miten kasvatat lapsiasi?miksi juuri kyseisellä tavalla?

• Viestiketjun aloittaja eka tulossa
  • Ensimmäinen viesti
eka tulossa
kiinnostaa kovasti nämä kasvatusasiat nyt. :D ois mukava kuulla erilaisia tapoja ja mielipiteitä erilaisista kasvatustavoista. toivottavasti viitsitte vastata vaikka mulla ei ookkaan vielä lasta, enkä oo rekisteröityny. :)

Jeppe
Meillä lapset kasvatetaan kunnioittamaan luontoa ja kaikkea elävää. Arvostamme tasa-arvoisuutta.

Meillä jätettä kierrätetään niin paljon kuin mahdollista, roskia ei jätetä luontoon, muurahaispesiä ei ronkita jne...
Kohtelemme lapsiamme ja me vanhemmat toisiamme tasa-arvoisesti.

MIKSIKÖ? Jos luonnon asioihin ei puututa, maailma hukkuu p.askaan! On mukavaa, että myös ehkees lastenlastenlapsetkin voisivat nauttia luonnosta niinkuin me nyt.

Tasa-arvoisuus on vaan niin tärkeää ihmisten kesken. En esim. koe alkoholistin olevan sen huonompi ihminen kuin kukaan muukaan ja heitä tulee hoitaa vaikkapa terveydenhuollossa täysin samanarvoisesti kuin ketä tahansa.

The titityy
Ehkä hieman liian lempeästi.
Mies on se ankarampi, joten yritän sitten lempeydellä paikata isin kovuuden.
Ei niinkään tietysti pitäisi. :ashamed:
Silloin kun suutun, niin oksat pois ja poika tietää että nyt on muori äkäisenä.
Uhma juuri alkanut, kaksi vuotta pian täyttää. Pelottaahan tuo että miten käy. Ei saisi sitä pikkurilliä antaa...
Rakkautta viljelen ja maalaisjärkeä minulla on mielestäni suht runsaasti.
Meidän talossa ei hypitä lapsen pillin mukaan, jos kuorin pottuja ja poika vaatii huomiota, on selvää että potut kuoritaan ensin ja sitten keskitytään poikaan. Hän ei siis voi vaatia minua pois siitä hommasta mitä olen tekemässä.
Tällä tavalla mielestäni opetan sen että välillä on muutakin juttua kuin hän, vaikka hän tärkein tietysti onkin. :heart:

Hmmm.. mä oon varmaan aika lepsu äiti, joissain asioissa.

Mutta tänään poika toi koulusta matikan kirjan mihin piti laittaa unohdukseen allekirjoitus. Ja näitä unohduksia on nyt ollut muutama tätä ennen eikä ole pitkäkään aika.
Olen sairaslomalla, joten pystyn kontrolloimaan pojan tekemisiä, läksyt tekee omatoimisesti koulun jälkeen ilman napinoita ja lähtee kavereille.
Nyt sanoin pojalle, että koulun jälkeen ollaan TUNTI kotona, joka pvä, että ne läksyt tulee tehtyä kunnolla ja huolella, ettei koko ajan olisi kiire kaverille. Sama tuntisääntö pätee, vaikkei olisi edes tullut juuri sinä päivänä läksyä =)

Mielenkiintoista olis kuulla, mitä ne rajat itse kullakin tarkoittavat...

Meillä kans pojalla on kova komento - on sen verran tahtoihmisiä, että jos meinaa ettei ihan seinille hypi ;), kuri on oltava.

Käytännössä tarkoittaa sitä, et jos poika vaikka temppuilee (sotkee tahallaan, kiukuttelee tms.) ruokapöydässä, hänet nostetaan pois syöttiksestä jäähylle. Rauhoituttuaan pääsee takaisin. Kaveri on vielä niin pieni (1v.3kk), ettei sitä voi jättää kokonaan ilman ruokaa... Ja ei tarkoittaa meillä ei ja piste. Aika hyvin näyttää menevän perille, kun tarpeeksi kauan jaksaa jauhaa samaa asiaa aina.

