R
raha
Vieras
Onko kellään kokemuksia luottotiedottoman kanssa elämisestä? Onka raha-asiat saatu kuntoon ja miten on vaikuttanut parisuhteeseen/yhteisiin kuluihin?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minä olen luottotiedoton. Meillä on kaikki rahat yhteisessä käytössä ja ulosoton velkoja aletaan maksamaan taas kun pääsen takaisin töihin... Sitäkin maksamme ihan yhteisillä rahoilla.
Kyllähän nuo ulosotot ja luottotiedottomuus ottavat päähän mutta ei niitä peruuttaakaan voi. Eteenpäin mennään näillä eväillä, eiköhän se sitten siitä ajan kanssa![]()
Ja voin toki lisätä että ihan tyhmyyttään tein suuret velat aikoinaan, oli mukana myös alkoholismin poikasta, masennusta ja paniikkikohtauksia... Enkä muutenkaan ole hyvä käsittelemään raha-asioita (miehen työ onkin muiistuttaa minua kun laskut täytyy maksaa).
Mutta nykyään ihan tavallisena kotiäitinä, olen hyvin pitkälti terveemmässä olotilassa (diagnoosina yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, liekö tästä edes koskaan kokonaan parannun) ja pidättäydyn ostamasta mitään tavallisia ruokaostoksia isompaa ilman että kysyn mieheltä onko se järkevää.
Näissä asioissa olen vähän kuin lapsi ja kaipaan ohjausta.
Minä olen luottotiedoton. Meillä on kaikki rahat yhteisessä käytössä ja ulosoton velkoja aletaan maksamaan taas kun pääsen takaisin töihin... Sitäkin maksamme ihan yhteisillä rahoilla.
Kyllähän nuo ulosotot ja luottotiedottomuus ottavat päähän mutta ei niitä peruuttaakaan voi. Eteenpäin mennään näillä eväillä, eiköhän se sitten siitä ajan kanssa![]()
Ja siis vielä lisään, että haluan nimenomaan että se avun tarve lähtee minusta, että minä voin kysyä että "mitä luulet, kannattaakohan tätä ostaa?".
tuossahan niitä vastauksia tulikin jo, huomaan, samaan aikaan kun kirjotellaan. Mikä siihen kohdallasi nykyään vaikuttaa, että koet epävarmuutta raha-asioiden itsenäisessä hoitamisessa?
Hyvä, jos toimii. Jospa miehesi ajatteleekin, että, että et ole mikään vahti, vaan olet hänen henkilökohtainen kirjanpitäjänsäMeillä tämä järjestely on toiminut. Mies itse halusi että mä hoidan meidän raha-asiat. Uskon että toimii tulevaisuudessakin.![]()
Mulla on joku etten vaan ymmärrä rahaa. Sitä on todella vaikeaa selittää.. Voisin ostaa kamalasti kaikkea ja jotenkin luulla että rahat riittää vielä oikein hyvin, ja sitten yhtäkkiä tajuta kun tulee vaikka joku lasku (puhelin/sähkö tms)että "ei perkele... tätä mä en muistanutkaan ottaa huomioon...". Koska oon saattanut jättää rahaa just sen verran että se riittää ruokaan.
Mua on sanottu välinpitämättömäksi, pidetty tyhmänä ja laiskana... Mutta tosiasiassa mä vaan en tajua sen rahan päälle.
Silloin aikoinaan tajusin kyllä, tavallaan, mitä tein....Kuvittelin kuolevani pienen ajan sisällä ja siksi en pitänyt tärkeänä sitä että luottotiedot menisivät tai jäisi velkaa... Ajattelin nauttia vielä sen aikaa kun kerkeän.
Kokemuksesta tiedän, että kyse ei tosiaankaan ole tyhmyydestä tai laiskuudesta (ainakaan aina) mutta ihmettelenkin sitä juuri, että muuttuuko luottotiedottoman käsitys rahasta ja sen käytöstä koskaan. Itse en oikein jaksaisi ikuisesti miettiä niitä kysymyksiä kun ei ole sinänsä oma ongelmani. Kaipa sen sitten näkee tulevaisuudessa muuttuuko tilanne.
Menneet ovat silloin tietysti menneitä, jos tilanne on muuttunut ja ihminen järkiintynyt. Mutta jos aloittaa suhteen sellaisen ihmisen kanssa, joka ei hoida raha-asioitaan, niin muutoksen odottaminen on samanlaista arpapeliä kuin alkoholistin kanssa. Useimmiten ei kannata.Kokemuksesta tiedän, että kyse ei tosiaankaan ole tyhmyydestä tai laiskuudesta (ainakaan aina) mutta ihmettelenkin sitä juuri, että muuttuuko luottotiedottoman käsitys rahasta ja sen käytöstä koskaan. Itse en oikein jaksaisi ikuisesti miettiä niitä kysymyksiä kun ei ole sinänsä oma ongelmani. Kaipa sen sitten näkee tulevaisuudessa muuttuuko tilanne.
Niin voivat ollakin, mutta silti rahankäytön hallinnasta luopuminen voi olla vaikeaa miehelle.Naiset on keskimäärin parempia raha-asioissa kunhan malttavat olla törsäämättä.