Miten innostaa 5v. ajamaan ilman apupyöriä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ikää siis 5v8kk eikä millään uskaltaisi ilman apupyöriä edes kokeilla. Ei aja ollenkaan, jos apparit irroitettaisiin. Viime syksynä kokeiltiin ja tyssäs heti, kun kerran kevyesti kaatui. Miten saatais tyttö rohkaistumaan taas kokeilemaan? Oishan tuo mukava, että eskariin mennessä osais ilman appareita ajaa...

meillä opittiin tänään, lapsi vaan päätti, että nyt mennään :) pienellä pyörällä 12 tuumaisella oli helppoa opetella. Esikoisen kanssa opeteltiin kesäaikaan nurmikolla niin kaatuminen ei ollut niin tuskaisaa. Mukavia opetteluhetkiä, jokainen omassa tahdissa.
t. 5v ja 10kk äiti

ei välttämättä kannata reilusti yli 5-vuotiasta ajattaa 12 tuumaisella, jollei ole pienikokoinen. meillä oli pyöräily ihan nysväämistä kunnes sai 16 tuumaisen (apupyörillä). apupyörät korkealla, niin että otti kiinni vasta jos uhkais kaatua toimi hyvin. ensin ajoi ihan vinossa ja kun asento suoristui, otettiin apupyörät pois ilman ongelmia, tosin meillä tuli pari kaatumista, muttei vaikuttanut. toinen kikka mitä olen kuullut käytettäävn on työntötanko.

meillä treenattu 6v 3kk:n kanssa tänään. viimekesänä ei viel suostunut kunnolla kokeilemaankaan. nyt parempi tasapaino jo. ja halu tuntuu nyt syttyvän opetteluun.

Meille lapsella oli potkupyörä viime kesänä ja nyt tarkoitus ostaa 'isojen poikien pyörä' eli pyörä ilman apurenkaita. Poika itse sanoi tahtovansa oppia polkenaan oikealla pyörällä. Saa nähä miten nopeasti oppii pyöräilemään. Kaupassa sanoivat, kun tuota potkupyörää ostimme, että kun on potkupyörällä ajellut, niin oppii nopeammin ilman apurenkaita ajamaan, kun olisi pyörä apurenkaitten kera.

Mä "pakotin". Eli apupyörät otettiin pois lapsen hienoisesta vastustelusta huolimatta, sitten mentiin jalkkiskentälle, työnsin muksuun vauhtia ja sanoin että polje tai kaadut.

Rähisi, taisi pikku itkunkin tirauttaa, mutta sitten huomasi että osaakin ajaa ja itku muuttui riemuksi :)

Tyttö oli 5 v 4 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä "pakotin". Eli apupyörät otettiin pois lapsen hienoisesta vastustelusta huolimatta, sitten mentiin jalkkiskentälle, työnsin muksuun vauhtia ja sanoin että polje tai kaadut.

Rähisi, taisi pikku itkunkin tirauttaa, mutta sitten huomasi että osaakin ajaa ja itku muuttui riemuksi :)

Tyttö oli 5 v 4 kk.

Meillä poika täytti just 5v, ja mä meinaan kokeilla tätä julmaa keinoa myös kesällä :D. Viime kesänä jo vähän yritti, pysyikin hetken pystyssä, mutta sitten halus apparit takaisin. On sen verran arka tapaus, että ei taida onnistua kuin pakottamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja aiemmin ne apupyörät pois!:
olette myöhässä, siitä se johtuu..

Höpö höpö.
meillä puhuttiin jo viime kesänä että nyt tulevana kesänä otetaan pois, siis poika alkoi tästä puhua itse. Eilen tokaisi että nyt saa vielä 2 kk ajaa apupyörillä, mutta 5 v synttäreillä otetaan ne pois. Sitten saa ajaa "rallipyörällä" eli sellaisella, johon appareita ei edes saa kiinni. Katsotaan, mitä käy. Meilläkin on ollut arka opettelemaan ja pelkää.

Olisiko uusi hieno pyörä mahdollinen? Sellainen, missä ei ole apupyöriä ollenkaan?

Tsemppiä!

Meillä on just nyt harjoittelu meneillään. Tyttö täyttää kohta 5. Intoa on melko paljon, mut kuitenkin vähän pelkää. Mies piti takatarikalta kiinni koko ajan, mut väitti tytölle, et isi irroitti ja sä ajoit ihan itse ja olit tosi taitava. Tyttö innostui tämän kuultuaan yrittämään lisää ja unohti pelkonsa. Tasapaino on kehittynyt hyvin parin päivän harjoittelun aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kumpikohan olis parempi: ottaa suoraan vain apparit irti ja harjoitella vai nostaa pikkuhiljaa appareita ylöspäin?

Ottaa pois. Ja satula niin, että jalat yltää maahan, vaikkei se olekaan ideaalisin polkuasento.

Kaikista idioottimaisinta on se, että jotkut jättävät apupyörän vain toiselle puolelle :x

Meillä poika halusi uuden tosi hienon pyörän. Me sanottiin, että se on isojen poikien pyörä ja jos osaa ajaa ilman appareita, niin ostetaan pyörä. No, poika nousi kaverin pyörän selkään ja lähti ajamaan. Ja ajo onnistui siltä seisomalta:) Halu oli niin kova saada tuo uusi pyörä:D

Yhteistyössä