Miten joidenkin on niiiiin vaikea tajuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tämä on mun mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tämä on mun mielipide

Vieras
Jotkut joutuu viemään lapset hoitoon jo pienenä. Yleensä taloudellisista syistä. Ja toisille sen asian ymmärtäminen tuntuu olevan ylivoimaista. Mitäs otit ison asuntolainan jne on kommentit täälläkin aina. Miten se voi olla niin vaikea käsittää, ettei kaikki hanki lapsia sellaisessa elämäntilanteessa, jossa sossu maksaa kaikki kulut ja itse ei tarvitse tehdä mitään? Helppoa se on jäädä kotiin, jos asuu vuokralla kerrostalossa ja kela tai sossu avustaa asumiskuluissa. Pitäisikö omistusasunnon hankkineiden myydä asuntonsa ja muuttaa vuokralle yhteiskunnan elätiksi, jotta he olisivat hyviä vanhempia ja lapset saisivat kasvaa kotona kouluikään saakka? Moni on hankkinut sen asunnon jo monta vuotta ennen lapsia, eikä kukaan täysijärkinen muuta vapaaehtoisesti omasta omakotitalosta johonkin kaupungin kerrostalolähiöön kaupungin omistamaan vuokrakämppään.

Ei, minä en ole vienyt 10 kk ikäistä päiväkotiin, mutta en myöskään ollut kotona ihan niin pitkään, että kuopuskin olisi täyttänyt kolme. Lapset olivat päiväkotiin mennessään jo ihan sopivan ikäisiä ja hyvin ovat pärjänneet. Ymmärrän, jos jonkun on pakko viedä lapsensa jo pienenä hoitoon. Mutta moni muu ei tunnu tajuavan.

Täyttä asiaa. :) Ei voi käsittää, kuinka helposti voi toisen tuomita, tietämättä taustoja sen enempää. Tuossa ketjussa oli joltain hyvä esimerkki. Eka käsketään mennä töihin, jos on tiukkaa rahasta ja töihin menevä tuomitaan. :D Ristiriitaista?

Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää tehdä luettavia aloituksia.

Näytät tehneen kreikat useimpien mielestä.

Jokaisen pitäisi tehdä niin, että on tyytyväinen elämäänsä ja unohtaa lukea kaiken maailman keskustelupalstoja, joilla ihmiset ovat täydellisiä.

Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ne, joilla on aikaa päivystää täälä palstalla 24/7 on juuri niitä, joilla ei sitä omaa yritteliäisyyttä elämässä ihan niin paljon ole, että viitsisivät tehdä töitä ja hankkia vaikkapa sen omistusasunnon. Näin ollen tämän palstan "yleiset mielipiteet" on myöskin painottuneita juuri tuohon suuntaan. Yritteliäät ihmiset, jotka ymmärtää sun näkökulmaa, ei ehdi palstailla niin kovin usein, joten heidän mielipiteensä hukkuu tänne jotilaiden sossuelättikotiäitien mielipiteisiin kuin neula heinäsuopaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää tehdä luettavia aloituksia.

Näytät tehneen kreikat useimpien mielestä.

Jokaisen pitäisi tehdä niin, että on tyytyväinen elämäänsä ja unohtaa lukea kaiken maailman keskustelupalstoja, joilla ihmiset ovat täydellisiä.

Tais kolahtaa?

Väitän, että suurin osa ei vie pieniä lapsia hoitoon taloudellisista syistä vaan ihan sen vuoksi, etteivät halua hoitaa lapsiaan itse.

Ahaa. No haluaako nämä virikehoidossa olevien lasten äidit sitten hoitaa lapsensa itse? Miten se on yleisesti hyväksyttävää, että lapsi on virikehoidossa ja äiti kotona, mut jos äiti onkin töissä ja lapsi hoidossa, niin heti on huono äiti. Kyllä, on siellä niitä ihan pieniäkin "virikkeitä" saamassa. Tiedän parin 1-2-vuotiaana hoidossa ollutta, joiden äiti kotona vauvan kanssa.

Paljon on myös niitä, jotka eivät ole valmiita tinkimään elintasostaan edes hetken. Eli ei siinäkään ole taloudellinen pakko kyseessä. En ole mikään kotiäitiys-fanaatikko, mutta mielestäni on väärin viedä alle 1v päivähoitoon, jos ei ole aivan pakko. 1,5v-3v ei ole enää niin paha.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ne, joilla on aikaa päivystää täälä palstalla 24/7 on juuri niitä, joilla ei sitä omaa yritteliäisyyttä elämässä ihan niin paljon ole, että viitsisivät tehdä töitä ja hankkia vaikkapa sen omistusasunnon. Näin ollen tämän palstan "yleiset mielipiteet" on myöskin painottuneita juuri tuohon suuntaan. Yritteliäät ihmiset, jotka ymmärtää sun näkökulmaa, ei ehdi palstailla niin kovin usein, joten heidän mielipiteensä hukkuu tänne jotilaiden sossuelättikotiäitien mielipiteisiin kuin neula heinäsuopaan.

