miten käsitellä tällästä miestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Musta tuntuu että mun mies on tosi lapsellinen silloin kun riidellään. Varsinkin sillon kun minä olen vihainen hänelle.

Esim. Eilen kysyin mieheltäni että voisiko hän vaihteeksi ottaa lapsen ja viettää aikaa, kun minä menen lounaalle ystäväni kanssa, viipyisin pari tuntia. Hän ilmoitti että "katotaan". Tänä aamuna sitten herätin hänet ja kysyin että sopiiko jos 7kk ikäinen lapsi jää hänelle pariksi tunniksi, niin ei, ei käy. Hänellä ei siis mitään muutakaan tekemistä vaan hengailee kotona vain päivän. Nojoo, lähtiessäni sanoin suoraan että olen vihainen sillä jos hän johonkin lähtee niin hänen ei tarvitse ottaa muuta huomioon kuin itsensä, mutta minä joudun aina huolehtimaan lapsestamme myös. Sanoin tämän rauhallisesti, mutta vakavissani.

No soitin hänelle myöhemmin ja kysyin mitä puuhailee ja lähteekö kahville mun ja kaverin kanssa niin vastaus oli että miksi ihmeessä soitan hänelle, että olin niin inhottava aamulla ja nyt yritän olla mieliksi. Tulin kotiin ja lisää valitusta hänelta ja minä puolestaan kysyin että miksi hän ei ole tehnyt mitään kotona kun kerran on vain hengaillut itsekseen koko päivän, ja siitähän se riemu vasta alkoikin. Hän sanoi että valitan liikaa...

Pointti tässä nyt on se että hän kääntää AINA kaiken päälaelleen, saa kaiken kuulostamaan siltä niinkuin kaikki on aina minun syytäni ja olen "kaiken pahan alku"... ottaa päähän..

Miten käsitellä ihmistä joka on aina syytön kaikkeen eikä ikinä ole väärässä. Voisin varovasti kutsua häntä jopa narsistiksi... Tahtoisin siis oppia käsittelemään häntä oikealla tavalla... apuja...

En sanoisi edes varovasti narsistiksi, pahasti siltä kuullostaa vaikka täällä sen ääneen sanomisesta saakin heti kylmää kyytiä.

TODELLA LAPSELLISELTA vaikuttaa aikuiseksi mieheksi, helpommalla pääsisit yksinäsi...

Onko teidän kanssanne muuten? Rakkautta riittää?

joo ei meillä tommonen peli vetelis, sais painua ukko muualle jos siitä ei mitään muuta ole kuin haittaa! oot antanu ihan liikaa periksi sille, kuulostaa ihan pikkulapselta!

En sanoisi edes varovasti narsistiksi, pahasti siltä kuullostaa vaikka täällä sen ääneen sanomisesta saakin heti kylmää kyytiä.

TODELLA LAPSELLISELTA vaikuttaa aikuiseksi mieheksi, helpommalla pääsisit yksinäsi...

Onko teidän kanssanne muuten? Rakkautta riittää?

rakkautta riittää ehdottomasti, siitä ei ole pulaa. ja kyllä mieheni hoitaa lasta melkein päivittäin, pointtihan ei nyt ollut siinä, vaan pointtina se että mies vastaa hyökkämällä AINA. Kääntää riidat aina nurin, niin että asia josta suutuin unohtuu ja tilalle hän keksii jotain negatiivista minusta.

Miten tälläistä käsitellä?
Ja ei, ei halua erota, tiedän että sitä ehdotatte seuraavaksi :) ovela kun olen

Ennemminkin mies kuulostaa keskenkasvuiselta pojalta, joka kuvittelee voivansa tehdä/olla tekemättä mitä haluaa. Miestäsi et voi muuttaa, joko voit jutella ja toivoa, että hän kasvaa tai tyytyä siihen mikä hän on, hyväksyä siis se, ettei hän välttämättä kasva koskaan vastuuseen, Tai sitten nostaa kytkintä. Kumpi sulle on parempi ja lapsellesi, sen tiedät sinä. Tsemppiä!

No jospa mies ei uskalla myöntää virheitään. Hyökkäys on paras puolustus, sanotaan... Edelleen, miestäsi et voi muuttaa.

Musta vähän tuntuu että palsta on täynnä lukutaidottomia ihmisiä. Enhän mä häntä haluakkaan muuttaa, vaan oppia käsittelemään tätä hänen tapaansa suhtautua. Mä meen aina ihan lukkoon ja rupean myötäilemään koska hän osaa taivutella asiat niin taitavasti minun syykseni. Olen tähän kyllästynyt. Osaisiko joku sanoa miten tämäntyyppistä ihmistä pitäisi käsitellä, ihan oman mielenterveyteni takia. Erota en tosiaan halua, rakastan miestäni hänen vikoineen kaikkineen...

