Miten hyvin käyttäytyvä lapsi kasvatetaan?

• Viestiketjun aloittaja polla
  • Ensimmäinen viesti
polla
Reilu kaksivuotias poikani on toisia lapsia kohtaan ilkeä.Häntä pienempi kokoisia tönii ja mikään kielloista ei tunnu auttavan.
Olen tympiitynyt kun kylässä tai jos meillä on vieraita,saan kulkea lasten perässä ettei kahakoita synny.
Poikani on (vielä)ainoa lapsi eikä ole ollut hoidossa kuin mummolassa.

Mitä pitäisi tehdä?

Vieppä
Vieppä hänet ihmisten ilmoille ja anna kohdata jossain se häntä vahvempi lapsi.
Siinäpä se virhe just on kun perässä juokset koko ajan ja olet kieltämässä, komentamassa
ja järjestämässä asiat hänen edeltään jo mielellään.
Pistä hänet vastuuseen teoistaan.

vieras
Ei aavistustakaan. Toiset lapset vain on parempikäytöksisiä kuin toiset. Tiedän parikin mukeloa joiden kasvatuksessa ei varmasti ole mitään vikaa mutta jotka puree ja raapii ja tönii ja käyttäytyy muutenkin sopimattomasti.

Kertaus on opintojen äiti :hug: Meillä 5 v. hyvinkäyttäytyvä poika, luonteenpiirteilläkin on kyllä tekemistä sen kanssa kuinka helposti se onnistuu. Nyt väännetään kättä 1 v. lapsen kanssa mitä saa tehdä ja mitä ei, satakuuskymmentä kertää päivässä joutuu puuttumaan mutta on jo jotain sääntöjä sisäistänytkin. Lujaluonteinen lapsi jos on niin ei se helppoa ole mutta johdonmukaisuus auttaa.. Lapsiin kun ei kuitenkaan saa käyttöohjekirjaa, omat linjat on joka perheen itse löydettävä..
*MUOKS* Ja mikä tepsii yhdellä ei ehkä tepsi toisella...

ap
tiedän ettei perässä saisi kulkea,mutta ystävä perheeni ei vahdi lapsiansa yhtään ja haluan ettei isompia vahinkoja tule.Poikani saa kyllä"turpiinsa"heidän nelivuotiaalta lapseltaan,mutta jos antaa takaisin,tämä isompi nostaa semmoisen shown ja taas syytetään poikaa...Olen miettinyt että onko se vähän niinku kosto sitten sille pienemmälle kun hän ei osaa puolustautua.

minkälaisia toruja tässä voisi käyttää?omaan huoneeseen vai mitä?

Hiu
Hei ap, lapsesi on vasta 2-vuotias! Luepa lapsen kehityksen vaiheista, tuon ikäisen kuuluukin olla vähän hömelö sosiaalisissa suhteissa. Ei 2-vuotias osaa vielä olla empaattinen ja jakaa leluja. Sinun tehtäväsi on vain sitkeästi ohjata oikeaan suuntaan ja näyttää omalla esimerkillä ihan arkipäivän tilanteissa (myös hiekkalaatikolla tietysti), miten eri tilanteissa käyttäydytään. Kun ikää tulee lisää, alkaa tulokset näkyä.

Kyläilytilanteissa auta lapsia saamaan joku puuha alulle, kahakoita syntyy vähemmän. Jos mahdollista, istu itse mukana puuhaamassa lasten seassa, että hoksaavat homman juonen. Siinä samalla voi sitten ohjata jos muksimista tulee. Jos lapset kyläillessä jätetään vaan itsekseen tutustelemaan ja juoksentelemaan, ylikierroksille mennään varmasti ja silloin kahakoita tulee etenkin pienille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hiu:
Hei ap, lapsesi on vasta 2-vuotias! Luepa lapsen kehityksen vaiheista, tuon ikäisen kuuluukin olla vähän hömelö sosiaalisissa suhteissa. Ei 2-vuotias osaa vielä olla empaattinen ja jakaa leluja. Sinun tehtäväsi on vain sitkeästi ohjata oikeaan suuntaan ja näyttää omalla esimerkillä ihan arkipäivän tilanteissa (myös hiekkalaatikolla tietysti), miten eri tilanteissa käyttäydytään. Kun ikää tulee lisää, alkaa tulokset näkyä.

Kyläilytilanteissa auta lapsia saamaan joku puuha alulle, kahakoita syntyy vähemmän. Jos mahdollista, istu itse mukana puuhaamassa lasten seassa, että hoksaavat homman juonen. Siinä samalla voi sitten ohjata jos muksimista tulee. Jos lapset kyläillessä jätetään vaan itsekseen tutustelemaan ja juoksentelemaan, ylikierroksille mennään varmasti ja silloin kahakoita tulee etenkin pienille.
Ei kaikki 2-vuotiaat silti töni ja raavi ja ilkeile.

Yhteistyössä