Miten joulutortut pysyy kiinni paistaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="povia";22652129]Laita hillo siihen päälle! Siis ensin ne kulmat alas ja sit hillo. : )[/QUOTE]

Tällä tapaa ei yleensä paistu pohjasta kunnolla ja kukapa haluaisi raakaa syödä. Mutta ap:lle. Puristat ne kunnolla kiinni, kyllä pysyvät. Nipistät vaikka vähän kynsillä, jotta sakaroiden taikinat sekottuvat keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja siis vinkkiä kehiin hei;22652285:
Tällä tapaa ei yleensä paistu pohjasta kunnolla ja kukapa haluaisi raakaa syödä. Mutta ap:lle. Puristat ne kunnolla kiinni, kyllä pysyvät. Nipistät vaikka vähän kynsillä, jotta sakaroiden taikinat sekottuvat keskenään.

Kyllä paistuu pohjasta kunnolla, mutta jos uuni on huono niin sit ei ehkä paistu

Lasiin vettä, kostutat sormen siinä ja sillä ne ylös nostettavat kärjet. Sitten nipistät ne keskellä kunnolla yhteen, kulmaa voi vaikka vähän taittaa edellisten alle. Ja hillo meilläkin laitetaan alle.

Alkuperäinen kirjoittaja siis vinkkiä kehiin hei;22652285:

:O eipä oo koskaan vielä jääny raaoiksi tortut vaikka hillon laitan päälimmäiseksi. Sulla on sitten huono uuni jos jää raaoiksi.

Ei mulla kyllä koskaan oikeastaan oo auennut, jos niitä puristaa yhteen, eikä oo ulkonäkökään paha ollut. Tykkään että hillo on välissä koska siitä tulee sellainen kova möntti jos sen laittaa sakaroiden päälle. :) Sakaroiden alla oleva hillo on vielä mehevää paistamisen jälkeenkin :)

Mä 'liimaan' vedellä sakarat yhteen jos jaksan.

Liotetuilla hammas- tai coctailtikuilla voi myös kiinnittää kulmat paiston ajaksi, eli tökkäsee vaan sen tikun pystyyn siihen torttuun.

Mä huomasin eilen, että auenneet sakarat voi heti paiston jälkeen tökkäistä takas tortun keskelle ja kas kummaa- ne pysyy kiinni.

Torttuiset huoleni ovat haihtuneet! Hurraa!
(koska sen hillon ON OLTAVA siellä sakaroitten alla, ei päällä, luoja nähköön....)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22652576:
Mä 'liimaan' vedellä sakarat yhteen jos jaksan.

Liotetuilla hammas- tai coctailtikuilla voi myös kiinnittää kulmat paiston ajaksi, eli tökkäsee vaan sen tikun pystyyn siihen torttuun.

Mä huomasin eilen, että auenneet sakarat voi heti paiston jälkeen tökkäistä takas tortun keskelle ja kas kummaa- ne pysyy kiinni.

Torttuiset huoleni ovat haihtuneet! Hurraa!
(koska sen hillon ON OLTAVA siellä sakaroitten alla, ei päällä, luoja nähköön....)

:D Ihanaa et sulla ei oo enää torttu-ongelmia. :heart:

No ei ne pysy kiinni :mad: :mad: !
Ostan Myllyn Paras torttutaikinaa kun se on mielentäni parasta, sulatan ehkä sen puoli tuntia ennen kuin rupean vääntämään tortuiksi.
Olen kokeillut kaikkea: Jätän hillon alle ja laitan päälle, kastelen sakarat ja liimaan kiinni, nipistän ja painan ja melkein naulaan mutta ei ne perkle pysy kiinni :headwall: ! Hillot valuu pitkin peltiä (oon kokeillu useampaa sorttia) ja sakarat sojottaa pystyssä, tekipä miten pin tahansa ja miten tahansa.
Isäntä jo virmuili vahingon iloisena että mamma se taas paistaa torttuja kun sinnikkäänä taas kilon taikinan kokeilin :'(

No ei ne pysy kiinni :mad: :mad: !
Ostan Myllyn Paras torttutaikinaa kun se on mielentäni parasta, sulatan ehkä sen puoli tuntia ennen kuin rupean vääntämään tortuiksi.
Olen kokeillut kaikkea: Jätän hillon alle ja laitan päälle, kastelen sakarat ja liimaan kiinni, nipistän ja painan ja melkein naulaan mutta ei ne perkle pysy kiinni :headwall: ! Hillot valuu pitkin peltiä (oon kokeillu useampaa sorttia) ja sakarat sojottaa pystyssä, tekipä miten pin tahansa ja miten tahansa.
Isäntä jo virmuili vahingon iloisena että mamma se taas paistaa torttuja kun sinnikkäänä taas kilon taikinan kokeilin :'(

Jos haluat välttyä siltä ettei hillot leviä pitkin peltiä niin laita vaikka tilalle semmonen kuivattu luumu. Voi vaikka hetken liottaa vedessä jos tuntuu liian kuivalta.
Itse teen tortut yleensä sillain et painan ne sakarat pohjalle ja siis tosiaan painan ihan kunnolla pohjaan asi ja päälle hillot. Monesti laitan hillon alle vähän vaniljarahkaa niin antaa kivasti pehmeyttä siihen luumun makuun ja maistuu lapsille mahd paremmin ton rahkan kanssa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Jos vain nostaa sakarat keskelle eli jäävät 'ilmaviksi' juurestaan ja nipistää yhteen vaikka vedenkin avulla, saattavat ne silti aueta ainakin yhdestä kulmastaan. Sitten on sekin temppu, jota täällä ehdotettiinkin = paiston jälkeen painaa nousseen sakaran hilloon takaisin. Ihan toimiva ratkaisu jos sakara ei ole karannut todella kauas ja väkisin taivutus takaisin hilloon ei murra sakaraa.
Eivät ole sakarat auenneet kertaakaan sen jälkeen kun huomasin yhden itselläni toimivan asian. Kun painaa hillon päälle tulevat sakarat juurestaan litteämmiksi (siis tortun keskellä olevasta osastaan) ja lopulta vedelllä kostutetut sakaran päät nipistää yhteen ja painaa hilloon. Totisesti ovat sakarat kiinni =).

Mulla on pysyneet aina kasassa kun painan kunnolla sakarat keskelle kiinni ja lumpsautan hillosilmän päälle.(y) Tulee lisäks nätimpiä noin! Sitten vielä humpsautan siivilän läpi tomusokerit valmiiden torttujen päälle koristeeksi.:coffee:

Yhteistyössä