Miten jaatte lastenhoidon ja kesälomat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmekumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmekumma

Vieras
Eli siis kysymykseni juontaa siihen, että mieheni ilmoitti, ettei jaksaisi hoitaa lastamme koko kesälomansa ajan kotona kun olen töissä... Lapsi on päiväkodissa, kesällä 2v ja molemmat käymme työssä. Itse aion ottaa lapsen pois päiväkodista koko oman lomani ajaksi. Höh!! Onko muilla näin, että lapsi olisi päiväkodissa vaikka toinen vanhempi lomalla kotona?

En voi muuta sanoa kuin että on siinä mies! Sanoppa samat miehellesi että et sinäkään sitten, ja että kun sinulla on oma lomasi niin miehesi vissiin vie lapsenne päiväkotiin joka aamu ja hakee illalla pois kun sinulla on LOMA!!!! Ai perkele että ottaa pannuun tuommoinen mies!

No eihän tuo isä ole yhtään pahempi kuin nekään, jotka vie lapsensa virikehoitoon, vaikka itse ovat kotona. Ihan samalla tavalla he eivät viitsi hoitaa omia lapsiaan. Miksi se on yleisesti hyväksyttävää, jos kerran työssä oleva vanhempi ei saa lomailla yksinään? Meillä ei viedä lapsia hoitoon loman ajaksi, mutta moni tuntuu niin tekevän.

Jos vanhempi/vanhemmat ovat lomalla, niin myös lapsi/lapset on lomalla, tai jos ei, niin sitten saa olla jo aika hyvä syy että vie lapsen hoitoon esim. oma sairaus, josta ei saa saikkua esim. masennus.

JOS olen työtön kesän, otan lapset (niin, että ne voi äkkiä laittaa takaisin) lomalle pk:sta. En oikein tiedä mitä tehdä ekaluokkalaisen kanssa... Menee varmaan varuiksi pk:hon silloin kuin kuopuskin. Vaikea tehdä sata prosenttisia suunnitelmia.

Ja mies tekee saman JOS saa kesäloman niin, ettei se ole kouluaikana :snotty:
Jotkut vaan EI voi valita lomiaan miten haluavat, vaan ne kiertävät.

Jos olen töissä, niin lomaillaan kun voidaan. :/ :D :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eihän tuo isä ole yhtään pahempi kuin nekään, jotka vie lapsensa virikehoitoon, vaikka itse ovat kotona. Ihan samalla tavalla he eivät viitsi hoitaa omia lapsiaan. Miksi se on yleisesti hyväksyttävää, jos kerran työssä oleva vanhempi ei saa lomailla yksinään? Meillä ei viedä lapsia hoitoon loman ajaksi, mutta moni tuntuu niin tekevän.

Tässä se tulikin.
Ei sen pahempi/parempi juttu.

Mutta kuinka moni äiti on kotona ihan yksin? Yleensä on ainakin yksi alle 3v. siinä jaloissa pyörimässä. Kyllä ne lapsetkin tarttevat lomaa hoidosta, ei se mikään lepopaikka ole ja varsinkin kesäaikaan, kun hoitajat vaihtuu ja hoitopaikkakin voi olla vieras.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmekumma:
Eli siis kysymykseni juontaa siihen, että mieheni ilmoitti, ettei jaksaisi hoitaa lastamme koko kesälomansa ajan kotona kun olen töissä... Lapsi on päiväkodissa, kesällä 2v ja molemmat käymme työssä. Itse aion ottaa lapsen pois päiväkodista koko oman lomani ajaksi. Höh!! Onko muilla näin, että lapsi olisi päiväkodissa vaikka toinen vanhempi lomalla kotona?

Lapsi 3 v on lomalla, kun pidän oman kesälomani 4 vkoa. Kun isä pitää lomaa, niin lapsi on hoidossa. Ei meidänkään isä "jaksa" lasta hoitaa....

Myös lapsi tarvitsee lomaa hoidosta!!!!!

Meillä pidetään kesälomat samaan aikaan ihan vaan siks että saadaan olla koko perhe yhdessä ja viettää aikaa! Mulla on pari hoitolasta joilla ei oo ollenkaan lomia ja kyllä käy sääliks.

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:

Mutta kuinka moni äiti on kotona ihan yksin? Yleensä on ainakin yksi alle 3v. siinä jaloissa pyörimässä. Kyllä ne lapsetkin tarttevat lomaa hoidosta, ei se mikään lepopaikka ole ja varsinkin kesäaikaan, kun hoitajat vaihtuu ja hoitopaikkakin voi olla vieras.

