MIten kannattaa reagoida koiran haukkumiseen muille koirille?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
koirakko
Kun kontakti katkeaa, jalat alle. Eli mahdollisimman nopeasti, kuitenkin rauhallisesti, viet koiran tilanteesta pois. Räyhäävä käy niin kierroksilla ettei se tod.näk. kykene kuuntelemaan mitään.

Olen kyllä nähnyt kuinka jotkut käyttävät pysäytystaktiikkaa tmv, esim. kakkoselta taitaa tulla joku koirankoulutusohjelma, jossa kouluttaja ohjeisti kääntämään koiran poispäin haukun kohteesta ja istuttamaan niin monta kertaa että rauhoittuu. Vähän samaa taktiikkaa kai käyttää cesar millan.. siihen taas makupalakoulutus ei liity mitenkään.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";26799178]Koira on 12-vuotias. Kun se ei opi, niin se ei opi. Sen trauma tuli siitä kun toinen koira hyökkäsi sen kimppuun kotonamme ja puri pahasti koiraamme. Että kuule koulutus ei auta.[/QUOTE]

Siis mitä? Oma koirani ei todellakaan ole 12-vuotias ja se on kykenevä oppimaan. En tiedä vastaatko omasta puolestasi vai yritätkö esiintyä minuna.

- ALOITTAJA -
 
ihme ihminen
Mitä ihmettä aloittaja haet??? Olet saanut hyviä keinoja alkaa opettamaan koiraasi. ETKÖ halua keinoja, vaan sitä miten sinun pitää reagoida??? Ole sitten vaikka tyyliin "voi hitto, taas se haukkuu". Tuo kontaktin opettaminen alusta saakka uudelleen, on yksi keino miten voit saada remmirähjäämisen kuriin. Tiedän useamman koiran, joilta tuo rähjääminen on saatu kontaktitreenillä pois. Et siis halua aloittaa kouluttamista alusta tai uudelleen, haluat ns. ihmekeinon jolla ykskaks saat rähisijäsi kuriin? Reagoi nyt sitten vaikka heittelemällä kolinapurkkia taio murskaa sitruuna sen silmille, loppuu se rähjääminen ja sun reagointiin saadaan vastaus!
 
"vieras"
Mitä ihmettä aloittaja haet??? Olet saanut hyviä keinoja alkaa opettamaan koiraasi. ETKÖ halua keinoja, vaan sitä miten sinun pitää reagoida??? Ole sitten vaikka tyyliin "voi hitto, taas se haukkuu". Tuo kontaktin opettaminen alusta saakka uudelleen, on yksi keino miten voit saada remmirähjäämisen kuriin. Tiedän useamman koiran, joilta tuo rähjääminen on saatu kontaktitreenillä pois. Et siis halua aloittaa kouluttamista alusta tai uudelleen, haluat ns. ihmekeinon jolla ykskaks saat rähisijäsi kuriin? Reagoi nyt sitten vaikka heittelemällä kolinapurkkia taio murskaa sitruuna sen silmille, loppuu se rähjääminen ja sun reagointiin saadaan vastaus!
Ei voi olla noin vaikeaa... nimenomaan haen kysymykselläni vastausta siihen miten reagoida koiraan joka jo räksyttää toiselle sekopäisenä eikä kontakti ole pysynyt. Siinä kun voi toimia monella tapaa; olla huomioimatta, käskeä lopettamaan, ottamaan koirasta kiinni, istuttaa, suihkuttaa vesipullolla, käyttää haukkupantaa, lähteä toiseen suuntaan, jatkaa rauhallisesti matkaa JNE.

En siis todellakaan etsi mitään ihmekeinoa, enkä kysynyt neuvoja miten parantaa kontaktia ja opettaa pois remmirähjäyksestä, kysyin vaan yhtä harjoituksen osaa! Tiedän kyllä miten toimitaan sitä ennen.

