Miten ja missä iässä olette opettaneet lapsenne syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätönmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en varsinaisesti opeta syömistä.Ihan on omasta halusta alkaneen itse opetella.Sormiruokaa on annettu kun pinsetti otetta näyttää harjoittelevan ja näyttää halua itse syömiseen.Ja molemmille se ite kausi selvästi tullut.ei ota kun tarjoaa vaan ottaa huudon mutta hiljenee kun saa ite syödä käsin tai lusikalla yrittäen.Sotkua tulee mutta sen saa siivottua kyllä.Että kyllä meillä neiti 1v2kk ei anna enään suuhunsa itse mitään lusikoida kuin vahingosssa ja esikko oli 11kk kun se itse kausi tuli.Maissinaksuilla alettu opettelee siinä n.6kk iässä.

Hmm... mä en ole missään vaiheessa ainakaan tuota kuopusta opettanut vaan hänelle tuli se vaihe, että halusi syödä itse noin vuoden iässä, en tarkalleen muista. Eli sitten ei saanut syöttää enää. Kauhee, miten mun muisti onkin huono kun en enää muista tuota nokkamuki hommaakaan ja poika on kuitenkin viel pari päivää vajaa kaksi eli luulis ettei nuo nyt noin pienessä ajassa unohdu.

Jaa niin se nokkamuki.Joo no esikko suostui ylipäänsä 2vuotiaana nokkamukiin ja joi siis siihen asti tuttipulloa.Noh,sitä pulloa se alkoi itse siinä 9kk iässä juomaan.Tää neiti oli 5kk kun aloitti nokkamukin ja itse sitä piti juoda jo siinä 7kk iässä.

8-10 kk aikaisintaan nokkamuki ja 1v.aikaisintaan omatoiminen syöminen lusikalla ja välillä sormillakin. myöhemminkin saa, mutta nuo ajat arvioita siihen, mihin lapsi voi kyetä.

Pikkumies halusi muistaakseni oman lusikan jossain 10kk:n paikkella,1v:nä söi jo itse ja joi myös,neiti söi itse vasta 1,5v:nä.Juomista on alettu opettelemaan kun on kiinteätkin aloiteltu,itse ovat muistaakseni vuoden paikkella alkaneet itse juomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätönmamma:
Oletteko aloittaneet harjoittelun esim. sormiruoalla ja mitä olette tarjonneet?

Niin ja missä iässä lapsi on oppinut itse juomaan nokkamukista?

ja siitä lähtien söi itse. Ei antanut edes auttaa kuin harvoin. Kuopus nyt just tuon ikäinen mutta ei mitään mielenkiintoa itse syömiseen kun kokeilin.

Sanoisin että sitten kun itse osoittaa kiinnostusta

8kk osaa juoda nokkiksesta ja juokin maidon joko siitä tai tissistä, pullo ei ole käytössä. Harjottelemaan alettiin 6kk, jolloin sai kyllä heti nokan suuhun, muttei tajunnut niellä vettä, vaan räki sen ulos. Aika äkkiä kuitenkin tajusi idean.
Syö itse banaanin, päärynän, risikakun yms. palasina syötävät, puurot ja sössöt ajattelin lusikoida siihen asti, että tahtoo itse kokeilla.

2-vuotias vissiin osaa syödä itse muttei viitsi :whistle:
1,5-vuotiaana ei edes halunnut syödä itse, nykyään haluaa joskus.

Nokkiksesta alkoi juomaan vissiin 6kk ikäisenä.

meillä 1v3kk syö itse lusikalla (pitää syöttää samalla, muuten ruokailussa menee tunti) ja osaa itse juoda lasista. nokkamuki oli käytössä n. 8kk-12kk välillä, sen jälkeen siirryttiin ihan normaaliin lasiin. ja juo siis ihan itse, ottaa lasin käsiin ja juo.

meil 10kk neiti, kun antaa lusikan toiseen käteen lappaa siitä toisella kädellä ruokaa pois... et ainakaan vielä ei mitään halua syödä ite.. sormiruokaa on syötä n.5kk ikäisestä saakka..
pulloa joi aikasemmin ite, mut nykyään pitää juottaa (et voi ite pitää esim. varmaistaan kiinni).. mukista ryyppää ihan ok, nokkista ei huoli

Jaa siis vauvat alkaa sitten itse osoittaa kiinnostusta itsesyömiseen? Heh, enpä ole tiennyt :) Oon niin paniikissa muidenkin juttujen kanssa, esikoinen kyseessä, ymmärrättehän :D Tuli vaan tuossa mieleen kun esimerkiksi en ollut tajunnut ollenkaan sitä että lasta voi alkaa istuttaa lattialla, kunnes äitini ihmetteli kun poika 6½kk että eikö istu vielä :D Silloin aloin laittaa poikaa lattialle istumaan ja kas, hän osasikin istua :D
Poika on nyt siis 7½kk ja olen silloin tällöin antanut hänelle niitä maissinaksuja itse naposteltavaksi. Nokkamukista olen alkanut antaa aterioilla korviketta tai vettä, kun pulloa ei tämä meidän vesseli ole koskaan huolinut, enkä ole varma riittääkö tissimaito kattamaan nesteytyksen :)

Kiitoskia siis vastauksista :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jaa siis vauvat alkaa sitten itse osoittaa kiinnostusta itsesyömiseen? Heh, enpä ole tiennyt :) Oon niin paniikissa muidenkin juttujen kanssa, esikoinen kyseessä, ymmärrättehän :D Tuli vaan tuossa mieleen kun esimerkiksi en ollut tajunnut ollenkaan sitä että lasta voi alkaa istuttaa lattialla, kunnes äitini ihmetteli kun poika 6½kk että eikö istu vielä :D Silloin aloin laittaa poikaa lattialle istumaan ja kas, hän osasikin istua :D
Poika on nyt siis 7½kk ja olen silloin tällöin antanut hänelle niitä maissinaksuja itse naposteltavaksi. Nokkamukista olen alkanut antaa aterioilla korviketta tai vettä, kun pulloa ei tämä meidän vesseli ole koskaan huolinut, enkä ole varma riittääkö tissimaito kattamaan nesteytyksen :)

Kiitoskia siis vastauksista :)

Kannattaa antaa hänelle pikku nötösiä eteen pöydälle, esim.maissia, leipää, herneitä ,kanaa ym, siis jos ei ole allergioita. Siinä se hienomotoriikka harjaantuu.

Yhteistyössä