Miten hoidat kotihommat jos sinulla on muutama pieni lapsi?

Olen kysyny tata ennenkin mut olis kiva nahda miten muut jarjestaa paivansa ja ruoka-ostokkset, ruoanlaiton, siivouksen, pyykkayksen jne samalla kun hoidat pienia lapsia?

Miten monta lasta sinulla on ja minka ikaisia?

Oletko kotiaiti vai toissa muualla kun kotona?

Ja lopuksi...miten hyvin jarjestelysi toimii?

Mulla on 11v, 5v, 3v ja 7kk muksut. Vanhin on tietty koulussa, mutta näiden pienten kanssa oon kotona.
Kaupassa käydään lasten kanssa yhdessä (tietysti, oon yh.) Ruuan saan laitettua ihan hyvin, samoin pyykinpesut ja siivoukset hoituu. Vanhemmat leikkii keskenään joko yläkerrassa tai ulkona, ja pienimmäinen pyörii jaloissa tai repii imurin johtoa. Koskaan ei oo ollu mitään ongelmia.

mulla on 5v, 3v, 2v ja 0,5 v ja olen kotiäiti. täytyy kyllä sanoa että ei sitä päivää erikoisemmin tarvi järjestellä. Hommat menee siinä ohessa. eihän niitä lapsia tarvi kokoajan olla hoitamassa. enimmän osan ajasta ne leikkii keskenään.
kotihommia pyrin tekemään tuon pienimmän ehdoilla. niin paljonko se antaa hereilläollessaan tehdä niin teen, että sitten kun tenavat on päiväunilla jäis hieman sitä omaa aikaa, jollon harrastan sitten milloin mitäkin.

Kaksi muksua, 2v3kk ja 6kk, isompi auttaa siivoamisessa, pyykin laitossa ja kaupassa istuu joka kärryssä tai sitte tepastelee pikkukärryjen kanssa.
Okei myönnetään aluksi en meinannu jaksaa lähteä noiden kahden kans mihinkään, huutoa ja tapppelua ja karkuun juoksemista...
Mutta ajattelin että niinhän ne muksut tekee joka tapauksessa jossain vaiheessa! Ja sen jälkeen kauppareissut on ollu ihan kivoja.

Löytyy 1½v poika ja 1kk tyttö. Siivoomiset sun muut sillon kun lapset nukkuu. Kaupassa meillä käy isäntä melkein aina yksin. Kotiäitinä. Järjestely toimii suht huonosti koska tyttö on tosi vatsavaivanen, eikä pahemmin viihdy muualla kun sylissä tai sitterissä ja sitäkin on kokoajan hytkytettävä... :xmas:

Minulla ei enää tällä hetkellä ole kovin pieniä täällä kotona, mutta enimmillään oli kolme alle 5 vuotiasta.

Niin kaupassa käynti kun kotihommatkin sujuivat ihan kohtuullisen hyvin. Kauppareissuilla lapset olivat mukana, mihinpä heitä olisi jättänyt. Kotihommat taas sujuivat niin, että lapset touhusivat omiaan ja minä siinä sivussa tein hommia seuraten samalla lasten touhuja.

Eihän niihin hommiin tietysti kannattanut mitään aikataulua laatia, mutta tulivat siinä kotona ollessa kuitenkin tehtyä.

Se että lapsilla oli tietty rytmi ruokailun ja päiväunien kanssa, helpotti arjen sujumista.

Mun lapset on 3v9kk ja 1v8kk. He ovat kulkeneet aina kaupoissa mukana, ongelmitta. Siivous on onnistunut myös, samoin kokkaus. Suoraan sanottuna en oikein ymmärtänyt kysymystä :ashamed:. Kotiäiti oon vielä toistaiseksi.

kaksi koululaista ja 2v ja 8kk.
Pienten kanssa kauppareissut,siivoukset ,tiskaukset ja pyykin pesut sujuu.Tällä hetkellä vielä lomalla.Työt kutsuu kyllä loman päätyttyä.
Järjestely toimii ihan hyvin.On päiviä,kun hommat mennään pitemän kaavan mukaan,mutta kaiki hommat tulee silti tehtyä.

