miten järjestää ruokavalio niin että laihtuu ja pystyy myös elämään sen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loma pilaa kaiken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loma pilaa kaiken

Vieras
Ongelma kun yleensä tiukassa dieetissä se että niitä ei jaksa kauan ja sitte kun lopettaa tulee kilot takas korkojen kera.

En ole ylipainoinen 159/60, mutta noin kahdessa vuodessa on paino noussut 7kiloa. Syytä en tiedä. Ruokavalio ollut aina sama. Liikunnan määrä ehkä vähän vähentynyt. Viime vuonna sairastin lievän masennuksen, selvisin tosin ilman lääkitystä. E-pillerit varmaan osittain syyllinen muutamaan kiloon kun turvottavat ja aloitin ne juuri silloin kaksi vuotta sitten.

herkkupäivä ei toimi. Paremmin on toiminut vähän jotain pientä joka toinen päivä. Mutta nyt lomalla kaikki on riistäytynyt käsistä syön ihan liikaa herkkuja ja joka päivä. :|

Säännöllinen ateriarytmi on paras, lisäät kasviksia ja marjoja.
Aamulla puuro ja tee/kahvi
lounaalla kasviksia, ja liha/kala/broileria
Välipala rahka ja marjoja
Päivällinen kevyempi kuin lounas
Iltapala rahka ja marjoja

Ihminen voi järjestää ruokailunsa niin, ettei lappaa suuhun välttämätöntä enempää.

Ongelma kun yleensä tiukassa dieetissä se että niitä ei jaksa kauan ja sitte kun lopettaa tulee kilot takas korkojen kera.

En ole ylipainoinen 159/60, mutta noin kahdessa vuodessa on paino noussut 7kiloa. Syytä en tiedä. Ruokavalio ollut aina sama. Liikunnan määrä ehkä vähän vähentynyt. Viime vuonna sairastin lievän masennuksen, selvisin tosin ilman lääkitystä. E-pillerit varmaan osittain syyllinen muutamaan kiloon kun turvottavat ja aloitin ne juuri silloin kaksi vuotta sitten.

herkkupäivä ei toimi. Paremmin on toiminut vähän jotain pientä joka toinen päivä. Mutta nyt lomalla kaikki on riistäytynyt käsistä syön ihan liikaa herkkuja ja joka päivä. :|

Mun piti terveysongemien takia jättää ruokavaliosta pois viljat , maidot ja tavissokeri. Tällä ruokavaliolla voin syödä miten paljon vaan lihomatta. Vaik vetää makeanhimoon kilokaupalla mansikoita ja omenoita ja naposteluvimmoissaan tyhjentää pussin pähkinöitä, ei vaakalukemat ole nousseet ;-) Helpompi näin hallita painoa, kuin esim kyttäämällä kaloreita tai ruoka-annoksen grammoja. Tietysti mulla motivaattorina toimii terveys, siis mulla tulee välittömästi oireita vääristä ruoista..

[QUOTE="Vieras";28707039]Ihminen voi järjestää ruokailunsa niin, ettei lappaa suuhun välttämätöntä enempää.[/QUOTE]

ei voi jos kärsii himosta herkkuja kohtaan niin ettei pysty hillitsemään itseään.

ei voi jos kärsii himosta herkkuja kohtaan niin ettei pysty hillitsemään itseään.

No voisko ihminen keksiä itselleen muita harrastuksia kuin syöminen? Jos alkaa liikaa himottaa, niin sitten vaan tekemään reipas kävelylenkki tai pihalle muuten vaan touhuamaan jotain. Pois sieltä houkutusten ääreltä. Ja mitäs jos menee ruokakauppaan ostoslistan kanssa ja ei osta mitään listan ulkopuolelta. Kun niitä herkkuja ei ole kotona kiusaamassa, niin helpottanee oloa kummasti. Jääkaappiin voi pilkkoa valmiiksi kurkkua, porkkanaa, paprikaa jne. ja syödä niitä pahimpaan ruokahimotukseen.

Mun piti terveysongemien takia jättää ruokavaliosta pois viljat , maidot ja tavissokeri. Tällä ruokavaliolla voin syödä miten paljon vaan lihomatta. Vaik vetää makeanhimoon kilokaupalla mansikoita ja omenoita ja naposteluvimmoissaan tyhjentää pussin pähkinöitä, ei vaakalukemat ole nousseet ;-) Helpompi näin hallita painoa, kuin esim kyttäämällä kaloreita tai ruoka-annoksen grammoja. Tietysti mulla motivaattorina toimii terveys, siis mulla tulee välittömästi oireita vääristä ruoista..

