Miten jaatte asumiskustannukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Meillä nyt 2h+k ja maksamme pelkän yhtiövastikkeen, reilu 300e, 2 aikuista, 2 lasta, mies tahtoo muuttaa isompaan ja ehdottomasti rivitaloon.

Helpoin olisi suoraan muuttaa 4h+k, mutta vuokra huitelee sitten jo 1600e tuntumassa vähintään.

Minä olen kht ja aijon vielä ollakkin ainakin vuoden kaksi, joten tulot ei päätä huimaa mies tienaa reilu 2000e, ja jatkuvasti hällä silti rahat loppu kun käyttää turhuuksiin, kulut jaetaan tasan puoliksi ja yleensä menee niin että lainaa minun säästöistäni rahaa (maksaa takaisin seuraavasta palkasta) nyt ehdotti että hän ottaa lainaa ja ostaa talon, hän maksaa lainan minä asumisen (jotten minä joudu lyhentämään hänen lainaansa). Minulla ei vakityöpaikkaa ole vaikka nyt kht palaisinkin työelämään eli lainaa en saa.

Mutta, hän siis maksaisi taloa itselleen ja asuisi "ilmaiseksi", ruoka yms muut menee täysin eurolleen puoliksi. Minua alkaa ketuttamaan tämä minun rahat, sinun rahat. Nyt kun minulla on pienet tulot, niin hän elää leveästi ja jakelee rahaa joka suuntaan, ostelee vaatteita, käy baarissa jne.. Minulla menee kaikki rahat asumiseen ja ruokaan, säästöistäni maksan lapsille vaatteet yms..

Miten teillä jaetaan kustannukset? Oletteko kummatkin töissä?

Teillä on nyt hakusessa nuo kustannukset :o Avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä, eli toinen ei voi vain ostaa taloa omiin nimiinsä :) Ja yleensä tuollaiset tarkan markan liitot päättyy eroon :)

Olemme molemmat töissä ja mies maksanut aina vuokran ja sähkön...Minä sitten muita laskuja ja vaatehankintoja,ja menee minun tililtäni yksi laina joka kuukausi.Nyt kun kohta alamme maksamaan asuntolainaa niin mies maksaa lainan ja minä mahdollisesti vastikkeen,ei olla vielä tarkemmin sovittu.Mut meillä aina ollut kaikki rahat yhteisiä!

Me jaetaan pakolliset asumismenot tasan, kaupassa käynnit ym se kummalla sattuu olemaan rahaa. Jos haluttaa törsäillä, niin siitä vaan, kunhan ei sellasta tilannetta tuu, että rahat olis loppu.

Pakko silti hiukan ihmetellä, et mikäs lukaali se semmone on missä vuokra on 1600 euroa :o Me asutaan 4h ja keittiössä, ja vuokra alle 500 euroa..

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Vuokra 1600 ? :o

Eiks tolla rahalla jo ostais omaa...?

Sitähän he juuri suunnittelee... ;)

Meillä menee rahat niin, että mies siirtää omasta palkastaan suurimman osan mulle ja mä maksan kaikki luukusta kolahtavat laskut, myös miehen henkilökohtaiset, sekä suurimman osan ruuasta. Tällä hetkellä mies on työtön, joten tulot ovat hiukan tippuneet, mutta silti mennään samalla systeemillä. Mies taas maksaa bensat ja auton mahdolliset huollot. Meillä on erilliset tilit, mutta rahat on täysin yhteiset. Ja jos toiselta loppuu raha tililtä, siirretään toisen tililtä lisää, jos tarvis.

Alkuperäinen kirjoittaja Sankkuli:
Me jaetaan pakolliset asumismenot tasan, kaupassa käynnit ym se kummalla sattuu olemaan rahaa. Jos haluttaa törsäillä, niin siitä vaan, kunhan ei sellasta tilannetta tuu, että rahat olis loppu.

Pakko silti hiukan ihmetellä, et mikäs lukaali se semmone on missä vuokra on 1600 euroa :o Me asutaan 4h ja keittiössä, ja vuokra alle 500 euroa..

No jos lähdetään siitä että meidän KERROSTALOSSA on vuokrat muissa kaksioissa 800e pintaan, meillä suhteiden kautta asunto joten maksetaan vain yhtiövastike.

Ainakin pääkaupunkiseudulla tuo on käsittääkseni ihan normaali vuokra rivarista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jos lähdetään siitä että meidän KERROSTALOSSA on vuokrat muissa kaksioissa 800e pintaan, meillä suhteiden kautta asunto joten maksetaan vain yhtiövastike.

suatanan kallista

Miten vuokra voi olla 1600 ??
Meillä maksetaan tilavasta kolmiosta 750 ? /kk vesineen. Vaikka onkin edullisimmasta päästä täällä Tampereella, niin en tiedä, mistä neljän huoneen asunnosta pitäisi maksaa 1600?. Johan sillä maksaisi isoa lainaa ja vastiketta mennen tullen.

