Miten kalliin harrastuksen sossu kustantaa kouluikäiselle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ajateltiin lapselle kuvataidekoulua. Maksaa n. 360e vuodessa. Olen jostain kuullut, että sossu kustantaa 300 euroon asti.
Kuvataidekoulu on monilla paikkakunnilla just sellaen missä saa pienituloinen vapaaoppilas paikan =)

tt
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
no, varmaan he, jotka elävät toimeentulotuella tai siinä rajoilla!

mitä esikoisesi haluaisi harrastaa, ja miksi teillä ei ole varaa sitä kustantaa?
voisiko jostain tinkiä, jotta lapsi saa mielekästä puuhaa, eikä ajaudu pahoille teille??
Esikoinen haluisi harrastaa taitoluistelua ja saa sen toivon mukaan ensi syksynä kunnolla aloittaa. Nyt käy "vain" kerran viikossa luistelukoulussa. Mä olen opiskelija, joten eletään täysin miehen palkalla tällä hetkellä. Miehen palkka on alle suomalaisten keskiansion. Tuskin 5v vielä ajautuu pahoille teille :D eikä kyllä ole varaa karsia mistään, kun ei noita tulojakaan ole.
kerran viikossahan on ihan hyvä tahti tuossa vaiheessa!! :) mulla tytön luisteluun menee nykyään 600e/v eli mitä se tekee, 50e/kk , mutta aivan ehdottomasti haluan sen hänelle tarjota ja suoda. tyttö 10v, luistellut neljä-vuotiaasta ja rakastaa sitä!

ihana harrastus ! kannatan! :)

nimenomaan, lasten kunnolliset harrastukset ovat erittäin tärkeitä!
Mie oon samaa mieltä, että harrastaa pitää... tai että harrastaminen on hyväksi, mutta mie en ymmärrä että pitää olla kallis harrastus, jos rahaa ei ole.

Onko halpa / ilmainen harrastus sit jotenkin niin, että "huonommat" lapset käy "huonompia" ilmaispartioita ja kerhoja tai hakee niihin maksuvapautusta, ja "paremmat" sit maksattavat "ne kunnolliset" piirrustustuntinsa vaikka verorahoista?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä vähän peesailisin Aurinkokuntaa, että tuntuis aika...oudolta, että nyt kun on rahat tiukalla muutenkin niin aloitetaan kallis harrastus.
Entäpä jos on kallis harrastus kun vanhemmalla on työ ja liitto ja tulee ero ja lomautus? Onko sellanen hyväksyttävää??
No kyllä mun mielestä harrastusmenoista pitää karsia jos tulot pienenee. Ei se ainakaan sossun maksettava ole. Saahan harrastukseen varmaan uppoamaan vaikka tuhansia menemään jos haluaa. Joka tapauksessa musta on järjetöntä juuri ja nimenomaan silloin aloittaa kallis harrastus kun rahat on muutenkin vähänä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä vähän peesailisin Aurinkokuntaa, että tuntuis aika...oudolta, että nyt kun on rahat tiukalla muutenkin niin aloitetaan kallis harrastus.
Entäpä jos on kallis harrastus kun vanhemmalla on työ ja liitto ja tulee ero ja lomautus? Onko sellanen hyväksyttävää??
Eipä sitä siinäkään tapauksessa ole hyväksyttävää aloittaa, se on eri asia jos harrastus on jo olemassa ja sitä on itse makseltu siihen saakka.

kerran viikossahan on ihan hyvä tahti tuossa vaiheessa!! :) mulla tytön luisteluun menee nykyään 600e/v eli mitä se tekee, 50e/kk , mutta aivan ehdottomasti haluan sen hänelle tarjota ja suoda. tyttö 10v, luistellut neljä-vuotiaasta ja rakastaa sitä!

ihana harrastus ! kannatan! :)
Mekin vähän ajateltiin, että tuo vielä riittäisi. Jos mä vaikka olisin ens syksynä jo töissä enkä koulussa. Voisi tulot olla hitusen paremmat. Ja tyttö sen verta vanhempi, että jaksaa 3 kertaa viikossa käydä harrastamassa.

Tein muuten jonkun tt-tuki-laskelman äsken ja me tienataan sen mukaan 30?/kk enempi kuin mitä menot on. En kyllä laittanut mitään "muut menot" -kohtaan. :whistle:

mie
Ihan oikeesti kunnollinen harrastus on niin hyvä avohuollon tukitoimi joka maksaa itsensä takaisin siinä että se lapsi tai nuori pysyy hyvissä hommissa kaljotelun ja kylillä luuhaamisen sijaan että mun mielestä pitiäisi tukea vaikka vähän tyyriinpääki harrastusta. Ja ei itse en siis ole hakenut enkä saanut mitää sossusta :)

Ihan oikeesti kunnollinen harrastus on niin hyvä avohuollon tukitoimi joka maksaa itsensä takaisin siinä että se lapsi tai nuori pysyy hyvissä hommissa kaljotelun ja kylillä luuhaamisen sijaan että mun mielestä pitiäisi tukea vaikka vähän tyyriinpääki harrastusta. Ja ei itse en siis ole hakenut enkä saanut mitää sossusta :)
Edelleen mä peesaan tässä Aurinkokuntaa, että miksi se täytyy sitten olla niin, että joku todella kallis harrastus ajaa halvempien ja ilmaisten harrastusten edelle? Esim. meillä päin kaikkea taiteeseen liittyvää on todella helppo harrastaa halvalla tai ilmaiseksi, siinä tilanteessa mun olisi vaikeaa ymmärtää, miksi pitää toimeentulotuella ottaa kallis harrastus kuvioihin mukaan.

Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi "kunnollinen" harrastus on just se perheen kukkarolle liian kallis just tällähetkellä?
Miks se "kunnollinen" harrastus ei voi olla esim. kansalaisopiston tmv samantyyppinen harrastusmahdollisuus, joka voi olla ilmainen tai siihen voi hakea maksuvapautusta. Tekeekö se maksuttomuus siitä huonomman harrastuksen?
Tai joku muu harrastus, joka ei maksa tulotasoon nähden liikaa?

jeesh
Me ollaan ajateltu juurikin noin, että kun lapsi (ainoa) niin pitää tuosta hevosharrastuksestaan, kisaakin, ja tällä hetkellä meillä on mahdollisuus tätä maksaa (kumpikin olemme keskimääräistä parempipalkkaisessa työssä) niin antaa harrastaa. Ilolla sen maksamme.

Jos työtilanne tms. muuttuisi, en odottaisi soskun maksavan. Sitten mietittäisi, olisiko mahdollisuus harrastaa jotain muuta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kun sillä vaan, että onhan noita maksuttomiakin harrastus-mahdollisuuksia... partiot, 4H-kerhot ja kunnan ja seurakunnan lasten- ja nuortenillat ovat maksuttomia ainakin täällä, uinti ei oo kovin kallista / kerta, kirjasto / lukeminen ja jotkut jumpat ja liikuntajututkin ovat ainakin täälläpäin maksuttomia harrastuksia.
Kaikkialla ei ole noin kattavaa tarjolla. Täällä ei ole 4H-kerhoa, uimahalliin pelkästään bussiliput (2x/suunta) maksavat jo jonkun 2x8 e alle 12 v ja siihen päälle vielä uimahallilippu (n. 20 e/vko), srk:n järjestämät (sis. partion) eivät tule kysymykseen vakaumuksen takia. Lähin sopiva partio vaatisi 3 bussilippu/suunta eli n. 15 e/suunta (30 e/vko) eikä sitä paitsi partio ole ilmainen, sillä siinä on jäsenmaksu vuosittain. Lukea voi ja metsään pääsee juoksemaan/telmimään. Talli on kyllä liki vieressä ja ylläolevien perusteella se lienee halvimpia n. 300 puolivuosittain, ei matkakuluja, viikottaiset tunnit

v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja hei esim. kunnan/kaupungin opistojen harrastuksiin saa haettua vapaaoppilas paikkaa =) sekä aika monessa muussaki harrastuksessa. Kannattaa kysellä sellasta. Tai jos ei kokonaan saa sellasta vapaa paikkaa niin ainaki jotaki alennusta jos on pienituloinen.

Kaikille jeesustelijoille se harrastus voi olla just se joka pitää pienituloisen perheen lapsen kaidalla tiellä. Älkää tuomitko.
Alottakoon sen sitten kun siihen on varaa, ja menköön vaikka kansalaisopiston piirustustunneille siksi aikaa.
ja tiedoksi että rikkaiden herrantertut pysyvät myös paremmin kaidalla tiellä harrastaessaan jotain

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
nimenomaan, lasten kunnolliset harrastukset ovat erittäin tärkeitä!
Mie oon samaa mieltä, että harrastaa pitää... tai että harrastaminen on hyväksi, mutta mie en ymmärrä että pitää olla kallis harrastus, jos rahaa ei ole.

Onko halpa / ilmainen harrastus sit jotenkin niin, että "huonommat" lapset käy "huonompia" ilmaispartioita ja kerhoja tai hakee niihin maksuvapautusta, ja "paremmat" sit maksattavat "ne kunnolliset" piirrustustuntinsa vaikka verorahoista?
Ilmaispartio? Mikä se on? Mä maksan monta kymppiä kahteen paikkaan partion jäsenmaksua, ostan paitaa, ja makuupussia, puukkoa, kompassia yms. Viedään monen kymmenen kilsan/tulevaisuudessa satojen päähän leirille, ja se leirikään ei ole ilmainen... mm. ensi kesän leiri olisi 125 e.
Ja leirit ovat iso osa sitä partiota, niitä ei voi jättää väliin.

Mutta asiaan, tuskin tosiaan sosku ratsastunteja rupeaa maksamaan, luulenpa että kyse on joidenkin varusteiden hankinnan avustamisessa- muutaman kympin jässenmaksuissa. Varmastikin yleensä alle satasen luokkaa.
Älytöntä, jos se avustus olisi muutaman satasenkin...

Yhteistyössä