Tämä olisi ollut minunkin ehdotus, olen ihan samoin jättänyt kyseiset ruoka-aineet pois ja paino tippui. Meni hiukan liikaakin ja työn takana saada nostettua painoa. Makeaa voi olla niin paljon muutakin kuin karkki, niissä kaikissa kun tuntuu vehnäjauhoa olevan tai sokeri heti ensimmäisenä listalla.

Joku mainitsi hyväksi konstiksi makeanhimon yllättäessä sen,että menee ja pesee hampaansa kun mieliteko iskee. usein se makean himo menee siinä ajassa ohi.

jaa a.. ite kamppailen saman kanssa..mut paras mikä sopii mulle on säännöllinen ateria rytmi 2-3h välein ei ehdi näkemään nälkää :D mut annoskoko oikeaksi ja pitää välttää ähkyä...ite oon 170cm ja 61kg heti alkaa laihtua ko vaan muistaa syödä säännöllisesti ,jos on pvä et liian lyhyt väli syömises esim tunti ni ei laske paino..ja mulla joku ateria voi olla vaikka jäätelö pkt ni saa herkutella mut ei nouse paino.

[QUOTE="vierailee";28707076]Joku mainitsi hyväksi konstiksi makeanhimon yllättäessä sen,että menee ja pesee hampaansa kun mieliteko iskee. usein se makean himo menee siinä ajassa ohi.[/QUOTE]

Toimii, hammastahnan jälkeen usein kaikki maistuukin pahalle. Samoin mentholipurukumi. Toimii mulla myös tupakoinnin lopetuksessa.

Mitä sä syöt?
millainen on ateriarytmi?
kuinka paljon juot vettä?
Onko allergioita tai inhokkiruokia?

vastaas eka näihin

Vettä huot sen 2 l päivässä.
Koitas kromia, se helpottaa joillaan makeanhimoa.
Runsas aamiainen.
Kevyttuotteet on mun mielestä huuhaata. Meil lapset lihoi kun niitä käytettiin, nyt ihan normituotteita ja paino on normaali.
Jugurtit yms. sisältää ihan jä'rkyttävän määrän sokeria.
Kun herkuttelet niin salli se itsellesi ilman huonoa omatuntoa, mutta koitat pikku hiljaa vähentää tai pitää pidempiä taukoja.
Valkoiset jauhot pois eli tumma leipä vaalean sijasta.
Mieluummin pieniä määriä useasti päivässä.
kun iskee herkkuhimo niin juo lasi vettä, joku jo kertoikin et hampaiden pesu auttaa.

näil pääsee jo pitkälle.

[QUOTE="kukkuu";28707469]Mitä sä syöt?
millainen on ateriarytmi?
kuinka paljon juot vettä?
Onko allergioita tai inhokkiruokia?

vastaas eka näihin[/QUOTE]

aamupala 8.00
Yleensä kaurapuuroa tai rahkaa marjojen kanssa.

Lounas 12-13.00
Ihan perus koti ruokaa puolet lautasesta on salaattia.
En syö isoja annoksia.

Välipala 15.00
Rahkaa tai kahvi + bevita keksi

Päivällinen jää usein väliin
Mutta jos syön niin 17 aikaan ja samantapaista kuin lounas.

Iltapala jää pois jos syön lounaan. Mutta jos iltapalaa se on rasvaton viili ja ruis leipä palanen.

Vettä yritän juoda litran päivässä usein jää sen alle ku ei jaksa ravata usein kuseella. :D

Inhokki ruokia mulla ei oikeastaan ole.

Pitää syödä niin ettei niitä himoja tule. Tarpeeksi prodea ja rasvaa ja kasviksia joka ruualla ja ruokailuja ei jätetä välistä! Lisäksi tarpeeksi vettä estämään ärsyttäviä pikkunälkiä ja naposteluhimoja.
Ihminen voi olla syömättä vaikka mieli tekisi, nimimerkillä entinen sokeriaddikti, nyt 4v ilman karkkia.

[QUOTE="Raija";28707028]Säännöllinen ateriarytmi on paras, lisäät kasviksia ja marjoja.
Aamulla puuro ja tee/kahvi
lounaalla kasviksia, ja liha/kala/broileria
Välipala rahka ja marjoja
Päivällinen kevyempi kuin lounas
Iltapala rahka ja marjoja[/QUOTE]

Minulla nousi keväällä paino 4 kg kuukaudessa, eli tuon Hesarin jutun mukaan ylimääräistä olisi pitänyt syödä neljän hillomunkin verran päivässä!

En todellakaan syönyt yhtään enempää kuin aiemminkaan, mutta aloitin lääkityksen (lääkärin mukaan ei aiheuta painonnousua, heh). Kummasti vain edelliset 12 vuotta paino on pysynyt täsmälleen samana samoilla ruoilla.

