Miten ihmeessä yli 45-vuotias oikein voi parantaa työtilannettaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
kää minulla on yli 45 vuotta, ja teen töitä ammatissa, missä on huonohko palkka, kokopäivätyön löytäminen melkein mahdotonta, ja lisäksi työ on varsin tylsää ja yksitoikkoista, ja en ihmettelisi yhtään jos pian loppuvat nekin työt mitä nyt minulla on.

Minulle on ehdotettu uudelleen kouluttautumista, mutta vaikka pääsisinkin jotain opsikelemaan, niin kuka palkkaa viisikymppisen vastavalmistuneen. (Etenkin kun minulla ei ole mitään kiinnostusta lähteä mihinkään sosiaali- tai terveysalalle; En sopisi tuollaiseen työhön, todennäköisesti viihtyisin alalla vielä vähemmän kuin nykyisessä työssäni ja lisäksi tieto siitä, että nykyisetkin työntekijät noilla aloilla hakeutuvat pois tehtävistään kertoo minulle ihan tarpeeksi paljon siitä, kannattaako sosiaali- ja terveysalan töihin hakeutua)

Eikä tilannetta auta sekään, kun joka paikasta tulee niin ristiriitaista tietoa siitä, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, vai kannattaako sitä tehdä yhtään mitään.

Tiedän sen, että jos ei tee mitään ei myöskään mikään muutu, mutta en haluaisi myöskään tehdä huonoja ja vääriä valintoja yrittäessäni parantaa tilannettani.

Päättämättömyys vaivaa.

Joo ymmärrän, mulla vähän sama tilanne, mutta ei vaan ole mitään muuta kiinnostuksen kohdetta sillai tosissaan. Mut jos meinaat kouluttautua, niin äkkiä töpinäksi, kun tämä hallitus haluaa lopettaa aikuiskoulutustuen, jota on siis maksettu työntekijöiden itse maksamista työttömyysvakuutusmaksuista.

Kouluttautumisessa ei ole mitään järkeä tuossa vaiheessa paitsi mikäli kyseessä on joku lyhyt kurssi kuten linja-autonkuljettaja tai vaikka oppisopimuskoulutus työn rinnalla. Vaihda duunia, jos ei nykyinen maistu. Työhistoriaa omaavalla ja työhaluisella ihmisellä on kyllä mahdollisuuksia.

Kouluttautumisessa ei ole mitään järkeä tuossa vaiheessa paitsi mikäli kyseessä on joku lyhyt kurssi kuten linja-autonkuljettaja tai vaikka oppisopimuskoulutus työn rinnalla. Vaihda duunia, jos ei nykyinen maistu. Työhistoriaa omaavalla ja työhaluisella ihmisellä on kyllä mahdollisuuksia.
Kun lähdin opiskelemaan olin 46 vuotias ja kanssani oli opiskelemassa paljon minua iäkkäämpiä opiskelijoita. Olin nuorimmasta päästä aikuisopiskelijoita. Ikä ei ole este lähteä kouluttautumaan uuteen ammattiin ja 2-5 vuotta ei ole mikään juttu.

Kun lähdin opiskelemaan olin 46 vuotias ja kanssani oli opiskelemassa paljon minua iäkkäämpiä opiskelijoita. Olin nuorimmasta päästä aikuisopiskelijoita. Ikä ei ole este lähteä kouluttautumaan uuteen ammattiin ja 2-5 vuotta ei ole mikään juttu.
Niin kouluttautuminenhan se onkin itse tarkoitus. 2-5 vuotta menetettyä työhistoriaa, palkkatuloja ja eläkemaksuja ja sitten viisikymppisenä vastavalmistuneena työttömyyskortistoon ja odottelemaan pääsyä eläkkeelle. Suomalainen unelma. :love:

Niin kouluttautuminenhan se onkin itse tarkoitus. 2-5 vuotta menetettyä työhistoriaa, palkkatuloja ja eläkemaksuja ja sitten viisikymppisenä vastavalmistuneena työttömyyskortistoon ja odottelemaan pääsyä eläkkeelle. Suomalainen unelma.

No, mihin työhön nykyisin pääset ilman koulutusta ja tutkintoa? Ellet sitten halua tehdä jotain huonosti palkattua hanttihommaa jota kuka tahansa pystyy tekemään ja mihin on jokaiseen avoimeen työpaikkaan tarjolla halukkaita enemmän kuin tarpeeksi.

No, mihin työhön nykyisin pääset ilman koulutusta ja tutkintoa? Ellet sitten halua tehdä jotain huonosti palkattua hanttihommaa jota kuka tahansa pystyy tekemään ja mihin on jokaiseen avoimeen työpaikkaan tarjolla halukkaita enemmän kuin tarpeeksi.

Meet duuniin johkin missä voi tehdä, halutessaan, urakalla.

Viime vuonna viiskyttonnia ei ihan tullut täyteen. Tänä vuonna oli siis tilaa petrata.

Ensinnäkään missään ei sanottu, että ei olisi mitään koulutusta. Mutta onhan niitä töitä paljonkin, joita tekevät ihmiset ihan lukio- tai amispohjalta ilman alan koulutusta. Esim. lähihoitaja myyjänä tai kokki hoitamassa ostoreskontraa tai vastailemassa puhelimeen asiakaspalvelijana. On toimistoduuneja ja on teollisuusduuneja. Ja helpompi niitä on saada alanvaihtajana kun on jo duunissa kuin työttömänä.

Semmoseen pääset et et koskaan myöhästy ja tuuria myös sairaita kun on tarve. Heräät siis ajoissa ja vastaat puhelimeen kun se soi.

Semmoseen pääset et et koskaan myöhästy ja tuuraat myös sairaita kun on tarve. Heräät siis ajoissa ja vastaat puhelimeen kun se soi.
noin

ootellassa purkulangoista teet itelles vinkkelit

Yhteistyössä