Miten ihmiset voivat olla niin persaukisia?!?

  • Viestiketjun aloittaja "Tavis"
  • Ensimmäinen viesti
"Tavis"
Olen yksinhuoltaja ja minulla on yksi kahdeksanvuotias lapsi. Olen vakituisessa työsuhteessa ja palkkani ei ihan yllä keskituloisten kastiin, mutta lähelle sitä. Mulla on auto ja oma asunto, josta maksan asuntolainaa. Koti, auto ja ihmiset on meillä vakuutettuna. Lapsen isä maksaa lapselle harrastukset ja joskus osallistuu suurempiin hankintoihin. Elareita en sen kummemmin saa.
Meillä on ihan kivasti sisustettu koti ja tykkään panostaa laatuun. Meillä on uusittu keittiö kokonaan, sekä lattiat ja seinät. Seinillä on melko kallista tapettia ja huonekalut ovat laadukkaita ja jos jotain hankin, niin aika nopeasti saan säästettyä rahat esim. täyspuiseen ruokailuryhmään. Mä en pidä 200 euron mattoa kalliina, vaan jopa ihan edullisena, jos kyseessä olkkarin matto.
Terveellistä ja monipuolista ruokaa on aina tarjolla. Lapsella on iPad, pleikkari ja älypuhelin. Käydään joskus leffassa, museoissa, teatterissa, ulkona syömässä, huvipuissa, futsimatseissa, risteilyllä jne. Ulkomailla käydään joskus. Kesällä oltiin Lontoossa viikko. Lennettiin Ryan Airilla ja etsittiin hotelli, jossa sattui olemaan hyvä tarjous.
Tykkään panostaa pukeutumiseen ja mulla on kauniita ja laadukkaita vaatteita. Myös lapsella on aina asialliset ja siistit vaatteet. Mulla on hiustenpidennykset, joiden ylläpito on mulle sitä ns. omaa luksusta.
Tupakkaa en polta ja ulkona käyn joskus.

Myyn aina tarpeettomat tavarat eteenpäin. Harrastan paljon etenkin nettikirppiksiä. Näin saa aika mukavasti takaisin pennosia. Seuraan tarjouksia ja ajattelen yleensä tulevaisuuteen. Saatan ostaa lapselle hupparin urheiluliikkeen alesta, vaikka tiedän sen olevan sopiva vasta parin vuoden päästä. Ruokakaupassa vertailen hintoja. Mitään ihmeellisyyksiä en silti tee.

Kaiken tämän saan aikaiseksi ihan omalla palkallani.

Tosi elämässä ja somessa törmää kuitenkin koko ajan ihmisiin, joilla tuntuu olevan rajat loppu koko ajan ja mihinkään ei ole varaa. Pitäisi sisustaa, mutta 50 euron matto on liian kallis tai lapselle pitäisi ostaa takki, mutta uuteen ei ole varaa. Kaupasta ei ole varaa ostaa marjoja, eikä itse jakseta mennä metsään poimimaan. Lapsen kaverisynttärit on hyvin rajoitetut, koska ei ole varaa ostaa kuin yksi sipsipussi.

Ymmärrän, että on oikeasti köyhiä perheitä ilman omaa syytä, mutta nämä lienee harvinaisia. Ihan aidosti siis olen kiinnostunut tietämään, että mihin teidän rahat oikeasti menee?!
 
Vieraaas
Heh, olen pienipalkkaisessa työssä ja lapsia neljä. Yh, lasten isä kuollut, vuokralla, ei autoa, persaukinen. Ruokaa kyllä löytyy, lapsilla vaatteet ja harrastukset yms. En koe olevani köyhä vaikka tilastollisesti sitä olen.
 
"hmm"
Tupakkaan ja alkoholiin saa helposti kulumaan paljonkin rahaa.

Kuinka suuri nettopalkkasi on? Se vaikuttaa eniten.

Meidän 5-henkinen perhe saa säästöön noin 500 euroa/kk vaikka olen hoitovapaalla. Nettotulot (lapsilisät mukaan lukien) noin 2600 euroa/kk ja vuokraan menee jo melkein 1000 euroa/kk.
 
viiii
Meillä miehen kans palkat non 1800e/kk, eikä saada mitään tukia. Lapset (5kpl) harrastaa musiikkiopistossa ja urheiluseuroissa, mutta kamppeet kierrätetään. Meidän rahat menee pääosin lasten harrastuksiin. Emme matkustele, syömme itse valmistamaamme ja osin kasvattamaammekin perusruokaa.
 
