Miten IHMEESSÄ saa 4v:lle laitettua silmätipat?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
On miehen kanssa mummon ja papan luona, ja silmätulehdus päällä. Ja ei anna laittaa tippoja vaikka kuulemma on käytetty lahjonta, uhkailu, kiristys ja pakottaminen. Oon aika turhautunut täällä eripuolella suomea, kun musta tuntuu että saisin neuvoteltua ne tipat silmään.

Nyt harmittaa kun heillä menee päivä pilalle siellä. Mies oli sanonut että ei pääse ulos, ei saa karkkia eikä saa ostaa uutta legoa jos ei anna laittaa, ja kun ei antanut niin onhan niistä uhkauksista pidettävä kiinni. Pysyvä't nyt sit neljän seinän sisällä.. Se tuskin poikaa haittaa, mutta mummo on varmaan pettynyt..

Miten ootte saaneet ylipäätään mitkään lääkkeet lapsillenne? Meillä onneksi antibiootteja tarvitaan n. kerran vuodessa, koska niiden antaminen on sitä että mies istuu pjan päällä ja ja mä ruuttaan lääkkeen suuhun ja pidän nenästä nkiinni että on pakko nielaista.. mikään muu ei auta, todellakaan.

Ei onnistu noinkaan, on kokeiltu. Tippa ilmeisesti kirveltää, koska huutaa kuin syötävä silloinkin kun on antanut nätisti sen laittaa. Huutaa että "sattuu, sattuu, polttaa, polttaa". Ei ole kiva kun lääkkeistä tehdään sellaisia että ne tuottaa kipua, vaikea sitten lapselle perustella miksi ne pitää antaa laittaa.. :(

avoin keskustelu :D no joo yritän selittää että lääkkeittein ottamatta jättämisellä on suuremmat seuraukset ja yleensä annan karkin jos ottaminen on tosi vaikeeta.
kerran esikoista piti uhkata lääkäriin menolla mutta se oiskin ollut toinen vaihtoehto jos lääkettä ei ois ottanut.

Mä varmaan laittaisin lapsen makaamaan mun jalkojen väliin, istuisin itse käsien päällä ja puristaisin reisillä pään paikoilleen. Toisella kädellä raottaisin luomea ja toisella tiputtaisin tipan silmään.

Hoitotoimenpiteet on sellaisia joista ei neuvotella.
Mun ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään väkipakolla, ei edes hammashoitajan tarkastuksessa ole tarvinnut tapella suun aukaisemisesta. Ja toiselle lapselle on laitettu hammasraudat 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Ei onnistu noinkaan, on kokeiltu. Tippa ilmeisesti kirveltää, koska huutaa kuin syötävä silloinkin kun on antanut nätisti sen laittaa. Huutaa että "sattuu, sattuu, polttaa, polttaa". Ei ole kiva kun lääkkeistä tehdään sellaisia että ne tuottaa kipua, vaikea sitten lapselle perustella miksi ne pitää antaa laittaa.. :(

tiputa lääkettä omaan silmääsi niin tiedät miltä se tuntuu.

Ei ole kiva kun lääkkeistä tehdään sellaisia että ne tuottaa kipua, vaikea sitten lapselle perustella miksi ne pitää antaa laittaa.. :(

Joo, aina kun ei voi valita miltä lääkkeet tuntuu, tai että verikokeen ottaminen sattuu..

Joo siis mun mies oli sanonut pojalle että "onko kiva sitten kun se silmä pitää ottaa pois kokonaan jos se ei parane" :headwall: :headwall: Mutta tuokaan ei ollut tarpeeksi pelottavaa.. Eli hyväksyi sit sen vaihtoehdon mieluummin kuin tipan. Oli yrittänyt taas sitä mahan päällä istumista, mutta ilmeisesti ei ollut saanut tippaa osumaan silmään. On sellaista geelimäistä, eli se pitää osua oikeaan paikkaan, ei voi valuttaa nenänpieltä pitkin silmään.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei ole kiva kun lääkkeistä tehdään sellaisia että ne tuottaa kipua, vaikea sitten lapselle perustella miksi ne pitää antaa laittaa.. :(

Joo, aina kun ei voi valita miltä lääkkeet tuntuu, tai että verikokeen ottaminen sattuu..

Joo, verikokeen ottaminen se vasta olikin show.. Koko lattia ja labratäti ihan veressä.. :$ On aika vahva tollanen 4v kun sille päälle sattuu.

