Miten joku voi sanoo et kauhee miettii hätäkastenimi?!

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
Ihmetyttää
Eikös se kysytä kaikilta ihan automaattisesti neuvolassa loppuraskauden aikana?

Ite en sitä ees tienny/muistanu ja tulikin yllätyksenä ja pähkäilin et mitä sinne nyt kirjotan (ku ei oltu miehen kaa lyöty lukkoon mitään nimeä).

Hoitsu vaan sano et jotku laittaa ihan pokkana vaan jonku Yrjön tai Pirkon, mitä ei todellakaan haluu lapselleen, mikä on tosi outoa.
Koska niinhän se on et jos lapsi oikeesti joudutaan sairaalassa hätäkastamaan, ni se valittu nimi tulee antaa lapselle nimeksi (ei välttämättä ekaksi).

Mä laitoin sit siihen lappuun vaan yhen tytön ja yhen pojan nimen, ni ois sitten laitettu lapsen toiseksi nimeksi, jos olisi hätäkaste jouduttu antamaan. Mut kaikki meni hyvin ja poika sai ihan toisen nimen kun papereihin laitoin. :)
 
RouvaHuldaHuoleton
Ei kysytty ainakaan minulta hätäkastenimeä, ei missään vaiheessa raskautta tai synnytystä. Kai siinä hädän keskellä olisi jonkun nimen kerinnyt päähänsä saada jos tarve olisi tullut, tai mistäs sitä tietää. Etukäteen en olisi edes halunnut asiaa pohtia joten hyvä kun ei kysytty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:38 Estu82 kirjoitti:
Ei kysytty neuvolassa tai sairaalassakaan enkä mitään lappusia saanut/joutunut täyttämään. Ihmettelinkin kerran, kun täällä kysyttiin hätäkastenimiä...
:eek: Eikö? Meille annettiin lappu kotiin täytettäväksi silloin samalla kun sain laput kelaa ja äitiysavustusta varten. Ja seuraavalla kerralla se piti palauttaa neuvolaan. SIinä oli samalla kysymyksiä tulvien vanhempien/isovanhempien sairauksista.
 
Esikoinen synty 2004, sillon piti vielä hätäkastenimi merkitä siihen paperiin mihin niitä muitakin tietoja täytettiin..sairauksia jne..
Kakkonen syntyi 2006 ja sama paperi täytettiin, mutta neuvolassa ohjeistivat että hätäkastenimeä ei tarvii enää täyttää. (Sairaala ei enää vaadi sitä).
Näin ainakin Joensuussa.
Ja eihän se nimi vissiin suoraan oo niistä papereista vauvalle menny vaikka olisikin hätäkastettu..
 
Ei pidä paikkaansa
Lapsi voi saada hätäkasteessa nimen Yrjö tai Pirkko, mutta myöhemmin kastettaessa noita nimiä EI tarvitse laittaa jos ei halua. Ei ensimmäiseksi, toiseksi tai kolmanneksikaan nimeksi.
 
Ihan muiden vastauksia lukematta kirjoitan tämän:

Siis mulle äippäneuvolan hoitsu kertoi, että sitä hätäkaste nimeä ei nykyään enää edes kysytä (ainakaan tayssissa), koska niin usein siihen jätetään vastaamatta tai se nimi kuitenkin myöhemmin vaihtuu. Esikoisen aikana (nyt 3 vuotias lapsi) kysyttiin tuo hätäkastenimi ja kuopuksen aikana (vajaa 2-vuotias nyt) en noita papereita enää saanut.

Jos hätäkastenimi johonkin paperiin on pantu ja hätäkaste suoritetaan, niin siitä ei kuitenkaan tule lapselle virallista nimeä vaan jos lapsi selviää, niin sitten pidetään normaalit ristiäiset joissa lapselle valitaan se oikea nimi (jonka siis ei tarvitse olla sama kuin se hätäkastenimi).