Tutulta kuulostaa, paljon on just tummosia miehiä.
En kyllä keksi mitä voit tehdä muuttaaksesi tilannetta, paitsi että teet samoin. Todnäk sekään ei auta, eikä osaa yhdistää omaan käytökseen.
En suosittele kumminkaan antamaan periksi typerälle käytökselle, sitten ainakin luulee että on "sallittu" ja ok.

Vaikea sanoa, miten tuollaista miestä käsitellä. En itse jaksaisi rakastaa lasteni isää jos käyttäytyisi noin.
Mene samalle tasolle, puhu kuin lapselle? Taivuttele rautalangasta.

Tuollaiselta mieheltä ei voi kysyä sopiiko joku juttu, vaan ilmoittaa esim jotenkin näin:" Huomenna "Maija" jää sitten pariksi tunniksi klo 12 jälkeen sinulle, kun menen "Liisan" kanssa syömään." Minun mies on sellainen, että siltä on ihan turha kysellä mitään. Vastausta ei tule tai joku epämääräinen hymähdys, jonka tulkitsen myöntyväksi vastaukseksi, vaikka se ei olisi sitä.

Tai jos tivaan ja tivaan vastausta, tulee ärtynyt huomautus, että katotaan nyt! Kun olen menossa, mies kiukuttelee, ettei tälläisestä sovittu mitään. Nykyään sanon, mitä olen tekemässä tai mitä haluan miehen tekevän. Esim. voisitko viedä roskat? (ei tapahdu mitään)....> Vie nuo roskat, niin minä laitan sillä aikaa kahvin tulemaan (mies lähtee viemään roskia ja tietää, etten tarkoita sitä työrangaistukseksi, vaan hänen hommakseen samalla kun teen oman osani). Esimerkit oli vähän tyhmiä, mutta periaate tämä. Tietysti ei aina jokin juttu sovi, mutta sitten kysyn, että miksi ei. Jos selitys on hyvä, niin sitten se on OK. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että mies olisi jotenkin käskytettävä samalla tavalla kuin lapset. Aika paljon samaa kumminkin. Mitkään pyytelyt eivät tehoa!

Joo, anteeksi. En vastannut esittämääsi kysymykseen. Olisin halunnut auttaa, mutta enpä taida tietää miten tuollaista ihmistä pitäisi käsitellä. Kaipa sun pitäis kysyä sillä hetkellä, kun hän kääntää kaiken sun syyksi, että onko hän todella sitä mieltä. Kokeeko hän olevansa reilu. Siis kuunnella häntä, ja keskustella. Ehkäpä musta ei ole auttajaksi sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Selvät sävelet;25462336:
Tuollaiselta mieheltä ei voi kysyä sopiiko joku juttu, vaan ilmoittaa esim jotenkin näin:" Huomenna "Maija" jää sitten pariksi tunniksi klo 12 jälkeen sinulle, kun menen "Liisan" kanssa syömään." Minun mies on sellainen, että siltä on ihan turha kysellä mitään. Vastausta ei tule tai joku epämääräinen hymähdys, jonka tulkitsen myöntyväksi vastaukseksi, vaikka se ei olisi sitä.

Tai jos tivaan ja tivaan vastausta, tulee ärtynyt huomautus, että katotaan nyt! Kun olen menossa, mies kiukuttelee, ettei tälläisestä sovittu mitään. Nykyään sanon, mitä olen tekemässä tai mitä haluan miehen tekevän. Esim. voisitko viedä roskat? (ei tapahdu mitään)....> Vie nuo roskat, niin minä laitan sillä aikaa kahvin tulemaan (mies lähtee viemään roskia ja tietää, etten tarkoita sitä työrangaistukseksi, vaan hänen hommakseen samalla kun teen oman osani). Esimerkit oli vähän tyhmiä, mutta periaate tämä. Tietysti ei aina jokin juttu sovi, mutta sitten kysyn, että miksi ei. Jos selitys on hyvä, niin sitten se on OK. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että mies olisi jotenkin käskytettävä samalla tavalla kuin lapset. Aika paljon samaa kumminkin. Mitkään pyytelyt eivät tehoa!

