Miten joistakin tulee lasten myötä niin saamattomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti saamaton äiti:
itsellä lapset 1,6 kk ja 3 kk ja voin kertoa että ainakaan meillä lasten rytmit ei täsmää pätkääkään, jos jää hetkikin aikaa jonka voi istua, minä todellakin istun ja vaikka syön, en juokse esikoisen perässä katsomassa missä hän kiipeilee tai keikkuu tai imetä, imetä tai vaihda vaippaa...ja vielä vähemmän lähden vaunujen kanssa kauppaan YKSIN, ulkoilen jossain pitkin kaupunkia tms. HALOO, 5-v. 3-v. ja taaperot on ihan eri asia, ja jos olen saamaton äiti niin sitten olen. toivoisin sitä aikaa kotona ihan vaikka pyykinpesuun, ruuanlaittoon tai vaikka vessassa käymiseen...
Et ole saamaton ollenkaan.
:)

meillä tytöt 2v8kk ja 1v4kk ja välilläliikutaan aika paljonkin mut viihdytään kyl kotonakin. Kun nuorempi oli ihan vauva niin päiväuni ajat piti olla kotona kun uniei oikein maistunut muualla sit isommanki piti nukkua päikkärit ja aina ne ei nukkunu yjtäaikaa mut nyt alkaa olla jo rytmit paljo helpompia et voidaan käydään kyläilee tai muuta. Yleensä päivät vaan menee niin nopsaa aamupesujen ja aamupalan,pyykkäyksen, tiskien, ruuan laiton, vaipan vaihdon,hellyttelyhetken, vessassa käynnin ym. normaalien kotihommien merkeis et ei ehi paljo kulkee.

Minusta tuo asennejuttu on potaskaa... ONHAN se, työlästä, liikkua muutaman muksun kera. Varsinkin, jos se liikkuminen tapahtuu julkisilla kulkuvälineillä, jalan tai vaikka pyörillä. Mutta minulle se lähteminen, ja sen lähtemisajatuksen pyörittäminen on se jutun rankin osa. Kun sitten pääsen liikkeelle, en edes ehdi miettiä (paitsi jälkikäteen) kuinka rankkaa se onkaan. Ja talvella rankempaa, kuin kesällä.

Miksi ei saisi olla väliin saamatonkin, ja antaa sille rankkuudelle periksi? Siinä mitään pahaa tai perin saamatontakaan ole.

no joo, minä olen saamaton ja kykenemätön tekemään mitään ja liikkumaan mihinkään.. siis aamulla ennen kahvia. Liian aikaset aamut ja kaksi yli pirtsakkaa lasta 1v1kk ja 2v4kk ei sovi mulle, ei vaikka mikä olis.
Kauppareissut on tehty vaikeaksi tai teen ne itse.. en tiedä. Mutta meidän isossa marketissa ei ole ku yhdet kärryt, joihin saa kaksi lasta istumaan, on kyllä niitä mihin pienemmän saa kaukaloon mutta eihän tuo meidän vauhtihirmu siinä viihdy huutamatta ja kiljumatta.. Tavallisilla kärryillä pienempi viihtyy, mutta tuo 2v-uhmaaja juoksee pitkin kauppaa ja koko ajan saan sitä komentaa..
Jos mennää rattailla ja isompi on seisomalaudalla, hän siitä säntäilee minne sattuu ja korin kantaminen yhdellä kädellä on työlästä kun alkaa siinä painoa olemaan ja samalla ku rattaita pitää työntää..

Ulkoiut on nyt kesällä ollu ihanan helppoja, mutta toista se on talvella ku on kaksi lasta joista kumpikaan ei pue itse mitään, eli siitä päätöksestä että lähdetään ulos siihen että ollaan ulkona voi hyvinkin vierähtää tunti, kaikkine vaipanvaihtoineen, potalla käynteineen ja pukemisineen siis.. tuo isompi ku ei viime talvena tykännyt yhtää ulkoilla, karkas ehkä kymmenen kertaa joka kerta ku puettiin ja piti aina hakea takasin se.. Kyllä se vähän vähentää intoa lähteäa mihinkään.. itse olen hiestä märkänä ku saan lapset puettua..

Päiväkodissa kaikki oli niin paljon helpompaa, vaikka olikin useampi puettva, niistä kuitenkin osa jo puki itse. Samaten voisin kuvitella että jos on suuremmalla ikäerolla lapset nii pääsee helpommalla, ku se isompi kuitenkin osaa jo itse ehkä pukea..

no joo, nyt jo katosi aihekin mielestä..