Rajojen vastapainona meilläkin annetaan lapselle paljon rakkautta. Yksi keino jolla kunnioitustani osoitan on se, että meillä kuunnellaan, mitä lapsella on sanottavanaan. Poika ei tietenkään osaa vielä puhua kuin joitakin sanoja, mutta se ei juttelua haittaa. Paljon tuolla juttua ja sanottavaa tuntuu olevan muutenkin.

Monen kaverien lapsen kohdalla rajat näyttävät olevan melko venyvää laatua eikä eikään tarkoita aina eitä vaan jotakin sinne päin. Toisaalta lapsen mielipiteitä ei kuunnella... vaan joo, tasapainoiluahan tää on.

<br><br>

lisko
Joo oli kyllä kasvatusajatuksia paljonkin ennen esikoisen syntymää. Suurin osa karissut. Mutta selittämällä, selittämällä, selittämällä, perustelemalla ja puhumalla yritetän pääasiassa pärjätä. Yllättävän pienikin lapsi ymmärtää kun selkeästi selitetään tarpeeksi monta kertaa miksi jokin asia on kielletty tai pitää tehdä. Ja lapsihan ei saa olla kiihtynyt kun selitetään. Ja sitten tärkeä asia: pieni lapsi tarvitse aikuisen tukea rauhoittuakseen kiukkukohtauksesta tai pahasta mielestä. On kohtuutonta odottaa, että lapsi rauhoittuu ja lopettaa esim itkemisen jos aikuinen huutaa ja käskee vihaisena. Yllättävän usein näkee itkevän lapsen ja aikuisen joka ei itsekään hillitse tunteitaan siinä tilanteessa, mutta odottaa sitä silti usein pieneltäkin lapselta. Vaikka jos itseltä pokka pettää tulee kyllä huudettuakin ja lapset pääsee kylpyhuoneeseen hetkeksi rauhoittumaan (siis max 1 min) jos meno yltyy liiaksi. Ja sitten taas puhutaan siitä kuinka voi äidillä tai isälläkin pinna palaa. ja jos kohtuuttomalta tuntuu voi vanhemmatkin pyytää anteeksi, jos pinna oli liian herkässä. Myös lapset pyytää tarvittaessa anteeksi, tietenkin.
Fyysistä väkivaltaa ei käytetä lainkaan, mutta uhkailu, kiristys ja lahjonta on kyllä käytössä. Ja sitten tärkein ajatus meillä on, että lasta ei voi koskaan pitää liiaksi sylissä ´, eikä lasta voi koskaan liikaa kannustaa ja kehua. Kiva nähdä että noi isommat osaa antaa kehuja ja myönteistä palautetta myös muille.

Paljon hellyyttä ja huomiota,ruumiillista kuritusta en hyväksy,kaikkea voi haluta mutta kaikkea ei voi saada..toivon,että jaksan näitä periaatteitani noudattaa!Lapseni on vasta vähän yli vuoden ikäinen,mutta onneksi on jo oppinut ei-sanan merkityksen.Liian paljon on tullut nähtyä ns.vapaan kasvatuksen surullisia tuloksia,omalle lapselleni en haluaisi samaa "karhunpalvelusta" tehdä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:32 Jeppe kirjoitti:
Meillä lapset kasvatetaan kunnioittamaan luontoa ja kaikkea elävää. Arvostamme tasa-arvoisuutta.

Meillä jätettä kierrätetään niin paljon kuin mahdollista, roskia ei jätetä luontoon, muurahaispesiä ei ronkita jne...

MIKSIKÖ? Jos luonnon asioihin ei puututa, maailma hukkuu p.askaan! On mukavaa, että myös ehkees lastenlastenlapsetkin voisivat nauttia luonnosta niinkuin me nyt.

