Miten hemmetissä saan ton lapsen pissaamaan pottaan???????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liian nuori vielä eikä ymmärrä tuon taivaalista pissahommista.
Aloita pottailu sitten kun lapsi tunnistaa hädän ja osaa nimetä pissaamisen. Ihan varmasti oppii silloin hyvinkin pian pottaan pissaamisen.

Ja enpä kyllä vertailisi muita lapsia omaan pottahommissakaan; jokainen on oma yksilönsä.
Mitäs sitten sanot täys vaipattomuudesta?
Kyllä pienikin vauvakin ymmärtää

Seuraavan kanssa voisinkin kokeilla täyvaipattomuutta:)

Mites sä siinä aiot onnistua kun et edes yksivuotiasta saa pottaan pissaamaan..?
Pakko oli piruilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Pakottamalla nyt et saa lasta ikinä potalle. Potta veks pariks kuukaudeks ja sit taas uutta yritystä.
Niinkuin kirjoitin jo aiemmassa niin EN OLE PAKOTTANUT KERTAAKAAN, joku raja nyt sentään.

No et varmaan pakota, mutta miksi sitten kyselet millä saat toisen pissaamaan siihen pottaan? Pissaa kun on valmis!

Miksi ihmiset yleensä kyselevät vauvan hoito-ohjeita?
Eikö mitään saa nykyään enää kysyä? Tai jos kysyy niin asiallisia kommentteja tulee muutama mutta haukkuja kyllä riittää.
Niin se vaan on että mitä aikaisemmin potattaa/pissattaa niin sitä aikaisemmin oppii kuivaksi!!!

Taitaa täällä nyt olla hieman kateelliusia äitejä liikkeellä kun nälvivät siitä että yritän potattaa 1v lasta.
Olette ehkä itse niin väsyneitä tai laiskoja kun ette potata ja sen takia arvostelette muita.

Huomaatteko kuinka moni suuttui kun pyysin vinkkejä/kokemuksia potalla käymiseen?
Jos olisin kysynyt minkäikäinen vauva tarvitsee tyynyn niin olisitte varmaan siitäkin suuttuneet?
Eihän tänne ole kiva kirjoittaa tai pyytää apua kun vaan arvostellaan!

Eikö mitään saa nykyään enää kysyä? Tai jos kysyy niin asiallisia kommentteja tulee muutama mutta haukkuja kyllä riittää.
Niin se vaan on että mitä aikaisemmin potattaa/pissattaa niin sitä aikaisemmin oppii kuivaksi!!!

Lapsi oppii kuivaksi juri sillon kun se on valmis siihen, ei auta vaikka kuinka istutat potalla.

Huomaatteko kuinka moni suuttui kun pyysin vinkkejä/kokemuksia potalla käymiseen?
Jos olisin kysynyt minkäikäinen vauva tarvitsee tyynyn niin olisitte varmaan siitäkin suuttuneet?

Ehkä moni ärsyyntyi (minä ainakin ) tyylistäsi vastata, itse olet kärkkäästi ollut sitä mieltä että alle yksivuotiaitaan potattamatta jättäneet äidit ovat laiskoja ja kateellisia(mistä, ethän sinkään tunnu pottailussa oikein onnistuneen ).
Tässä ketjussa sait juuri mitä tilasit.

Lapsi oppii kuivaksi juri sillon kun se on valmis siihen, ei auta vaikka kuinka istutat potalla.

Ota asioista selvää!
Ja miksi sitten koulussa käydään oppimassa? Jos kerta lapsi oppii vasta kun on siihen valmis. Niin eihän siihen opettaminen auta, niin vai?

Ota asioista selvää!
Ja miksi sitten koulussa käydään oppimassa? Jos kerta lapsi oppii vasta kun on siihen valmis. Niin eihän siihen opettaminen auta, niin vai?

No otappa kuule itse vaan selvää.
Kouluikäinen on herkkä oppimaan uusia asioita eli valmis siihen.

Ota asioista selvää!

Suosittelen sinulle ap, että otat itse asioista selvää. Ja jos kerran olet (omasta mielestäsi) noin tietoinen kaikista kuivaksi oppimiseen liittyvistä asioista, niin mihin ihmeessä tarvitset muiden neuvoa?