Minä olen kotihoidontuella, miehellä palkka noin 2000 ? brutto. Mies maksaa asumisen ja sähköt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja yleensä tuollaiset tarkan markan liitot päättyy eroon :)
Ei kyllä kuulosta ihan tarkan markan liitolta tuo homma! :D

Meillä on omat rahat molemmilla, ollaan aika tarkkoja menoista ja menee aivan loistavasti. Ei oo tarvinnu rahasta riidellä oikeastaan koskaan.

Helsingissä 500e saa pienen yksiön ja sekään ei ole mikään hyväkuntoinen tms. Hinnat on siis tätä luokkaa täällä.

Meillä molemmat osallistuu yhteisiin menoihin suhteutettuna tuloihin. ELi molemmat laittaa yhtä suuren prosenttiosuuden tuloistaan perheen yhteisiin menoihin, eli asumiskuluihin, vakuutuksiin ym. Miehen tulost ovat huomattavasti suuremmat, joten hän myös maksaa paljon enemmän ja lisäksi maksaa isot ruokaostokset ja yllättävät isot menot. Kun olin kotihoidon tuella, maksoin siitä lasten menoja eli vaatteita ym enkä maksanut perheen muita menoja lainkaan.

En tajua miten avioliitossa pystyy pitämään erilliset rahat ja hankkimaan asuntoa omiin nimiinsä siksi, että toinen ei pystyisi sitä maksamaan, kun lain mukaan puolisolla on kuitenkin elatusvelvollisuus ja avio-oikeus muodostuu toisen omaisuuteen kuitenkin. Enpä kyllä itselleni niin pihiä miestä olis huolinutkaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Meillä nyt 2h+k ja maksamme pelkän yhtiövastikkeen, reilu 300e, 2 aikuista, 2 lasta, mies tahtoo muuttaa isompaan ja ehdottomasti rivitaloon.

Helpoin olisi suoraan muuttaa 4h+k, mutta vuokra huitelee sitten jo 1600e tuntumassa vähintään.

Minä olen kht ja aijon vielä ollakkin ainakin vuoden kaksi, joten tulot ei päätä huimaa mies tienaa reilu 2000e, ja jatkuvasti hällä silti rahat loppu kun käyttää turhuuksiin, kulut jaetaan tasan puoliksi ja yleensä menee niin että lainaa minun säästöistäni rahaa (maksaa takaisin seuraavasta palkasta) nyt ehdotti että hän ottaa lainaa ja ostaa talon, hän maksaa lainan minä asumisen (jotten minä joudu lyhentämään hänen lainaansa). Minulla ei vakityöpaikkaa ole vaikka nyt kht palaisinkin työelämään eli lainaa en saa.

Mutta, hän siis maksaisi taloa itselleen ja asuisi "ilmaiseksi", ruoka yms muut menee täysin eurolleen puoliksi. Minua alkaa ketuttamaan tämä minun rahat, sinun rahat. Nyt kun minulla on pienet tulot, niin hän elää leveästi ja jakelee rahaa joka suuntaan, ostelee vaatteita, käy baarissa jne.. Minulla menee kaikki rahat asumiseen ja ruokaan, säästöistäni maksan lapsille vaatteet yms..

Miten teillä jaetaan kustannukset? Oletteko kummatkin töissä?

Älä suostu tuollaiseen! Joko talo molempien nimissä tai sitten ette sitä osta.

Meillä täysin yhteiset rahat eikä ole tarvinnut kertaakaan rahasta riidellä. Kaikki tarpeellinen ostetaan ja välillä huvitellaankin, mutta kai asiaan auttaa, että meillä on hyvinkin samanlainen käsitys rahankäytöstä. Meillä ei ole sun palkkaa ja mun palkkaa, eikä sillä ole väliä, kumpi milloinkin tienaa enemmän. Kunhan rahat riittävät perheen menoihin kokonaisuutena...

Meillä vuokra 80neliön saunallisesta kolmiosta on 633e/kk ja veden tasauslasku 2x vuodessa. Vaihtelee tuo summa jonkun verran 100-200e! Sähkölasku nalle 100e 2 kk välein. Mekin lyhennettäis tolla summalla lainaa, mutta eipä anna luonto periksi ku miehellä ei ole vielä sopimus töissä sillä mallilla, että pankkiin mentäis.. Me siis maksetaan laskuja nii, että tasan kummallekkin katsomatta siihen onko ne asumis tai muita menoja. Kaupassa maksaa kuka ehtii tai on rahaa.. Rahasta ei olla koskaan saatu riitaa aikaseki. Sitä ei tilille tule lisää vaikka kolme vuotta riitelis lisää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Meillä on omat rahat molemmilla, ollaan aika tarkkoja menoista ja menee aivan loistavasti. Ei oo tarvinnu rahasta riidellä oikeastaan koskaan.

Meillä on ollut alusta asti yhteiset rahat, koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä.

Eli jokaisen pitää etsiä se itselle sopiva tapa toimia. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Ylipäätään musta rahasta riiteleminen on aina turhaa, tai riiteleminen yleensäkään.

Yhteistyössä