Miten ihmeessä oppisi syömään oman kulutuksen mukaan? Villasukka vuodattaa taas...

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
En vaan ihan oikeasti tajua miten normaalipainoiset ihmiset onnistuu syömään juuri sen verran että eivät liho eivätkä laihdu. Miten ihmeessä ne sen tekevät? Mikä ihmeen sisäinen mittari niillä on, joka kertoo että tänään on päivän energiantarve on täynnä? Vain ramppaako ne kaikki joka päivä salaa vaa'alla tarkkailemassa painoaan ja laskee salaa kaloreita? Miten ihmeessä ne sen tekee?

Kun olen nyt pari vuotta jo yrittänyt opettaa itseäni syömään terveellisesti ja normaalisti. Yritän syödä säännöllisinä aikoina, aamupalaa, lounasta, jotain välipalaa, päivällinen ja iltapala. Joko päivällinen tai lounas lämmintä ruokaa. Lautasmallin mukaan. Herkut säästetään viikonloppuihin/juhlahetkiin, eikä niitä silloinkaan tarvitse kaksin käsin mättää. Jonkinlaista liikuntaa ainakin joka toinen päivä, mieluiten joka päivä, vaikka minun painollani se liikunta jää väkisinkin vähän yksipuolisemmaksi kuin haluaisin.

Kyllähän se paino hiljalleen putoaa... niin kauan kuin jaksan laskea kaloreita ja miettiä tarkalleen joka aterian etukäteen. Heti kun jätän kalorien laskemisen pois, paino alkaa pikkuhiljaa nousta. Vaikka en itse huomaa liikunnassa ja syömisessä mitään eroa. Nähtävästi kai suurennan annoskokoa, jos en punnitse ruokaa.

Mutta kun ei kai kukaan voi loppuelämäänsä laskea kaloreita ja kirjata ylös joka ainoaa suupalaa? Miten ihmeessä oppisi sen normaalisyömisen salaisuuden? Kertokaa!

Musta tuntuu, että toistan itseäni, mutta silläkin uhalla:
Karppaamalla, meidän ihmisten luontaisella ruokavaliolla. www.karppaus.info Lue joku asiaa käsittelevä kirja. Tutustu wikiin, käytä foorumin hakua ja jos ei tietoa löydy kyys foorumilta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Musta tuntuu, että toistan itseäni, mutta silläkin uhalla:
Karppaamalla, meidän ihmisten luontaisella ruokavaliolla. www.karppaus.info Lue joku asiaa käsittelevä kirja. Tutustu wikiin, käytä foorumin hakua ja jos ei tietoa löydy kyys foorumilta. :)
Kiitos, olen karppaamiseen tutustunut, ja todennut että ei sovi minulle ollenkaan. Huono kolesteroli nousi pilviin ja verenpaine samoin. Vaaleita jauhoja, sokeria ja muuta korkeahiilihydraattista nykyiselläänkin käytän kohtuullisesti ja yritän katsoa että saan tarpeeksi hyviä rasvoja ja proteiineja.

Alkuperäinen kirjoittaja Asianajaja:
kai sillä ettei ajattele mitä syö ja syö silloin kun on nälkä... eli noin 10 tunnin välein...
:laugh: :laugh: :laugh:
Tolla systeemillä minä vetäisin joka kymmenes tunti kilon suklaata :D Paitsi että kyllä minulle nälkä useammin tulee, jo viiden tunnin jälkeen on verensokeri niin alhaalla että olen kuin persiisiin ammuttu karhu. Liian kova nälkä aiheuttaa ahmimista.

Luulen, että normaalipainoiset / varsinkin alipainoiset aliarvioi syömänsä ruuan määrän... Eli kuvittelevat syövänsä enemmän kuin syövätkään. Monet aikuiset hoikat tuttavani syövät vain kerran päivässä kunnon lämpimän ruuan. Lisäksi syövät kevyen aamupalan, hiukan välipalaa ja iltapalan. Toiset taas sitten liikkuvat niin paljon, että pystyvät helposti syömään kaksi tukevaa ateriaa päivässä ja säilymään silti hoikkina.

Jos on vaikea hallita painoaan, kannattaa punnita itsensä päivittäin ja jos vaaka näyttää enemmän (+3kg) kuin normaalisti, kannattaa pitää muutama kevyempi hedelmä-vihannespäivä. Tätä konstia kun vielä itsekin oppisi noudattamaan :I

Mä olen lueskellut sellaista kirjaa kuin Syö hyvin ja laihdu, Kirjoittanut Patrik Borg ja Sirkka Hirvonen. Siinä on hyviä ajatuksia painonhallinnasta sekä ruokaohjeita. Painiskelen siis itsekin saman ongelman kanssa. Ehkä tosta vois olla jotain apua, se Borg tuntuu olevan tolkun mies ja sillä on hyviä vinkkejä.

No jos on laihduttanut pitkään, niin kyllähän siinä tulee rutiini siihen mitä keskimäärin syö tai voi syödä päivässä. Ja voihan sitä käydä puntarilla vaikka kerran pari kuukaudessa, jotta näkee, että pysytään normaalitilanteessa.

Minulla kyllä näyttää pätevän, että karkkia ei voi napostella vanhaan malliin, samoin ruokaa. Kaikki annokset ovat pienempiä. Minä kyllä laihdutin ilman kaloreiden laskua ja yritän tuota vatsamakkaraan pienentää hieman vielä samalla menetelmällä. Vihannekset, marjat, hedelmät ja tuoremehut ovat mulle sellaisia, joita saa vetää ihan niin paljon kuin mahaan mahtuu. Vaikka viinirypäleitä.

Osin on kyse perimästä ja sitten siitä että syö silloin kun on nälkä ja vain sen verran että nälkä on pois. Säännöllisyys on tarpeen ja välipalat voi vähentää, Mutta ruokailuja ei kannata poistaa. Ennen liikuntaa kannattaa syödä ettei ole liian kova nälkä sen jälkeen. Olet oikeassa ettei nälkää saa päästää liian suureksi. Pienennä kuitenkin riisin ja perunan ja pastan osuutta sillä ne ovat hiilihydraattia josta helposti tulee rasvaa elimistössä. Kasviksia muuten siihen tilalle. Ja tummat riisit ja pastat ovat parempia. Olisiko tässä jotain apuja :)

Yhteistyössä