Miten kalliit lahjat poissulkee kiireettömän ja tunnelmallisen joulun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
Tuossa toisessa ketjussa monet puhuivat kuinka heillä ei ostella turhia kalliita krääisiä vaan vietetään kiireetöntä aikaa yhdessä, pulkkaillaan, lauletaan joululauluja yms. Ihan kuin se, että ostaa lapselle kallliita lahjoja, joita lapsi jopa on mahdollisesti toivonut(toteutetaan siis lapsen toive, hui!), aiheuttaisi jotenkin sen että joulusta katoaisi tunnelmallisuus sekä kiireetön yhdessäolo. ja että lapsi muistaisi isona vain kalliit lahjat ja oppisi tarkkailemaan maailmaa euronkuvat silmissään. Siis mitä?? Selittäisikö joku mulle, että miten ne lahjat kaataa edellämainitut asiat? ja miten lapsi oppii saamaan kaiken haluamansa jos saa kerran vuodessa toivomiaan lahjoja?
Terveisin eräs, jonka perhe viettää tunnelmallista sukujoulua ja jonka lapset saavat kalliitakin lahjoja, joita ovat toivoneet.

No ei ne poissuljekaan. meillä laitetaan rahaa palamaan lahjoihin, eikä nuo ole siitä sen kummemmiksi tulleet nuo lapset. Ja meillä on hyvää ruokaa, kuusi, käydään hautausmaalla yms.

Jossain perheissä (en väitä että ap:lla), nuo kalliit lahjat kompensoivat sitä, että vanhemmat ovat aina töissä tms. ja perheelle ei ole aikaa. Ostetaan ns. hyvä omatunto.

Ei kai se poissulje sitä mutta joulu voi olla tunnelmallinen ilman kuusta ja lahjojakin. Kiireettömämpi se ainakin on kun ei tarvii juosta niiden lahjojen perässä. Itse inhoan joulua, pahin ikinä keksitty pyhä. Nyt oman lapsen kanssa en tee samanlaista joulua kuin mitä lapsena vietin. Mennään mummolaan ihan mummon takia koska on niin juluintoilija mutta kotona vietämme melko arkista joulua, ollaan yhdessä ja ollaan todella kiireettömiä.

Se mikä tuossa aloittajan tekstissä vähän tökkäs oli se että kalliita lahjoja jouluna, ai vaan jouluna muulloinko ihan normilahjoja? Luulen että menee kalliin puolelle synttärinäkin ja sittenhän se lapsi jo oppiikin odottaa niitä kalliita lahjoja... Niin se vaan menee, laps oppii tosi nopeasti mitä voi pyytää ja sitten kun sen kalliin saa niin seuraavalla kerralla pyydetään jotain vähintään yhtä kallista jne...

Siinä on samanlainen logiikka kuin vähemmän lahjoja osteleville osoitetuissa kommenteissa: "teillä luusereilla ei ole varaa, ostaisitte kumminkin vaikka mitä, jos teillä olisi rahaa käytössä"...:D

Lahjavuori kalliita juttuja voi sulkea pois muun "hengen" joulusta, mikäli joulusta tulee eräänlainen suoritus. Nykyäänhän työmaailmassa pyritään kaikki tekemään mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti, mutta silti kaiken pitäisi olla täydellistä. Joulusta voi tavallaan huokua se sama ilmapiiri, jos se pyritään hoitamaan pois alta täydellisesti ja tehokkaasti. Helpoin tapa tuohon on kallis lahjavuori, jenkkityyliin koristeltu jättikokoinen muovikuusi ja Saarioisten joululaatikot (joo hei, ihan tahallista kärjistystä! :D ). Eihän se välttämättä noin mene ja itse asiassa uskon, että se menee noin pienessä vähemmistössä perheitä. Ehkä toi yhdessäolon ja kiireettömyyden korostamisen lahjavuoren sijasta on tarkoitus kertoa lähinnä siitä, että kyseisessä perheessä on valittu erilainen tapa viettää joulua. Etteivät heille lahjat näyttele niin isoa osaa joulussa (jos lahjoja ostetaan paljon ja kalliita, voisi kuvitella, että lahjoilla kuitenkin joulussa on vähintäänkin kohtuullinen merkitys).

Lisätään nyt vielä loppuun, että ei mun mielestäni isossa ja kalliissa lahjavuoressa ole mitään huonoa, eikä se omasta mielestäni sulje pois lämmintä jouluhenkeä yms. Tuollainen tapa vaan ei sovi kaikille, eikä läheskään aina ole kyse siitä, ettei toisenlaisen tavan valinneilla olisi varaa tuohon isoon ja kalliiseen lahjavuoreen.

Yhteistyössä