Niin, no lapset on erilaisia ja oppivat kuivaksikin eri tahtiin. Meillä on neljä lasta ja ensimmäistä varmasti pissatettiin eniten (tietysti, kun aikaa oli yhden lapsen kanssa eri tavalla) ja hän oppi päiväkuivaksi vasta vähän vajaa 2-vuotiaana ja yökuivaksi vasta 4,5-vuotiaana. Toinen oppi kuivaksi jo vähän päälle vuosikkaana, vaikken pissattanut häntä kuin muutaman kerran ennenkuin itse kiinnostui ja oppikin heti. Kolmas oppi (taas ehdin olla aktiivisempi pissatuksen kanssa) kuivaksi kaksi ja puolivuotiaana. :-)

näin.Hermoston kypsyessä oppii varmasti.ilman kauheaa hysteriaa ja negatiivia tunteita, täysin luonnolliseen asiaan.aikanaan.

Toiset vain oppivat nopeammin kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Ehkä moni ärsyyntyi (minä ainakin ) tyylistäsi vastata, itse olet kärkkäästi ollut sitä mieltä että alle yksivuotiaitaan potattamatta jättäneet äidit ovat laiskoja ja kateellisia(mistä, ethän sinkään tunnu pottailussa oikein onnistuneen ).
Tässä ketjussa sait juuri mitä tilasit.
Vasta kun minulla vastattiin rumasti niin pistin takaisin joten en tätä aloittanut.
Vaikka en onnistuisi potattamiusessa niin AINAKIN OLEN YRITTÄNYT mitä monet muut eivät todellakaan ole.

Sitä paitsi minä en kasvata lastani kirjojen avulla niinkun moni tekee.
Toi mll:n linkki mitä jaksoin lukea vähän niin on kanssa ei niin totta. Lapsi osaa ilmoittaa pissahädästä paljon aikaisemmin mitä tossa luki, että silleen.

Vasta kun minulla vastattiin rumasti niin pistin takaisin joten en tätä aloittanut.
Vaikka en onnistuisi potattamiusessa niin AINAKIN OLEN YRITTÄNYT mitä monet muut eivät todellakaan ole.

Sitä paitsi minä en kasvata lastani kirjojen avulla niinkun moni tekee.
Toi mll:n linkki mitä jaksoin lukea vähän niin on kanssa ei niin totta. Lapsi osaa ilmoittaa pissahädästä paljon aikaisemmin mitä tossa luki, että silleen.

Eli sinä tiiät paremmin kuin se joka tuon MLL:n sivulle laittanut? Ja oikeestihan lapset on erilaisia, tulee herkkyyskaudet eri aikoihin. Mutta se potatus ei vaikuta siihen koska se herkkyyskausi tulee. Jatka ihan rauhassa pottailua, mutta älä tee siitä suorittamista.

Ota asioista selvää!
Kouluusakin ne asiat opitaan vasta sitten kun lapsi on siihen valmis, joku oppii heti lukemaan joku vähän myöhemmin, eikö? Vaikka opettelemisen määrä on sama, on oppimisnopeus kuitenkin aika yksilöllistä.
Tuntuuko sinusta ehkä pahalta ajatella ettei vauvasi ole vielä valmis pissaamaan pottaan? Kun se kummipoikakin oppi jo niin aikaisn....

Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
saanen ihmetellä..Miksi ap:ee olet noin hyökkäävä.?
Johtuu varmaan siitä, että sain haukkumaviestejä asiallisen kysymykseni jälkeen!
Aikuiset ihmiset kun eivät vaivaudu vastaamaan ystävällisesti.

Meillä poika 1v9kk eikä ole kertaakaan tehnyt mitään pottaan. Tällä viikolla vasta vähän innostunut koko hommasta, mutta ei vieläkään suostu istumaan potalle muuten kun vaatteet päällä. Älä ota ressiä vielä, kyllä se vielä oppii potalle. Tää on sellanen asia, missä täytyy edetä lapsen tahtisesti eikä missään tapauksessa saa tuputtaa sitä pottaa, jos toinen ei ole siitä innostunut.

