Miten iso homma on yhden huoneen seinien maalaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kika"

Vieras
Nii. Haaveissa olisi olohuoneen kulahtaneiden tapettien vaihtaminen raikkaan valkoiseen maalipintaan. Mutta mulla itselläni ei ole mitään käsitystä, miten iso homma sellainen on.. Olohuono on isohko, 62neliöisen kaksion olkkari.
Tapetit on suht hyvässä kunnossa, mutta rumat ja kauhtuneet. Pitääkö ne ottaa siis alta pois, vai voiko niiden päälle maalata?
Onko maalaminen nopea homma, vai meneekö siihen päiväkausia? Auttakaa pliis uusavutonta :D

Kyllä ne kantsii ottaa alta pois, tulee paljon siistimpi lopputulos. Minä remppasin kesällä seinäpintoja ja tein niin, että ensin yhtenä-kahtena iltana revin vanhoja tapetteja pois, yhtenä iltana kittasin ja paikkailin seiniä ja sitten vasta maalasin. Maalaaminen on siis varsin nopea homma, sen tekee illassa...

En lähtisi tapettien päälle maalaamaan kovinkaan heräksti, ei tule kovin kivaa jälkea. Suosittelisin lampsimaan kauppaan ja ostamaan maalattavaa tapettia ja laittamaan sen seinälle, jonka jälkeen voit maalata. Maalattava tapetti on muutenkin aika kätevä keksintö ja helppo laittaa seinään. Meillä meni tuohon tapetointiin ja maalaukseen varmaan 8 tuntia/huone, ainakin päivässä tuon tekee.

Toki ne tapetit pois elleivät ole jotain erikoista maalattavaa tapettia. Sekin on jo iso homma irrottaa. Ja seinän materiaalista riippuu mitä pohjalle on tehtävä. Kaikki taulunreiät ja raot tasoitetaan tasoitteella ja hiotaan. Ja sitten tarvittaessa maalataan ensin pohjamaalilla ja sitten vasta kunnon maalia. Pohjan tulee olla maalatessa tosi tasainen, joten me ainakin päädyttiin uudelleen tapettiin.

Eniten työtä taitaa olla pohjussa.Revi tapetit pois,siihen on ihan omaa ainettakin.Sitten pitää tasoittaa mahdolliset reiät,kolot yms ja hio ne kuivuttua tasaiseksi.Sitten vaan maalaamaan.

Viimeksi muokattu:
tapetinpoistoainetta ensin alan liikkeestä, ei tarvii oikeestaan yhtään repiä kun tippuu melkein itekseen alas. sitten kittiä ja pientä hiontaa jos on tarvetta. pohjamaali ja maali päälle. ei ole mikään iso homma.

Ei se itse maalaus ole mikään paha homma. Mutta se tapettien poisto ja seinien tasoitus, siinä on enemmän työtä. Kaikista kamalin homma on kuitenkin irrottaa jonkun maalamia tapetteja, siinä menee ikä ja terveys.

[QUOTE="Kika";24891645]Kiitos vastauksista:)
Aloitan siis vanhan tapetin poistamisella, ja sit katson mitä alta paljastuu ja etenen sen mukaan![/QUOTE]

Älä ala repimään tapettia pois. Helpommalla ja halvimmalla selviät tuolla maalattavalla tapetilla. Tulee myös mukavamman näköinen pinta kuin pelkästä maalatusta seinästä.

[QUOTE="vieras";24891663]Ei se itse maalaus ole mikään paha homma. Mutta se tapettien poisto ja seinien tasoitus, siinä on enemmän työtä. Kaikista kamalin homma on kuitenkin irrottaa jonkun maalamia tapetteja, siinä menee ikä ja terveys.[/QUOTE]

Jeps.Edellisessä asunnossa oli jotain muovipintaista tapettia tms.Se irtosi poistoaineesta huolimatta postimerkin kokoisina läntteinä.Neljällä ihmisellä meni menikin koko päivä yhden huoneen parissa.

Tulevien seinäntuunausten kannalta fiksumpi ottaa tapetti pois alta. Tuoreeltaan kokemus kun piti ottaa kulahtaneet tapetit pois seinistä. Oli komiasti 3 muun tapetin saumat samoissa kohdissa ja paistoi läpi (ja oli raivostuttavaa montaa tapettikerrosta ottaa seinästä, välillä lähti kaikki kerralla ja välillä aina yksi kerros kerrallaan). Sitten yllärinä oli maalipinta vastassa ja sen alla taas tapettia, se oli kaikken veemäisin poistettava.

Helpoiten paperit lähtee joko märällä liisterillä tai höyryttämällä. Toisinaan saattaa olla että vain saumakohdissa on liisteriä ja tapetin keskeltä se ei ole millään kiinni, ainakin meidän asunnossa oli moiset taidonnäytteet.

Sitten seinän kittaus, hionta, pohjamaali ja maali. Ja hionnassa kannattaa olla tarkkana, itseä harmittaa kun jälkikäteen ihan eri valossa huomaakin kohtia joita ei oltu hiottu niin hyvin, onneksi se olen vain minä joka niistä tietää.

Mutta kerran kun seinän työstää hyvin, sitä on helppo ja mukava muokata tulevaisuudessakin. Nyt tasoitettu on mukava tapetoida tai maalata uusiksi myöhemmin.

Yhteistyössä