miten ihmeessä te jotku saatte tehtyä vaikka mitä kotitöitä ku vauvat on hereillä??

• Viestiketjun aloittaja huoh :)
  • Ensimmäinen viesti
huoh :)
siis vaavit jotka liikkuu ja nousee ite seisomaan/pikku lapset??? mä en saa tiskattua ku poika on heti joko wc:ssä kissan astialla tai olkkarissa taputtelee tv:tä..meinas jo kerran kaataa sen.. tai sit se räpeltää pistorasioita jne... mitä sille vois keksiä että saisin ees jotain tehtyä.. teen yleensä sillon ku se nukkuu..mut se nukkuu tosi vähä ja ei siinä oikeen mitään kerkee..ja välillä ei huvita..haluaa vähä omaaki aikaa joka on tooooooodella harvinaista.. neuvoja kaipaisin??

Mä otin mukaan keittiöön. =)
Pari alakaappia olen täyttänyt muovipurkeilla tai laatikostoja pusseilla kauhilla ym..
Niihin tuon miniepeli silloin tuonikäisenä innostui, ja pysyi ruoanlaittoajat ja siivoukset aina silmän alla. =)

vieras
no jos vaikka katsois että wc:n ovi on kiinni. Kissa osaa kyllä ovea raapia kun sinne haluaa. Pistorasioihin tulpat tai siirtelee huonekalut niin että ovat pistorasioiden edessä.

Helpottaa, kun liikkuu lapsen tasolla esim itse kontaten, näkee ja huomaa vaaranpaikat ja osaa poistaa ne.

Meillä nuorempi on jotenkin aina ollut helpompi tapaus noissa jutuissa, en muista ongelmia noin olleen juurikaan.

Eskoinen erityislapsena on vasta nyt 4-5v iässä tullut tuollaiseksi mahdottomaksi. Käytännän arkea helpottaa lukitut ovet, suojat pistorasioissa ja isoimpien vaaranpaikkojen eliminoiminen. Sitten ihan tavallista kieltämistä ja oikeaan toimintaan ohjaamista. jos mikään muu ei auta niin laitan kylmästi valjaissa rattaisiin odottamaan dvd:n ääreen jonkun imuroinnin ajaksi.

4 äiti
pistorasioissa meillä ne tulpat,wc.n ovessa semmonen säppi ulkopuolella ku poika kokoajan uittaa käsiä pöntössä ja keittiösssä jos hommaan nii syöttötuoliin istumaan ja leleuja/jotain pientä naposteltavaa eteen,mutta kyllähän se välillä vaikiaa on ku lapsi kokoajan jotain tuhoja tekee :)

uuu
Vessan oven eteen joku lapsiportti, josta kissa pääsee yli. Tai sellainen stoppari, että kissa mahtuu raosta, mutta lapsi ei.
Pistorasioihin tulpat.
Kukat tarpeeksi ylös. Telkkarille tukevampi taso ja tv kauemmas reunasta.
Kirjahyllyn alimmat hyllyt tyhjiksi.
Keittiön kaapit lukkoon lastentarvikeliikkeestä tai marketista saatavilla "lukoilla".
Laatikoista alimpiin vain lapsiturvallisia tavaroita, tyhjäksi tai lukkoon. Jos laatikon rivat on sellaiset puoliympyrän muotoiset (ei nupit) ne saa lukittua pujottamalla kahvijen läpi jonkun ohuen riman tai putken.
Mee koko asunto läpi lapsen näkökulmasta, mihin ylettyy, nosta ylemmäs. Sisusta niin, ettei lapsen ulottuville jää vaarallista tai särkyvää.
Mielenkiintoisia leluja särkyvän sisustuksen tilalle.

Imuroida voi myös lapsen nukkuessa, kun laittaa imurin käyntiin jo silloin, kun alkaa nukuttamaan lasta. Lapsi nukahtaa ääneen, eikä häiriinny siitä imuroinnin jatkuessa.

v
Meillä lapsi ainakin ruokaa tehdessäni tyhjentää laatikot ja laittelee myös itse lattialla ruokaa. :) Sit kantelee kaikkia kattiloita ja kauhoja täällä ympäri kämppää. Heitän ne sit vaan tiskikoneeseen illalla kun on päivän lattialla pyöriny.