Jos taas lapsi kuolee hätäkasteen jälkeen, niin sitten hänelle tulee se nimi, joka papereissa on ollut tai sitten vanhemmilta siinä tilanteessa kysytään, että minkä nimen lapselleen haluavat.

Ja sitten omakohtainen kokemukseni: Kun odotin esikoistani, niin meillä oli nimiä valmiina pitkä lista. Niistä piti sitten valita sopiva uudelle tulokkaalle. Hätäkastenimi jätettiin kuitenkin papereista pois, koska itselle tuli ihan viime hetkellä sellainen olo, että mitä jos se ei olekkaan "mun lapseni nimi". Kuvitteellinen tilanne, että mun lapseni kuolee ja mitä lukee hautakivessä? On ihan sama, onko siellä se hätäkastenimi, joka ei sopinutkaan yhtään mun lapselle, vai onko siellä joku siinä tilanteessa hätäpäissään keksitty nimi... Kuopukselle sitä ei onneksi edes kysytty! Hyvä näin, sillä esikoiselle ei tullut mitään niistä alkuperäisen listan nimistä eikä kuopukselle edes ollut valmiina mitään nimiä ennen kuin ristiäisiä varten ne päätettiin.
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 22:54 Ihmetyttää kirjoitti:
Eikös se kysytä kaikilta ihan automaattisesti neuvolassa loppuraskauden aikana?

Ite en sitä ees tienny/muistanu ja tulikin yllätyksenä ja pähkäilin et mitä sinne nyt kirjotan (ku ei oltu miehen kaa lyöty lukkoon mitään nimeä).

Hoitsu vaan sano et jotku laittaa ihan pokkana vaan jonku Yrjön tai Pirkon, mitä ei todellakaan haluu lapselleen, mikä on tosi outoa.
Koska niinhän se on et jos lapsi oikeesti joudutaan sairaalassa hätäkastamaan, ni se valittu nimi tulee antaa lapselle nimeksi (ei välttämättä ekaksi).

Mä laitoin sit siihen lappuun vaan yhen tytön ja yhen pojan nimen, ni ois sitten laitettu lapsen toiseksi nimeksi, jos olisi hätäkaste jouduttu antamaan. Mut kaikki meni hyvin ja poika sai ihan toisen nimen kun papereihin laitoin. :)
Helposti voi sanoo että on kauheeta. Itseni olisi pitänyt tietää jo viikolla 20, eikä sillon oltu mietitty nimiä muutenkaan, niin en nyt alkanut hätäkastenimeä ekana miettimään. Pakottivat sitten 32 viikolla synnärillä käydessä sanomaan, taisin sanoo Anselmi-Apina nimen... :LOL:
 
meillä laitettiin ne nímet jotka olis lapselle tulleet muutenkin....ei me niitä sitten enää seuraavalle oltas laitettu jos oltas alusta asti pidetty sen ekan vauvan nimenä...kyllä sitä muita nimiä olis tokalle katottu jos olis huonosti käynyt ja hätäkasteen jälkeen kuollut....
hyvin kävi ja poika sai sen nimen minkä pitikin!!
 
on se kyllä joenki hassua kun tosiaan niin aikasin pitäs se nimi tietää mut meillä oli jo katottuna kun innoissani raskaaksi tultua laiton miehen väkisten kattoon almanakkaa....ettei sit loppuajasta tarvi ressata et mikä nimi laitetaan...
 
huomenna on miehen kaa pääteetty miettiä ne hätäkastenimet,lapun jo muuten täytin sairauksien ja edellisten synnytysten ajalta..
rv11 vasta ja lappujen täyttäminen jo nyt ensi kerralle neuvolaan vietävä ne.Aikaisinhan ne on tehtävä mutta varmassa vara parempi!! :heart: :flower:
 
mam
Sain neuvolasta lapun johon laitettiin hätäkaste nimet. yksi nimi pojalla ja yksi tytölle. Sitten kun piti hätäkaste antaa, ei kukaan mistään papereista nimiä etsinyt vaan meiltä vanhemilta kysyttiin tai oikeastaan sanottiin vaan "että nyt pitäs nimi saada vauvalle"..

