MITEN KAIKKI VOI OLLA ALLERGISIA NYKYÄÄN?

  • Viestiketjun aloittaja Mainiina
  • Ensimmäinen viesti
Tuohon kun tietäisin vastauksen :/ Meillä kaikilla kolmella lapsella paljon ruoka-aineallergioita.. Ja meillä ei ole edes allergisetreaktiot mitenkään lieviä.. Ja en koe et meillä mitenkään steriilikoti on vaikka tykkäänkin siivota.. Mut onneksi meillä ei mitään eläinallergioita löydy, meillä nimittäin on sisäkoira. :)
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
meillä just immunologian luennoilla kerrottiin että allergisuus johtuu liian steriileistä oloista. mmuunipuolustusjärjestelmä on "työttömänä" ja sit saattaa ruveta reagoimaan liian herkästi asioihin jotka normaalisti kuuluisivat elämään. lapsena olis myöskin tärkeää altistua erilaisille mobrobeille ja hiukkasille (kuten siitepölylle ja eläinpölylle) jotta puolustusjärjestelmä oppisi tunnistamaan ne normaaleiksi eikä "vieraiksi" ja vaarallisiksi.
Näin meillekin on kerrottu ja kuulostaa erittäin järkeenkäyvältä.
 
Jotenkin tuntuu että ovat tosi yleisiä kyllä.. Neljä kaveria on kissoille allergisia, avokin veljen vaimolla väriaineallergia, niiden pojalla on maitoallergia, väriaineallergia, avokki itse ei pysty syömään tomaatin kuorta (oisko joku torjunta-aine?), hunajaa tai pähkinöitä, minä itse en pysty syömään suurta määrää ruokaöljyä.
 
Laura
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Tuossa pari sataa kilsaa itään naapurimaassa venäjässä ja sen karjalassa on 90% vähemmän allergioita;)

Suomessa pelätään kissoja, lehmiä, rokotteita, paskaa ja jopa uimista ja sitä että lapsi laittaa hiekkaa suuhunsa. Ei ihme että täällä jopa kärsitään sitten koko elinikä kaikista allergioista.
Ei tässä taida ihan koko totuus olla. Annan vähän perspektiiviä.

Itse olen koko elämäni ollut vaikka minkä näköisten eläinten kanssa tekemisissä, antibakteerisia mömmöjä ei juuri ole ollut käytössä, hiekkaa on syöty ja pyöritty kyllä siinä ittessäänkin joskus lapsena. ;)

Ja: olen eläinallergikko, oireet alkoivat ilmetä selvästi ja pahentua murrosiän kynnyksellä ja jatkuvat edelleen, nykyään vähän lievempinä. Ruoka-aineallergiat (pääasiassa hedelmät) ilmestyivät kuvioihin jo useampi vuosi aiemmin. Myös heinäallergia on, samoin ilmeisesti pajuallergia ja jonkinasteinen pölyallergia.

Lapseni ovat syntyneet allergisina, reagoineet jo ensimmäisinä elinpäivinään rintamaidon kautta saamiinsa ruoka-aineisiin ja ovat moniallergisia. Astmaa, siitepöly- tai eläinallergioita heillä ei sen sijaan ole. P*skaan olisi varmaan pitänyt upottaa heti ulos putkahdettuaan? ;)

Tekijöitä voi olla useita, spekulaatioita voidaan esittää mm. perimästä, lisäaineista yms, rokotusten yleistymisestä (hyödyllisiä toki tautien kannalta, mutta mahdolliset pitkäaikaisvaikutukset esim. juuri immuniteettiongelmiin ja allergioiden syntyyn? Rokotushistoria ei kuitenkaan ole kovin pitkä loppujenlopuksi.), antibioottien kerskakulutuksesta (suuret vaikutukset immuniteettiin, mm. heikentää oman kehon puolustuskykyä). Tosiasia on, että kohonneen hygienian, jossain määrin jopa ylenpalttisen sellaisen, ohella kahden viimeksimainitun yleistyttyä myös allergiat ovat lähteneet räjähdysmäiseen kasvuun ja myös moniallergisia tuntuu olevan paljon enemmän.

Erilaisia kemikaaleja käytetään päivittäin myös, pesuaineista shampoihin, rasvoihin ja hajuvesiin. Niiden luonnollisuus ja vaikutukset ihmiskehoon pitkällä tähtäimellä? Puhumattakaan niistä tököteistä, joita omat vanhempamme ovat käyttäneet, tai joita heidän aikanaan on käytetty, osa nykyään vaaralliseksikin luokiteltuja ja kiellettyjen listalla.

