miten jaksaa rasittavaa lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "irmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"irmeli"

Vieras
mm.kun hänet nostaa hän heittäytyy veteläksi,ei ota jalkoja alle, sit sanoo että au au au sä heitit mut,vittu sä heitit mut.

niinku tänä aamuna kun oon tässä useamman kerran sanonut sille että hamamspesulle,aamupala odottaa, mitään ei tapahtunut, nostin lapsen sohvalta alas, ei ottanut jalkoja alle, siis tahalleen heittäyty makarooniksi, ja sitten syyttää mua! eikä sitä edes oikeasti sattunut kunhan feikkaa.jatko tota pelleilyä, ja sitten syyttelee mua kun sä teet sä tee. minä en oikeasti tehnyt yhtään mitään

minä en vaan ala kantamaan lähes 9vuotiasta lasta aamutoimille! :kieh:

lapsella on mm.adhd

Tarkkaavaisuushäiriö on hyvin suurpiirteinen nimi. Häiriön ydinongelma on aivojen toiminnanohjauksen (engl. executive functions) puutteellinen toiminta. Oireet eivät siis rajoitu pelkkiin tarkkaavaisuuden ongelmiin.

tietysti rakastan häntä,mutta hän myös ärsyttää minua, ja vaatii 100x enemmän kuin normaali samanikäinen lapsi, tuntuu vaan että alkais riittää, miksi kukaan muu ei voi olla hoitamassa näitä aamuja,nää on pahimmat kun lääkitys ei vaikuta!
mä en vaan ymmärrä miksi sillä ei vuosiin tapahdu aivoissa editystä kun on normaali äly(mä ymmärrän nää ongelmat kyllä) luulis että jotain edistystä tapahtuis.

joka aamu sama homma ollut jo vuosia! ei vaan toimi,ei,ei etene,ei . kukaan ei osaa kertoa koska ollaan siinä pisteessä että lapsi tekee ne aamutoimet itsenäisesti!

tätä menoa joudun luovuttaa ja pyytää hänelle jotain muuta asumismuotoa väliaikaisesti,tää on järjetöntä. ihan kuin olisi 2,5v lapsi ikuisesti,vuodesta toiseen(maustettuna impulsiivisuudella yms) itseasiassa tuon ikäiselläkin lapsella on nparempi keskittymiskyky.

mä tiedän että toi lapsi ei oo tahallaan hankala,tai varmaan välillä on tahallaankin,mutta joskus tutnuu siltä että tämä on vain loputon suo, ikinä en päsäe nauttimaan elämästä niinku normaalien lasten vanhemmat.

parisuhdekkin kariutui siihen että tämä lapsen aiheuttama stressi heijastui myös parisuhteeseen.

[QUOTE="Vieras";28063538]Tv aukeaa vasta kun tietyt asiat on tehty.[/QUOTE]

ooo tämäpä ratkaisee kaiken! tv:stähän nää kaikk iongelmat onkin kiinni. koko tv ei edes ollut auki!

En tiedä aiheesta mitään, joten kommenttini voi tuntua typerältä. Yhdellä tuttavalla on ns erityislapsi. Heillä on käytössä kuvallinen kortti. Vaikka aamutoimet näin esimerkiksi. Kortissa on kellonaika ja kuva, jolloin asia suoritetaa. Herääminen, pesut, aamupala, pukeutuminen... Kortteja voi tehdä eri tarkoituksiin.
Voimia aloittajalle ja jos et ihan oikeast jaksa, niin toivottavasta saisit jostain apua ja tukea arkeesi.

Viimeksi muokattu:
En tiedä aiheesta mitään, joten kommenttini voi tuntua typerältä. Yhdellä tuttavalla on ns erityislapsi. Heillä on käytössä kuvallinen kortti. Vaikka aamutoimet näin esimerkiksi. Kortissa on kellonaika ja kuva, jolloin asia suoritetaa. Hetääminen, pesut, aamupala, pukeutuminen... Kortteja voi tehdä eri tarkoituksiin.
Voimia aloittajalle ja jos et ihan oikeast jaksa, niin toivottavasta saisit jostain apua ja tukea arkeesi.

