Miten ihmeessa vauvalle perheen ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "SSS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"SSS"

Vieras
Olen useammasta lahteesta lukenut etta n. 1-vuotiaalle voisi alkaa antamaan samaa ruokaa mita perhe syo. En suoraan sanottuna ymmarra miten tama voisi meilla onnistua...

Yleisin syomamme illallinen on pihvi ja salaatti, miten esim. tata tarjoat? Syomme myos paljon tulista ruokaa (johon pitaa lisata chili jo paistaessa) seka kaytamme paljon suolaisia juustoja, oliiveja yms.

Lisaksi vauva syo vain hienoa sosetta, palat tulevat samantien ulos.

Jatkanko siis soseilla? Sormiruokana menee niin vahan etta ei saa siita tarpeeksi ravintoa.

Miksi pelkkää sosetta? 8 kk osa jo syödä pehmeitä paloja, on tärkeääkin suun motoriikan ja puheen kehityksen kannalta antaa muutakin kuin mössöä. Ei ole tarkoituskaan siirtyä soseesta suoraan pihviin, onhan sitä nyt hyvänen aika välimuotojakin.

mä tein pienelle omat ruuat n.1½v asti,vaikka tällä palstallahan kaikki vauvat siirtyvät perheen kanssa samaan ruokaan jo 10kk tai viimeistään 1v... :D Meillä kyllä riitti ihan haarukka muussattu. Ala kokeilla meniskö haarukka muussattu täyssileen sijaan tai tarjoa ainakin sormiruokaa harjotuksen vuoksi soseen lisänä.

Niin, siis kärjistettynä joko sosetta tai pihviä? Et tietenkään voi yhtäkkiä, kun lapsi täyttää 1-v, siirtyä antamaan täysin samaa ruokaa kuin muulle perheelle!! Tuskinpa sun lapsi vielä leikki-ikäisenäkään suostuu vetämään pihviä ja salaattia päivälliseksi...

[QUOTE="kolmen äitee";22818442]Miksi pelkkää sosetta? 8 kk osa jo syödä pehmeitä paloja, on tärkeääkin suun motoriikan ja puheen kehityksen kannalta antaa muutakin kuin mössöä. Ei ole tarkoituskaan siirtyä soseesta suoraan pihviin, onhan sitä nyt hyvänen aika välimuotojakin.[/QUOTE]

Olen karsivallisesti koittanut monen kuukauden ajan esim. soseita jossa on noita paloja. Vauva sylkaisee ne saman tien ylos, joten en tieda mita asian kanssa tehda.

Ja tata ihmettelinkin etta ainakaan meidan perheessa ei voida antaa samaa ruokaa kuin itse syomme, koska tosiaan syomme pihvia monta kertaa viikossa.

Mitäs ajattelitte esim. puolitoistavuotiaalle tai 2-vuotiaalle sit tarjota? ehkä te voisitte miettiä omia ruokailutapojanen ja vähän tulla lapsen tasolle jotta tosiaankin koko perhe söisi pääpiirteissään samaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22818456:
mä tein pienelle omat ruuat n.1½v asti,vaikka tällä palstallahan kaikki vauvat siirtyvät perheen kanssa samaan ruokaan jo 10kk tai viimeistään 1v... :D Meillä kyllä riitti ihan haarukka muussattu. Ala kokeilla meniskö haarukka muussattu täyssileen sijaan tai tarjoa ainakin sormiruokaa harjotuksen vuoksi soseen lisänä.

Sormiruokaa syo vaihtelevasti, mutta haarukalla muussattu ei kay.

Meillä on molemmat siirtyneet perheen ruokiin, jos se on ollut mahdollista.
Mutta, jos on pihviä ja salaattia, pizzaa yms he ovas saaneet sosetta. Nykyään 11kk syö noi 12kk tarkotettuja.
Ja siis, jos on muussia ja kastiketta niin on kelvannu. Suolaa meillä ei lisätä. Mausteita käytetään, joten sen suolan määrä kyllä riittää.

[QUOTE="vieras";22818480]Mitäs ajattelitte esim. puolitoistavuotiaalle tai 2-vuotiaalle sit tarjota? ehkä te voisitte miettiä omia ruokailutapojanen ja vähän tulla lapsen tasolle jotta tosiaankin koko perhe söisi pääpiirteissään samaa ruokaa.[/QUOTE]

Ilmeisesti pitaa muuttaa meidankin ruokatottumuksia sitten. En kylla usko etta mieheni on halukas pihveista luopumaan :D.