Tässäpä meille vähän pohdittavaa...

 
muumimamma
Kyllä ne on ne rokotteet syynä. Ennen ei rokotettu läheskään niin moneen tautiin kuin nykyään. Ihmisen vastustuskyky putoaa ja ihmisen immuunijärjestelmä menee sekaisin, josta seuraa kaikenmaailman tyyppitaudit ja sairaudet mitä nykyaikana ihmiset sairastaa. =(
 
Tää on kyllä hyvä kysymys. Maalla kasvanu ja eka kissa tuli kun olin 3v, ulkona möyryttiin naama ravassa ja kotona siivottiin kerren viikossa. Silti on allergioita meillä. Mieskin on vaikka hänenkään koti ei mikään siisteyden perikuva ollut. Pojalle ei kyl pitäs tulla mitään koskaan kun se syö hiekat ja kengät enkä tutteja jne oo keitellyt. Mut eipä sekään takaa.
 
Ennen elettiin toki ilman allergioita mutta muutaman kymmenen vuotta lyhyemmän aikaa. Lääkkeitten ja rokotteiden ansiosta ihmisten elinikä on kasvanut vaikka ne olisivat lisänneetkin allergioita. Ja nyt joku vastaa että hänen joku sukulainen eli 100 vuotiaaksi mutta tarkoitinkin keskimääräistä elinikää, en jotain yksittäistä terveskantoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ennen elettiin toki ilman allergioita mutta muutaman kymmenen vuotta lyhyemmän aikaa. Lääkkeitten ja rokotteiden ansiosta ihmisten elinikä on kasvanut vaikka ne olisivat lisänneetkin allergioita. Ja nyt joku vastaa että hänen joku sukulainen eli 100 vuotiaaksi mutta tarkoitinkin keskimääräistä elinikää, en jotain yksittäistä terveskantoa.
Mun isoisoäiti eli 107 vuotiaaksi, eikä kertaakaan ollu edes sairaalassa :D
(sori Timppa, oli pakko :D )
 
oon myös joskus miettiny allergioiden yleisyyttä. Meidän perheessä ei allergioita ole (paitti miehen heinänuha) ja muistan ala-aste ajoilta että siellä oli tasan yks jolla oli maitoallergia, siis koko koulussa!!?? :eek: tämä ko. henkilö oli ainut joka sai erityisruokaa.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
Kyllä ne on ne rokotteet syynä. Ennen ei rokotettu läheskään niin moneen tautiin kuin nykyään. Ihmisen vastustuskyky putoaa ja ihmisen immuunijärjestelmä menee sekaisin, josta seuraa kaikenmaailman tyyppitaudit ja sairaudet mitä nykyaikana ihmiset sairastaa. =(
Minä, 30v naisihminen, olen kyllä saanut yhtä paljon rokotteita kuin lapseni. Itse asiassa enemmän, koska nykyään ei bcg:tä anneta. Silti allergiat (etenkin vakavat) ovat tässä 30 vuoden aikana lisääntyneet huimasti.
 
f
Olin ennen allergisempi, kuin nyt ja mun lapsilla ei ole allergioita, että mun näkökulmasta allergiat on vähentyneet ja kukaan lasten kavereista ei ole kieltäytynynyt tulemasta meille koiran takia. Yhdellä kaverilla on kanamuna ja maitoallergia, mut niin oli mullakin ekalla ja sen lisäksi paljon muitakin allergioita.
 
mama the strange
Liika steriilisyys on varmaan tärkeä osatekijä tässä asiassa.
Mun mielestä toinen syy on se, että monet pitää nykyään joka hemmetin aivastusta ja näppylää jonkin sortin allergiana ja lapset eristetään heti kaikesta mahdollisesta.
Tottakai esim ensimmäistä kertaa sitrushedelmiä syödessä voi lapselle tulla jonkin sortin reaktio, mutta yleensä tämä reaktio ei tule enää myöhemmin kun ruoka-aineeseen tottuu.