Aina ei ole laiskuudesta kyse jos lapsi ei opi vielä kaksivuotiaana potalle. Meillä on potattettu kuopusta(ja kahta edellistäkin) alta vuoden ikäisenä ja nyt kuopus on 2v 3kk ja ei vain kerkiä potalle, oli tuossa alta kahden vuoden ikäisenä jo päiväkuiva ja melkein yölläkin. Samanlainen takapakki tuli esikoiselle ja olimme jo luopuneet vaipoista mutta jouduimme käyttämään vielä paketillisen ja sitten alkoi taas onnistua. Keskimmäinen on meillä nopeiten oppinut kuivaksi eikä ole kärsinyt takapakeista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja äpä:
Ei näytä mitään merkkejä kun piossattaa joten siitäkään ei voi sanoa.

Teen pissattaessa silleen psss psss, mutta ei auta!

Hyviä vinkkejä vastaanotetaan:)

Pari ajatusta ylläolevista jutuista:

Miten olet havainnut, ettei tule mitään merkkejä kun lapsi pissaa? Pissaako lapsi lattialle tms. paikkaan, että näet kun pissa tulee? Äänteletkö siinä samalla?
Eli voisiko olla, ettei lapsi vielä yhdistä pissaamista ja psss psss -ääntä?

Meidän poika välillä pissaa kylppärin lattialle, ja mä siinä samalla psss psss -ääntelen. Sitten kun mennään potalle, niin alan saman ääntelyn ja joskus pissa tulee, jos se on tullakseen ja joskus ei. Potalla käydään muutamia kertoja päivässä aina vaipanvaihdon yhteydessä.
Ikää 11 kuukautta.

Pottailu on meillä ihan stressitöntä menoa, mut tosiaan kokeillaan aina kun vessassa vaihdetaan vaippaa. Joskus poika ei halua siihen istua, ja silloin ei istuta.

Siltä varalta, että joku ihmettelee kuinka annan lapsen pissata lattialle, niin selvityksenä: poika on varsinainen sähköankerias eikä paikallaan oleminen ole yhtään kivaa. Kun peppu on pesty ja ihan vähäsen saan kuivattua, niin herra kampeaa itsensä vaikka väkisin katselemaan pesukonetta, saunan ovea jne. Siinä joskus ehtii tulla pissa lattialle, jos sattuu pissattamaan, ennenkuin mä olen laittanut likavaipan roskiin ja laittanut pojan potalle.

Mutta kyllä se siitä vielä sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Ota asioista selvää!
Kouluusakin ne asiat opitaan vasta sitten kun lapsi on siihen valmis, joku oppii heti lukemaan joku vähän myöhemmin, eikö? Vaikka opettelemisen määrä on sama, on oppimisnopeus kuitenkin aika yksilöllistä.
Tuntuuko sinusta ehkä pahalta ajatella ettei vauvasi ole vielä valmis pissaamaan pottaan? Kun se kummipoikakin oppi jo niin aikaisn....

No, mä olen kaikkea muuta kun kateellinen. Mainitsin kummipojastani koska täällä suurin osa väittää ettei kuivaksi voi oppia niin pienenä. Toki olisi mukava jos omakin oppisi niin aikaisin, mutta olen siskoni puolesta iloinen kun hän on onnistunut.

Ja miksi tuolla mll:n sivulla väitetään ettei lapsi osaa ilmoitta hädästään ennen 18kk:n ikää? Ei pidä paikkaansa. Tai pitää joidenkin kohdalla mutta kyllä toi kummipoika osasi ilmoittaa hädästään paljon ennen 18kk:n ikää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Paras vinkki on varmaan, että relaa ja käytät sitä vaan edelleen potalla, mutta heitä tuo huolehtiminen pois.

Juuri näin, Lapsi vaistoaa että on joku "tilanne pällä" ja jännitys estää sen jälkeenkin potalla käymisen, kun lapsi jo selkeästi ymmärtää mikä homman nimi on, jos siitä tehdän liian iso numero. Unoda potta muutamaksi kuukaudeksi ja yritä sitten uudelleen.

Yhteistyössä