Tiedä sitten mitä merkitystä noilla hätäkastenimi papereilla on.. Vanhemmiltahan se nimi kysytään, eikä paperista katsota. (Harva varmaan edes muistaa mitä keskiraskaudessa on paperiin kirjoittanut hätäkastenimen kohdalle)
 
No kyllä mä ainakin laittaisin sen nimen, joka ollaan valittu siihen mennessä, sen voi kuitenkin aina muuttaa.
Ite sain kans neuvolasta paperit, mut synnytyslaitokselle jäin vähän extempore ja paperit jäi kotiin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 14:25 Shamandalie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:38 Estu82 kirjoitti:
Ei kysytty neuvolassa tai sairaalassakaan enkä mitään lappusia saanut/joutunut täyttämään. Ihmettelinkin kerran, kun täällä kysyttiin hätäkastenimiä...
:eek: Eikö? Meille annettiin lappu kotiin täytettäväksi silloin samalla kun sain laput kelaa ja äitiysavustusta varten. Ja seuraavalla kerralla se piti palauttaa neuvolaan. SIinä oli samalla kysymyksiä tulvien vanhempien/isovanhempien sairauksista.
minä sain kummallakin raskaus aikana samanlaisen paperin ja siinä oli se kohta johon tulee hätäkaste nimet...meillä on tytöillä ne nimet nyt jotka laitoin hätäkaste kohtaankin mitä niitä vaihtamaan koska ne nimet olis tullu heille kuiteskin =) =)
 
Estu82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 14:25 Shamandalie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:38 Estu82 kirjoitti:
Ei kysytty neuvolassa tai sairaalassakaan enkä mitään lappusia saanut/joutunut täyttämään. Ihmettelinkin kerran, kun täällä kysyttiin hätäkastenimiä...
:eek: Eikö? Meille annettiin lappu kotiin täytettäväksi silloin samalla kun sain laput kelaa ja äitiysavustusta varten. Ja seuraavalla kerralla se piti palauttaa neuvolaan. SIinä oli samalla kysymyksiä tulvien vanhempien/isovanhempien sairauksista.
Ei. Ekan kerran kuulin asiasta tällä palstalla ja ihmettelin itsekseni, että mitä ihmeen hätäkastenimiä ja papereita ihmiset on täytelleet. Mulla terkka kysyi sairauksista ym ekalla neuvolakäynnillä ja kirjasi ne suoraan neuvolakorttiin.
 
seinäjoella synnytin 2005 ja kysyttiin hätäkastenimet synnärillä ku neuvolasta saatua lappua joka mun piti täytttää ja palauttaa,ei jostain syystä ollu sinne lähetetty.....mut kaikki tiedot kätilö kyseli sit sielä synnytyshetkellä :D
 
Punainen planeetta
Meillä on kaksi pojista saanut hätäkaste nimen. Ja toisen pojan hautakivessä lukee se nimi.
Olimme miehen kanssa jo aikaisessa vaiheessa keksineet lapsille nimet, jotka sitten annetaan jos tarvis vaatii. Ja hyvä niin. Kaikki kolme raskautta ovat olleet vaikeita ja sikiöillä on aina ollut kohdussa jotin vikaa ja hätää.
Silloin kun tulee se tilanne, että lapsi täytyy kastaa niin on ollut itse ihan shokissa eikä mitenkään ole saanut niitä nimiä mieleen...

Kuopus sai hätäkasteessa nimet jotka myöhemmin kasteessa virallistettiin.
 
Minä en laittanut kummankaan lapsen kohdalla mitään nimeä ku minusta oli tosi inhottava ajatus ees miettiä että jos lapsi kuolis!!Hyi olokoon!Ja jos ois semmonen tilanne tullu että ois nimen tarvinu niin ois sitä jotain keksiny..
 

Yhteistyössä