Mä itse olen testien mukaan allerginen ihan kaikelle ja jos olisin yhtä hysteerinen kuin nykyään ollaan niin voisin rajoittaa elämäni ihan täydellisesti ja viettää loppuikäni neljän seinän sisällä mustikoita mutustellen. Mutta en ole antanut allergioiden rajoittaa elämääni. Voin käydä kissa- tai koiraperheessä, sitä ennen otetaan vaan allergialääke. Syön lievää reaktiota aiheuttavia ruoka-aineita, enkä saa niistä enää mitään reaktiota. Olen totuttanut elimistöni elämään tässä pahassa maailmassa. Toki aina terveen järjen käyttö on sallittua ja henkeä uhkaavia ruokia ei kannata syödä. Itse esim en syö pähkinöitä, mutta en tee siitä minkäänlaista numeroa.
 
inkeri
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
Kyllä ne on ne rokotteet syynä. Ennen ei rokotettu läheskään niin moneen tautiin kuin nykyään. Ihmisen vastustuskyky putoaa ja ihmisen immuunijärjestelmä menee sekaisin, josta seuraa kaikenmaailman tyyppitaudit ja sairaudet mitä nykyaikana ihmiset sairastaa. =(
Minä, 30v naisihminen, olen kyllä saanut yhtä paljon rokotteita kuin lapseni. Itse asiassa enemmän, koska nykyään ei bcg:tä anneta. Silti allergiat (etenkin vakavat) ovat tässä 30 vuoden aikana lisääntyneet huimasti.
Ei asiat ole niin yksiselkoisia, ettäkö allergioiden määrä kulkisi tasan samalla käyrällä tai hieman jäljessä saatujen rokotteiden määrään per henkilö. Vaikutus voi olla myös kumulatiivinen. Voisi siis spekuloida vaikka niin, että elimistön immuniteetille aiheutuva rasite ja ongelmat saattavat kasvaa joka sukupolvessa.
 
neljänäippä
Meillä ei oo elukoita, perussiisti koti, varmaan jokainen lapsista on jossaain vaiheessa sitä multaa syöny....kenelläkään ei allergioita. Mut kaveripiiristä voi melkein yhden käden sormilla laskea allergiattomat lapset!
 
wpeio
Alkuperäinen kirjoittaja mama the strange:
Liika steriilisyys on varmaan tärkeä osatekijä tässä asiassa.
Mun mielestä toinen syy on se, että monet pitää nykyään joka hemmetin aivastusta ja näppylää jonkin sortin allergiana ja lapset eristetään heti kaikesta mahdollisesta.
Tottakai esim ensimmäistä kertaa sitrushedelmiä syödessä voi lapselle tulla jonkin sortin reaktio, mutta yleensä tämä reaktio ei tule enää myöhemmin kun ruoka-aineeseen tottuu.

Mä itse olen testien mukaan allerginen ihan kaikelle ja jos olisin yhtä hysteerinen kuin nykyään ollaan niin voisin rajoittaa elämäni ihan täydellisesti ja viettää loppuikäni neljän seinän sisällä mustikoita mutustellen. Mutta en ole antanut allergioiden rajoittaa elämääni. Voin käydä kissa- tai koiraperheessä, sitä ennen otetaan vaan allergialääke. Syön lievää reaktiota aiheuttavia ruoka-aineita, enkä saa niistä enää mitään reaktiota. Olen totuttanut elimistöni elämään tässä pahassa maailmassa. Toki aina terveen järjen käyttö on sallittua ja henkeä uhkaavia ruokia ei kannata syödä. Itse esim en syö pähkinöitä, mutta en tee siitä minkäänlaista numeroa.
Olen samaa mieltä, tervettä järkeä saa ja pitääkin käyttää. Kuitenkin esim. allergioiden selvitysvaiheessa on todella tärkeää olla tarkka ja pysyä suht tiukasti sallituissa ruoissa, jotka eivät aiheuta oireita. Tällä pyritään turvaamaan uusien ruoka-aineiden saanti, uusia on vaikea testata, jos lapsi jatkuvasti oireilee. On myös ymmärrettävä, ettei ole mitään järkeä altistaa lasta jhatkuvasti ruoalle, josta saa selvästi elämänlaatuun vaikuttavaa ihottumaa/ripulia/kipuja. Uusien kokeilemisessa ei oireilun aikana ole juurikaan järkeä, kun et tiedä, mikä oireita aiheuttaa ja jo valmiiksi oireisena elimistö saattaa reagoida uuteen ruokaan eri tavalla kuin normaalitilanteessa.

Jos oireet ovat vähäisiä eivätkä sen kummemmin lasta haittaa, saattaa esim. ruokarotaatiosta olla apua (esim. tiettyä lievää oireilua aiheuttavaa ruokaa annetaan esim. kerran viikossa, kasvavin annoksin), joskus oireilu voidaan sen avulla saada vähenemään - toisilla toimii, toisilla ei.

