Kananmunista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaahan pulmaan ratkaisu.

Tykkään kananmunista eurooppalaiseen tapaan. Eli munat eivät ole täysin kypsiä, vaan onkohan ne sitten 3min munia. Sellaisia vähän löysiä.

Mutta miten mä saan ne kuorittua sen pienen keittämisen jälkeen? Kuoret tarrautuvat kiinni kananmunaan niin lujasti et sit se koko muna hajoilee kun yrittää kuoria. Eli miten se sit onnistuu? Onko siihen jotain omia kikka-kolmosia?

Ne munat pitää upottaa kylmään veteen, tosin ei siitäkään aina ole apua.

Ja niistä löysistä munista rikotaan vaan vähän kuorta päästä ja siitä aukosta lusikoidaan, kyllä sen lusikalla saa irti.

Tässä jo on kerrottukin vinkki: kylmällä vedellä "säikäyttäminen" yleensä auttaa, muutaman kerran kylmää vettä kattilaan ja kaataen pois, että jäähtyvät pinnasta, mutta jos on hyvin tuoreita munia, sekään ei auta.

Itse haluan kanssa munani sellaisina, että valkuainen on kokonaan hyytynyt, mutta keltuainen vetelä :p

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;21951151:
3 minuuttia keitettyä munaa ei ole edes tarkotus kuoria. silpastaan vaan hattu pois veitsellä ja lusikoidaan sisus pois.

Juurikin niin. Itse tykkään niistä n. 4 minuutin munista kuten Hoitoon vaan:kin, valkuainen pitää olla kiinteä, keltuainen valuva.

Joskus olen keittänyt munat ja kuorinut ja sitten olen huomannut, että keltuainen onkin löysä. Juuri sellainen kun haluankin sen olevan. Onnistuu siis kuoriminen, mutta kun ne on ne harvat kerrat kun olen onnistunut. Siksi siis kysyn vinkkejä onnistuuko se jotenkin jollain systeemillä?