Vessan ovi on meilläkin kiinni, kissa raapii sit kun haluaa sinne. Lapsi muuten vielä tunkee kätensä vessanpynttyyn että siitäkin syystä ovi on kiinni :D

Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja huoh :):
siis vaavit jotka liikkuu ja nousee ite seisomaan/pikku lapset??? mä en saa tiskattua ku poika on heti joko wc:ssä kissan astialla tai olkkarissa taputtelee tv:tä..meinas jo kerran kaataa sen.. tai sit se räpeltää pistorasioita jne... mitä sille vois keksiä että saisin ees jotain tehtyä.. teen yleensä sillon ku se nukkuu..mut se nukkuu tosi vähä ja ei siinä oikeen mitään kerkee..ja välillä ei huvita..haluaa vähä omaaki aikaa joka on tooooooodella harvinaista.. neuvoja kaipaisin??
Kaikki ovet kiinni ja aina vähän kerrassaan saa jotain tehtyä :). Txt-viestin kirjoittamisessakin saattaa tulle 4 keskeytystä....meillä odotetaan isiä kotiin, jotta voi tehdä isommat jutut :). Nyt onnekseni ehdin perunat keittää lapsen unilla. Nukkuu siis vieläkin :9.

Pistorasioihin tulpat, vessan ovessa hakanen..

Kaikki särkyvä pois lapsen ulottuvilta vähäksi aikaa. Meillä on vasta lähiaikoina voinut pitää kukkasia, kynttilöitä, koriste-esineitä ym alhaalla, lapsi kohta 2,5v.

Istuisiko syöttötuolissa katsomassa sun touhuja jonkun pikkunapposteltavan kanssa (esim. maissinaksu)? Jos ei viihdy leikkimässä lattialla lähelläsi.

Mä en tee tasan mitään kotihommia kun lapset nukkuvat :D tää on mun omaa aikaa, jota sitäkin on todella vähän.

En mä enää muista miten tuon kanssa oli pienempänä, mutta hyvin sain silti kaikki tehtyä. Ja aina lapsen hereillä ollessa, päikkäriajan pyhitän itselleni. Otan lapsen mukaan kaikkeen, välillä se ei suju ilman kommervenkkejä ja kitinää mutta kyllä se siitä silti =)

uuu
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä lapsi ainakin ruokaa tehdessäni tyhjentää laatikot ja laittelee myös itse lattialla ruokaa. :) Sit kantelee kaikkia kattiloita ja kauhoja täällä ympäri kämppää. Heitän ne sit vaan tiskikoneeseen illalla kun on päivän lattialla pyöriny.

Vessan ovi on meilläkin kiinni, kissa raapii sit kun haluaa sinne. Lapsi muuten vielä tunkee kätensä vessanpynttyyn että siitäkin syystä ovi on kiinni :D
Pyttyynkin saa sellaisia tarrranauhalukkoja tai muovisia solkia, ettei lapsi saa auki.

Näpit kun kerran palaa niin osaa varoa
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
no pistorasioihin tulpat, kissan ruuat niin ylös ettei yletä. ovet kiinni. ja kaikki vaarat vain eliminoimalla
Mun mielipide on että ei näin, vaan antaa muutaman kerran kolhia itseään niin eiköhän opi, ellei nuppi ole ihan umpiluuta.

Tiskaria tyhjentäessä tyttö on saanu kaivaa kaappia missä on pelkkiä muovikippoja, tai sit oon antanu kauhan ja kattilan joita on saanu paukuttaa :D Pistorasioihin voi ostaa sellasia suojia ettei niihin voi työntää mitään. Aika surkeelta ois tää tönö näyttäny jos kotityöt ois jääny lapsen takia tekemättä.

Lasten päiväunien aikaan en tee yleensä yhtään mitään. Pyhitän ajan täysin itselleni, istun koneella ja juon päiväkahvit :D

.......
meillä pistorasioissa tulpat, hyllyjen kulmissa "pehmikkeet" jne..
kun imuroin, on lapsi yleensä sylissä tossa lonkalla..siinä se on usein myös ruokaa tehdessä tai sit istuu syöttötuolissa vieressä.
hyvin viihtyy myös yksin touhuumassa hetken, mut sit mun pitää kattoa et koira eri huoneessa ku käy kiusaa koiraa :D

kaisa
Onko kiinostunu äänistä, mitä jos ostat sille jonku lelun mistä lähtee ääni.

