Miten innostaa lasta syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli kyseessä on 1v3kk tyttö. Ei oikein ole innostusta syömiseen, kiukku vaan alkaa jos annan lusikan ja lautasen nenän eteen. Tänään sitten kokeilin niin että annoin lusikan ja lautasen ja menin itse kauemmaks katsomaan miten onnistuu, no kyllähän se sitä lusikkaa uittaa siellä ruuassa mutta sen jälkeen hankaa pöytään ja rämpii käsillään.. :/ Oon yrittänyt ihan kädestä pitäen näyttää että miten se lusikka sinne suuhun kuuluisi kuljettaa. Oppiiko se syömään jos jatkan näin että annan kokeilla rauhassa ja syötän sitten kun ei enää jaksa yrittää?
Oisko mitään helpottavia apuvälineitä tms? Meillä on ihan tavan lusikka käytössä..

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
seura opettaa parhaiten. Hanki lounaalle esim. toinen lapsi seuraksi (vaikka kaverin), joka osaa pistellä itse. Mallioppiminen on parasta =)

Tätä on itseasiassa melkein kokeiltu, tyttö näytti lähinnä tyytyväiseltä kun sitä syötettiin ja toinen joutu itse syömään.. :D

ajan kans vaan. ja anna sotkea! se ei haittaa mitään, kehu kun menee lusikka suuhun :) meillä ainakin toimi se että annettiin rauhassa värkätä lusikkansa kanssa, ei edes katsottu lapseen. Aikansa värkkää ja loput syötettiin.

meillä 1v4kk eikä ole yhtään kiinnostunut itse syömään. monesti lusikan ottaa kyllä käteen, hetken paukuttaa ruokaa sillä ja sitten kun koitan ohjata että laittaa suuhun,niin siinä vaiheessa lusikka lentää. korkeintaan pari lusikallista sattuu suuhun koko aikana.
eikä auta vaikka itse syön vieressä ja veli toisella puolen.
mutta ajan kanssa tämäkin asia.

muistelen että meillä tuli tuossa iässä joku stoppi sille itse syömiselle, ehkä siinä oli jotain "haluan sittenkin olla vielä pieni"-juttua, kun oppi niin paljon kaikkea muutakin. Ja voi olla että se motoriikka ei oo vielä tarpeeksi kehittynyttä, eikä temperamenttinen lapsi jaksa keskittyä sen kehittämiseen. Ihan pikkuhiljaa.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
ajan kans vaan. ja anna sotkea! se ei haittaa mitään, kehu kun menee lusikka suuhun :) meillä ainakin toimi se että annettiin rauhassa värkätä lusikkansa kanssa, ei edes katsottu lapseen. Aikansa värkkää ja loput syötettiin.

Tätäpä ajattelin kokeilla että annan rauhassa kokeilla itse ja kehun kun onnistuu, siitä ainakin muissa jutuissa on saanut innostusta. Ja on tosiaan sen verran omapäinen että neuvoa ei anna ilman että suuttuu ja koko homma jää siihen siltä kertaa.. :D

Tässä on kyllä paljon ollut kaikkea kun on luovuttu tutista ja pullosta 1v synttäreiden jälkeen ja kävelemään on myös oppinut vasta.

Meillä alettiin vasta 2 vuotiaana syömään kunnolla itse. Sitä ennen vaan sekoiteltiin ja sotkettiin.. mutta kyllä se ajan kanssa sitten alkaa homma sujua kun vaan kiinnostusta riittää.

Mä olen antanut likan alusta asti syödä itse. Alkuun säi sormillaan, mutta lusikka oli aina mukana ja annoin sitten välillä siitä tytölle. Jostain 9 kuisesta lähtien söi itse, jos vanhempi laittoi ruuan lusikkaan. Ja tuossa reilun vuoden vanhana oppi kauhomaan. Äskettäin sai myös haarukan eteensä (aiemmin ollut kyllä muovinen lastenhaarukka, jolla ei kyllä saa ruokaa haarukoitua) ja osasi heti homman. Nyt siis 14 kk osaa syödä sekä lusikalla että haarukalla ja juoda mukista (siis tavallisesta). Mutta riippuuhan se myös motoriikan kehityksestä.
Että ajan kanssa vaan ja antaa lapsen mahdollisimman paljon yrittää itse ja lopuksi vasta avustaa. Sotkuahan siitä syntyy, mutta varmasti jo tuon ikäinen oppii melko nopeasti miten se homma toimii. :D

Mä annoin vasta vähän yli 2v:lle lusikan omaan käteen ja kappas; viikossa söi täysin itse ja ilman sotkuja. Vaihtoehto se sekin. ;) Tuon ikäisellä ei ainakaan kiire ole..

Meillä 1.7v tekee tuota samaa, syö lusikallisen pari itse ja odottaa, että syötetään. Hirvittää vähän, kun tuo menee elokuussa hoitoon, niin miten syö siellä.. Ei ne hoitajat varmaan siellä juur auta. Toivotaan, että ottaa mallia muista sitten. :) Olen kyllä tässä vielä kotona ollessa ajatellut kokeilla, että olen syöttämättä ollenkaan ja katson, alkaako lautanen tyhjeneen ja kauanko kestää.. :D

Yhteistyössä