Miten joku voi sanoo et kauhee miettii hätäkastenimi?!

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 23:59 Vieras kirjoitti:
helsingissä multa ei ole ainakaan vuosina 2004 tai nytkään 2006 kysytty hätäkastenimiä. Johtuneeko siitä että en kuulu kirkkoon?
Todennäköisesti johtuu siitä, koska jollet kuulu kirkkoon ja tunnusta uskontoa niin miksi ihmeessä lapsesi kastettaisiin silloin? Olisi se hiukan outoa että lapsi kastetaan vaikka vanhemmat ei kuulu kirkkoon.

Meillä ainakin kysyttiin vuonna 2004 PHKS:iin hätäkastenimet ja täällä käsittäkseni käytäntönä on että jos lapsi hätäkastetaan ja lapsi ei kuole, niin hätäkastenimeä/nimiä ei tarvitse virallistaa (joko papin tai terkkarin sanoma). Itse en ymmärrä miksi on kauheaa miettiä noita nimiä? Koska se on vain tätä elämää että aina ei mene asiat siellä synnärilläkään hyvin. Itse ainakin haluan että lapsellani on edes joku nimi jos jotain kauheaa sattuisi.
 
Se unohtui vielä tähän laittaa, korjatakseni yleisen virheluulon, että yksikään lapsi ei saa kasteessa nimeä. Lapsi kastetaan uskontokuntaan ja seurakuntaan. Jotta lapsi voidaan kastaan on hänellä oltava nimi. Siksi nimi pitää olla päätettynä viimeistään kastetilaisuuteen menessä.
 
mixu31
Ei kysytty multakaan,ei neuvolassa eikä synnärillä.Sellaista ei ollu mulla edes valmiiksi mietittynä.Joitakin nimiä olin pyöritellyt mielessä jos tyttö tai poika,kai jonkun niistä olisin sanonu jos joku olisi kysynyt.
 
minusta se ei ollut kauhistus, jos lapsikuolee niin pitäähän sillä ola nimi. ville olis ollut ville myöhemminkin.

Hätäkastenimen saa muuttaa halutessaan.

minäkin olenlapsena sanut ätäkasteen, kun synnyin keskosena ja olin ni heikko, että meinaksin kuolla.

saman nimen sain pitää mikä hätäkastessakin anettiin, mutta jos olisi kuollut nin varmasti vanhemmkistni olisi móllut mukavamopaa laittaa hautaan mimellä kutsuttu lapsoi kuin vain tyttövauva. se nimi on suymbolinen juttu
 

Yhteistyössä