Alkuperäinen kirjoittaja =):
no joo, minä olen saamaton ja kykenemätön tekemään mitään ja liikkumaan mihinkään.. siis aamulla ennen kahvia. Liian aikaset aamut ja kaksi yli pirtsakkaa lasta 1v1kk ja 2v4kk ei sovi mulle, ei vaikka mikä olis.
Kauppareissut on tehty vaikeaksi tai teen ne itse.. en tiedä. Mutta meidän isossa marketissa ei ole ku yhdet kärryt, joihin saa kaksi lasta istumaan, on kyllä niitä mihin pienemmän saa kaukaloon mutta eihän tuo meidän vauhtihirmu siinä viihdy huutamatta ja kiljumatta.. Tavallisilla kärryillä pienempi viihtyy, mutta tuo 2v-uhmaaja juoksee pitkin kauppaa ja koko ajan saan sitä komentaa..
Jos mennää rattailla ja isompi on seisomalaudalla, hän siitä säntäilee minne sattuu ja korin kantaminen yhdellä kädellä on työlästä kun alkaa siinä painoa olemaan ja samalla ku rattaita pitää työntää..

Ulkoiut on nyt kesällä ollu ihanan helppoja, mutta toista se on talvella ku on kaksi lasta joista kumpikaan ei pue itse mitään, eli siitä päätöksestä että lähdetään ulos siihen että ollaan ulkona voi hyvinkin vierähtää tunti, kaikkine vaipanvaihtoineen, potalla käynteineen ja pukemisineen siis.. tuo isompi ku ei viime talvena tykännyt yhtää ulkoilla, karkas ehkä kymmenen kertaa joka kerta ku puettiin ja piti aina hakea takasin se.. Kyllä se vähän vähentää intoa lähteäa mihinkään.. itse olen hiestä märkänä ku saan lapset puettua..

Päiväkodissa kaikki oli niin paljon helpompaa, vaikka olikin useampi puettva, niistä kuitenkin osa jo puki itse. Samaten voisin kuvitella että jos on suuremmalla ikäerolla lapset nii pääsee helpommalla, ku se isompi kuitenkin osaa jo itse ehkä pukea..

Johtuuko se päiväkodin helppous siitä, että siellä ei tarvitse pukea lapsia yksin, vai siitä, että lapset eivät ole omia? Ei haittaa niin, vaikka joku seisoo puoli tuntia kuumissaan odottamassa muita?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Johtuuko se päiväkodin helppous siitä, että siellä ei tarvitse pukea lapsia yksin, vai siitä, että lapset eivät ole omia? Ei haittaa niin, vaikka joku seisoo puoli tuntia kuumissaan odottamassa muita?

Lähinnä siitä että valmiit sai ulos toisen aikuisen kanssa tai odottamaan penkille katokseen, kun toinen aikuinen oli pukemassa itseään.. ja juu, ei tarvi pienten puolella kaikkia 12:sta pukea yksin ku äärimmäisen harvoin, about puolet yleensä, niistäkin osa pukee lähes itse kaiken..

Kotona laitan talvella valmiin parvekkeelle odottamaan, mutta koska jätän oven auki (että kuulen mitä siellä tapahtuu) ei lapsi siellä pysy vaa juoksee ympäri asuntoa ku toista puen.. ja sitten on se valmiina olevakin hikihatussa..

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Mistähän tuo tuli. Meillä töissä niin minä kuin mieheni ja minä nuo lapset olen aina vienyt ja hoitanut,mies harvemmin laittaa korkensa kekoon. Nytkin 4vk.n lomani olen täyspäiväisesti viettänyt lasten kanssa ja heidän ehdoillaan. Omaa vapaata ei ole näkynyt. Mutta minä olen nauttinut näistä lomaviikoista. Ollaan reissattu ja tehty kaikenlaista. Mies nyt lomansa pitää aina joskus muulloin ja silloinkin lähtee Thaimaaseen kaverinsa kanssa.
No meillä on kaksi lasta joten heidän kanssa on helppo käydä kaupassa ja muualla. Jos niitä olisi enemmän niin varmasti on hankalampaa.

Mikäs liitto tuollainen että mies lomailee eriaikaan ja yksin?
Meille tuli ero kun mies aina töissä ja itse lasten kanssa lomailin!

Meillä kun on tämmönen ravintolatyöntekijä ja yksityisyrittäjä pariskunta. Mulla on nää vaki lomat ja se nyt menee lomalle kun kerkee. Kyllä se talvella yrittää sen viikon saada lomailtua ,että pääsee meidän mukaan lappiin.
Mutta ei tämä meidän liittoa ole järkyttänyt. 15 vuotta kihloissa oltu ja 20 vuotta yhessä.

