Miten huomioida molempia kaksosia yhtä paljon? Entäs kun suku huomioi vain toista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä ihan perushoidossa voi ottaa huomioon? Imetys vuorotellen eri aikaan, jos ei yhtä aikaa mahdollista? Vaipan vaihto vuoroin toinen ekana ja vuoroin toinen ekana, jos vaihto tarpeen yhtä aikaa? Vuorotellako joka asiassa niin, että toinen ei aina ole se ensimmäinen?
Kuinkas katsekontakti ja muut? En haluaisi, että toinen kokee olevansa ulkopuolinen. siis tyhmiä kysymyksiähän nämä on, mutta olen lukenut juttuja joissa monella se toinen kaksonen saa enemmän huomiota. Luulen meilläkin näin käyvän suvun kanssa, mutta itse haluaisin olla tasapuolinen ja välttää pienintäkin eriarvoistamista joka suhteessa. Syy miksi luulen näin käyvän suvun kanssa on se, että kaksoset ovat tyttö ja poika ja jo nyt on huomattavissa miten se tyttö kiinnostaa kaikkia. Tyttöä odotetaan suvussa ja siitä puhutaan ja prinsessamekoista ja muista ja pojasta ei mitään. voi kun te saatte vihdoin tytön jne. puheet ärsyttää, koska kyllä itselleni olisi käynyt pelkkä poikalaumakin ja mihin se poika minun mahasta katosi kun puhutaan vain tytöstä. En tiedä sitten mitä tapahtuu kun synnytys koittaa pian, mutta kertokaapa omia kokemuksianne?

Tossa tyttö-poika asiassa en osaa oikein auttaa ku itellä on kaksostytöt..Mut meillä meni käytäntö niin et miehen kans pidettiin huolta et molemmat syötti tasasesti molempia(en siis imettänyt lainkaan) eli jos syötin nyt A-tytön ni seuraavalla kerrala B-tytön jne.Niin kauan kun mies oli isyyslomalla yöt hoidettiin niin et aina toinen sai nukkua koko yön ja toinen syötti ja taas seuraavana yönä toisin päin,niin saatiin molemmat myös tarpeeksi unta!Ja kun mies meni töihin ni mä hoidin su-to yöt ja mies pe-la yöt!Meillä on tytöt puettu AINA erillaisiin vaatteisiin jotta tiedostavat olevansa 2 eri ihmistä ja tietty ulkopuolisille merkki et on 2 lasta eikä kahta samanlaista!Teille varmaan aika selvää et on erillaiset vaatteet :)
Sit kun vauvat syntyy ni mä luulen et sä nopeesti keksit teille hyvän tavan huomioida molempia yhtäpaljon ja sitä rakkautta riittää molemmille ja se riittää viellä pienelle vauvalle!
Tommoset perus asiat kuten vaipan vaihdot yms. meillä hoidettiin niin et toinen vaan joutu odottamaan.Jos oli kyse pissavaipasta vaihdoin ne leikkimaton päällä niin et molemmat oli siinä ja juttelin molemmille mut jos oli kakka ni sit valitettavasti toinen oli hetken yksin lattialla!Ja nopeesti oppii pitämään molempia yhtäaikaa sylissä...Toivottavasti tästä oli yhtään apua vaikka en tainnut vastata sulle tärkeimpiin asioihin..

Sukupuolikysymyksissä minäkään en osaa auttaa, kun omat lapset ovat kaikki poikia. Mielestäni tärkeintä on kohdella lapsia yksilöllisesti enkä lähtisi ollenkaan ajattelemaan niin, että kun on kyseessä kaksoset, niin heitä pitää kohdella täysin samalla tapaa. Vaikka kaksoset onkin ja meillä vielä samaa sukupuolta, niin lapsilla on kuitenkin omat erilaiset tarpeet. Toki täytyy yrittää pyrkiä tasapuolisuuteen, mutta joskus toinen voi tarvita enemmän huomiota tai erilaista huomiota kuin toinen.

Nyt kun lapset ovat isoja, on kiva, kun voi ostaa kaupasta vaatteen vain yhdelle, jos joku sopiva tarjous tulee vastaan, eikä ole pakko samalla kertaa löytää kaikille jotakin. Jos olisin pienestä pitäen opettanut lapset täydelliseen tasapuolisuuteen, niin silloin olisi varmaan pakko jättää vaate ostamatta, jos kaikille kolmelle ei löytyisi samantapaista vaatetta.

Ihan kuten monilapsisissa perheissä ylensäkin, tasapuolinen huomioiminen voi kaatua jo lasten erilaisiin temperamentteihin :) Vauvoina ja taaperoina voivat olla ihan erilaisia tarvitsevuuden suhteen. Jos toinen huutaa läpi päivän ja toinen on tyytyväine, on selvää että huomiota joutuu antamaan enemmän toiselle.

Aika kivasti minun tuntemat kaksoset osaa odottaa kun joutuvat tottuman siihen pieestä, monesti kun perheessä voi olla muitakin lapsia kuin kaksoset. Ja kaksostenkin samanaikainen huomioiminen on kutakuinkin mahdotonta. Suosittelen keskittymään selviytymiseen :D

tuttavapiirissä lapset on puettu erilaisiin vaatteisiin ja isommilla on erilaiset kampauksetkin. Synttäreitä ovat juhlineet pienemmästi ja nimipäiviä isommasti. Perheeseen on myös hommattu tavaroita, joita käytetään kun ollaan liikkeellä yhden lapsen kanssa esim istuin polkupyörään (vrt peräkärri ) tavalliset rattaat (vrt kaksosten rattaat ). Vanhemmat ovat ulkoilleet/käyneet asioilla myös yhden lapsen kanssa ja toinen vanhempi on tehnyt toisen kanssa jotain ihan erilaista asiaa.

[QUOTE="vieras";23002839] Suosittelen keskittymään selviytymiseen :D[/QUOTE]

Tuo on hyvä ohje. Koko perheelle tarpeeksi unta ja ruokaa konstilla millä hyvänsä.

Eikä lapsille yhteisiä kummeja!