Tasa-arvoisuus on vaan niin tärkeää ihmisten kesken. En esim. koe alkoholistin olevan sen huonompi ihminen kuin kukaan muukaan ja heitä tulee hoitaa vaikkapa terveydenhuollossa täysin samanarvoisesti kuin ketä tahansa.
:attn: ap ei kysy jätteistä, luonnosta, muurahaispesistä ym. vaan kysyy lasten kasvatustapaa. :xmas:

Meillä on käytössä ohjaavakasvatus, maalaisjärki, lapsentahtisuus, luonnonmukaisuus, ehdoitta rakastaminen, herkkyyskausien huomiominen, lapsen kunnioittaminen, positiivisuus, huumori... Paljon rakkautta, hellyyttä ja huomiota, mahdollisimman vähän rajoituksia ja kieltoja... Ei huudeta eikä käytetä rangaistuksia... Lasten iät 5v7kk, 4v1kk, 2v9kk, 1v9kk ja 11kk. :heart: =) <br><br>

No tietysti vanhemmilla on aina viimeinen sana meilläkin, mutta kyllä keskustelu on tärkeää. Lapsi on kiinnostunut ja ymmärtää asioita paremmin, kun ne perustelee selkeästi.

Itse hoidan työkseni mm. lasten tapaturmia, joten olen aika täynnä kieltoja, mutta toisaalta ei lasta voi enkä tahdokaan täysin kahlita. Kokemus kasvattaa myöskin heitä tietyissä tilanteissa.

Tuo rajat ja rakkaus on hieno yhdistelmä. Ja oikealla tavalla yhdistettynä ne toimivat oikein hyvin.

harmaana
RAJAT ja RAKKAUS !!! täälläkin niillä mennään.
RAjoista lapsi saa tarvitemaansa rakkautta paljon , sekä tietty sylillä ja pusuilla. KAikkea saa tosiaan haluta, mut kaikkea ei voi saada ! :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
\

:attn: ap ei kysy jätteistä, luonnosta, muurahaispesistä ym. vaan kysyy lasten kasvatustapaa. :xmas:
Mutta nuohan on todella tärkeitä kasvatukseen kuuluvia tekijöitä!!! Ehdottomasti!!!

Aika on semmoinen mukava juttu, että ehtii unohtua ja painua muistoihin, miten sitä ihan pienten lasten kanssa pärjäsi =) Mutta sen muistan, että minulla oli kyllä jonkun verran ajatuksia siitä, miten tahtoisin vanhemmuutta toteuttaa (hieno sanonta, eikö vaan?) mutta suurin osa meni sitten kyllä toisin.

Siinä olen muuttanut tapaani kasvattaa lapsiani, etten ole esikoisen kaksivuotisiän jälkeen käyttänyt fyysistä rangaistusta. Sittemmin (11 vuotta) olen pärjäillyt sillä, että olen hillinnyt itseni ja miettinyt vähän enemmän, ennen kuin suuhahdan.

Sellaisia periaatteita meillä on, että kukin saa olla sellainen kuin on, sillä varauksella, että toiset pitää ottaa huomioon. Ei voi siis olla sikapossuporsas (anteeksi possujen suku!) eikä tahallaan loukata tai kiusata muita. Mutta saa olla huonolla tuulella, saa vetäytyä omiin oloihinsa.

Luontoa ei meilläkään saa typerästi tuhota katkomalla eläviä kasveja sieltä täältä, tai kiusata eläimiä eikä tarpeettomasti tuhlata vettä taikka muita luonnonvaroja. Samoin kierrätyksen merkitys on lapsille opetettu.

Uhmaiän käsitteestä en pidä ollenkaan, sellaista varmaankin on, mutta en tahdo ajatella lapsen vaiheita uhmaiän käsitteen kautta. Vaan enemmän persoonaan liittyvinä vaiheina, liekö siinä eroa, mutta sanafriikki kun olen, pidän enemmän tästä toisesta käsitteestä.

Maailmaa näkemällä ja erilaisia ihmisiä tapaamalla lapsillemme on ymmärtääkseni kehittynyt aika laajalti tietoa erilaisista asioista. Samoin sitä ymmärrystä, ettei yksi ihminen ole toista ihmistä ylempi, eikä myöskään maailma ole vain ihmisiä varten. Näissä asioissa he toki muodostavat omat mielipiteensä aikaa myöten.

Uskonnollisia asioita emme heille ole opettaneet, koska emme ole uskonnollisia ihmisiä. Kumpikin on ollut seurakunnan kerhoissa, toinen esikoulussakin, hän etenkin piti kovasti kerhoista ja hänellä oli uskonnosta kiinnostunut kautensa, tahtoi lukea ruokarukouksen ja iltarukouksen, jonka tietysti hänelle sallimme. Sittemmin se on jäänyt. Esikoinen on suhtaunut kristillisyyteen paljon suuremmalla varauksella ja sekin on aivan hyvä niin meistä. Nyt kumpikaan vanhemmista ei kuulu enää seurakuntaan, mutta lapset kuuluvat. He päättävät tuonnempana itse haluavatko käydä rippikoulun ja kuulua edelleen seurakuntaan.