No kuule on niitäkin, jotka on yksi kotona/shoppailemassa/palstailemassa täällä ja lapset päiväkodissa. Ja mitä sitten, vaikka kotona olisikin vauva.Pitäisi silti jokaisen vanhemman kyetä hoitamaan itse omat lapsensa, ihan kaikki lapsensa. Miksi pitää tehdä uusi vauva, jos vanhemmat lapset siinä kohtaa pitää tunkea muiden riesaksi päiväkotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:

Meillä pidetään kesälomat samaan aikaan ihan vaan siks että saadaan olla koko perhe yhdessä ja viettää aikaa! Mulla on pari hoitolasta joilla ei oo ollenkaan lomia ja kyllä käy sääliks.

No tosi kiva teille mutta tuliko mieleen että kaikki ei saa lomia samaan aikaan miehensä kanssa vaikka kuinka tahtoisi? Toisilla työpaikoilla täytyy ottaa työkaverienkin lomatoiveet huomioon ja sumplia ne niin että kaikki on suht tyytyväisiä.

lomaa omasta lapsesta... :( Kyllä se lapsi tietää, että isi on kotona, mutta ei tahdo lapsensa kanssa leikkiä.
Poikkeuksena tähän sanoisin, että 1 tai 2 päivää olis ok viedä lapsi hoitoon jos on joku semmonen tekeminen, että se on lähes mahdotonta pienen lapsen kanssa. viemäriremontti tai tapetointi tms.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

No tosi kiva teille mutta tuliko mieleen että kaikki ei saa lomia samaan aikaan miehensä kanssa vaikka kuinka tahtoisi? Toisilla työpaikoilla täytyy ottaa työkaverienkin lomatoiveet huomioon ja sumplia ne niin että kaikki on suht tyytyväisiä.

No mun pointti ei ollutkaan se että lomat pitäis olla samaan aikaan vaan se että myös lapsi tarvitsee lomaa hoidosta. Ja vaikka lomat ois eri aikoihin niin lapsi voi olla pois hoidosta .

Alkuperäiseen kysymykseen:
minulla on kesällä 3 vkoa lomaa, mieheni ei pidä kesällä lomaa (ei voi, on yksitysyrittäjä ja kesällä on sesonkiaika), yritetään tehdä 2 x pidennetty viikonloppumatka jonnekin: Ahvenanmaa ja Viro ovat suunnitelmissa. Aion palkata vanhan lastenhoitajamme meille viikoksi, jos ja kun pph:n loma on eri aikaan kuin oma lomani. Yhden viikon pidän kun eskari alkaa ja sillä viikolla menemme myös Muumimaahan, siellä on rauhallisempaa kun koulut ovat alkaneet, eikä eskarin väliinjäämisestä tarvitse huolehtia, kun se on joka tapauksessa vapaaehtoista - eli vuosi vielä voidaan mennä koska vaan minne vaan, jos muuten se sopii raameihin, koulusta ei tarvitse välittää.

Eli tavoite on, että 3 vkoa lapset ovat poissa hoidosta minun kanssani (tai ainakin osia siitä yhdestä vkosta, kun koulu alkaa) ja että ovat lisäksi viikon kotona lastenhoitajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

No mun pointti ei ollutkaan se että lomat pitäis olla samaan aikaan vaan se että myös lapsi tarvitsee lomaa hoidosta. Ja vaikka lomat ois eri aikoihin niin lapsi voi olla pois hoidosta .

Ok, ymmärretty. Ja olen kyllä samaa mieltä. Miksi ihmeessä lapsi hoitoon kun on itse lomalla.

kaikilla ei ole sitä kesälomaa

En tiedä vielä, kovin pitkää yhteistä lomaa meille ei taida tulla, niin mukavaa kuin se yhteinen loma-aika olisikin. Kesäkuussa olemme varmaan molemmat töissä ja pienemmät päiväkodissa.
Heinäkuussa sitten jompikumpi meistä lomalla lasten kanssa lomalla ja Elokuussa sitten taas toinen meistä. Kesäkuu on ongelma, mitä tekee koululaisemme :| ?
Ja Elokuussa onkin sitten jo kaksi koululaista...

justiinsa juu.. huolensa kullakin...
meillä tyttö kesä-heinäkuun pois tarhalta,
ensin mulla ja miehellä kaksi viikkoa lomaa, sittten mulla kaksi viikkoa ja miehellä kaksi viikkoa ja sitten kolme viikkoa vaivataan mummoa, mammaa, ja sukulaistyttöjä ja järjestellään miehen kanssa vapaapäivät eri kohtiin :D ei tulis mieleenkään et likka olis tarhalla kun meillä kerran on kesäloma :D