Joo, verikokeen ottaminen se vasta olikin show.. Koko lattia ja labratäti ihan veressä.. :$ On aika vahva tollanen 4v kun sille päälle sattuu.

on ne. meidän 3v hoki puoli tuntia kun odotettiin verikokeisiin että "en mene kyllä piikille",,ihmiset katso lasta vähän säälivästi :whistle:

tuohon en tiedä sanoa mitään jos tipat polttaa tai kirvelee,ettei vaan silmäs olis haavauma.
meillä on pian 4v tyttö ja ekat tipat tuotti ongelman.
huusi ja rimpuili ihan älyttömästi.
sit keksittiin tytön kans yhessä et tyttö pitää silmiään kiinni kun tiputan tipan silmäkulmaan ja sit avataan silmä.

Voi ei, ei kai lapsille annettavat antibiootti(?)tipat voi polttaa tai kirvellä? Ei ainakaan meillä lapset ole valittaneet että sattuisi, tuntuu vaan inhottavalta.

Meillä on tipat saatu lahjontaa käyttäen silmiin ihan hyvin mutta teillä taitaa olla poika vahvemmin päättänyt että niitä ei laiteta :/

Meillä kuopus tuollainen, joka taistelee kaikkia hoitotoimia vastaan. Hän on jo 7-vuotias, eikä antanut koulun terveydenhoitajan mitata verenpainetta ja hemoglobiinia. Kun oli silmätulehdus, hän ei avannut silmiään lääkärille. Laastariakaan hänelle ei saa laittaa. Silmätipat on laitettu noin kuin ylempänä kerrottiin, että silmät kiinni ja tipat silmäkulmiin. Kyllä ne sieltä menee silmiin. Meidän tytön kanssa ei voi neuvotella eikä häntä voi suostutella, kun hän sille päälle sattuu. Esikoinen muuten oli samanlainen tuonne kouluikään asti. Kumpikin näistä laspista on ollut äärettömän kipuherkkiä. Kolmen keskimmäisen hoitaminen ei ole ollut koskaan mikään ongelma.

Joo, no tiiän ettei se kivaa ole. Mun poika oli 4v kun otettiin käsivarresta verikoe ja kyllä se sen antoi ottaa, mutta sen jälkeen huusi 15 minuuttia suoraa huutoa että MIKSI TÄTI PISTI TIKULLA KÄTEEN |O ja tosiaan huusi täysillä koko ajan.
Kysyi sitten jälkikäteen että voinko luvata ettei enää ikinä tehdä tuollaista, vastasin rehellisesti etten voi, mutta toivon ettei enää koskaan tarvitse ottaa verikokeita.

Joo, no tiiän ettei se kivaa ole. Mun poika oli 4v kun otettiin käsivarresta verikoe ja kyllä se sen antoi ottaa, mutta sen jälkeen huusi 15 minuuttia suoraa huutoa että MIKSI TÄTI PISTI TIKULLA KÄTEEN |O ja tosiaan huusi täysillä koko ajan.
Kysyi sitten jälkikäteen että voinko luvata ettei enää ikinä tehdä tuollaista, vastasin rehellisesti etten voi, mutta toivon ettei enää koskaan tarvitse ottaa verikokeita.

sitten ärsyttää ne lapbran tädit jotka hokee siellä ettei tää satu,,vaikka lapsi hyvin tietää itse että tulee sattumaan..en voi sietää lapsille valehtelua.

Joo, on jännä miten lapset on erilaisia näissäkin jutuissa. Eihän noi toimenpiteet oikeasti satu, ja kun lääkkeen vaan nielaisee niin paha maku häviää pian, varsinkin kun saa palkaksi vähän mehua tai limsaa. Mutta ei, mikään palkinto/uhkaus ei ole tarpeeksi suuri. Pakottaminen ja voimankäyttö jäävät siis vanhempien osaksi ainakin siihen asti kunnes poika on niin iso ettei päällä pysty enää istumaan. Huokaus. En sit tiedä mitä tapahtuis jos ihan oikeasti sairastuisi vakavasti. Varmaan pitäis rauhottavilla pitää sairaalasängyssä tippa kädessä. Kamalaa ajatellakin.