Meillä on kaksi kouluikäistä ja kohta 5v sekä 1v5kk. Mies on viikot toisaalla ja viikonloppuisin ja lomilla hällä riittää omia hommia, joten lähes yksin hoidan lapset ja kodin.
Kaupassa käyn yleensä isompien harrastustan aikaan kahden pienemmän kanssa, joskus koko katraan kanssa ennen harrastuksia. Normaali ostokset sujuvat yleensä ihan hyvin, mutta kaipaisisin joskus rauhallisia ostoshetiä, jolloin voisi eneemmän seurata tuotteita ja hintoja.
Siivoilen kämppää pitkin päivää pienimmän sotkiessa joko vierellä tai tekee toisessa huoneessa kaaosta isoveljen kanssa. Eli siihen kaipaisisin apua. Olisi ihana jos olisi isi, joka veisi lapset edes ulos hetkeksi, jotta saisin rauhassa siivoskella. Pikkuisen päikkäreiden aikana pian 5v kaipaa aikaa multa ja saatetaan yhdessä leipoa tai jotain vastaavaa.
Pyykkiä ripustelen pihalle ulkoilun yhteydessä tai koululaisten ollessa kotosalla pikkuisen vahtina.
Lumenluonnit ja ruohonleikkuut tietty sijoittuu pikkuisen päikkäreiden ajaksi, ne korvaakin lenkkeilyt ja jumpat, jotka tuppaavat jäämään väliin muuten.
Niin ja olen kotiäiti enkä todellakaan ehtisi töihin.

Valvatti
Alkuperäinen kirjoittaja tuulentupa:
mulla on 5v, 3v, 2v ja 0,5 v ja olen kotiäiti. täytyy kyllä sanoa että ei sitä päivää erikoisemmin tarvi järjestellä. Hommat menee siinä ohessa. eihän niitä lapsia tarvi kokoajan olla hoitamassa. enimmän osan ajasta ne leikkii keskenään.
kotihommia pyrin tekemään tuon pienimmän ehdoilla. niin paljonko se antaa hereilläollessaan tehdä niin teen, että sitten kun tenavat on päiväunilla jäis hieman sitä omaa aikaa, jollon harrastan sitten milloin mitäkin.
Näin meilläkin, paitsi että lapset on 7, 6, 4 ja 2v =) Eikä päikkäreitä nuku edes nuorimmainen enää päivittäin. Kauppaan yritän päästä yksin tai edes pienemmän porukan kanssa. Ulkoillaan paljon, niin ei tule niin paljon sotkua sisälle. Lelunsa korjaavat aika reippaasti itse. Usein teen iltaisin kotitöitä kun lapset jo nukkuu.

jarna
10v, 8v, 10kk ja olen raskaana.

Pyykkään ja muuta pientä ihan normaalitoimien ohessa.

Kaupassa käyn pienen kanssa samalla kun ulkoilemme muutenkin.

Viikkosiivous tapahtuu lauantaisin koko perheen voimin tiettyyn kellonaikaan, niin kaikki osaavat olla kotona.

Ruuat teen minä.

Vauvan päikkyjen aikaan en todellakaan siivoo, vaan nukun jos nukuttaa tai surffailen tms.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Olen kysyny tata ennenkin mut olis kiva nahda miten muut jarjestaa paivansa ja ruoka-ostokkset, ruoanlaiton, siivouksen, pyykkayksen jne samalla kun hoidat pienia lapsia?

Miten monta lasta sinulla on ja minka ikaisia?

Oletko kotiaiti vai toissa muualla kun kotona?

