Miten karkottaa kyykäärmeet tontilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten karkottaa kyykäärmeet tontilta?

08.08. - 20:00 (Luotu: 20:00)

Lukija tuskailee tontillaan kulkevien kyykäärmeiden kanssa. Rauhanomaiset keinot eivät näytä karkottavan kyitä ja etenkin lemmikit, joiden askellus on kevyt, ovat vaarassa.

Korkeasaaren eläintarhan johtaja Seppo Turunen, onko kyykäärmeille mitään tepsivää karkotetta, esimerkiksi hajusteita?

- Toimivia karkoteaineita ei valitettavasti ole. Kyyn suhteen paras ratkaisu on pahvilaatikko ja kuljetus kilometrien, vaikka kymmenienkin päähän. Sieltä ne eivät tule takaisin. Jos tontilla on nurmikkoa,se kannattaa leikata. Lyhyellä nurmella kyyt eivät viihdy.

Miten kyy otetaan kiinni?

- Laatikon lisäksi tarvitaan riittävän pitkä puuhaara tai varsinaiset käärmepihdit, joilla kyyn saa laatikkoon. Eläin otetaan haarukkaan keskivaiheilta ja sujautetaan laatikkoon.

Luontokuvaaja ja käärmeasiantuntija Urpo Koponen, vanhan viisauden mukaan muurahaiset ja käärmeet eivät viihdy yhdessä. Pitäisikö tontille tuoda muurahaispesä?s

- Muurahaisia pitäisi olla valtavasti. Molemmat elävät samoissa metsissä, vaikkei kyy menekään muurahaispesään. Valitettavasti muita keinoja ei ole kuin kuljetus vähintään kahden kilometrin päähän. Kyy elää elämänsä noin kilometrin säteellä. Kannellinen 10 litran sanko on hyvä pyydystysastia.

Kyyt poikivat elokuun lopussa ja kantavia naaraskyitä kannattaa varoa marjanpoiminnassa. Ne eivät tömistelystä häivy, vaikka tanssisi jenkkaa vieressä. Eli marjastajan kannattaa pöyhäistä vaikka kepillä lupaavaa puskaa ennen käden työntämistä marjoihin.

Mitä tehdä lemmikille, joka saa kyyn pureman?

- Se pitää viedä aina eläinlääkärille kortisonipiikille.

Miten rantakäärmeen ja kyyn erottaa?

- Oikein mustan rantakäärmeen voi sekoittaa kyyhyn. Silloin käärmeet erottaa liikkeistä. Kyy on jäykkäliikkeinen ja helppo ottaa kiinni. Rantakäärme taas liikkuu ja pyörii kuin ruoska.

Olli-Pekka Nissinen

Aamulehti

Meil ei o näkyny missään (paitti sisällä laatikossaan) kärmyjä, meil pihalla kulkee pari kettua ja mein oma koira ja naapureitten kissat :) jos tulis pihaan ni mie veisin mehtää takas :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Mä luulen että mä kirkuisin niin kovaa jos näkisin pihassa kyyn, että monelle kyysukupolvelle jäisi muistijälki, että tonne ei kannata mennä.

Käärmeillä ei o korvia, ei ne kuule vaik kui mesoot

Olen ihan varma, että perinteinen keino tappaa kyy ja polttaa se pihassa karkottaa muut käärmeet on ihan kukkua ja taikauskoa. Mutta silti isäni poltti toissa kesänä kyyn pihassa eikä niitä ole siellä sen jälkeen näkynyt. Aika kumma juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen ihan varma, että perinteinen keino tappaa kyy ja polttaa se pihassa karkottaa muut käärmeet on ihan kukkua ja taikauskoa. Mutta silti isäni poltti toissa kesänä kyyn pihassa eikä niitä ole siellä sen jälkeen näkynyt. Aika kumma juttu?

Jos sen hirttäis tuonne takapihalle varoittavaksi esimerkiksi muille kyykavereille?

Mä tahtoisin kans tietää miten kyyt saa pihasta pois. Toissakesänä me tapettiin pihasta 12 kyytä ja muutama muu nähtiin. Siis ja kauimmainen miltä henki lähti oli 50m päässä talosta. Nyt joku alkaa valittaan ettei kyytä saa tappaa, se on rauhotettu. Joo, mulle ne on rauhotettu silloin kun ne on metsässä. Mutta jos ne paistattelee päivää lasten hiekkalaatikolla, talon seinustalla, kasvihuoneessa tai koiran tarhassa niin kyllä henki lähtee. Tänä kesänä ei ole käärmeiden taivaaseen mennyt kuin kolme kyytä. Yks oli kyllä mammakyy, jolla oli poikaset mahassa, jotka ei vielä ollut elinkelpoisia. Ja on niitä muutama poltettukin, mutta se pitäsi kuulemma tehdä elävältä. Palaneen käärmeen haju ei muuten ole niitä kaikkein miellyttävimpiä. Muurahaisiakin meillä on, muttei näköjään riittävästi.