Mutta sähän olet koko aikaa se sama vastaaja. Jauhat koko ajan samaa eikä sitä vastausta vaan löydy. Mutta pari vastausta sainkin jo joltain joka osasi edes lukea kysymykseni, eli ei huomiota koiraan vaikka räksyttäis päänsä irti on yksi tapa.
 
justjoo
Ei voi olla noin vaikeaa... nimenomaan haen kysymykselläni vastausta siihen miten reagoida koiraan joka jo räksyttää toiselle sekopäisenä eikä kontakti ole pysynyt. Siinä kun voi toimia monella tapaa; olla huomioimatta, käskeä lopettamaan, ottamaan koirasta kiinni, istuttaa, suihkuttaa vesipullolla, käyttää haukkupantaa, lähteä toiseen suuntaan, jatkaa rauhallisesti matkaa JNE.

No onkos tuo "olla huomioimatta", "käskeä lopettamaan", "ottaa koirasta kiinni", "istuttaa", "jatkaa rauhallisesti matkaa" auttanut? Vesipullolla, haukkupannalla ja kolinapurkilla teen tilanteen entistä epämukavemmaksi koiralle. Joo, onnea vaan yritykseen :D

Itse hehkutat, että on monta tapaa auttaa koiraa, mutta minun tapani on se huono, eikä mikään kouluttajan antama neuvo. Itseasiassa se on eniten kouluttamista, joka antaa pohjan kaikkeen muuhunkin tottelevaisuuteen ( nuo muut ei).
 
"vieras"
Ei voi olla noin vaikeaa... nimenomaan haen kysymykselläni vastausta siihen miten reagoida koiraan joka jo räksyttää toiselle sekopäisenä eikä kontakti ole pysynyt. Siinä kun voi toimia monella tapaa; olla huomioimatta, käskeä lopettamaan, ottamaan koirasta kiinni, istuttaa, suihkuttaa vesipullolla, käyttää haukkupantaa, lähteä toiseen suuntaan, jatkaa rauhallisesti matkaa JNE.

No onkos tuo "olla huomioimatta", "käskeä lopettamaan", "ottaa koirasta kiinni", "istuttaa", "jatkaa rauhallisesti matkaa" auttanut? Vesipullolla, haukkupannalla ja kolinapurkilla teen tilanteen entistä epämukavemmaksi koiralle. Joo, onnea vaan yritykseen :D

Itse hehkutat, että on monta tapaa auttaa koiraa, mutta minun tapani on se huono, eikä mikään kouluttajan antama neuvo. Itseasiassa se on eniten kouluttamista, joka antaa pohjan kaikkeen muuhunkin tottelevaisuuteen ( nuo muut ei).
Sä et ole edelleenkään antanut mulle yhtäkään tapaa tai neuvoa kyseiseen asiaan, olet ainoastaan herjannut muiden tapoja.
 
ei oo todellista
[QUOTE="vieras";26802933]Sä et ole edelleenkään antanut mulle yhtäkään tapaa tai neuvoa kyseiseen asiaan, olet ainoastaan herjannut muiden tapoja.[/QUOTE]

Ei voi olla totta :D
Olenhan antanut neuvon ja jopa tavan joten lähteä kouluttamaan :D

Kuinka monta kertaa minun täytyy tuo neuvo tänne kirjoittaa? Koulutusohje, jota noudattamalla saat ohituksen lisäksi kaiken muun tottelevaisuuden toimimaan paremmin.

Suoraan sanottuna, kolinapurkki, vesisuihkepullo ei liity mitenkään tottelevaisuuden opettamiseen. Tuo ohitus on ihan tottelevaisuuskoulutuksella korjattavissa ja nimen omaan tuolla aiemmin antamalla kontaktikoulutus tavalla. Kirjoitanko uudelleen vai osaatko poimia tuolta aiemmista teksteistä tuon neuvon? :D

Onko tuossa minun ohjeessa vikana nyt se, että siinä koiraa pitää kouluttaa olemaan kuuliainen, eikä viskellä kolinapurkkia, eikä sitruunapanta tee työtä puolesta... vaan joutuu jopa koiraa opettamaan?
 