Nämä olivat hyviä neuvoja, otankin tämän kokeilluun jospa se auttais. Mä en todella ole luonteeltani mikään pomottaja enkä nalkuttaja, mutta olen halukas kokeilemaan tätä :)

Olen yllättynyt miten kaikkiin palstalaisten parisuhdeongelmiin ehdotetaan ensimmäisenä eroamista. Tai sanotaan ettei itse jaksaisi tuollaista miestä... sitten ei kyllä mielestäni itse ole hirveen hyvä kumppani jos vaatii toiselta täydellisyyttä. EIköhän meissä kaikissa ole omat vikamme ja puutteemme? Ai niin, unohdin että nythän on kyse täydellisistä palstamammoista ;)

[QUOTE="aloittaja";25463728]Nämä olivat hyviä neuvoja, otankin tämän kokeilluun jospa se auttais. Mä en todella ole luonteeltani mikään pomottaja enkä nalkuttaja, mutta olen halukas kokeilemaan tätä :)

Olen yllättynyt miten kaikkiin palstalaisten parisuhdeongelmiin ehdotetaan ensimmäisenä eroamista. Tai sanotaan ettei itse jaksaisi tuollaista miestä... sitten ei kyllä mielestäni itse ole hirveen hyvä kumppani jos vaatii toiselta täydellisyyttä. EIköhän meissä kaikissa ole omat vikamme ja puutteemme? Ai niin, unohdin että nythän on kyse täydellisistä palstamammoista ;)[/QUOTE]

Mä jaksoin tollasta 12 vuotta. Sen jälkeen ahdistus kasvoi niin suureksi, etten enää pysty luottamaan siihen, että mies pystyisi hoitamaan asiat aikuismaiseksi. Tuntui, että vedän kivirekeä perässäni vaikka olisin halunnut vain tasavertaisen parisuhteen. Olemme eroamassa.
Minä en pystynyt käyttäytymään niin, ettei syy olisi ollut minussa tai ainakin jossain muussa kuin miehen käytöksessä.

[QUOTE="aloittaja";25463728]Nämä olivat hyviä neuvoja, otankin tämän kokeilluun jospa se auttais. Mä en todella ole luonteeltani mikään pomottaja enkä nalkuttaja, mutta olen halukas kokeilemaan tätä :)

Olen yllättynyt miten kaikkiin palstalaisten parisuhdeongelmiin ehdotetaan ensimmäisenä eroamista. Tai sanotaan ettei itse jaksaisi tuollaista miestä... sitten ei kyllä mielestäni itse ole hirveen hyvä kumppani jos vaatii toiselta täydellisyyttä. EIköhän meissä kaikissa ole omat vikamme ja puutteemme? Ai niin, unohdin että nythän on kyse täydellisistä palstamammoista ;)[/QUOTE]

Miehet ovat yleensä hyvin mukavuudenhaluisia lapsenhoitoasioissa. Ja sen lisäksi röyhkeitä pitämään omaa puoltansa.

Jos nainen suostuu asioihin, joita hän ei halua tehdä sen vuoksi, että haluaa auttaa/miellyttää/olla joustava, niin mies yksinkertaisesti vastaa pelkästään omalta kannaltaan parhaalla tavalla.

Esimerkkejä.

Vietkö/veisitkö roskat? - En (kuka ne nyt HALUAA viedä, jos kerran on muitakin vaihtoehtoja?)

Puisteletko matot? - En (kuka nyt vapaaehtoisesti HALUAA siivota, jos kerran talossa on vaimo joka siivoaa, vaikkei itse tekisi asian eteen mitään)

Tekisitkö ruokaa? - En (miksi tehdä, jos talossa on vaimo joka jokatapauksessa tekee, koska lapsille on pakko saada ruokaa eteen...)

Miehet eivät ota huomioon toisen tunteita tai "oikeuksia", eivät he mieti tasapuolisuutta kaikkien kannalta.
He miettivät vain omaa tonttiaan omalta kannaltaan ja jos heille annetaan kaksi vaihtoehtoa : Teetkö jotain mitä et halua vai oletko tekemättä, vaikka siitä tulisi toiselle paha mieli... niin jättävät kyllä tekemättä.
Mies huolehtii ensisijaisesti, että hyvä mieli on hänellä itsellään...

MUTTA sitten tulee poikkeustilanne, kun vaimolla alkaa olemaan pinna AIVAN viimesillä rajoilla. Siinä kohtaa mieskin herää, kun pyynnöt ja valitukset ovat loppuneet ja jäljellä on hiljaisuus...
... se hiljaisuus, mikä ihmiselle tulee, kun mitta on tullut täyteen.
Silloin mies herää... Silloin autetaan, siivotaan, ollaan mieliksi...

...

Kunnes taas tilanne on rauhottunut ja vaimo kestää taas isoa lasta nurkissa.

Ah, sitä avioliiton onnea :)

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti

Yhteistyössä