Miten ja missä vaiheessa kuukautiset puheeksi tytön kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Hillla"
  • Ensimmäinen viesti
"Hillla"
Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen. Oma tyttö nyt 10-vuotias ja ei ole vielä käynyt mielessäkään että saattais olla ajankohtaista puhua aiheesta. Millä luokalla noista nykyään aletaan koulussa puhua?

Itsellä alkoivat 14-vuotiaana. Noin vuotta aiemmin äiti kertoi missä hän siteitä säilyttää ja pikaisen "käyttöopastuksen" eli kuinka usein vaihdetaan ja miten ne laitetaan roskiin. Se riitti itselleni, en olisi halunnut mitään sen isompaa numeroa asiasta tehdäkään.
 
"rrr"
Kyllä oma äitini puhui mulle kuukautisista silleen alustavasti kun olin joku 8-9-vuotias, ja murrosiästä muutenkin. Ihan varmaan varmuuden vuoksi, etten olisi luullut kuolevani tms kun verta alkaa valua. Mainitsi kyllä että todennäköisesti näitä juttuja alkaa tapahtua vasta muutaman vuoden kuluttua.

Varmaan viidennellä oli sitten koulussakin jo valistusta näistä hommista, mutta olisikohan sitä ennen jo tullut himaan postissa jotain näytepakettia jne.
 
"hmm"
minusta hyvä hetki on puhua heti, kun tytöllä huomataan murrosiän alkaneen. on tutkittu että nykyään syystä tai toisesta kuukautiset alkavat yhä vain nuoremmilla ja nuoremmilla riippumatta niinkään siitä milloin äidillä alkoi.
 
"Veera"
Vitosella niistä puhutaan koulussa. Minusta kyllä tuntuu että jotain tietoutta mullaki oli niistä etukäteen vaikka äiti ei niistä selittäny. Liekkö sitten kaverit kertoneet.
 
juiklo
Meidän kolmosluokkalainen tietää mitkä ne on, mutta vain sen et sit pitää käyttää sidettä. Kun taas kyselee lisää niin vastaan. Jos ei kysele niin kerron kun alkaa näyttään siltä et tarvii kohta sitä tietoa.
 
"Mintus"
Tyttö ihmetteli siteiden käyttötarkoitusta 7-vuotiaana kerroin hyvin lyhyesti, että naisilta tulee 1 krs/kk verta alapäästä ja että asia liittyy vauvahankintoihin. Se riitti sillä kertaa ja siitä on hyvä jatkaa kun kyselee lisää.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29625580:
Mun tokaluokkalaisella on jo joitakin murrosiän merkkejä, joten ollaan käyty myös kuukautiset läpi. Veikkaan, ettei niiden alkaminen mene yläasteen puolelle, vaan nelosella tai vitosella saattais alkaa.
Tokaluokkalaisella? Millaisia merkkejä?

Ja kaikille yleisesti: MITÄ te olette kertoneet? Verenvuodosta vai raskaaksitulemisesta myös?
 
"xxx"
Mä oon keronu tytöilleni kohta 9 ja toinen pian 11-vuotiaille että teilläkin alkaa vielä kuukautiset, silloin tulee verta ja se on ihan normaalia. Luotan siihen että koulussa kerrotaan enemmän ensi syksynä kun alkaa 5. luokka
 
Rollolainen
meillä on lapset tienneet, oli tyttö tai poika jo hyvin pienenä mit on kuukautiset. Ei ola häpeilty asiaa, kun ovat nähneet mun esim ostavan siteitä ja ovat kysyneet mitä ne ovat. mä tiiän tyttöjä joilla kuukautise tovat alkneet 10-vuotiaana ja kun niistöä puhuminen oli enen tabu, niin s eoli kauhee shokki.
Mulla ittelläni alkoi kuukautiset vasta 13-vuotiaana ja tytär oli noin 11, 5v kun alkoivat, joten ei vältäämättä sillä ole merkitystä koska äidilä on alkanut

Sinuna puhuisin nyt jo, varsinkin jos niisät kyselee
 
Rollolainen
[QUOTE="xxx";29625717]Mä oon keronu tytöilleni kohta 9 ja toinen pian 11-vuotiaille että teilläkin alkaa vielä kuukautiset, silloin tulee verta ja se on ihan normaalia. Luotan siihen että koulussa kerrotaan enemmän ensi syksynä kun alkaa 5. luokka[/QUOTE]

kyllä seksuaalivalistus, joho kuukautisetki mielestäni kuuluvat, on vahnmpien tehtävä, ei koulun
 
[QUOTE="vieraana";29625654]Tokaluokkalaisella? Millaisia merkkejä?