Syödään mekin tulisia ruokia, mutta me lisätään ne mausteet sen jälkeen kun on ensin taaperolle otettu oma annos jo ruoasta. Näin hän samaa ruokaa kuin me. Ja esim sauvasekoittimella survoin lihoja pienemmäksi, perunat muusasin haarukalla. Meillä tuo oli kans semmonen sihtikurkku ens alkuun et meinasi jauhelihaankin tukehtua, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Mies tekkee ittelleen piffi-ehtoollista, muu perhe syö sitte vauvaystävällisempää ruokaa.
Tai sitten sosseutat piffit ja sallaatit vauvalle nieltäväksi.

Meilläkin usein lihaa ja voimakkaasti maustettua ruokaa. Jos juuri sillä kertaa ei löydy taaperon suuhun sopivaa ruokaa, kaivetaan kaapista suosiolla lapselle kaupan purkkiruokaa. Lapsi tottuu kyllä hiljalleen syömään karkeampaa ruokaa. Meilläkin suosii sileähköä evästä, mutta kun on tarpeeksi nälkä pehmeät palatkin kelpaavat. Sormiruaan määrä jatkossa vain lisääntyy kun motoriset taidot kehittyy. Lisää hiljalleen soseiden rakeisuutta (aikuisten ruoasta haarukalla litisteltyä). Ennen maustamista voi lapselle erottaa oman annoksen.

Syödään mekin tulisia ruokia, mutta me lisätään ne mausteet sen jälkeen kun on ensin taaperolle otettu oma annos jo ruoasta. Näin hän samaa ruokaa kuin me. Ja esim sauvasekoittimella survoin lihoja pienemmäksi, perunat muusasin haarukalla. Meillä tuo oli kans semmonen sihtikurkku ens alkuun et meinasi jauhelihaankin tukehtua, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Kiitos vinkeista! Toivon etta mekin taman asian kanssa edistytaan. Nyt en voi edes kuvitella etta han saisi esim. jauhelihaa alas.

Perhe siirtyy vähäksi aikaa mausteettomampaan ruokavalioon, sellaiseen mikä sopii pienimmällekin.

Miks?
Kyllä mä ainakin käytin mausteita. Jos ruoka nyt on tosi tulista, niin en mä sellasta anna.
Hienosti on kolmelle lapselle kelvannu mausteet ja yrtit. Ja jopa neuvolassa kehoitettiin antamaan. Ainoa miostä sanottiin, oli suola. Sen käyttöä pitää rajoittaa.

Itse ainakin sain aikoinaan neuvolasta vihkosia ja ihan kirjan, jossa oli lapselle sopivia ruokaohjeita. Niistä oli apua ja sit ihan jääpalamuotteihin pakastin valmiiksi keitettyä ja hiennonettua lihaa (sika, broileri, hirvi) ja kalaa, josta oli helppo sulattaa lapselle sopiva annos, esim. kasvissoseen seuraksi.

Sormiruokaa syo vaihtelevasti, mutta haarukalla muussattu ei kay.

tee vaikka pakkaseen jauhelihapihvejä/pyöryköitä pakkaseen,sitä helppo syödä vähähampaisenkin sormiruokana,tai ruodotonta kalaa.Lisukkeeksi perunanpaloja,tomaatti-,kurkkupaloja,pastaa,keitettyjä vihanneksia porkkanaa,parsakaalia,maissia yms.,samantapaista kuin teillä aikuisilla,anna syödä itse ja anna vaikka lopuksi ½annosta sosetta,että tulee vatsa täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;22818563:
tee vaikka pakkaseen jauhelihapihvejä/pyöryköitä pakkaseen,sitä helppo syödä vähähampaisenkin sormiruokana,tai ruodotonta kalaa.Lisukkeeksi perunanpaloja,tomaatti-,kurkkupaloja,pastaa,keitettyjä vihanneksia porkkanaa,parsakaalia,maissia yms.,samantapaista kuin teillä aikuisilla,anna syödä itse ja anna vaikka lopuksi ½annosta sosetta,että tulee vatsa täyteen.

Taytyy viela yrittaa tuota sormiruokaa. Ongelmana on myos etta ruoka on kiinnostusasteikolla ihan viimeisena, joten syominen on aika taistelua yleensa.

