miten järjestäisin päivähoidon 2-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meille on alkusyksystä syntymästä vauva ja olen tässä pohtinut, että pitäisin esikoista pph:ssa ainakin syksyn ajan joka päivä kokopäiväisesti. Mun tarkoituksena on tehdä syksyn ajan opinnäytetyöstä, kun kaverini olisi valmistumassa jouluna.

Aloinkin sitten miettiä, miten itsekäs äiti mahtaisin olla tällaisella menolla. Tiiän, että mun on hankala varmasti alkuun pitää samaa rytmiä esikoiselle, kuin sillä on hoidossa ja se viihtyy siellä hyvin kuin, että olisi joka päivä mun kanssa kotona.

Pitäisikö minun kuitenkin pitää esikoiseni vaikka yhtenä arkipäivänä mun ja vauvan kaa kotona?

Miten kaverisi valmistuminen liittyy sinuun? Siis haluat valmistua kanssa jouluna?

Meillä 2v8kk jatkoi hoidossa 2pvää viikossa, vaikka olin äipppälomalla (klo 9-14). Toimi hyvin. Esikko halusi kovasti jatkaa tarhassa, viihtyi, kaikki meni hyvin, ja sain aikaa vauvan kanssa olemiseen rauhassa.

Toisaalta: vauvan kanssa opinnäytetyön tekeminen ei varmaan kuitenkaan onnistu...

Vaikea valinta...

Joo ehkä olis kiva, ettei esikoista ihan täyspäiväisesti lähetetä hoitoon, kun kuopus saa jäädä nauttimana äidin huomiosta. Siis niinkun esikoisen näkökulmasta nyt koitan miettiä. Ehtisitkö tehdä opinnäytettä, jos esikoinen olis hoidossa 3 päivää viikossa? Onhan niistä sit pikku hiljaa toisilleen seuraakin.

Olisko nää opintoasiat kannattanut miettiä vähän ennen kun hankkii lapsia? Ja miksi sä teet kaverin opinnäytetyön? Eikö sitä voi tehdä ennen vauvan syntymää? Sääliksi käy 2-vuotiasta, joka on noin paljon hoidossa, jos äiti on kotona vauvan kanssa.

Tee ihan niin kun itsestäsi ja perheestäsi parhaalta tuntuu! Mä kyllä sanoisin, että jos meinaat sitä opinnäytetyötä tehdä niin on hyvä esikoisen olla hoidossa. Hänelle voi varmaan jo selittää, että äiti opiskelee päivät eikä hänen sikäli tarvi edes tietää, että se opiskelu tapahtuu kotosalla. Ehkä se yksi arkipäivä viikossa olis hyvä hänelle vaikka olla kotosalla. Maanantai tai perjantai oli varmaan hyvä sen rytmin säilymisen kannalta.

mä taas kuvittelisin, et vauvan kanssa saa kivasti opinnäytettä tehtyä. Imettäessä voi lueskella ja vauvan nukkuessa kirjoittaa. Eihän se vielä paljoa seuraa vastasyntyneenä vaadi, kun uni maittaa. Koliikki tai sairas lapsi onkin sit asia erikseen.

No mun mielestä (ja tää on vaan mun mielipide) esikoisen paikka on kotona, jos äiti siellä hoitaa vauvaa... Tosi outoa mun mielestä viedä toinen lapsi vieraalle hoitoon ja hoitaa toista itse? Ainakaan kokopäiväsesti. Ehkä 2-3 pvä/vko, joku 3-4h /pvä vois vielä ajatella. Ite ainakin halusin että esikoinen tuntee olevansa yhtä tärkeä kuin vauvakin, että sitä ei dumpata muualle kun äiti jää vauvan kanssa kotiin. Tosin mä en siinä välissäkään ollut töissä eikä esikoinen siis hoidossa, että sikäli eri tilanne.

Onpa vähän kurjiakin vastauksia...

Siis tarkotit varmaan, että se teet sen kaverin kanssa yhteisin opinnäytetyön? Silloinhan sun on käytännössä pakko tehdä sitä syksyn aikana. Älä välitä syyllistävistä kommenteista.

Anteeksi nyt vielä sorkkiminen... :)

Mietin vaan näitä kommentteja lukiessa, että jos ihan OIKEASTI aiot saada sitä opinnäytetyötä tehtyä vauvan kanssa, on varmaan pakko pitää esikoinen täyden päivän hoidossa. Vauvalla on kuitenkin omat (usein arvaamattomat) tarpeet eikä se välttämättä nuku tai ole muuten tyytyväinen just silloin kun esikoinen on muutaman tunnin hoidossa. En myöskään ymmärrä jotenkaan, että tässä ajatellaan vauvan nautiskelevan sun kanssa kotona ja esikoisen joutuvan dumpatuksi. Teidän perheen tilanne nyt vaan on tää ja tosiaan jos aiot saada tehdyksi töitä eli opiskeltua, ei muu systeemi varmaan toimisi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No mun mielestä (ja tää on vaan mun mielipide) esikoisen paikka on kotona, jos äiti siellä hoitaa vauvaa... Tosi outoa mun mielestä viedä toinen lapsi vieraalle hoitoon ja hoitaa toista itse? Ainakaan kokopäiväsesti. Ehkä 2-3 pvä/vko, joku 3-4h /pvä vois vielä ajatella. Ite ainakin halusin että esikoinen tuntee olevansa yhtä tärkeä kuin vauvakin, että sitä ei dumpata muualle kun äiti jää vauvan kanssa kotiin. Tosin mä en siinä välissäkään ollut töissä eikä esikoinen siis hoidossa, että sikäli eri tilanne.