"vieras"
Ei voi olla totta :D
Olenhan antanut neuvon ja jopa tavan joten lähteä kouluttamaan :D

Kuinka monta kertaa minun täytyy tuo neuvo tänne kirjoittaa? Koulutusohje, jota noudattamalla saat ohituksen lisäksi kaiken muun tottelevaisuuden toimimaan paremmin.

Suoraan sanottuna, kolinapurkki, vesisuihkepullo ei liity mitenkään tottelevaisuuden opettamiseen. Tuo ohitus on ihan tottelevaisuuskoulutuksella korjattavissa ja nimen omaan tuolla aiemmin antamalla kontaktikoulutus tavalla. Kirjoitanko uudelleen vai osaatko poimia tuolta aiemmista teksteistä tuon neuvon? :D

Onko tuossa minun ohjeessa vikana nyt se, että siinä koiraa pitää kouluttaa olemaan kuuliainen, eikä viskellä kolinapurkkia, eikä sitruunapanta tee työtä puolesta... vaan joutuu jopa koiraa opettamaan?
Sä vastaat joo todella hienosti oppikirjojen mukaan, mutta et vastaa itse kysymykseen :D on kyllä perin vaikeaa. Annappa olla, kyllä mä saan vastauksia muualtakin, niin ettei sulta ihan hiukset nyt putoo päästä kauhistuksesta.
 
"hippi"
Koiraa ei voi oikeasti opettaa muulla kuin hyvällä. Koira kun räyhää hihnassa, niin sille pitää näyttää että mitään syytä räyhätä ei ole. Jos itse räyhää niin koira poimii tunteen tai jos itse vetää hihnaa tiukemmalle niin koira poimii tunteen.
 
joo-oo
[QUOTE="vieras";26803006]Sä vastaat joo todella hienosti oppikirjojen mukaan, mutta et vastaa itse kysymykseen :D on kyllä perin vaikeaa. Annappa olla, kyllä mä saan vastauksia muualtakin, niin ettei sulta ihan hiukset nyt putoo päästä kauhistuksesta.[/QUOTE]

Kysymyksesi oli "Niin, mitäs sille JO haukkuvalle koiralle tehdään?"

Minä vastaan kysymykseen, MITEN saat sen haukkumisen pois.

Eli neuvon, miten tuosta ongelmasta pääset eroon. Mutta vissiin et halua korjata tuota ongelmaa, vai mikä tässä on vaikeaa?

Eikö se ole parempi neuvo, kuin kertoa mitä pitää tehdä, että pääsee ongelmasta pois, kuin että mitä ongelman hetkellä tehdä?

Oppikirjasta joo... olen käynyt koulutusohjaajaksi. Olen kilpaillut omilla koirilla ja saanut tuloksia. Ihan on omaa käytännönkokemusta, eikä vain oppikirja opittua.

Joo annan olla, et osaa koiraa kouluttaa ja siksi se piskisi rähjää. Seuraavan kassa samat ongelmat, kun et opettamiasi virheitä halua myöntää saatika korjata.

Hyvää kesää räksyttävän pikkupiskin kanssa <3

Itse tykkään omia kouluttaa ja nähdä kuinka ne oppivat ja ovat hallinnassa <3 Ja jos jotain menee vikaan, osaan palata alkuun ja ottaa asian uudelleen treenattavaksi, miettien mitä aiemmin meni pieleen. En edes yritä kiertää ongelmaa kolinapurkilla satika vesipullolla :D
 
just-joo
http://www.canis.fi/@Bin/160325/Katsekontaktin+koulutussuunnitelma.pdf

Ja tässä upeaa seuraamista hyvässä kontaktissa, imuttamalla opetettu :)
http://www.youtube.com/watch?v=bpvOoEODDvQ
 
"vieras"
Kysymyksesi oli "Niin, mitäs sille JO haukkuvalle koiralle tehdään?"

Minä vastaan kysymykseen, MITEN saat sen haukkumisen pois.

Eli neuvon, miten tuosta ongelmasta pääset eroon. Mutta vissiin et halua korjata tuota ongelmaa, vai mikä tässä on vaikeaa?

Eikö se ole parempi neuvo, kuin kertoa mitä pitää tehdä, että pääsee ongelmasta pois, kuin että mitä ongelman hetkellä tehdä?