Sossuelättikotiäitien... Sivistynyttä. Minä olen tässä asiassa samaa mieltä kuin ap. Olen (näemmä) sossuelättikotiäiti mutta minulla ei ole aikaa roikkua täällä 24/7 vaan aikani mihinkään omaan toimintaan rajoittuu iltaan kuten työssäkäyvilläkin.

Ja aatelkaapas. Meitä on myös sellaisia, jotka vievät lapset 10kk ikäisinä päiväkotiin, vaikkei taloudellista pakkoa edes ole. Ja silti mekin rakastamme lapsiamme. Kun ei se päiväkoti ole sittenkään niin paha paikka lapselle.

Paljon on myös niitä, jotka eivät ole valmiita tinkimään elintasostaan edes hetken. Eli ei siinäkään ole taloudellinen pakko kyseessä. En ole mikään kotiäitiys-fanaatikko, mutta mielestäni on väärin viedä alle 1v päivähoitoon, jos ei ole aivan pakko. 1,5v-3v ei ole enää niin paha.

Ei kaikki pysty tinkimään. Jos on vaikka suuret asuntolainat, niin loputtomiin ei voi ottaa lyhennysvapaita kuukausia. Me käytettiin säästöjä silloin kun mä olin lasten kanssa kotona, mut kaikilla ei ole sitäkään mahdollisuutta, vaan on pakko mennä töihin.

Ymmärrän pointtis, ja uskon myös että yhtä hyviä ihmisiä niistä lapsista kasvaa riippumatta siitä onko ne päivähoidossa kotona vai muualla. Sit vaa jos on päiväkodissa ni kannattaa varmasti panostaa extrasti siihen yhteisee aikaa. Semmoseen kiireettömään yhdessäoloon ja jutusteluun.

Mutta... Esim yksi tuttu äiti kovasti painotti tätä että ei oo varaa olla kotiäiti, alle 1v siis hoitoon. Ja kappas vaan, kohta oli mammalla uudet silikonitissit ja uus auto...! Tähänkö ne rahat ei siis kotona ois riittäny? Voi raukkaa, no ONNEKS MENI TÖIHIN!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei kaikki pysty tinkimään. Jos on vaikka suuret asuntolainat, niin loputtomiin ei voi ottaa lyhennysvapaita kuukausia. Me käytettiin säästöjä silloin kun mä olin lasten kanssa kotona, mut kaikilla ei ole sitäkään mahdollisuutta, vaan on pakko mennä töihin.

meille antoi pankki pienentää kuukausierää yli puolella kolmeksi vuodeksi kun kerrottiin että haluan olla kotona lapsen kanssa. mielestäni on vaan järjestelykysymys

edelliseen lisäys, ja meillä on menot pudonnu ihan älyttömästi kun jäin kotiin. vanhempien lasten hoitomaksut, ruokalasku on nykyään halvempi kun teen enemmän kotona ruokaa ja isompia annoksia..ei ole bensakuluja jne niin paljon. että joo o..mitenköhän meillä pärjätään?! hyvin kiitos. :) niin ja sitten kun olen enemmän kotona, niin ei tule käytyä kaupoissa tekemässä heräteostoksia.

Se, että on itse hankinut ylisuuren lainan ei ole taloudellinen syy. Kun ottaa lainan esim. 10 tai 20 vuodeksi, on mietittävä läpi kaikki elämäntilanteet, todennäköiset ja epätodennäköiset. Kyllä ainakin itse laskettiin myös se mahdollisuus että toinen jää esim. työkyvyttömyyseläkkeelle, joten tietekin laskettiin sekin mahdollisuus että voidaan pitää esim. lyhennysvapaita hoitovapaiden ajan tai maksaa muuten vain pienempää.

Kannattais kasvaa ensin itse aikuiseksi ja sit vasta hankkia niitä lapsia.

Ei todellakaan voi tollaisen laina-asian kyseessä sanoa, että taloudelliset syyt pakottaa.

Väitän, että suurin osa ei vie pieniä lapsia hoitoon taloudellisista syistä vaan ihan sen vuoksi, etteivät halua hoitaa lapsiaan itse.

tää on myös mun mielipide..ja kas kummaa myös ne hoidattaa lapset muualla joilla on isot lainat omaehtoisesti otettuna...on taloo,autoo.venettä ym.ni ei pystykkään elämään pienemmillä tuloilla.huomaa tuttavapiiristä

meillä ei ole muuta lainaa kun talolaina. aina ollut mottona, että mitään sellasta ei osteta että lainaa tarvis ottaa..esim. ei osteta uutta mersua tai audia jos siihen ei ole käteistä. ajetaan si sellasella autolla mikä passaa, ja hyvin keskiverto auto riittää lapsiperheessä. ja sit jos tarvis ottaa autolaina, niin ihan vaan sen verran että saatais asiansa ajava auto

Yhteistyössä