Nyt mä ymmärrän miksi ne muutama kyy, johon olen ollut lähellä astua päälle eivät ole välittäneet pätkääkään, vaikka olen hyppinyt niiden vierellä... ehkäpä ne oli kantavia naaraita... tai sitten ei

Alkuperäinen kirjoittaja kyiden armoilla:
. Ja on niitä muutama poltettukin, mutta se pitäsi kuulemma tehdä elävältä. Palaneen käärmeen haju ei muuten ole niitä kaikkein miellyttävimpiä. Muurahaisiakin meillä on, muttei näköjään riittävästi.

Miksi kyy pitäisi polttaa?

Serkkuni kertoi, että heidän mökiltä oli hävitetty kyyt niin, että olivat etsineet pesän keväällä, kun kärmekset oli vielä olleet kohmeessa ja kuskanneet koko porukan monen kymmenen kilometrin päähän. Pesä oli ollut mökin kivijalassa, joten vähän ikäviä mökkinaapureita. Uusia ei ole ilmaantunut.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
. Ja on niitä muutama poltettukin, mutta se pitäsi kuulemma tehdä elävältä. Palaneen käärmeen haju ei muuten ole niitä kaikkein miellyttävimpiä. Muurahaisiakin meillä on, muttei näköjään riittävästi.

Miksi kyy pitäisi polttaa?

No sen hajun takia juuri. Mukamas. Käärmet ei siedä sitä.

- Toimivia karkoteaineita ei valitettavasti ole. Kyyn suhteen paras ratkaisu on pahvilaatikko ja kuljetus kilometrien, vaikka kymmenienkin päähän. Sieltä ne eivät tule takaisin. Jos tontilla on nurmikkoa,se kannattaa leikata. Lyhyellä nurmella kyyt eivät viihdy.

- Muurahaisia pitäisi olla valtavasti. Molemmat elävät samoissa metsissä, vaikkei kyy menekään muurahaispesään. Valitettavasti muita keinoja ei ole kuin kuljetus vähintään kahden kilometrin päähän. Kyy elää elämänsä noin kilometrin säteellä. Kannellinen 10 litran sanko on hyvä pyydystysastia.

Kyyt poikivat elokuun lopussa ja kantavia naaraskyitä kannattaa varoa marjanpoiminnassa. Ne eivät tömistelystä häivy, vaikka tanssisi jenkkaa vieressä. Eli marjastajan kannattaa pöyhäistä vaikka kepillä lupaavaa puskaa ennen käden työntämistä marjoihin.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/99540.shtml

Mä tahtoisin kans tietää miten kyyt saa pihasta pois. Toissakesänä me tapettiin pihasta 12 kyytä ja muutama muu nähtiin. Siis ja kauimmainen miltä henki lähti oli 50m päässä talosta. Nyt joku alkaa valittaan ettei kyytä saa tappaa, se on rauhotettu. Joo, mulle ne on rauhotettu silloin kun ne on metsässä. Mutta jos ne paistattelee päivää lasten hiekkalaatikolla, talon seinustalla, kasvihuoneessa tai koiran tarhassa niin kyllä henki lähtee. Tänä kesänä ei ole käärmeiden taivaaseen mennyt kuin kolme kyytä. Yks oli kyllä mammakyy, jolla oli poikaset mahassa, jotka ei vielä ollut elinkelpoisia. Ja on niitä muutama poltettukin, mutta se pitäsi kuulemma tehdä elävältä. Palaneen käärmeen haju ei muuten ole niitä kaikkein miellyttävimpiä. Muurahaisiakin meillä on, muttei näköjään riittävästi.

Kyy ei muuten ole rauhoitettu.
Rantakäärme on.

en alkanu viime kesänä mihkää kyitä kuskaan. lapiosta sai päähän kun tänne tontille eksyi!! pelottaa taas oikeen urakalla kun pihaa ympäröi metsä jossa kyitä ja lapsetkin siellä leikkii paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en alkanu viime kesänä mihkää kyitä kuskaan. lapiosta sai päähän kun tänne tontille eksyi!! pelottaa taas oikeen urakalla kun pihaa ympäröi metsä jossa kyitä ja lapsetkin siellä leikkii paljon.

Sama täällä, en lähde roudaamaan, vaan henki pois. Viime kesänä sai 15 kyytä lapiosta/kepistä. Tänä keväänä on jo yksi osunut tielle. Kaksivuotiaan kanssa vähän hankalaa, mutta eiköhän se siitä.

Yhteistyössä