No, natinat sikseen, nyt pitäisi saada se ylimääräinen pois. Monissa ohjeissa toistuu nykyään rahkat ja liha kasviksilla. Mitenkäs jos ei syö lihaa? 100g lihaa saa noin 25 g proteiinia ja 0 g hiilihydraattia, millään soijalla tai palkokasvilla ei vastaavaa saa aikaan. Vinkkejä?

Suunnittelet ruokaostokset etukäteen etkä osta mitään turhia herkkuja kotiin. Makeanhimoon syöt hedelmiä ja marjoja. Totuttele sitkeästi joihinkin terveellisempiin tottumuksiin, jos sulla on siinä varaa parantaa. Itse esim. jätin monta vuotta sitten juuston ja leikkeleet pois leivän päältä, ja alkuun meni monta kuukautta totutella puputtamaan aamukahvin kanssa ruisleipää tai näkkäriä pelkän margariinin kanssa, mutta sen jälkeen siihen vaan tottui enkä ole pitkään aikaan kaivannut muuta. Jos syöt maustettua ja sokeroitua jogurttia, vaihda se maustamattomaan ja lisää joukkoon vähän marjoja tai vaikka banaania. Maustamattoman jogurtin happamuuteen kestää hetki tottua, jonkun aikaa voi mennä naama irveessä, mutta sitten se helpottaa. Ja kaikki mehut ym. pois, jos niitä käytät ja jano- ja ruokajuomaksi vain vesi. Tämmöisillä jutuilla pääsee jo pitkälle, jos ruokavalio ei ole kauhean pahasti pielessä. :)

Lounas 12-13.00
Välipala 15.00
Päivällinen 17

Iiik, minä en kyllä millään pystyis parin tunnin välein käydä jääkaapilla, ainakaan jos kaksi kerroista on kunnollinen ateria.

Ehkä vain syöt liikaa? Minkäkokoinen lautanen? Itse laihduin jossain vaiheessa kun pistin ruokalautaset pannaan ja käytin pienempiä salaattilautasia niiden sijaan. Eikä jäänyt nälkä.

Entä leipä? Minusta se on täys turhake lounaan ja päivällisen kyljessä. Välipalana yksin niitä joskus syön, mutta en ruuan kanssa.

Olen juuri samankokoinen kuin ap ja mullakin on paino noussut viimeisen parin vuoden aikana sen n. 7 kiloa. Tavoite olisi päästä 55 kiloon, joka tuntuu "omalta".

Mulla ongelma ei ole makea. En juuri pidä makeasta. Kakut, pullat, leivokset suorastaan kuvottavat, karkkia voin syödä, jos tarjotaan, mutta en koskaa osta niitä. Salmiakkia tekee mieli joskus. Jätksiä voin syödä: tänä kesänä olen syönyt 3 kertaa jäätelötuutin.

En syö myöskään sipsejä tai juo limuja. En syö jugurtteja. Olen aina syönyt vain ruisleipää (mitä nyt joskus juhlissa syön jonkun patonkipalasen).

Minä syö ilmeisesti liikaa tavallista ruokaa. Arkena syön työni vuoksi suurtalouskeittiöruokaa. Valmistan ruuat kotona itse. Aina ruualla on salaattia/raastetta.

Kuinka pieniä annoksia "ihan tavallista kotiruokaa" minun pitäisi syödä, että laihtuisin?

Karpata en halua: kokeilin kerran ja voin tosi huonosti...

Iiik, minä en kyllä millään pystyis parin tunnin välein käydä jääkaapilla, ainakaan jos kaksi kerroista on kunnollinen ateria.

Ehkä vain syöt liikaa? Minkäkokoinen lautanen? Itse laihduin jossain vaiheessa kun pistin ruokalautaset pannaan ja käytin pienempiä salaattilautasia niiden sijaan. Eikä jäänyt nälkä.

Entä leipä? Minusta se on täys turhake lounaan ja päivällisen kyljessä. Välipalana yksin niitä joskus syön, mutta en ruuan kanssa.

ota nyt kuitenkin huomioon että aamupalan ja lounaan välillä on 6tuntia etten syö mitään. Muutenkin mun annoskoot on todella pieniä lounaalla ja päivällisellä. Ja jos syön päivällisen se on mun viimeinen ateria.

Leipää en syö päivittäin jos syön se on se yks ruisleioä palanen.
Ja en ole koskaan syönyt leipää lounaan ja pöivällisen kera.

On vaan jotenkin niin hassua kun aikaisemmin söin tuplasti enemmän kuin nyt ja paino pysyi kurissa....

Yhteistyössä