Ja kaikille yleisesti: MITÄ te olette kertoneet? Verenvuodosta vai raskaaksitulemisesta myös?[/QUOTE]

Karvaa, hienhajua, tukan rasvoittumista, rintarauhasten kasvua ja lieviä iho-ongelmia.

Olen kertonut verenvuodosta ja siitä, että kuukautisten alkamisen jälkeen on mahdollista saada lapsia, mutta että lapset eivät kuitenkaan niitä vauvoja vielä tee, vaan aikuiset, vaikka ne "valmiudet" siihen olisikin.
 
"sipsi"
Minä aloitin kolmannella tai neljännellä luokalla, kun alkoi tulla hiusten rasvoittumista ja hienhajua. Näytin, missä on siteitä, ja kerroin asiat pääpiirteittäin - niitä oli koulussakin käyty läpi jo silloin.

Kutosella oli, kun sitten alkoivat.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja mitää;29625739:
Teidän 10v pojilla on menkat?
miksi pojille ei voi kertoa menkoista, kyllä meilä on kerrottu tytölle ja pojille, ei se haittaa vaikka pojatkin titetävät näisät asioista.ymmärtävät ehkä paremmin äitiään tai siskojaan kun tietävät asioista. Mitä kummaa siinä on että tietävät?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
hopps
Nyt reippaasti asia puheeksi. Vastaat kaikkeen mitä tyttös kysyy. Lisääntyminenhän olis hyvä kertoa viim. kouluun mennessä. Lapset saa muuten paljon väärää tietoa. Miksi näistä luonnollisista asioista puhuminen on edelleen niin vaikeaa. Lapset saavat sen kuvan, että kyseessä likainen ja hävettävä asia.
 
"huoh"
Tuota tuota...Oma 3-vuotias tyttö asteli vessaan ja huomasi siteen ja siitä lähtien tyttö on tiennyt, että naisilla on välillä kuukautiset...Kuinka kuplassa ihmiset onnistuu elämään, kun tällaisetkin luonnolliset asiat vaatii erillistä toimintasuunnitelmaa, sen varalle, kuinka kerron, koska kerron ja miksi kerron, jos kerron? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"vieras."
[QUOTE="huoh";29625784]Tuota tuota...Oma 3-vuotias tyttö asteli vessaan ja huomasi siteen ja siitä lähtien tyttö on tiennyt, että naisilla on välillä kuukautiset...Kuinka kuplassa ihmiset onnistuu elämään, kun tällaisetkin luonnolliset asiat vaatii erillistä toimintasuunnitelmaa, sen varalle, kuinka kerron, koska kerron ja miksi kerron, jos kerron? :)[/QUOTE]

Tää on eri asia! Meilläkin on tyttö pienenä nähnyt enemmänkin vessassa kuin pelkän siteen. Olen ajatellut, että puhun tarkemmin kun kysyy aiheesta - no ei ole tullut kysymään- tai tulee ajankohtaiseksi. Ja sitä tässä ketjussa kai haetaan, että milloin kertominen voisi olla ajankohtaista.

Ennen sitä aina puhuttiin seksistä samalla, kun puhuttiin kuukautisten alkamisesta ja miten silloin toimitaan. No, nykysin kuukautiset alkaa niin hurjan aikaisin, ettei toivottavasti yksikään tyttölapsi vielä silloin seksielämää aloita. On siinä vähän miettimistä, että mitä kertoo ja mitä ei.
 
Kyllä myös minun 5-vuotiaani "tietää" kuukautisista, joskaan ei varmaan aktiivisesti muista asiaa. Mutta varmaan 3-vuotiaana kysyi siteistä ensimmäisen kerran. Olen selittänyt ikätason mukaisesti. Tietysti asiaan on hyvä palata tarkemmin sitten myöhemmin, mutta mitään uutta ei tarvitse ottaa esiin murrosiän lähestyessä.
 

Yhteistyössä