ei nousta kuvakorteista ole tämän eetun kanssa mitään hyötyä, kiitos kuitenkin

en mä mitään tuke ahalua,vaan sen että joku muu hoitaa ton lapsen valvomista välillä. joskus tuntuu siltä että onko mun järkeä uhrata elämässäni kaikki yhden lapsen takia, parisuhde meni jo,onnellinen en ole kun kaikki on hankalaa, kaikki pitää tehdä ajatellen lasta. tottakai se on jossain määrin jokaisella vanhemmalla niin,mutta ei näin radikaalisti enään tämän ikäisen kanssa(minä joskus kuvittelin että tämän ikäisen lapsen kanssa elämä on jo kviaa ja helppoa) huoh

Mulla on 10 vuotias kehitysvammainen poika. Ymmärtää puheen täysin, osaa toimia ohjeiden mukaan jos haluaa yms. Mutta häntä ei voi jättää ilman valvontaa, on lähes jatkuvassa liikkeessä, pelleilee aina ku pitäis tehdä jotain yms. Joskus mietin mahtaako pojalla olla myös adhd.

Sanoisin että ratkaisevaa on oma asenne. Mä oon vuosien aikana kehittäny lehmän hermot ja sen pystyy tehdä tietoisesti. Lapsen syyttäminen esim. erosta ei auta asiaa ollenkaan. Ei se syy ole lapsen.

Asioita voi myös tehdä helpommaksi. Esim. meidän poika inhoaa hammaspesua koska se aiheuttaa hänelle yökkäysrefleksin. Ei osaa itse pestä hampaita. Hän ei lähde vessaan hammaspesulle kuin pitkän takkuamisen jälkeen, mä oon katsonut parhaimmaksi antaa tässä asiassa periksi ja pesen pojan hampaat sohvalla. Koska sama se loppuviimein missä ne pestään kuhan pestään. Mun mielestä erikoislaapsen kanssa voi yrittää miettiä miten asioista sais edes vähän helpompia eikä taistella joka asiasta.

Sä tunnut niin rasittuneelta että suosittelen ottamaan heti maanantaina yhteyttä sosiaalitoimeen ja pyytämään (vaatimaan) lapselle muutaman viikon sijoituspaikkaa jotta saat oman pääsi järjestykseen.
Mun vanhin lapsi (15v.) on ollut aina tosi hidas ja ja kaikki tekeminen vaatiii moninkertaisen ajan. Lapsen ollessa 7v. mulla alko olla hermot aika kireellä kun koko päivä meni siihen että mä hoin lapselle "tee sitä, tee tätä" ja silti oikein mitään ei tapahtunu. Mä en tosin sillon ymmärtäny miksi se oli tuollainen ja mitä sen kans pitäis tehdä. Lopulta mun ja lapsen välit alko olla aika tulehtuneet. Koulunkäynnin sujumattomuuden (ei tehnyt tunnilla mitään, myöskään läksyjen teosta ei tullut mitään) pääsi lasten psykiatrian osastolle tutkimusjaksolle, oli sielä 6 viikkoa. Ja voin sanoa että toi oli meidän pelastus, siis mun ja lapsen suhteen pelastus.

[QUOTE="irmeli";28063577]ei nousta kuvakorteista ole tämän eetun kanssa mitään hyötyä, kiitos kuitenkin

en mä mitään tuke ahalua,vaan sen että joku muu hoitaa ton lapsen valvomista välillä. joskus tuntuu siltä että onko mun järkeä uhrata elämässäni kaikki yhden lapsen takia, parisuhde meni jo,onnellinen en ole kun kaikki on hankalaa, kaikki pitää tehdä ajatellen lasta. tottakai se on jossain määrin jokaisella vanhemmalla niin,mutta ei näin radikaalisti enään tämän ikäisen kanssa(minä joskus kuvittelin että tämän ikäisen lapsen kanssa elämä on jo kviaa ja helppoa) huoh[/QUOTE]

Meilläkään ei kuvakorteista ole hyötyä. Uhkailu ja kiristys toimivat ja sen lisäksi lääkitys.
Meillä lapsi saa add:n vuoksi concertaa ja on kuin eri ihminen lääkkeen vaikutuksen alaisena. Ihan normaaliksi lapseksi menee.

Yhteistyössä