No meillä on ihan pienestä asti otettu omaan kattilaan niitä aineksia mitä tyttö saa syödä ja järjellä lisäilty yrttejä jne.. pikku hiljaa "enemmän" valikoimaan ja soseutettu. En ole täydellinen, kyllä meillä syötiin purkkimössöä ja syödään nykyäänkin, koska ei välttämättä eilistä ole jäänyt ja en jaksa tehdä toista ruokaa tytölle. Nykyään tyttö 1.v 3kk ja syö itse lusikalla kaikkea mitä vaan on tarjolla. Eilen esimerkiksi Thai-vihreäcurry-katkarapu juttua riisin kanssa. Hyvin upposi vaikka oli hiukan tulista.

Järjellä on menty ja maistatettu uudestaan ja uudestaan. Ei ole vielä tullut vastaan ruokaa mitä ei söisi. Uutena vuotena nachosalaatti (soijarouheesta) ja mustekalasta lähtien on syönyt ruokia.

Pilkon ruoan tytön lautasella pienemmäksi. Yksi vuotias voi jo syödä lihanpaloja, jos on hampaita tarpeeksi. Ravintolassakin helppo käydä kun voi tilata vain oman annoksen ja antaa lusikan käteen pilkkomisen jälkeen.

Älä tee siitä ruokailusta jotain himoyrittämistä. Istuta teidän kanssa pöytäänne ja laitat valikoiman eteen ja lusikan käteen. Jos tuputat sitä niin voit olla varma, että ei varmasti syö. Lapsi on normaalisti utelias ja maistelee asioita, mutta yritäppä tunkea suuhun niin ei varmasti syö.

MUOK. Ainut minkä käytön oon minimoinut on suola. Sitä voi sitten jokainen lisätä omalla lautasella! Muuten ruoka on samaa mitä aina oon tehnyt.

Viimeksi muokattu:
Taytyy viela yrittaa tuota sormiruokaa. Ongelmana on myos etta ruoka on kiinnostusasteikolla ihan viimeisena, joten syominen on aika taistelua yleensa.

Suosittelen tosiaan että laitat lautaselle erillaisia sormiruokailtavia paloja vauvalle samalla kun itse syötte. Sitten kun olette syöneet ja näyttää ettei vauva ole tarpeeksi syönyt niin annat vaan sosetta purkista päälle.
Teidän salaatissa on varmasti jotain mitä lapselle voi antaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaatinlehtiä yms, siitä vaan vauvallekin :)
Kyllä se siitä vaan lutviutuu se ruokailukin!

No meillä on ihan pienestä asti otettu omaan kattilaan niitä aineksia mitä tyttö saa syödä ja järjellä lisäilty yrttejä jne.. pikku hiljaa "enemmän" valikoimaan ja soseutettu. En ole täydellinen, kyllä meillä syötiin purkkimössöä ja syödään nykyäänkin, koska ei välttämättä eilistä ole jäänyt ja en jaksa tehdä toista ruokaa tytölle. Nykyään tyttö 1.v 3kk ja syö itse lusikalla kaikkea mitä vaan on tarjolla. Eilen esimerkiksi Thai-vihreäcurry-katkarapu juttua riisin kanssa. Hyvin upposi vaikka oli hiukan tulista.

Järjellä on menty ja maistatettu uudestaan ja uudestaan. Ei ole vielä tullut vastaan ruokaa mitä ei söisi. Uutena vuotena nachosalaatti (soijarouheesta) ja mustekalasta lähtien on syönyt ruokia.

Pilkon ruoan tytön lautasella pienemmäksi. Yksi vuotias voi jo syödä lihanpaloja, jos on hampaita tarpeeksi. Ravintolassakin helppo käydä kun voi tilata vain oman annoksen ja antaa lusikan käteen pilkkomisen jälkeen.

Älä tee siitä ruokailusta jotain himoyrittämistä. Istuta teidän kanssa pöytäänne ja laitat valikoiman eteen ja lusikan käteen. Jos tuputat sitä niin voit olla varma, että ei varmasti syö. Lapsi on normaalisti utelias ja maistelee asioita, mutta yritäppä tunkea suuhun niin ei varmasti syö.

MUOK. Ainut minkä käytön oon minimoinut on suola. Sitä voi sitten jokainen lisätä omalla lautasella! Muuten ruoka on samaa mitä aina oon tehnyt.

Kiitos! Olet varmasti oikeassa etta yritan tuputtaa liikaa (kun mikaan ei mene) ja tytto hermostuu ja muistaa viela seuraavallakin kerralla etta ruokailu on inhottavaa puuhaa.

Taytyy kylla sanoa etta kuullostaa etta teidan tytto on oikeasti "hyva syomaan", tuntuu etta meidan tytolla ei ole edes ikina nalka! Pelkka vesi riittaisi.

Yhteistyössä