Ton ikänen osaa jo vaatia niin tehokkaasti kaiken ajan että vauva ei saa koskaan äidin huomiota kuten esikoinen. Se on surullista vauvan kannalta. 2-3 päivää viikossa mäkin laittaisin hoitoon. Mut aika paljon ap laitat sen varaan että vauva on helppo.

Tää mua aina ihmetyttää näissä keskusteluissa: miksi niin usein ajatellaan, että se esikoinen kauheasti kärsisi siitä, että se saa kavereiden kanssa viettää aikaa parina päivän viikossa muutaman tunnin, vaikka äiti on kotona?Että se aina olisi huono asia?

Meillä esikko kyllä aidosti odotti kovasti hoitopäiviä ("pääsee taas kavereiden kanssa leikkimään!") eikä se tuntunut mitenkään ahdistavalta, että äiti on kotona vauvan kanssa. Ja ikää siis oli sen kaksi ja puoli. Siis esikolla.

Mutta ap: tärkeää on myös valmistumisesi tulevaisuuden kannalta. Muista myös se.

joo siis teen sen kaverin kanssa yhdessä sitä opinnäytetyötä. Ehkä mun on hyvä pitää esikoista pois hoidosta 1-2pv/viikossa... pitää kyl vielä miettiä mi(t)kä päivä(t) ois hyvä valita. pe ei kuitenkaan käy :(

ainakin keväästä otan esikoisen pois hoidosta vähintän kahdeksi päiväksi/vko kun sitten voi jo alkaa sovittaa lasten rytmejä yhteen.

Miten te vauvan ja taaperoikäisten äidit ootte sovittanut sit ne ensikuukausien rytmit, kun vauvaa tulee kuitenkin imetettyä aika lailla alkuun ja pitää taaperon kanssa olla puistossa ja jos on talvi niin, otatte varmaan esikoisen mukaan esim. leikkipuiston sisätiloihin imetyksen/syötön ajaksi jne? jaksatteko ihan parin päivän päästä synnytyksestä mennä esikoisen ja vauvan kanssa ulkona?

Kiinnostaa vaan tietää, kun oikeesti pelottaa vähän miten osaan yhdistää nää jutut, kun ei ole mitää kokemusta kahden lapsen hoitamisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tää mua aina ihmetyttää näissä keskusteluissa: miksi niin usein ajatellaan, että se esikoinen kauheasti kärsisi siitä, että se saa kavereiden kanssa viettää aikaa parina päivän viikossa muutaman tunnin, vaikka äiti on kotona?Että se aina olisi huono asia?

Meillä esikko kyllä aidosti odotti kovasti hoitopäiviä ("pääsee taas kavereiden kanssa leikkimään!") eikä se tuntunut mitenkään ahdistavalta, että äiti on kotona vauvan kanssa. Ja ikää siis oli sen kaksi ja puoli. Siis esikolla.

Mutta ap: tärkeää on myös valmistumisesi tulevaisuuden kannalta. Muista myös se.

ja olen ollut siis aika paljon viime keväänä kotona opiskelemassa kun lapsi on ollut kokopäiväisesti hoidossa eikä se ole siitä ollut näreissään ;)

Me pidettiin esikoinen kotona miehen isyysloman ajan. Se vei sitä ulos ja mä imettelin ym. Sitte tehtiin niin et imetin just ennen ulos lähtöä, ja taas kun tultiin kotiin. Täällä ei ole edes teoreettista mahdollisuutta imettää puistossa kun mitään sisätiloja ei ole olemassa. Paljon mentiin autolla puistoon kun oli niitä pakkasia, et varmaan olisin pyytänyt kaveriäitiä kattoon esikoisen perään ja mennyt autoon imettään jos olis tullu hätä, mutta sellasta tilannetta ei osunut kohdalle. Äkkiä ne kädet alkaa riittämään ja ne 2-3 hoitopäivää viikossa on kyllä aikamoinen henkireikä sekä mulle että esikoiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mutta niinhän mäkin sanoin että se muutama päivä viikossa kuulostaa ihan järkevälle, mutta se että toinen olis 40h/vko siellä hoidossa, niin se ei. Mutta niinkun sanoinkin niin tää oli vaan mun mielipide:) Ja tässä oli tietenkin vertailukohtana minun perheeni ja lapseni, lapsetkin on niin erilaisia että jokaisella on eri tarpeet. Meillä eri tilanne senkin takia että esikoinen ei ollut ennen vauvan syntymääkään pk:ssa, joten olis ollu hölmöö sitä siinä vaiheessa laittaakaan. Ja sekin odotti vauvaa niin innolla että pettynyt se olis ollut jos olis hoitoon se laitettu, kun se halus olla vauvan hoidossa itse mukana;) Vauva nyt 7kk ja esikoinen on edelleen innokas vauvanhoitaja:)
Niin ja noita kahdenkeskeisiä hetkiä järjestetään molemmille lapsille isän avustuksella, samalla isikin saa omat kahdenkeskeiset hetkensä kummankin kanssa. Ei siis tarvii ulkopuolista tähän hommaan avuksi, meidän perheessä. Mutta niinkun sanottua niin ihmiset ja perheet ja elämäntilanteet on erilaisia.

Kaksi lasta ja vaikka paljon enemmänkin on ihan normaalia perhe-elämää; ilman mitään hoitopaikkoja. Kyllä ne omat rytmit ja systeemit siinä muodostuu.

Mutta toki jos/kun opinnäytetyö täytyy tehdä valmiikis niin sitten esikoiselle hoitopäiviä sem mukaan.

Yhteistyössä