Meil 8kk ikäisen lempileluja on mm. kattila + lusikka/muovinen vispilä.

Joskus laitan syöttötuoliin tai annan lattialle jotain naposteltavaa (esim. ne pienet kovat rinkelit on hyviä, niistä ei lähe sotkua eikä isoja paljoa). Pistorasioissa meil on tulpat ja kun ripustan pyykkejä narulle vauva yleensä nostelee sieltä kopasta niitä lattialle tms.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Näpit kun kerran palaa niin osaa varoa:
no pistorasioihin tulpat, kissan ruuat niin ylös ettei yletä. ovet kiinni. ja kaikki vaarat vain eliminoimalla
Mun mielipide on että ei näin, vaan antaa muutaman kerran kolhia itseään niin eiköhän opi, ellei nuppi ole ihan umpiluuta.
kyl niitä nupin kolahuksia tulee muutenki, et mieluumin mä teen kodista sellaisen että uskallan lapsen antaa siellä touhuta ominaanki ilman että kuljen kokoajan 1m perässä ja varoittelen vaaroista. Meil esim. keittiössä kaikki alakaapit on laitettu lukkoon. Eivät aikaisemmin olleet, mut nyt on kun 1½v:nä esikoinen keksi et saa 100% äidin huomion pois vauvasta ku menee hajottamaan esim. jauhokaapin. Nyt ½v myöhemmin kaapeista lukot on poistettu.

Meillä on laitettu koti mahdollisimman lapsiturvalliseksi. Vessaan ei pääse ilman valvontaa, ei makkariin eikä keittiöön. Vessan ja keittiön ovissa on haka, jotta kissa pääsee kulkemaan, mutta lapset eivät. Televisio on korkean lipaston päällä eikä lapset siihen yletä. Pistorasioissa suojat.

ööö
ei meillä kyllä onnistu kovinkaan kätevästi. jos tyhjennän tiskikonetta, lapsi tyhjentää myös. eli äkkiä pitäis yrittää nostaa veitset ja lautaset(niitä se heittelee) jonnekin ylös. yltää pöydälle aika hyvin. sitten se syö tiskikoneen reunaa ja sitten nousee siihen kannen päälle ja sit meinaa koko kone kaatua.

imurointi onnistuu nykyään ku tykkää siitä. mutta vähän hidasta on, kun painaa sitä koko ajan sammuksiin tai ihan pienelle teholle. tai käy ottaa töpselin irti pistorasiasta. pitäis ostaa teippiä ja teipata imurin napit imuroinni ajaksi, ettei niitä vois räpeltää.

kun kerään tavaroita kaappeihin, niin lapsi tulee samantien levittämään ne ulos. kaikkien kaappien alahyllyillä on tavaraa, joihin saa koskea. roskiskaappi on suljettu.

päiväunet kestää puol tuntia ja sillon en yleensä siivoile.

onneks kestän sotkua aika hyvin. hullun hommaa tää kyllä on! ja seuraava jo toiveissa. :D

uuu
Annatko lapsellesi vielä parin sukkapuikkojakin, että pääsee paremmin pistorasioihin käsiksi?

minä
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
kyl niitä nupin kolahuksia tulee muutenki, et mieluumin mä teen kodista sellaisen että uskallan lapsen antaa siellä touhuta ominaanki ilman että kuljen kokoajan 1m perässä ja varoittelen vaaroista. Meil esim. keittiössä kaikki alakaapit on laitettu lukkoon. Eivät aikaisemmin olleet, mut nyt on kun 1½v:nä esikoinen keksi et saa 100% äidin huomion pois vauvasta ku menee hajottamaan esim. jauhokaapin. Nyt ½v myöhemmin kaapeista lukot on poistettu.
Ei ne ymmärrä jos niille höpöttää vaaroista.Ei ne tiedä kun niillä ei ole kokenusta kolhuista.Typerää tuollainen .

Meillä on alakaappien ovissa "lapsilukot".
Joo, hullun hommaahan siivoaminen välillä lapsiperheissä on :D Mutta siinä ne oppivat kun katselevat vierestä ja saavat osallistua kykyjensä mukaan. Meillä tuo esikoinen tyhjentää tiskikoneesta aterimet ja pinoaa lautaset, laittaa pyykit koneeseen, pyyhkii pölyjä ym.

Yhteistyössä