"joopajoo"
Meillä yhteensä alle 1000e:n tulot miehen kanssa. Mies opiskelee vielä puolisen vuotta, minä olen hoitovapaalla ainoan lapsen kanssa. Tulot ei riitä, eletään säästöistä ja toivotaan, että mies saa töitä kun valmistuu. Jos ei saa, niin säästöt loppuu aika pian ja ollaan kusessa. Nykyinen tilanne on vaikea, mutta ennakoitu. Emme käytä sossua, vaikka siihen varmaan olisi oikeus ja meillä on auto sekä ASP. En ennakoi ostamalla alesta ylimääräisiä vaatteita koska siihen ei ole varaa. Se raha tarvitaan nyt.
 
pätkätyöläinen
Itse olen rahallisesti köyhä,teen pätkätöitä,kahden lapsen yh:na koitan selvitä,velkaa on pankkiin rapiat 10 000e.Kuukaus tulot lapsilisineen,elareineen on hiukan yli tonnin,josta maksan vuokrat,sähköt,ruuat..
En minä koe itseltäni enkä lapsiltanikaan mitään puuttuvan,vaikka kuukausittain ei rahaa hassaukseen asti olekkkaan.Laskut saadaan maksetuksi,katto on pään päällä,vaatteet päällä,ruokaakin joka päivä pöydässä (ihan itse tehtyä,kunnon raaka-aineista)hedelmiäkin ja vihanneksia on tarjolla.
Marjoat metsästä,sienetkin herkuksi(ne mitä itse syön,lapset ei niitä syö)itse leivotaan pullat,sämpylät,leivät..

Meillä on hyvä näin..
 
"Maria"
Meilläkin miehen kanssa keskitulot. Asutaan maalla, josta töihin matkaa ja okt-kulut "suuremmassa" huushollissa aika kovat. Lapsia tällä hetkellä 2 ja yksi "osa-aikainen". Paiskitaan töitä ja koitetaan tehdä kodista se paikka, josta ei mieli halaja koko ajan reissuun, koska vain harvoin sellaiseen mahdollisuus. Elämä on hyvää ja vatsat täytetään keskihintaisella sapuskalla. Kokataan tai ei kokata, jos ei aikaa. Harrastetaan vain halvasti, mutta maalla ei kaipaa punttiksia tms, kun puuhaa ihan raittiissa ilmassa. Pitää vain nauttia siitä, mihin omat rahkeet riittävät. Ei joka asia tarvitse paksua lompakkoa, mutta tällaiseenkin hyvään keskitien elämään palaa rahaa ja työ välttämätön. Säästöön voi laittaa pikku hiljaa jotain tavoitetta varten.
 
nooooop
Miehellä on nyt ollut vuoden verran vain osa-aikatyötä, yt kolkuttelee ovella. Rahallisesti saa palkkaa käteen n. 1200€/ kk. Minä olen hoitovapaalla kun toinen lapsi syntyy pian. Omat tulot (KAIKKI lisät mitä saadaan lapsilisää myöten) 550€/kk. Näistä tuloistahan ei säästellä esim. asuntolainaa varten, joka ei nykypäivänä ole mahdollista ilman säästöjä tai vakipaikkoja. Eli ollaan ns. vuokra-asumisen loukossa ja sehän ei ole sekään halpaa lystiä nykyään...

Veikkaan että sinä ap saat jopa vähän enemmän rahaa kuukaudessa kuin meidän perhe, jos kerran ansaitset kohtuuverran ja saat päälle vielä elatusapua tms. Ja elätettäviä sinulla kuitenkin vain 2, meillä kohta 4. :) Tuollainen keskipalkkainen vakityökin on nykypäivänä melkoinen kultakimpale, eipä niitä kaikille ole tarjolla....

Ja juu, meillä ei polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia tipan tippaa, kun joku kuitenkin aina ottaa sen esille että siihen menee köyhien rahat :D
 
"late"
Monella näistä "ei oo rahaa" tyypeistä ob usein vääränlainen auto. Ei kaikilla tietenkään. Joko iso autolaina tai sitten on pakko olla joku kauhea bensarohmu. En nyt haluaisi yleistää, mutta vaan liian usein tuo auto on näillä "persaukisilla" se, mistä voisi ensimmäisenä lähteä tinkimään. Vaihto halvempaan ja/tai pienikulutuksisempaan. Hyvän perusauton peruskäyttöön saa suht. halvalla.
Tupakka ja alkoholi on kallista ja varsinkin jos pitää käydä baarissa ottamassa.
 
"perttu"
On totta, että monella "persaukisella" on jostain syystä usein autona joku kauhea bensasyöppö tai sitten varoihin nähden liian kallis auto. Ei tietenkään kaikilla ja tiedän että osalla ei ole autoa ollenkaan.
 

Yhteistyössä