Allergia-asioita on kieltämättä sitä arkea elämättömien varmasti joskus vaikea ymmärtää, kyllä siinä vanhemmillakin menee aikaa ja jatkuvasti tulee silti uusia asioita eteen. Kaikella kun ei ole tiettyä kaavaa ja sekä lapset että allergiat on kovin yksilöllisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja inkeri:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
Kyllä ne on ne rokotteet syynä. Ennen ei rokotettu läheskään niin moneen tautiin kuin nykyään. Ihmisen vastustuskyky putoaa ja ihmisen immuunijärjestelmä menee sekaisin, josta seuraa kaikenmaailman tyyppitaudit ja sairaudet mitä nykyaikana ihmiset sairastaa. =(
Minä, 30v naisihminen, olen kyllä saanut yhtä paljon rokotteita kuin lapseni. Itse asiassa enemmän, koska nykyään ei bcg:tä anneta. Silti allergiat (etenkin vakavat) ovat tässä 30 vuoden aikana lisääntyneet huimasti.
Ei asiat ole niin yksiselkoisia, ettäkö allergioiden määrä kulkisi tasan samalla käyrällä tai hieman jäljessä saatujen rokotteiden määrään per henkilö. Vaikutus voi olla myös kumulatiivinen. Voisi siis spekuloida vaikka niin, että elimistön immuniteetille aiheutuva rasite ja ongelmat saattavat kasvaa joka sukupolvessa.
ja sitä paitsi rokotettaessa annetaan immuunipuolustusjärjestelmälle "koulutusta" tiettyjä taudinaiheuttajia vastaan. sama "koulutus" tulis sairastettaessa kyseinen tauti. kun annetaan vaikka heikennettyä taudinaiheuttajaa (tai sen tapaisia molekyylejä) puolustusjärjestelmä pääsee helpolla niistä eroon ja osa lymfosyyteistä jää muistisoluiksi ja seuraavan kerran kun taudinaiheuttaja kohdataan niin immuunipuolustuksessa kun on näitä muistisoluja saadaan puolustusreaktio nopeasti aikaiseksi ja paljon voimakkaampana kuin olisi mahdollista ilman muistisoluja. Muistisolut ovat myös spesifisiä, joten ne ei toimi muihin taudinaiheuttajiin kuin siihen mihin on rokotteen saanut.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Liian steriilit kodit.
Tämä ja ettei ihmiset ota lemmikkejä. Jokaisen lapsiperheen kannattaisi ottaa lemmikkieläimiä. Koiranhan on tutkitusti todettu suojaavan allergioilta, mutta varmaan kissa ja kani auttaisivat myös, jos niitä käytetään myös ulkona tonkimassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Liian steriilit kodit.
Tämä ja ettei ihmiset ota lemmikkejä. Jokaisen lapsiperheen kannattaisi ottaa lemmikkieläimiä. Koiranhan on tutkitusti todettu suojaavan allergioilta, mutta varmaan kissa ja kani auttaisivat myös, jos niitä käytetään myös ulkona tonkimassa.
Minkä takia niiden elukoiden pitää ulkona myöskin olla? Ei se (esim) kissa mikään maailman hygieenisin otus ole vaikka ei pihalla möyriskään.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Liian steriilit kodit.
Tämä ja ettei ihmiset ota lemmikkejä. Jokaisen lapsiperheen kannattaisi ottaa lemmikkieläimiä. Koiranhan on tutkitusti todettu suojaavan allergioilta, mutta varmaan kissa ja kani auttaisivat myös, jos niitä käytetään myös ulkona tonkimassa.
Minkä takia niiden elukoiden pitää ulkona myöskin olla? Ei se (esim) kissa mikään maailman hygieenisin otus ole vaikka ei pihalla möyriskään.
No tuleehan ulkoa huomattavasti enemmän bakteereja ja ne pysyy sitten lemmikkien turkeissa, olettaisin.

 
-ylihygieenisyys
-rokotteet
-sairastamattomuus ja bakteerien puute (ei harjoitusta puolustuselimistölle -> turhautuu ja käy itseään vastaan)
-lisäaineet ja puhdistettu ruoka
-D-vitamiinipuutos (jo raskausaikana)?

Siinä muutama ehotus.
 

Yhteistyössä