miten itsenäisesti teidän 7-vuotiaat ulkoilee? *ylisuojeleva äiti?*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän tuleva ekaluokkalainen saa olla yksinään omassa pihassa, mutta siinäkin on rajoitukset, parkkipaikalle ei saa mennä juoksentelemaan, eikä kadun puolelle. On vastikään oppinut ajamaan ilman apupyöriä ja pihaan en anna ottaa pyörää, ettei kohella jonkun päälle kun tilaa ei niin valtavasti ole, ja kadulle en anna yksin lähteä, en varsinkaan pyörällä.
Koulumatkaa olla jo pitkään harjoiteltu ja tienylitykset onnistuu kyllä hyvin ja osaa kulkea halutessaan nätisti.

Mutta yllätyin taas kun samanikäinen serkkunsa saa kuulema kulkea yksinään pyörällä reilun kilometrin matkan kauppaan ja kavereiden luokse.

Olenko mä oikeasti näin ylisuojeleva, saako teidän 7-vuotiaat mennä jo pitkiäkin matkoja yksinään ja käydä kaupassa yksin yms?

Ei saa, tosin lähin kauppa on 4 kilometrin päässä ja pitäisi mennä valtatien yli. Omassa pihassa saa olla, ilman lupaa ei saa mennä takapihallekaan, mistä en näe häntä.

Meillä saa pyöräillä pihalla ja ns.talon ympäri yksinään, lähikauppa ei kovin kaukana ole mut sinne en oo yksin päästänyt..on tosin lievä adhd/add mutta kuitenkin, ollaan yleensä mukana jos jonnekin pois pihasta on menoa.

Riippuu ihan tosi paljon pyöräilytaidoista ja lapsen luonteesta. Me asutaan maalla, jossa meidän 7-vuotias saisi lähteä kylälle kauppaan pyörätietä pitkin, jos jaksaa pyöräillä sen 3,5 km. Yksin eivät ole edes halunneet lähteä, mutta isompien sisarusten matkassa tai kaverin kanssa ovat käyneet kylällä. Naapurin äiti on tarkempi, eikä laskisi kaverin kanssa mutta isompien kanssa kyllä.

meillä saa mennä kilometrin päähän ja kaverille 1,5 kilometrin päähän, kun ilmoittaa ja ottaa puhelimen mukaan. Asutaan tosin rauhallisella seudulla. Kolmas lapsi on nyt 7v ja samanmoiset rajat on kaikille olleet. Samoin lasten kavereiden liikkuma-alueet on samat. Esikoisen kanssa vähän hirvitti, mutta pakkohan se oli päästää, kun lapsi olisi jäänyt kaiken kivan ulkopuolelle, kun kaverit sai mennnä kauemmas ja kaverit asui kilometrin päässä, joten ei olisi päässyt kyläänkään.

Meillä sai 7-vuotiaana mennä koululle saakka, mutta asiasta piti ilmoittaa jos pihalta poistuu.

Tuleehan se sun 7v menemään kouluunkin ihan yksinään?
Tuo on mun mielestäni nimenomaan se ikä, jolloin aletaan liikkumaan vähän vapaammin, koska tosiaan se koulukin alkaa.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Olen mennyt 6-vuotiaana (maaliskuu synttärit) kouluun ja niin sitä vaan mentiin veljien perässä fillarilla lähes 7 km kouluun. Ensin metsän halki ja sitten valtatien yli.

Meillä oli aikoinaan kauppa lähempänä kuin koulu (koulumatkan varrella), joten ei ollut mitään turvallisuuteen liittyvää syytä kieltää kaupassa käyntiä, kun ei tarvinnut kieltää koulunkäyntiäkään. Kuitenkin, jos halusi lähteä pois kotipihasta (= taloyhtiön alueelta), piti tulla ensin kertomaan, minne aikoo lähteä. Poikkeuksena oli kujan toisella puolella oleva kerrostalo, johon sai mennä hakemaan kaveria ulos ilman, että tarvitsi erikseen juosta ensin kotiin ilmoittamaan.

[QUOTE="vieras";28727153]Olen mennyt 6-vuotiaana (maaliskuu synttärit) kouluun ja niin sitä vaan mentiin veljien perässä fillarilla lähes 7 km kouluun. Ensin metsän halki ja sitten valtatien yli.[/QUOTE]

Tuolla matkalla saa joka kunnassa tuon ikänen kyydityksen...

Meillä tyttö saa mennä kyllä 'silmänkantamattomiin' esim. Kirjasto ja lähikauppa on näköetäisyydellä, olen päästänyt yksinään tai kavereiden kanssa. Ja asukaspuisto on alle kilsan päässä, sinne pääsee myös. Tyttö kävi eskarin samassa koulussa mihin nyt menee ja on eskarimatkat jo kulkenut yksin edes takas, koulu on alle kilsan päässä. Nyt heinäkuun ajan tämä samainen tyttö on kotona päivät yksinään kun mies ja minä töissä ja sisarukset päivähoidossa. Teen tosin vain6 tuntista päivää ja tytöllä kännykkä mistä tavoittaa. Sehän on aina llapsikohtaista kenet voi päästää ja minne, meidän tyttö on ollut 'pienestä' pitäen hyvin itsenäinen ja pärjännyt uusissa asioissa hyvin joten voin kevein mielin päästää hänet 'silmistäni'.

Meillä 7v sai ennen koulun alkua olla kotipihassa ja naapureiden pihassa vapaasti ja lähi kaupassa käydä kävellen (matkaa n.700m/suunta). Koulussa kävi alkuun bussilla, mutta jo lokakuussa alkoi kulkea pyörällä, matkaa 3km. Koulusta päin sai mennä kavereille tai kirjastoon (kirjasto koulun vieressä ja kaverit koulumatkan varrella).
Mutta ilmoittamatta ei tietenkään mennä mihinkään! Tätä edellytän myös meidän vanhimmalta joka on jo kohta 11v.

Meillä 4,5v ulkoilee yksin omassa pihassa (rauhallisella alueella asutaan). Saa olla etu-ja takapihalla vaikken joka puolelle pihaa näekään. Tietää ettei saa mennä tielle, eikä metsään pihasta. Luotan täysin ettei lähde. Eiköhän tuo 7vuotiaana mene itse esim kouluun 1km päähän... Nyt myös mummolassa ulkoilee isompien kanssa (naapureiden lasten), kävelee 100m hiljaista tietä pitkin naapuriin yksin kun katson portilta ja isommat saattaa kotiin...

Meillä on tietty alue, jossa saa olla. Sen ulkopuolelle on kysyttävä lupa ja kavereiden luo menosta AINA. Kauppa on tuossa 400m päässä, pieniä asioita on siellä laiskalle äidilleen toimittanut :) Mutta minä en tykkää, että lapset vetelehtii kaupoissa ilman varsinaista asiaa. Kaupungin keskustakin on alle kilometrin päässä, mutta sinne ei ole mitään asiaa omin nokkineen mennä. Isompien sisarusten (teini-ikäisiä) kanssa voi mennä, kun kertovat mihin ovat menossa.

kotipihalla saa olla ja pyöräillä, ilmottamatta ei mihinkään lähetä, mut kyl luvan kanssa saa mennä naapurin pihalle ja leikkipuistoon.. harvemmin tosin yksin innostuu mihinkään lähteen, et mukana on yleensä 9-vuotias isosisko ja naapurin 9-vuotias. Kaupassa ovat monesti kahdestaan käyneet, riippuen toki kellonajasta ja viikonpäivästä

Uusimmat

Yhteistyössä