miten ja mis vaihees pyysitte kummeiksi?

  • Viestiketjun aloittaja surenkorento
  • Ensimmäinen viesti
surenkorento
laitanpa kysymyksen tännekin...

esikkoa oottaes kysyttiin raskausaikana. ny kakkosest ollaa loppumetreil ja kummit on viel harkinnas..

kysyttii ku nähtii/puhelimes(asuu kaukana) ja oli sopiva tilanne.


 
Toiselta kysyin jo muutama kk ennen lapsen syntymää. Oli tuolla muilla mailla ja laitoin tekstiviestin "hei kummitäti, ajattelin ilmoittaa, että Nyytti on poika"
Kahdelta muulta (pariskunnalta) kysyttiin kun nähtiin heidät ekaa kertaa pojan syntymän jälkeen.
 
Heti kysyttiin kun oltiin päätös tehty, näin molempien lasten kohdalla. En muista, että oliko tämä ennen vai jälkeen syntymien. Molemmilla lapsilla on vaan kaksi kummia, pariskuntia molemmat, joten kysymys osoitettiin tälle naispuoleiselle ja siis muodossa "tulisitteko miehesi kanssa meidän lapselle kummiksi?".
 
Piipero85 harmaana
Miehen siskolle laitettiin tekstiviesti: Vesi, vesi vettä, ankka sanoi että LOISKIS! Tulisitko kummiksi?

Tuo teksti on ollut joskus ÄP:n kirjassa 80- luvulla, siis juuri niihin aikoihin, kun miehen sisko on ollut vauva... Ja joskus rupesimme sitä kirjaa vaan muistelemaan ja miettimään, että mikähän järki tuossa em. jutussa on... Eikä se ole oikein vieläkään sinänsä auennut.

Mutta näin meillä. Ja mun pikkuveljeä ihan vaan pyysin kummiksi, kun se oli käymässä meillä. Miehen siskoa taidettiin pyytää kummiksi jo ennen syntymää, mun veljestä en muista...

-Piipero ja ALexi-
 
Piipero85 harmaana
Niin, siis nuo kummit olimme jo miettineet etukäteen valmiiksi, en siis mitenkään "tuosta vaan" pyytänyt veljeäni kummiksi, mutta kysyin häneltä asiaa ilman mitään kummempia, öö, viestittelyjä tms. "hienouksia". :)

-Piipero ja Alexi-
 
Kummeja oltiin mietitty jo ennen syntymää, ja eipä tuo vaikea ratkaisu ollut kun molemmat oltiin samoja ihmisiä mietitty... Mun siskoa pyydettiin kummiksi jo vähän ennen syntymää ja miehen veljeä ja tämän vaimoa vähän tytön syntymän jälkeen kun olivat meillä käymässä ja touhusivat tytön kanssa. =) Ilomielin kaikki suostuivat, ja olivat otettuja kun heitä pyydettiin. =) Kakkosen tulevista kummeista ei olla vielä ehditty edes puhua, onhan tässä vielä aikaa... :heart:
 
Meillä on kummiksi pyytämistä alettu miettimään
vasta vauvan syntymän jälkeen, kun ristiäisiä alettu suunnittelemaan.
Puhelimitse tai kasvotusten riippuen onko kummi ollut "paikalla" vai
asunut kauempana tms.

Tosin raskausaikana jo mietitty, että ketä sitten voitaisiin pyytää..
Mä en henk koht ole uskaltanut ketäänn etukäteen(ennen vauvan syntymää) pyytää/kysyä kummiksi.
Ollut aina mielessä, että jos sitten kuitenkin.. Ei kaikki mene niinkuin halutaan/odotetaan.
 
pirpiksenäiti
Esikoiselle toista kummia kysyttiin jo raskauden puolivälissä ja toinen sai kuulla tulevansa kummiksi päivä tytön syntymän jälkeen. Nyt odotellaan toista loppumetreillä, eikä kummeja ole vielä pyydetty. Mietitty ja päätetty on kaksi kummia, mutta molemmat saa odottaa lapsen syntymään saakka.
 
Kysyttiin kummitädiltä ja -sedältä yhtä aikaa (=pariskunta), kun oltiin vauvan kanssa heillä kylässä. Nämä kummit oli meille kyllä selvillä jo ennen odotusta =) ja ovat olleet loistava valinta :heart:
 
vilijonkka
Toinen kummi (sylikummi) kysyttiin jo heti samoihin aikoihin kun kerrottiin raskaudesta. On myös samalla lapsen ainoa täti/setä/eno. Toinen kummi kysyttiin sitten vasta lapsen syntymän jälkeen, kun mietittiin tarkkaan kenet haluaisimme tehtävään ja kuka hoitaisi kummintehtävän. Ja tämä kummi ei siis ole sukua kenellekkään meistä.
 
Meillä on aina vasta syntymän jälkeen, ristiäisiä suunnitellessa alettu miettiä kummeja. Jotain ajatuksia voi tietysti tulla jo raskausaikana, mutta jotenkin en uskaltaisi kysyä ennen syntymää...
 
Esikoisen kohdalla sylikummiudesta sovittiin mun parhaan ystävän kanssa jo raskauden alkuvaiheessa. Meillä on oikeestaan ollut sanaton sopimus kummiudesta jo lapsuudesta saakka =) Muut kaksi kummia hommattiin kun typykkä oli syntynyt.

Tällä kertaa ( rv 16 ) meillä on jo 3 kummia valmiina. Kysyin melkeen heti kuultuani olevani raskaana, ja nämä henkilöt olivat ainoat meidän lisäksi jotka tuolloin tiesivät vauvan olevan tulossa. Ihan kivaa näin niin kummit voivat elää mukana odotuksessa. Voi olla että lapsen synnyttyä isä pyytää vielä yhtä käveriaan kummiksi, jotta tulokkaalla olisi myös mieskummi.
 
muistaakseni olin sopinut parhaan kaverini kanssa että hänestä tulee aikanaan lapseni kummi joten hänelle vain ilmoitin kastepäivän... mutta toiset kummit pyydettiin silloin kun he ekaa kertaa tulivat poitsua katsomaan.
 

Yhteistyössä