Ja lopuksi...miten hyvin jarjestelysi toimii?
Kaksi koululaista ja kolme alle kouluikäistä. Ruuanlaitto, siivoukset, pyykkäys ym. teen yhdessä alle kouluikäisten kanssa päivällä. Kotiäitinä touhuilu on helppoa, kun aikaa on ja päivän kulun saa suunnitella itse, mutta työn ja kotitöiden yhdistäminen on vaikeampaa. Aamuherätykset ja hoitoonmeno, kaikki askareet odottamassa työpäivän jälkeen, lasten harrastukset ja muut menot. Mies osallistuu tosin enemmän silloin kun olen töissä.

mie
3 lasta.
5vuotias
pian 3 vuotias
8kk

siinä ne hommat menee sivussa ( kuuntelen lastenhuoneessa olevaa tappelua leluista samalla teen ruokaa ja viihdytän pienintä tyyliin)
meillä on ylivilkas tää vanhimmainen eikä tuo vajaat 3 vuotiaskaan mikään ENKELI Ole.
kaupassa saan käydä yksin (mies vahtaa lapsosia)
olen ihan kotiäiti.
kun kaikki on päikkäreillä aloitan suursiivousten teon.
lasten kaa yhes tehään , tai no pienin roikkuu housun lahkees samalla

kiitos vastauksista! =)

itsellani 4, 3 ja 1-v. kotihommat alkoivat sujua taman vuoden alussa, viime vuoteen saakka taytyy myontaa oli aika kaaosta kun lapset oli 3, 2 ja vauva viela pelkalla aidinmaidolla.

sitten alkoi loytya rytmi ja rakoja paivassa jolloin saatoin tehda ruokaa, imuroida ja pesta seka lajitella pyykkia. ruoka-ostokset jai yo-aikaan kun lapset nukkuivat.

palasin heinakuussa toihin mutta kokopaivatyon, kodinhoidon ja lastenhoidon yhdistaminen kavi minulle ylivoimaiseksi, niinpa tanaan irtisanoudun tyostani josta pidan kovasti ja keksityn hoitamaan lapsia ja kotia (ei ole hoitovapaa mahdollisuutta eika vuoden pituinen vapaavuosi toista auta koska vuoden paasta lapset silti on aika pienia ja sama taloudenhoitoruljanssi on edessa.

Arkiaamut jolloin olin kotona alkoivat yleensa 7 jalkeen, aamiaisen jalkeen lapset saa katsoa telkkaria silla aikaa kun aiti kay suihkussa, syo aamupalan ja siivoa keittion. pitkin paivaa koko ajan jos on aikaa niin pitaa tehda kotihommia, muuten syntyy hetkessa kaaos.
imuroin keittion, ruokailu/ja arkihuoneen seka etaisen joka paiva iltapaivalla valipalan jalkeen. myos alakerran vessa joka on ahkerassa kaytossa niin meidan kun naapurien lasten toimesta pitaa siivota joka paiva, parhaassa tapauksessa useammin.

viikonloppuna kun isa voi hoitaa lapsia, saan imuroitua koko talon, pestya lattiat ja kylpyhuoneet. siina menee useampi tunti koska ensin pitaa raivata leluja ja likaisia vaatteita pois.

ennen kesaa meilla kavi ulkopuolinen pesemassa ikkunoita kun osa on niin vaikeita pestavia, mutta nyt sekin jaa meikalaisen harteille kun ikkunanpesija haipyi jonnekin ja saastaahan siina rahaakin.

kaupassakaynnit on joskus vaikeita kaikkien kolmen lasten kanssa, kayn yleensa kerran viikossa isolla ostoksella, mieluiten kayn nykyisin viikonloppuna jolloin voin jattaa 1-2 lasta miehen hoitoon siksi aikaa.

toissakaydessa kaikki jaa aamuihin ennen toihin menoa tai iltaisin lasten mentya nukkumaan (jolloin itsekin olet jo valmis sankyyn) ja viikonloppuihin (jolloin itsekin haluaisit levata ja oikeastaan olet niin vasynyt etta hyva kun pysyt pystyssa).

Yhteistyössä