Koulu on lastemme tärkein juttu nyt, siitä he ottavat jo hyvin vastuuta, unohduksia ja lipsahduksia sattuu, mutta kenellepä ei. He ovat saaneet itsenäisesti tehdä valinnat koulun suhteen, esim sen että ottavatko viidenneltä toisen vieraan kielen ja kumpaa käsityötä ottavat. Sopivan kokoisia päätöksiä alakouluikäiselle. Toli näistä on keskusteltu paljonkin ja yhdessä tuumittu, mutta lopullinen päätös on ollut lapsen. Muutoinkin he saavat päättää asioista, jotka ovat sopivan kokoisia heille. Esim vaatetuksensa tyyliä ja millaisen hiusten leikkuun he tahtovat ja menemmekö katsomaan lapsille sopivaa elokuvaa A vai B.

Muunlaisista asioista, joilla on kauankantoista merkitystä, päätämme me vanhemmat, kuten vaikka siitä, että hammashoidosta huolehditaan, kuten muutenkin terveydestä, sekä kontrolloimme tietokoneella käytettyä aikaa ja sitä mitä siellä tehdään, samoin elokuvia ja pelejä tarkastetaan. Ulkona kavereilla kulkemista kontrolloimme siten, että haluamme tietää missä lapsemme ovat ja kenen kanssa, kotiintuloajat sovitaan tapauskohtaisesti. Nukkumista tulee olla pääsääntöisesti vähintään 10 tuntia.

Tämmöisiä tuli mieleen näin aamutuimaan. =) Ja joka kohdassa olen tehnyt poikkeuksia ja erehdyksiä, mutta sitten vaan on jatkettu uudelleen fiksummin!

\

Tätäpä taidan peesailla. Turha se on kasvattaa kunnollisia ja ahkeria ja hyvinkäyttäytyviä lapisa, kun maapallo hukkuu jätteisiin ja ydinvoimalaitokset räjähtävät käsiin... niitä kun tehdään melkoisen huolimattomattomasti. Eli säästäväisyyttä yritän opettaa ja kuluttamista vähentää ja saada ajattelemaan omilla aivoilla, ei kuten kaikki muut tekevät, eli kuluttavat minkä ehtivä seurauksista piittaamatta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:51 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä on käytössä ohjaavakasvatus, maalaisjärki, lapsentahtisuus, luonnonmukaisuus, ehdoitta rakastaminen, herkkyyskausien huomiominen, lapsen kunnioittaminen, positiivisuus, huumori... Paljon rakkautta, hellyyttä ja huomiota, mahdollisimman vähän rajoituksia ja kieltoja... Ei huudeta eikä käytetä rangaistuksia... Lasten iät 5v7kk, 4v1kk, 2v9kk, 1v9kk ja 11kk. :heart: =)
Ja tuo on oikeasti mahdollista "mahdollisimman vähän rajoituksia ja kieltoja "ja "ei huudeta eikä käytetä rangaistuksia"? Siis tarkoitan, että sillä tulee oikeasti "hyvin käyttäytyviä" muksuja? Vai tuleeko? Taitaa olla vanhempienkin luonteesta kiinni, jos tuohon pystyy... ;)

Meillä on kyllä kiellot ja rajoitukset käytössä (rangaistuksia ei juurikaan, koska vasta 1v 10kk). Muuten olo sujuu lapsi huomioiden mutta vanhempien ehdoilla, siis meillä ei lapsi määrää mitä tehdään milloinkin. Huolimatta tästä rakkautta ja hellyttä jaetaan reilusti ja touhutaan paljon yhdessä. Tähän mennessä olen ihan tyytyväinen ollut kasvatustapoihimme ja "tulokseemme". Saas nähdä kun tuo uhma tuosta oikein pukkaa päälle, että kuinka sitten käy...

Yhteistyössä