Niin ja siis, tosiaan tuo verikokeen ottaminen kyllä sattuu, joo, en tarkoittanut sitä, vaan että lääkkeen ottaminen ja silmätipat (kai) jne ei satu. Eikä laastaarin laittaminen =)

Joo, on jännä miten lapset on erilaisia näissäkin jutuissa. Eihän noi toimenpiteet oikeasti satu, ja kun lääkkeen vaan nielaisee niin paha maku häviää pian, varsinkin kun saa palkaksi vähän mehua tai limsaa. Mutta ei, mikään palkinto/uhkaus ei ole tarpeeksi suuri. Pakottaminen ja voimankäyttö jäävät siis vanhempien osaksi ainakin siihen asti kunnes poika on niin iso ettei päällä pysty enää istumaan. Huokaus. En sit tiedä mitä tapahtuis jos ihan oikeasti sairastuisi vakavasti. Varmaan pitäis rauhottavilla pitää sairaalasängyssä tippa kädessä. Kamalaa ajatellakin.

Joskus vanhempien on oltava vaan rakkaudesta "kovia",teemmehän sen lasten parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
sitten ärsyttää ne lapbran tädit jotka hokee siellä ettei tää satu,,vaikka lapsi hyvin tietää itse että tulee sattumaan..en voi sietää lapsille valehtelua.

Minua taas hermostutti kun olimme esikoisen (silloin 4v) kanssa TAYSin ensiavussa murtuneen käden kanssa. Verikoe piti ottaa ja labrahoitaja lässytti varmaankin viisi minuuttia neula kädessä mitä on tekemässä, ennen kuin oikeasti otti sen näytteen. Samaa mieltä olen että ei saa valehdella ettei se satu, mutta turha romaanin pituinen sepustus verikoetta jännittävälle ja muutenkin kivuliaalle lapselle oli niin turhaa.

Silmätippojen laitosta: minä pitäisin (ja olen pitänytkin) yhdessä jonkun toisen kanssa lapsesta kiinni ja laittaisin ne tipat. Ei tuollaisista asioista saa neuvotella.

Miä oon niin kamala että meen hajareisin pojan päälle, sen kädet on siellä miun jalkojen alla loukussa ja sit väkisin toisella kädellä pidän päätä paikallaan ja toisella tipautan tipat. Meillä tosin ei tarvii edes voimaa käyttää, toinen makaa ihan nätisti siinä alla. jotenkin vaan varotoimena ettei se huido :)

Juu, lääkkeet ja hoitotoimenpiteet ei tosiaan ole sellaisia juttuja mistä voi lipsua kun se on kurjaa.. Rajua rakkautta. Se vaan on pojalle aika suuri järkytys aina että miten äiti ja isi voi olla niin julmia että pakolla antavat lääkkeen, on todella loukkaantunut ja luottamus pitää saada ansaittua takaisin joka hiivatin kerran jälkeen.. Ahdistaa, mutta ei voi mitään. Tärkeintä on koko "toimenpiteen" ajan kuitenkin pysyä itse rauhallisena ja jutella lempeällä äänellä koko ajan, ja sitten ottaa syliin ja lohduttaa. Ja selittää tuhat kertaa miksi se lääke on pakko ottaa.

Mä en oikeen osaa antaa mitään neuvoja. Meillä ei kanssa neuvotella mistään hoitojutuista, lääkkeet otetaan, tipat laitetaan ja niin edelleen. Näin on toimittu pienestä pitäen.

Isompi tyttö 6 vee on käyny läpi pahat iho-ongelmat, pari silmäleikkausta ja nielurisaleikkauksen. Pienestä pitäen on rasvattu, tehty kaiken maailman kääreitä, syöty antibioottia ja laitettu silmätippoja.

Nuorempi 1v10kk on sairastanut monet korvatulehdukset, putket laitettu. Ab-kuureja syöty aika tavalla. Ottaa kaikki lääkkeet ihan suosiolla, yleensä pyytää lisää.

Ja tuosta verinäytteen otosta. Mäkään en voi kestää sitä että lapselle sanotaan että se ei satu vaikka jokainen aivan hyvin tietää että se sattuu. Ihan älytöntä valehdella lapselle, kohta ei usko enää mitään mitä sanotaan. Mä sanoin nytki viikko sitten tuolle nuoremmalle, että se sattuu mutta menee kohta ohi. Ollaan ihan paikallaan ni täti saa sen nopeammin tehtyä. Ja olin ihan ällikällä lyöty miten reippaasti tuo pikkuinen sitten oli ja istui, itki tietenkin kun kävi kipeää mutta ei yhtään rimpuillut karkuun. Edellisestä verinäytteestä kuitenkin yli vuosi aikaa.

Yhteistyössä