehesi onkin joku päivä tummaihoinen tai vaalea venäläinen, sinua kouluttautuneempi.[/QUOTE]

Eihän ihmiset halua olla monelaisten kanssa tekemisissä, vaan ainoastaan kaltaistensa, vai hakeudutko sinä persujen seuraan?

Mielestäni ihmisellä saa olla mielipiteitä vaikka suvaitsisikin poikkeavat ihmiset. Esim. vaikka vastustaa homojen adobtiota voi silti suvaita sen homoperheen naapurissa ja olla heidän kaveri. Vaikka ei enempää pakolaisia Suomeen halua, voi tulla hyvin toimeen pakolaisperheen kanssa. Vaikka itse jäisi kotiin hoitamaan perhetta ja kotia, ei tarvitse käskeä muiden tekemään samaa.

Mielestäni mielipide ja suvaitsevaisuus on eriasia.

Alkuperäinen kirjoittaja mitämissämilloi;25046026:
Siinäpä se. En huolisi maahamme yhtä ainoota tummaihoista tai pakolaista (en vihaa eri kansalaisuuksia, mutta mielestäni suomi kuuluu suomalaisille). Mielestäni homojen ja lesbojen ei kuuluisi saada adoptoida lasta eikä mennä naimisiin. Mielestäni naisten kuuluisi pukeutua siististi ja peittää esim. ristansa ja takapuolensa. Näen asian niin, että ne kuuluvat vain oman miehen nähtäviksi. Uimahallit sun muut sellaset on asia erikseen. Naisen paikka on kotona ja miehen homma on tuoda taloudellinen turva perheeseen.

En tiedä, onko toi kaikki ihan suvaitsevaisuudesta kiin, vai olenko myös jotenkin vanhan aikainen tai rasistinen. Vanha en ole, rapiat päälle 20, mutta silti ajattelen asioita näin :o

Tämä pisti silmään erityisesti. Oletko jostain uskonlahkosta?

Tee niin kuin mä sanoin ja sullekin valkenee.

Liikun kyllä enimmäkseen omalla autolla, mutta joka tapauksessa en muuttaisi käsityksiäni vaikka näkisinkin huonoa käytöstä joidenkin taholta Itä-Helsingin joukkoliikenteessä. Julkisiakin olen kyllä Helsingissä paljon käyttänyt, ja Itä-Helsingissä liikkunut, mutta ei mulla ole mitään huonoja kokemuksia ollut.

Tunnen henkilökohtaisesti lukuisia maahanmuuttajia, ja olen sellainen itsekin ollut, ja onnekseni olen päässyt tutustumaan moniin eri kulttuureihin. En siis muodosta mielipiteitäni muutaman teini-ikäisen metroon räkijän perusteella.

Liikun kyllä enimmäkseen omalla autolla, mutta joka tapauksessa en muuttaisi käsityksiäni vaikka näkisinkin huonoa käytöstä joidenkin taholta Itä-Helsingin joukkoliikenteessä. Julkisiakin olen kyllä Helsingissä paljon käyttänyt, ja Itä-Helsingissä liikkunut, mutta ei mulla ole mitään huonoja kokemuksia ollut.

Tunnen henkilökohtaisesti lukuisia maahanmuuttajia, ja olen sellainen itsekin ollut, ja onnekseni olen päässyt tutustumaan moniin eri kulttuureihin. En siis muodosta mielipiteitäni muutaman teini-ikäisen metroon räkijän perusteella.

Muista lukita autosi ovet sillä ajaessasi.:attn:

[QUOTE="aapee";25046519]En ole mistään uskonlahkosta. Kuulun ihan tuikutavalliseen evl. lut. seurakuntaan. Onko ajatusmaailmani todellakin ahdas? Saattaa olla. Toiset ei halua kotiinsa mitään punaista ja minä en halua kotinurkilleni ulkomaalaisia.[/QUOTE]Eiväthän nuo ole verrannollisia asioita. Ei olemassa sellaisia kotinurkkia, joiden asukkaita sinä voisit valita tai päättää.

[QUOTE="aapee";25046519]En ole mistään uskonlahkosta. Kuulun ihan tuikutavalliseen evl. lut. seurakuntaan. Onko ajatusmaailmani todellakin ahdas? Saattaa olla. Toiset ei halua kotiinsa mitään punaista ja minä en halua kotinurkilleni ulkomaalaisia.[/QUOTE]

Ajatteletko myös, että sinä et sitten saisi matkustella, mennä siis muiden kotinurkille? Mua ainakin ahdistaisi valtvavasti jos olisin rakentanut itselleni tuollaisen vankilan.

Suomi suomalaisille, eli siis käytät myös suomalaisia tuotteita ainoastaan? Katsot vaan suomalaisia elokuvia jne?
Entäpä suomessa syntyneet sun mielestä väärän väriset? Miksi sinä et ole väärän värinen?

[QUOTE="vieras";25046666]Suomi suomalaisille, eli siis käytät myös suomalaisia tuotteita ainoastaan? Katsot vaan suomalaisia elokuvia jne?
Entäpä suomessa syntyneet sun mielestä väärän väriset? Miksi sinä et ole väärän värinen?[/QUOTE]

Nuo ovat liian vaikeita kysymyksiä! ;) :D

Yhteistyössä