:D

Ei liity nyt aiheeseen mitenkään mutta teillä Vatruska on suhteellisen pitkä kihlausaika :)

Emme mene koskaan naimisiin =) Lähi suku on näyttänyt mallia niin tehokkaasti että näin meillä on hyvin. :D

vaikeavammaisten puolisoittenne johdosta. Nimimerkillä "sain kerran käydä lapseni kanssa kahdestaan ruokaostoksilla - lapsen ollessa alle 7 v., kun lapsen isä oli teholla sairaalassa".

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miten ystäväni, kuuden lapsen yh, kykeni aina tekemään kaiken. Toiseksi vanhin oli kehitysvammainen, kolmonen, nelonen ja vitonen syntyneet vuoden välein ja pari vuotta sen jälkeen kutonen. Ei autoa eikä ajokorttiakaan, mutta aina valmiina lähtemään leikkipuistoon, junalla stadiin shoppailemaan tai mitä nyt ikinä keksikin ehdottaa =) En olisi edes kehdannut hänelle sanoa, että en mä näiden kahden kanssa, kun se on niin hankalaa... :D

Lähinnä siitä että valmiit sai ulos toisen aikuisen kanssa tai odottamaan penkille katokseen, kun toinen aikuinen oli pukemassa itseään.. ja juu, ei tarvi pienten puolella kaikkia 12:sta pukea yksin ku äärimmäisen harvoin, about puolet yleensä, niistäkin osa pukee lähes itse kaiken..

Kotona laitan talvella valmiin parvekkeelle odottamaan, mutta koska jätän oven auki (että kuulen mitä siellä tapahtuu) ei lapsi siellä pysy vaa juoksee ympäri asuntoa ku toista puen.. ja sitten on se valmiina olevakin hikihatussa..

miten päiväkodissa? Juokseeko ne 12 karkuun vai miten se voi siellä sujua?

Kyllä minusta äideillä on lupa olla väsyneitäkin. Ei kaikki ole energisiä superihmisiä ja koko ajan lasten kanssa tukka putkella menossa B) . Toiset yksinkertaisesti tykkäävät olla enemmän kotosalla ihan omassa rauhassa. Itse ainakin ihan konkreettisesti rauhotuin äitiyden myötä ja kaikki sellainen turha vouhotus elämässä loppui (onneksi). Nykyään sitä jo osaa kuulostella omia voimia ja jättää kaiken turhan hötkyilyn suosiolla väliin. Ja välillä sitä yksinkertaisesti on vain väsynyt ihan arjen tohinoista ja minusta väsymys ei ole sama asia kuin saamattomuus. Myös ikä tekee tehtävänsä naisella... Eikä se tarkoita sitä, että olisi tylsää, päinvastoin. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Hello Kitty 07:
Kyllä minusta äideillä on lupa olla väsyneitäkin. Ei kaikki ole energisiä superihmisiä ja koko ajan lasten kanssa tukka putkella menossa B) . Toiset yksinkertaisesti tykkäävät olla enemmän kotosalla ihan omassa rauhassa. Itse ainakin ihan konkreettisesti rauhotuin äitiyden myötä ja kaikki sellainen turha vouhotus elämässä loppui (onneksi). Nykyään sitä jo osaa kuulostella omia voimia ja jättää kaiken turhan hötkyilyn suosiolla väliin. Ja välillä sitä yksinkertaisesti on vain väsynyt ihan arjen tohinoista ja minusta väsymys ei ole sama asia kuin saamattomuus. Myös ikä tekee tehtävänsä naisella... Eikä se tarkoita sitä, että olisi tylsää, päinvastoin. :whistle:

Peesi. Miten meneminen on jotenkin hienompaa kuin kotona oleminen? Miksi kotona oleminen on pahasta? Johtuuko siitä, että kaikki mitä nainen on aina tehnyt, on jotenkin huonompaa...

No kyllä mää käyn viikolla kohta 4v- ja 1vuotaiden kanssa kerhossa aamupäivisin. Se lähteminen on välillä kamalaa, mutta sen arvosta, kun kerhossa on niiin kivaa. Äitikin saa puhua pälpättää muiden aikuisten ja olla vapaasti ilman, että tarvii miettiä mitä pitäis siivota, tehdä ruuaks tms. Kivaa ajankulua ja lapsetkin viihtyy.

Sitä en ymmärrä, että lasten kanssa pitäis jossain kierrellä USEIN (esim. kauppakeskukset jne.) kun lapset yleensä vaan kiukuttelee ja huutaa niissä paikoissa.

Ja onneks meillä on auto. ;)

Mulla vaan yksi lapsi enkä silti yleensä jaksa lähtee mihinkään kauas, silloin kun mulla ei oo autoa käytössä ja pitäisi mennä bussilla/kävellä pitkä matka.
Ulkoilla jaksan sen minkä on pakko mut pysytään aina melko lähellä kotia. =)

Yhteistyössä