Oppikirjasta joo... olen käynyt koulutusohjaajaksi. Olen kilpaillut omilla koirilla ja saanut tuloksia. Ihan on omaa käytännönkokemusta, eikä vain oppikirja opittua.

Joo annan olla, et osaa koiraa kouluttaa ja siksi se piskisi rähjää. Seuraavan kassa samat ongelmat, kun et opettamiasi virheitä halua myöntää saatika korjata.

Hyvää kesää räksyttävän pikkupiskin kanssa <3

Itse tykkään omia kouluttaa ja nähdä kuinka ne oppivat ja ovat hallinnassa <3 Ja jos jotain menee vikaan, osaan palata alkuun ja ottaa asian uudelleen treenattavaksi, miettien mitä aiemmin meni pieleen. En edes yritä kiertää ongelmaa kolinapurkilla satika vesipullolla :D
Miksi neuvot, kun en sitä kysynyt? Tiedän jo ne neuvot ja me harjoitellaan niitä "piskin" kanssa joka ikinen päivä. Juuri äsken tultiin lenkiltä, ja ohitettiin muutama koiraa kaukaa ihan hienosti. Silti haluan tietää, mitä kannattaa tehdä silloin kun ohitus ei onnistu ja koira päätyy riekkumaan remminpäässä.

Jos joku kysyy sulta miten voita kannattaa säilyttää, niin alatko sä silloin neuvomaan miten sitä kirnutaan? Halloo.

Tämä koira on minun neljäs, muut ei ole olleet remmirähjääjiä, eikä ole tuo toinenkaan koiruus mikä perheessä on. Yksi koiristani on remmirähjääjä, varmasti vikaa on minussa mutta mitäs sitten, siksi mä täällä kysyinkin neuvoa siihen mistä en ole ihan varma.

Enkä ole käyttänyt kolinapurkkia enkä vesipulloa, ne oli vaan jonkun ehdotuksia, mutta ei mulla ole tarvetta heti tyrmätä muiden tapoja tyhmäksi kun en niitä tunne.

Jokainen täällä voi väittää olevansa ihan mitä tahansa, ja mua ei oikeastaan kiinnosta oletko aito kouluttaja vai et, mutta eipä siitä paljon ole hyötyä kun ymmärrys on tasoa 0, leuhkuus silti huipussaan.
 
vastausyritys
Voi hyvänen aika...
Ap esitti hyvän kysymyksen. Kontakti on tietysti kaiken A ja O, mutta koiraa ei voi pitää missään tyhjiössä niin kauan, että koulutus on onnistunut. Rähinätilanteet vahvistavat koiran ei-toivottua käytöstä, joten onhan se ihan järkevää miettiä, mikä on paras vaihtoehto jos ja kun kontakti on menetetty.
Kuten joku jo sanoi, koiran nimen huutaminen tai kieltäminen on turhaa siinä vaiheessa, kun koiralla on rähinä päällä. Ymmärsin, ap, että koirasi on aika pieni. Pienen ex-rähisijän omistajana olen todennut parhaaksi ratkaisuksi sen, että itse tavallaan ajan koirani pois siitä tilanteesta. Eli kun rähinä alkoi, asetuin oman ja toisen koiran väliin ja kävelin omaa koiraani "päin" ja pakotin koiran toiseen suuntaan. Tätä jatkoin aina niin kauan, että koira luovutti ja kääntyi itse menosuuntaan. Tämä vaatii harjoittelua, mutta pienen koiran kanssa tämä on helpompaa ja sitä voi treenata esim. kotona hätistelemällä koira pois ovelta tms.
Eli koira nopeasti pois tilanteesta, mutta mieluummin niin että sinä otat oman ja toisen koiran välisen tilan haltuusi etkä ole vetämässä siellä toisessa suunnassa.
Jos koira on kovin vaikea tapaus, kokeile käyttää aluksi esim. Haltin kuonopantaa, että saat nopeasti koiran katseen pois toisesta koirasta.
Ja sitten tietysti sitä katsekontaktin harjoittelua :D
 

Yhteistyössä